Munka az óceánjárókon: Úsznak a dollárral

  • Pál Zsombor
  • 2004. november 4.

Tranzit

A hajósmunkáról két dolog jut az eszünkbe: rettentõ keményen kell dolgozni, és nagyon komolyan megfizetik. Tulajdonképpen mindkét állítás igaz.

Az óceánjárókat ötven évvel ezelõtt még fõleg arra használták, hogy minél több embert elvigyenek egyik helyrõl a másikra, de az utasszállító repülõk megjelenése óta erre semmi szükség. Az élelmesebb hajótársaságok mégsem mentek tönkre: zseniális húzással új bevételi forrást találtak: megpróbálják a dolgot úgy eladni, hogy a hajón töltött idõ nem is utazás, hanem maga a nyaralás. Néhány hetes körutazásokat szerveznek, a hajókat gyakorlatilag úszó városokká alakították át, boltokkal, kaszinókkal, bárokkal és éttermekkel. Az utasok többsége leginkább olyan középosztálybeli amerikai, akinek hatalmas élmény az út, annál is inkább, mert a tengerentúlon az ilyesmi sokszor olcsóbbnak számít, mint a legtöbb szárazföldi nyaralás.

"Egy-egy körre akár 3500-4000 utas is befizet, a kegyeiket pedig hasonló létszámú személyzet keresi, egy hajón ugyanis minden olyan munkakör megtalálható, ami a szállodaiparban: a pincérektõl és szakácsoktól kezdve a videotechnikuson át a dísznövénykertészig" - mondja Parádi László, a hajótársaságoknak munkaerõt közvetítõ, egykori hajósok által alapított Global Manning Network (GMN) ügyvezetõje.

Ekkora kiszolgáló személyzetet nehéz huzamosabb ideig egyben tartani, ezért a hajókon szerzõdésekben számolnak: egy-egy megbízatás munkakörtõl függõen öt-nyolc hónapig tart, amit nem feltétlenül követ újabb, hacsak a munkavállaló nem rendelkezik tapasztalattal és nyelvtudással. A többség a tapasztalatszerzésre szolgáló belépõ pozícióban tölti az elsõ szerzõdésének nagy részét - fáradozásait ilyenkor havi nettó 800-1000 dollárral honorálják. A pincérek és más fizikai munkát végzõk azonban, amint megkapják elsõ kinevezésüket egy vendég közeli, tehát borravalóval járó pozícióba, egybõl a hajó legjobban fizetett munkatársai közé emelkednek a maguk havi 1800-3800 dollárjával. De ezért keményen meg kell dolgozni:

szabadnapjuk inkább kéthetente van,

és akár napi 7-8 étkezést is ki kell szolgálniuk.

Kevésbé megerõltetõ, de valamivel kevesebb bérrel is kecsegtetõ feladatkörök is akadnak, a recepcióstól kezdve a zenészeken át a jégszobrászig, õk egységesen 1500-2000 dollár körül keresnek. Akad ezek között néhány álommunka is: az assistant shore excursion manager dolga például az, hogy elkísérje az utasokat a parti programokra, ha kiköt valahol a hajó (mondjuk részt vegyen velük egy alaszkai gleccsertúrán vagy körülnézzen a Bahamák strandjain), majd a hajón az élményeire támaszkodva meggyõzze a többi utast, hogy érdemes befizetni egy körre. (Általában nem okoz nehézséget számukra, hogy valóban lelkesnek tûnjenek, bár Parádi László látott már olyan embert, aki megunta ezt a munkát.)

"ceáni munkavállalóként Magyarországról 16 ezren vágtak neki az elmúlt tíz-egynéhány évben. "A hajó nagyon jó iskola mindenkinek, hogy megtanuljon alkalmazkodni és elfogadni másokat, különbözõ vallásokat, különbözõ szociális habitusokat, különbözõ nézeteket. Azt gondolom, erre minden fiatalnak szüksége lenne: ez szerencsére nem olyan, mint a katonaság, itt valóban rengeteget tanulhat az ember" - állítja Parádi.

