Gó: Minden követ megmozgat

  • - sisso -
  • 2003. február 13.

Tudomány

A világ egyik legősibb, a Távol-Keletről származó stratégiai játéka a gó. Európában a XIX. században vált ismertté, nálunk azonban leginkább csak kétbetűs szó a keresztrejtvényben. Pedig akadnak magyar játékosok, sőt hazai versenyek. Suh Dae Von, Dél-Korea magyarországi nagykövete idén már második alkalommal karolta fel azt a versenyt, amely a hangzatos II. Budapesti Nemzetközi Badukverseny nevet kapta.

A világ egyik legősibb, a Távol-Keletről származó stratégiai játéka a gó. Európában a XIX. században vált ismertté, nálunk azonban leginkább csak kétbetűs szó a keresztrejtvényben. Pedig akadnak magyar játékosok, sőt hazai versenyek. Suh Dae Von, Dél-Korea magyarországi nagykövete idén már második alkalommal karolta fel azt a versenyt, amely a hangzatos II. Budapesti Nemzetközi Badukverseny nevet kapta.Abaduk a gó koreai neve, de Kínában például ma vejcsinek, bekerítős játéknak nevezik. A klasszikus szövegekben viszont leggyakrabban a Ji elnevezéssel találkozhatunk, amit általában sakknak szokás fordítani, jóllehet a kínai sakk, amely sok hasonlóságot mutat az európaival, egy teljesen más játék. Szóval számunkra nemcsak maga a gó, a keletkezéstörténet is meglehetősen bonyolult.

A versenyt megelőzően Suh Dae Von a nagyköveti rezidencián fogadta a játékban érintetteket és a - dilettáns - érdeklődőket.

A magyar-koreai rokonság

jegyében zajlott társalgás során megtudtam, hogy nekik is a családnevük van elöl, ugyanúgy címezik a postai borítékot, és hogy ők is "kicsi ország", legalábbis a szomszédos Kínához képest. Sőt. A koreai himnuszt 1930-ban egy olyan, Magyarországon tanult zenész szerezte, akinek a mestere Kodály Zoltán volt. Mint kiderült, a nagykövet kiváló játékos, maga is bajnoknak készült, de a szülei a diplomatapályára kényszerítették.

Amikor megláttam a tízezer dollárnál is többe kerülő, egy darab fából faragott ormótlan táblát és a hozzá való, Menthos cukorkához hasonlítható fekete-fehér köveket, kicsit csalódott voltam. A játékhoz kötődő legendákat hallgatva arra számítottam, hogy olyan lesz az egész, mint a Jumanji. Koreai őserdők vadjai, japán pagodák eszelős lakói, kínai katonai felkelések elevenednek meg a szobában, és nekünk majd eszeveszetten kell menekülnünk a követség titkos katakombáiban. Ehelyett két kiváló hazai játékos, Kőszegi Dia és Mérő Csaba csendesen leült a táblához, és bemutatott egy alapjátékot - a gyengébbek kedvéért. Játékuk nyomán azonban csoda történt, ugyanis a laikusok számára is megcsillant, hogy ez egy

annyira egyszerű és szép

játék. Ha a világegyetemben van még civilizáció rajtunk kívül, ez az egy dolog biztosan összeköt velük.

Az egyszerűséget persze a szabályokra értem, amelyek - ellentétben a sakkal - fél óra alatt elsajátíthatók. Kétszemélyes játék, kell egy 19x19 mezőre felosztott tábla - de van a 8x8-as ovis verzió -, 180 fehér, valamint 181 fekete korong. A játékosok felváltva helyezik el köveiket a tábla vonalainak szabad metszéspontjaira, a feketével kezdve. (A korongok a táblán nem mozgathatók.) Ha egy korongot vagy egymáshoz kapcsolódó korongokat az ellenfél minden oldalról bekerít, le is szedi őket. A cél: terület- és fogolyszerzés, minél több területet kell bekeríteni, és minél több ellenséges korongot leszedni. A játéknak akkor van vége, amikor már nincs több lehetséges lépés. A kínai, japán, valamint koreai szabályok eltérnek egymástól, de ezek a differenciák leginkább a kezdésnél, illetve a játék végén, a pontok összeszámlálásánál használt módszerekben mutatkoznak meg. Vannak még speciális szabályok is, de kizárólag haladóknak.

A gó látszólag tehát egyszerű, ám a nehézségek már az első kövek táblára helyezésénél elkezdődnek. Ahogy azt a Marriott Szálló halljában zajló versenyen Berkovich Gábor, a Székesfehérvári Gó Szövetség egyik fő szervezője és a www.axis.hu/origo információs weboldal egyedüli megalkotója mondta: "Nem dobják fel olyan hamar a nyitólépéseket, mint a sakkban. A játék bonyolultságát ugyanis a rengeteg fajta stratégiai lehetőség adja, amire már az elején nagyon figyelni kell."

A lépésvariációk száma állítólag eléri a tíz a hétszázötvenedikent, ami elképzeléseim szerint csak egy kicsit lehet kevesebb, mint a világegyetemben található összes atomok száma. A játékosnak az első szakaszban kell kialakítania azt a képet, ami a legjobban szolgálja az érdekeit, mivel a rosszul feltett első öt kővel el lehet veszteni a partit. A középjátékban kell érvényre juttatni a stratégiát, majd amikor stratégiai távlatok már nincsenek - tehát kő kövön hever -, tele vannak rakva a keresztező pontok, akkor kell(ene) az apróságokat észrevenni.

A kívülállók számára a befejezéséhez közeledő partik táblaképe jelenti a legnagyobb élményt, mivel a sokféle alakzat önmagában is esztétikus. Egyébként ebből sejthető, miért vannak behozhatatlan előnyben a keleti játékosok: egy művelt ember odaát ugyanis legalább ezer kandzsit, azaz képszerű írásjelet tud, így egy-egy góalakzat kialakulásának időben való felismerése vizuálisan nem okozhat neki gondot.

- sisso -

A gó eredetéről

A legtöbb kínai legenda szerint Jao találta föl a gót, hogy annak segítségével tanítsa fiát, Tan Csut. Mivel Jao a legendák szerint az i. e. XXIII. században uralkodott, ezt alapul véve a játék több mint 4000 éves. Egy másik legenda szerint, melyet Csang Hua jegyzett le i. sz. 280 körül, a közvetlenül Jaót követő uralkodó, Sun találta föl a gót, bár indíttatása ugyanaz volt. Gyenge képességekkel rendelkező fiának okosodását remélte tőle. Fia állítólag később letaszította őt a trónról, azaz eredményes volt a tanítás. A feljegyzésekből tehát az következik, hogy i. sz. 280 körül a gó már elterjedt és közkedvelt játék volt Kínában. Ennek ellenére néhány évszázaddal korábban, i. e. 500 körül Konfuciusz egyik művében becsmérlően nyilatkozik a játékkal kapcsolatban, mondván, hogy az azzal való foglalatosság csak egy fokkal jobb a falánkságnál és a lustaságnál.

(´ri Sándor: Ázsia társasjátékai;A gó története, Selyemút, I. évfolyam, 4. szám)

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.