A tárgyvirtualizálás néhány aktuális kérdéséről

  • Rút Ernõ
  • 1997. január 30.

Tudomány

A tárgyak, illetve a jelenségek és fogalmak kialakulása óta a tárgyi világ evolúciója gyakorlatilag egyetlen szakadatlan botránykrónikaként foglalható össze. A negatív tendencia a tárgyak felbukkanásánál pecsételődött meg végleg. Az emberiség, ha nem jön közbe valami, pillanatokon belül elmerül a tárgyak örvényében. Isten nem vált be designerként, az emberre hárult a menekülés haditervének kidolgozása, ami elég ijesztően hangzik.

A tárgyak, illetve a jelenségek és fogalmak kialakulása óta a tárgyi világ evolúciója gyakorlatilag egyetlen szakadatlan botránykrónikaként foglalható össze. A negatív tendencia a tárgyak felbukkanásánál pecsételődött meg végleg. Az emberiség, ha nem jön közbe valami, pillanatokon belül elmerül a tárgyak örvényében. Isten nem vált be designerként, az emberre hárult a menekülés haditervének kidolgozása, ami elég ijesztően hangzik.

Továbbá arról sem tanácsos megfeledkezni, hogy egyes háztartási gépek igenis önálló aurával rendelkeznek, ami nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a közelükbe se kell menni ahhoz, hogy leverje őket az ember, és akkor lent vannak, akárcsak jómagunk, kik épp felborult hormonháztartásunk szertegurult limlomjai után kajtatunk négykézláb, fojtott szisszenésekkel adva hangot a ránk tört fátyolos bánatnak.

A hatás azonban kölcsönös, amiről az eszközök és berendezések drámaivá sűrűsödött állagromlása tanúskodik a legszívhezszólóbban. Nagy összességben kétféle tárgy létezik: az, amelyik lebonthatatlan, mint például a Trabant-karosszéria, vagy az, amelyik lebontható, de nem azért szeretjük, viszont felborítjuk, összetörjük, elveszítjük ezeket; utóbbi esetben vagy úgy bukkanunk a nyomukra, hogy felsértjük benne magunkat, mert beleülünk, vagy felrobban, vagy sehogy. Menekvés nincs. Ha pedig a nanotechnológia sarkalatosabb reményei közül akár csak elvétve egy-kettő valóra válik, egy-két mozdulattal ingó vagyonokat semmisíthetünk meg, nem bosszúból, csak úgy: aki támaszkodott már neki könnyedén maga ácsolta polcnak, majd lelte erkölcsi halálát a törmelék alatt, könnyűszerrel beláthatja a távlatot.

A nanotechnológia tehát csak látszatmegoldás: tökéletes működésére mindössze abban az esetben volna lehetőség, ha a kis szörnyek vagy hanggal jeleznék, hogy hol vannak, és zengene tőlük a ház, konyhai robotok kara mormogna vészjóslón, odébb, a tapéta alján porcica-megsemmisítő nanoizék huzakodnának digitalizált ölebekkel, vagy gyárilag adnának hozzájuk nagy nejlonzacskókat - később akár ízléses motívumokkal is meg lehet küldeni őket -, hogy legalább látni lehessen valamit.

A másik, a biztatóbbnak tetsző megoldás a virtualizálás, ami voltaképpen nem más, mint a tárgyak törvényszerű elvesztésének egyfajta tudomásulvétele. A cybertér még a végtelennél is jobb hely, mert itt párhuzamosnak se kell lenni, hogy valami találkozhasson önmagával, ami, valljuk be, irigylésre méltó. Ebből a szempontból a japán mérnökök találmánya, a virtuális tengelice, könnyen fordulópontnak bizonyulhat jövőnk történelmében, hiszen a virtualitás jelene egyben jövőnk múltja is; nem várat már soká magára a nap, amelyen az önvirtualizálás hajnalára virrad az emberiség, és ezzel elérjük a vágyott teljes halhatatlanságot, ami voltaképp ugyanaz, mint amit most csinálunk, csak tovább tart.

Rút Ernő

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.