A hajós munkavállalók kasztjába bekerülni nem akkora ördöngösség: gyakorlatilag csak

elszántság kérdése

Mindenkit, aki ilyesmit fontolgat, megkérnek, elõször hallgassa végig azt a többórás tájékoztatót, amelyen összefoglalják a lehetõségeket és a tennivalókat, valamint elõre megválaszolják a majdnem mindenkiben felmerülõ kérdéseket. ("Rabszolgának visznek?" "Lehetek hajóskapitány?" "Egy takarítónak miért kell tudnia angolul?") Aki ezután is komolyan gondolja, egy szintfelmérõn vesz részt, amelyen angolnyelv-tudását és szakmai elõéletét vizsgálják, majd eredménytõl függõen pozíciót keresnek a számára. (Viszont nem csak folyékony angolnyelv-tudással és minimum egy vendéglátós szakvizsgával a zsebben lehet bekerülni. Akiknek nyelvi hiányosságaik vannak, egy féléves, Work & Study névre keresztelt programot ajánlanak Nagy-Britanniában, ahol az illetõ anyanyelvi környezetben, a keresetébõl csiszolgathatja angolját. Akinek meg nincs vendéglátós tapaszta-lata, annak elméleti és gyakorlati gyorstalpalót kínálnak.)

A munkára a hajótársaságok képviselõi évente néhányszor, személyes meghallgatásokon választanak a jelentkezõk közül. A keresettebb szakmák képviselõi értelemszerûen gyorsabban jutnak álláshoz is: egy segédpincérnek akár néhány hét alatt összejöhet, a búvároktatóknak és az idegenvezetõknek viszont nehezebb a dolga: van, hogy egy évet is várniuk kell.

Az itthonihoz képest magas fizetés az elsõ szerzõdés harmadik hónapjáig motiválja a hajósokat, utána jön egy holtpont, amikor már átlátják a rendszert, megtanulnak rutinból dolgozni, beosztani az energiáikat, átáll a bioritmusuk, és ezzel elmúlik a kezdeti pozitív stressz. Ilyenkor az emberek többségében felmerül: "Mi a francot keresek én itt?" "A legtöbben mindig azt mondják, mielõtt kimennek, hogy >>", ennyi pénzért, ha kézen állva kell dolgoznom, akkor is.<< De amikor már kinn van, úgy gondolja, hogy az neki jár" - avat be Parádi László a hajóslogikába. A dologban csak az a meglepõ, hogy ez speciálisan magyar jellegzetesség; a máshonnan érkezett hajósoknál kimarad a megingás.

Ez az érzés azonban elég hamar elmúlik, amikor a nemrég még Tahiti és a Seychelles-szigetek között ingázó hajós hazatér elsõ szerzõdése után, és elõször megy át újra a Blaha Lujza téri aluljárón vagy próbál meg valamit elintézni egy hazai hivatalban. Ráadásul a hajóról jövõk nemcsak

hülyén érzik magukat itthon,

hanem idegeneknek is, a régi barátokkal nemigen tudnak mirõl beszélgetni: õk nem értik, amirõl a hajós beszél, az pedig az õ hétköznapi bajaikkal nem tud mit kezdeni, miután egyszer már elfelejtette, hogy azok egyáltalán léteznek. Ilyenkor gyorsan rájönnek, mégsem volt olyan rossz a vízen, és iszkolnak vissza. "Nem lehet csak úgy kiszállni: ez tényleg olyan, mint a drog vagy a prostitúció. Az ember hazajön, és szembesül a problémákkal, amikkel ott már nem kellett. És azok a dolgok, amikért kiment, ott maradtakÉ" Míg azonban az elsõ egy-két szerzõdés ész nélküli ajándékvásárlással, egzotikus helyeken történõ bungee jumpingolással és rendszerezhetetlen mennyiségû fénykép készítésével telik, a továbbiakban már inkább a jövõjükkel foglalkoznak.

A tapasztalatok alapján 5-6 év és hasonló számú szerzõdés elég az egzisztencia (lakás, autó és egy szimpatikus bankszámlakivonat) megteremtéséhez: ebben az évek során a hajósok számára kidolgozott lakáshitel-konstrukció is segít, sõt a nyugdíjbiztosításra is van kész recept. Emberünk, aki 20 évesen vette a nyakába a világot, most 27 éves: itthon maradt ismerõsei egy-két diplomával és nyelvvizsgával a zsebükben ennyi idõ alatt nagyjából az asszisztensségig vitték egy belvárosi irodában. Neki ez arra volt elég, hogy ráunjon a hajózásra: azért ment, hogy pénzt keressen, nyelvet tanuljon, világot lásson, és szakmailag fejlõdjön, hét év alatt ezt bõven megkapta. Parádi szerint "ezt nem lehet, semmivel sem lehet összehasonlítani: ennyi készséggel gazdagodni másutt lehetetlen. De ahhoz, hogy ezt ki tudja aknázni, szüksége van arra, hogy valahogy vissza tudjon illeszkedni."

