Interjú

„A Hold nem érdekelte”

Stephen L. Petranek tudományos újságíró

Tudomány

Matt Damon visszatért a Marsról, Obama a 2030-as évekre tette, hogy mások előtt is nyitva álljon a bolygó. Ilyen előzményekkel indult útjára a National Geogra­phic új produkciója: a Mars – Utunk a vörös bolygóra című sorozatban felerészt a tudományé, fele­részt a történetmesélésé a terep. A Magyarországon forgatott produkció szakértőjével beszélgettünk.

Magyar Narancs: Obama mennyire lelkes támogatója annak, hogy embereket küldjünk a Marsra?

Stephen L. Petranek: Nem mondhatnám, hogy túlságosan elkötelezettnek mutatkozott volna, amikor hivatalba került, de ahogy telt az idő – hogy úgy mondjam –, megjött a hite, és egyre nagyobb figyelemmel fordult a világegyetem és a NASA tevékenysége felé. Végül odáig jutott, hogy kijelentette, egy-egy látogatás fontos a Marson, de az is, hogy a huzamosabb ott tartózkodás feltételeit is megteremtsük.

MN: Nem gondolja, hogy nagyon bizarr, hogy az amerikai űrprogram atyja, Wernher von Braun Hitler fő rakétatudósa volt, akinek a Mars meghódításáról is a korát megelőző, konkrét elképzelései voltak?

SLP: Valóban bizarr, hogy az amerikai űrprogram sikere 26 olyan tudóstól ered, akik a Harmadik Birodalmat szolgálták. Meglehetősen furcsa epizódja ez az amerikai űrkutatásnak, mint ahogy az is, hogy Von Braun elkötelezettsége és lojalitása a náci Németország iránt a mai napig nem lett kellő mélységében feltárva. Gyerekkoromban találkoztam vele. Olyan tudós volt, aki bárkivel szövetkezett volna a tudományos sikerért, függetlenül attól, hogy ezzel milyen rendszert, milyen hadi célokat szolgál ki. Von Braun gyerekkorától a Marsra vágyott. A Hold nem érdekelte, szerinte az Apollo-program egyszerűen hülyeség volt, és amikor az a vége felé közeledett, igyekezett meggyőzni a kongresszust, a NASA-t és az elnököt, hogy ne totojázzanak tovább, irány a Mars. Részletes programot dolgozott ki. Egyébként már 1948-ban megírta a Das Marsprojektet, amit ’52-ben németül, egy évre rá pedig angolul is kiadtak. Rövidke könyv, de még ennyi év után is ez a legjobb guide az esetleges Mars-utazáshoz.

MN: Ma hogy állunk az expedícióhoz szükséges technológiával?

SLP: Úgy ötven éve rendelkezünk a Mars kolonizálásához szükséges technológiával. 1971-ben Von Braunnak kész terve volt arra, hogy embereket küldjünk a Marsra, s úgy gondolta, 1985-re meg is valósulhat az expedíció. (Nevezett 1977-ben halt meg – a szerk.) Képzelje csak, ha ez megtörténik, ma már állandó kolóniánk lenne a Marson; ha a NASA megvalósította volna Von Braun terveit, akkor most nem Elon Musk számolgatná, hogy mennyibe lenne a marsi kiruccanás.

MN: Mennyibe?

SLP: A dolgok jelen állása szerint a Mars-utazás a magáncégeknek fog összejönni. Musk már a jegyet is beárazta: 500 ezer dollár per koponya. De nem csak neki vannak nagyra törő tervei: ott vannak a Google-fiúk, akik milliárdokat fektetnek az aszteroidabányászatba.

MN: Mennyibe kerülne egy marsi kisváros létrehozása?

SLP: Egy állandó település kialakítása kijönne tizenöt B1 bombázó árából. Amerikának jelenleg hatvan ilyen gépe van. Ez azért nem túl nagy ár, főleg, hogy az egész emberiség életbiztosításáról beszélünk. Ha a nagyságrendeket nézzük, ugyancsak elenyésző összegből jönne ki néhány olyan rakéta is, amely képes lenne letéríteni az útjáról egy Föld felé tartó aszteroidát.

MN: A NASA állítólag tíz embert foglalkoztat az ilyen veszélyek előrejelzésére.

SLP: És a NASA-n kívül is számos egyetemi ember és más tudós kémleli az eget és végez kutatásokat. De ha ennél sokkal többen lennének, akkor is: mit számít, ha észrevesznek egy Föld felé tartó aszteroidát? Nem sokat. Ha nincs megfelelő védelmi rendszerünk, tök mindegy, hányan kémlelik, hogy mi tart felénk. A Mars-expedíció ez irányba is jótékonyan hathat, hiszen ha attól tartunk, hogy a földi élet hosszú távon nem fenntartható, akkor talán azzal is elkezdünk komolyabban foglalkozni, hogy mégis mi veszélyezteti az itteni életünket. Mondok egy példát: 1989-ben egy aszteroida pontosan ugyanott haladt át, ahol a Föld tartózkodott hat órával korábban.

MN: Tulajdonképpen mi volt a dolga a tévésorozatban?

SLP: Átfésültem a forgatókönyvet, és ha valamelyik szereplő száján valami tudománytalan nonszensz jött ki, akkor szóltam. Volt dolgom, nem is kevés.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.