Gó: Minden követ megmozgat

  • - sisso -
  • 2003. február 13.

Tudomány

A világ egyik legősibb, a Távol-Keletről származó stratégiai játéka a gó. Európában a XIX. században vált ismertté, nálunk azonban leginkább csak kétbetűs szó a keresztrejtvényben. Pedig akadnak magyar játékosok, sőt hazai versenyek. Suh Dae Von, Dél-Korea magyarországi nagykövete idén már második alkalommal karolta fel azt a versenyt, amely a hangzatos II. Budapesti Nemzetközi Badukverseny nevet kapta.

A világ egyik legősibb, a Távol-Keletről származó stratégiai játéka a gó. Európában a XIX. században vált ismertté, nálunk azonban leginkább csak kétbetűs szó a keresztrejtvényben. Pedig akadnak magyar játékosok, sőt hazai versenyek. Suh Dae Von, Dél-Korea magyarországi nagykövete idén már második alkalommal karolta fel azt a versenyt, amely a hangzatos II. Budapesti Nemzetközi Badukverseny nevet kapta.Abaduk a gó koreai neve, de Kínában például ma vejcsinek, bekerítős játéknak nevezik. A klasszikus szövegekben viszont leggyakrabban a Ji elnevezéssel találkozhatunk, amit általában sakknak szokás fordítani, jóllehet a kínai sakk, amely sok hasonlóságot mutat az európaival, egy teljesen más játék. Szóval számunkra nemcsak maga a gó, a keletkezéstörténet is meglehetősen bonyolult.

A versenyt megelőzően Suh Dae Von a nagyköveti rezidencián fogadta a játékban érintetteket és a - dilettáns - érdeklődőket.

A magyar-koreai rokonság

jegyében zajlott társalgás során megtudtam, hogy nekik is a családnevük van elöl, ugyanúgy címezik a postai borítékot, és hogy ők is "kicsi ország", legalábbis a szomszédos Kínához képest. Sőt. A koreai himnuszt 1930-ban egy olyan, Magyarországon tanult zenész szerezte, akinek a mestere Kodály Zoltán volt. Mint kiderült, a nagykövet kiváló játékos, maga is bajnoknak készült, de a szülei a diplomatapályára kényszerítették.

Amikor megláttam a tízezer dollárnál is többe kerülő, egy darab fából faragott ormótlan táblát és a hozzá való, Menthos cukorkához hasonlítható fekete-fehér köveket, kicsit csalódott voltam. A játékhoz kötődő legendákat hallgatva arra számítottam, hogy olyan lesz az egész, mint a Jumanji. Koreai őserdők vadjai, japán pagodák eszelős lakói, kínai katonai felkelések elevenednek meg a szobában, és nekünk majd eszeveszetten kell menekülnünk a követség titkos katakombáiban. Ehelyett két kiváló hazai játékos, Kőszegi Dia és Mérő Csaba csendesen leült a táblához, és bemutatott egy alapjátékot - a gyengébbek kedvéért. Játékuk nyomán azonban csoda történt, ugyanis a laikusok számára is megcsillant, hogy ez egy

annyira egyszerű és szép

játék. Ha a világegyetemben van még civilizáció rajtunk kívül, ez az egy dolog biztosan összeköt velük.

Az egyszerűséget persze a szabályokra értem, amelyek - ellentétben a sakkal - fél óra alatt elsajátíthatók. Kétszemélyes játék, kell egy 19x19 mezőre felosztott tábla - de van a 8x8-as ovis verzió -, 180 fehér, valamint 181 fekete korong. A játékosok felváltva helyezik el köveiket a tábla vonalainak szabad metszéspontjaira, a feketével kezdve. (A korongok a táblán nem mozgathatók.) Ha egy korongot vagy egymáshoz kapcsolódó korongokat az ellenfél minden oldalról bekerít, le is szedi őket. A cél: terület- és fogolyszerzés, minél több területet kell bekeríteni, és minél több ellenséges korongot leszedni. A játéknak akkor van vége, amikor már nincs több lehetséges lépés. A kínai, japán, valamint koreai szabályok eltérnek egymástól, de ezek a differenciák leginkább a kezdésnél, illetve a játék végén, a pontok összeszámlálásánál használt módszerekben mutatkoznak meg. Vannak még speciális szabályok is, de kizárólag haladóknak.

A gó látszólag tehát egyszerű, ám a nehézségek már az első kövek táblára helyezésénél elkezdődnek. Ahogy azt a Marriott Szálló halljában zajló versenyen Berkovich Gábor, a Székesfehérvári Gó Szövetség egyik fő szervezője és a www.axis.hu/origo információs weboldal egyedüli megalkotója mondta: "Nem dobják fel olyan hamar a nyitólépéseket, mint a sakkban. A játék bonyolultságát ugyanis a rengeteg fajta stratégiai lehetőség adja, amire már az elején nagyon figyelni kell."

A lépésvariációk száma állítólag eléri a tíz a hétszázötvenedikent, ami elképzeléseim szerint csak egy kicsit lehet kevesebb, mint a világegyetemben található összes atomok száma. A játékosnak az első szakaszban kell kialakítania azt a képet, ami a legjobban szolgálja az érdekeit, mivel a rosszul feltett első öt kővel el lehet veszteni a partit. A középjátékban kell érvényre juttatni a stratégiát, majd amikor stratégiai távlatok már nincsenek - tehát kő kövön hever -, tele vannak rakva a keresztező pontok, akkor kell(ene) az apróságokat észrevenni.

A kívülállók számára a befejezéséhez közeledő partik táblaképe jelenti a legnagyobb élményt, mivel a sokféle alakzat önmagában is esztétikus. Egyébként ebből sejthető, miért vannak behozhatatlan előnyben a keleti játékosok: egy művelt ember odaát ugyanis legalább ezer kandzsit, azaz képszerű írásjelet tud, így egy-egy góalakzat kialakulásának időben való felismerése vizuálisan nem okozhat neki gondot.

- sisso -

A gó eredetéről

A legtöbb kínai legenda szerint Jao találta föl a gót, hogy annak segítségével tanítsa fiát, Tan Csut. Mivel Jao a legendák szerint az i. e. XXIII. században uralkodott, ezt alapul véve a játék több mint 4000 éves. Egy másik legenda szerint, melyet Csang Hua jegyzett le i. sz. 280 körül, a közvetlenül Jaót követő uralkodó, Sun találta föl a gót, bár indíttatása ugyanaz volt. Gyenge képességekkel rendelkező fiának okosodását remélte tőle. Fia állítólag később letaszította őt a trónról, azaz eredményes volt a tanítás. A feljegyzésekből tehát az következik, hogy i. sz. 280 körül a gó már elterjedt és közkedvelt játék volt Kínában. Ennek ellenére néhány évszázaddal korábban, i. e. 500 körül Konfuciusz egyik művében becsmérlően nyilatkozik a játékkal kapcsolatban, mondván, hogy az azzal való foglalatosság csak egy fokkal jobb a falánkságnál és a lustaságnál.

(´ri Sándor: Ázsia társasjátékai;A gó története, Selyemút, I. évfolyam, 4. szám)

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.