A Columbia tragédiája: Gyászos örökség

  • - bodoky -
  • 2003. február 6.

Tudomány

Nem csupán az amerikai űrrepülőgép-programot, de általában az emberi űrrepülést is megkérdőjelezi a Columbia szombati balesete, melynek során immár másodszor veszítette életét egy amerikai űrsikló teljes személyzete. Miközben a NASA megpróbálja kideríteni a katasztrófa közvetlen kiváltó okát, a stratégák már arról vitatkoznak, hogy a presztízs- és píárcélokon túl van e egyáltalán értelme embert küldeni a világűrbe.

Nem csupán az amerikai űrrepülőgép-programot, de általában az emberi űrrepülést is megkérdőjelezi a Columbia szombati balesete, melynek során immár másodszor veszítette életét egy amerikai űrsikló teljes személyzete. Miközben a NASA megpróbálja kideríteni a katasztrófa közvetlen kiváltó okát, a stratégák már arról vitatkoznak, hogy a presztízs- és píárcélokon túl van e egyáltalán értelme embert küldeni a világűrbe.A60 kilométer magasan, a hangsebesség tizennyolcszorosánál darabokra szakadt Columbia űrrepülőgép a flotta legidősebb járműve volt: első, 1981-es útja előtt csak a prototípusnak szánt Enterprise repült, legénység nélkül. A sorban az 1986-ban a start folyamán felrobbant Challenger, a Discovery, az Atlantis és a Challenger pótlására épült Endeavour követte, amelyek az eredeti, nagy ívű koncepció szerint szinte hetente váltották volna egymást az űrben, és egyenként száztonnás rakományukat pályára állítva évtizedekre megalapozták volna az amerikai űrfölényt. A Challenger katasztrófája és a hidegháborús űrverseny csillapodása azonban jelentősen megkurtította az amerikai űrrepülőgép-program költségvetését is, így fordulhatott elő, hogy az eredetileg 100 repülésre tervezett Columbia 22 éves korában még csak 28 alkalommal járt a világűrben, tehát szinte újnak számított.

A katasztrófa valódi oka azonban a NASA szerint nem a szerkezet elöregedése volt: bár az ügyben megszólaltatott orosz szakértők nem zárták ki az anyagfáradás lehetőségét, és egy kaliforniai amatőr csillagász távcsövén egy fehér lapot - egyes találgatások szerint az iránytartásért felelős farokrészt - látott leválni az ereszkedő járműről. Az összesen háromszor, utoljára 1999-ben felújított sikló feltehetően az utolsó kilövés során szenvedett fatális sérülést, amikor az egyik külső hajtóanyagtartályról levált törmelék, a szigetelés egy darabja a bal szárnynak ütközött. A NASA egyelőre nem ismeri el azt sem, hogy ez a katasztrófa bekövetkezte előtt is ismert, videofelvételen megörökített incidens okozhatta a balesetet, mert a január 16-i kilövés után elemezték az esetet, de arra a következtetésre jutottak, hogy a szárnyat borító hőszigetelő kerámiaréteg nem sérülhetett meg olyan súlyosan, hogy az veszélyeztesse a küldetés sikerét.

Tény viszont, hogy a bal szárny okozta az atmoszférába visszatérő űrsikló vesztét: néhány perccel a robbanás előtt a jármű bal oldala a megengedettnél gyorsabb ütemben melegedett, fokozódott a rázkódása is, majd elnémultak a bal futómű szenzorai, miközben a robotpilóta a megszokottnál durvább beavatkozásokra kényszerült annak érdekében, hogy menetirányban tartsa az űrhajót.

Ha esetleg bebizonyosodik, hogy valóban a kilövés során bekövetkezett szárnysérülés okozta a katasztrófát, a NASA nehezen tud majd elszámolni a hétfős legénység életével, hiszen lehetősége lett volna a visszatérés előtt ellenőrizni a helyzetet és megmenteni a csapatot. Nagy teljesítményű földi teleszkópokkal, a Nemzetközi Ûrállomás kameráival vagy egy rendkívüli űrséta során ellenőrizhették volna a sérülés mértékét, ezt azonban meg sem kísérelték, mondván, hogy az űrhajó fedélzetén sem tartalék hőálló borítás, sem a megfelelő eszközök nem álltak rendelkezésre a javításhoz. Elméletben azonban - például az Apollo-program azóta nyugalomba vonult tervezési főnöke, a német Heinz-Hermann Koelle szerint - küldhettek volna egy mentőűrhajót, a márciusra tervezett startra többé-kevésbé már felkészített Atlantist, amely lehozhatta volna a Columbia asztronautáit. Ez azonban fel sem merült, ahogyan a Nemzetközi Ûrállomásra való átszállításuk sem, igaz, ehhez ezúttal a megfelelő dokkológyűrű és az űrsétához szükséges rakétahátizsákok is hiányoztak a Columbia felszereléséből.

A tragédia bekövetkezte után néhány szakértő szándékos mulasztással vádolta az űrhivatalt, mondván, hogy az illetékesek a kilövés után pontosan tudták, hogy a katasztrófa "be van kódolva" a visszatérésbe - ez azonban éppoly valószínűtlen, mint azok az elsősorban az internetes beszélgetőfórumokon terjedő összeesküvés-elméletek, melyek az izraeli űrhajós ellen irányuló terrorakciótól az isteni igazságszolgáltatásig terjedő skálán mozognak. Tény, hogy a Columbia kétszáz kilométeres körzetben szétszóródott roncsaiból jutott a texasi Palestine városára is, amit az ellenséges arab sajtó égi jelként értékelt, és tény az is, hogy a Columbia űrhajósai korábban soha nem tapasztalt, több száz kilométer hosszú vörös fényívet észleltek Afrika felett, amit így utólag az Ûrodisszeán szocializálódott ezoterikusok vélnek "a jövő tükröződésének". A valósághoz azonban feltehetően jóval közelebb áll a Time publicistájának véleménye, mely szerint a személy- és teherszállítást ötvöző űrrepülőgép túl nagy és rizikós, ráadásul drága is, és csak az űripari beszállítók profitéhsége tartja még életben az egész elfuserált programot.

A kolumnista kirohanása egyébként tökéletesen egybecseng némely szakértők azon vélekedésével, miszerint a műholdakat és más hasznos terhet az erre szolgáló, legénység nélkül repülő, egyszer használatos teherűrhajókkal jóval olcsóbban és kockázatmentesebben pályára lehet állítani, míg az emberi űrutazásokat egy jóval kisebb, kizárólag embereket szállító űrjárművel - melynek kifejlesztésére már voltak kezdeményezések a NASA-nál is - sokkal biztonságosabban lehetne lebonyolítani, mint a hatalmas rakterük miatt túlméretezett űrsiklókkal. Mások még ennél is továbbmennek, és úgy gondolják, hogy az embernek igazából semmi keresnivalója nincs a világűrben: az ott adódó feladatokat ugyanis ma már a gépek éppúgy meg tudják oldani, mint az útért ismét az életükkel fizető asztronauták.

Bármelyik irányzatnak lesz is igaza, az emberiség egyelőre mindenképpen visszavonul a végső határvidékről: az amerikaiak határozatlan időre felfüggesztették az űrsiklóprogramot, így a Nemzetközi Ûrállomás háromfős legénységét feltehetően egy orosz Szojuz hozza majd haza. Az űrállomást a siklók nélkül nemhogy továbbépíteni, de fenntartani sem nagyon lehet, így könnyen elképzelhető, hogy jó ideig lakatlan marad.

- bodoky -

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.