A tapasztalatok szerint ehhez néhány év ausztráliai élet a legjobb: a földrész-ország egyrészt angol nyelvterület, másrészt jóval pozitívabb az emberek életszemlélete az itthoniaknál, harmadrészt nemzetközileg elismert diplomákat kibocsátó egyetemeket tud felmutatni, ami szintén jól jöhet annak, aki pincérkedésbõl vált jómódúvá. Ausztráliában a GMN munkatársai várják a leszerelõ hajóst, hogy segítsék lerángatni a földre, illetve elintézzék a munkahelyet és az egyetemet, mire hõsünk megérkezik. Itt már azt tanul az ember, amit szeretne. Kézenfekvõ a hotelszakma, hiszen abban felbecsülhetetlen tapasztalata van a delikvensnek: egy olyan helyen töltött éveket, ahol egyszerre 4000 vendég van. Számos példa akad persze arra is, hogy valaki mondjuk festõként, bokszolóként vagy számítástechnikusként képzi tovább magát. A különbség már csak annyi, hogy a fizetése nem kenyérre kell, így ha valami nem tetszik, bármikor odébbállhat. Annak viszont csekély az esélye, hogy õt tegyék ki: nyelvtudása, kommunikációs és interperszonális készségei, emberismerete miatt többnyire inkább mindenáron meg akarják tartani, akár Magyarországra hazatérve, akár Ausztráliában maradva, akár a világ más pontján próbál szerencsét. Azért ezek után is van, aki nem találja a helyét a szárazföldön: napi 15-20-an jelennek meg a GMN irodájában azzal, hogy õk inkább visszamennének.

Pál Zsombor

Vízre száll

Elsõsorban fiatal, 19-20 éves fizikai alkalmazottak próbálkoznak, hiszen õk teszik ki a hajón dolgozók 75-80 százalékát. "Azt gondolom, hogy azok jelentkeznek, akik fizikai munkát végeznek itthon is. Úgy vannak vele, hogy akkor legalább fizessék meg õket jól" - írja körül a jelentkezõket a GMN ügyvezetõje. "A fiatalok 55 százaléka az ún. vesztes réteg, akiknek nincsen anyagi hátterük. A szüleik normális, hétköznapi dolgozó emberek, akiknek nagyon korlátozott összegbõl kell kijönniük minden hónapban, küzdenek azzal, hogy fizessék a lakbért, iskoláztassák a gyereket. Elõttük nincsen perspektíva, nincsenek irányadó minták, nincs különleges képességük, nincs nyelvtudásuk és nincs meg az a lökés, ami miatt érvényesülhetnének. 'k az egyik típus, a másik pedig az, amikor valaki sikeresen elhelyezkedik egy diplomával, elücsörög egy ideig a számítógép mellett, aztán egyszer csak rájön, hogy váltani kellene, mondván: 26 éves vagyok, de még nem csináltam semmit."

Itthon marad

Az egyetlen biztosan kizáró ok a bezárkózás, a negatív személyiség, a mosolyképtelenség, de ezt az érintett jelentkezõk többsége már a tájékoztatón leszûri. Aki mégsem, annak igyekeznek ezt a szintfelmérõn tudtára adni. "Nekik ilyen a beállítottságuk, õk egyszerûen nem hajóra valók. Tipikusan olyanok kellenek, akik hajlandóak egy nagy, jól mûködõ gépezetben pici fogaskerékként mûködni. A kritikával, a világmegváltó ötletekkel meg a hatalmas nagy célokkal nem nagyon tudunk mit kezdeni."

Figyelmébe ajánljuk

Európa hálás lehet Trumpnak

Az öreg kontinens eddig drámai helyzetekben bizonyította tettrekészségét és vállalt történelmi szerepet abban, hogy többé ne váljon világháború terepévé. Az eddig az Egyesült Államokkal közösen vitt szerepben a jelek szerint most egyedül maradt, de ismét tanúbizonyságát kész adni annak, hogy felismerte felelősségét.