A tárgyvirtualizálás néhány aktuális kérdéséről

  • Rút Ernõ
  • 1997. január 30.

Tudomány

A tárgyak, illetve a jelenségek és fogalmak kialakulása óta a tárgyi világ evolúciója gyakorlatilag egyetlen szakadatlan botránykrónikaként foglalható össze. A negatív tendencia a tárgyak felbukkanásánál pecsételődött meg végleg. Az emberiség, ha nem jön közbe valami, pillanatokon belül elmerül a tárgyak örvényében. Isten nem vált be designerként, az emberre hárult a menekülés haditervének kidolgozása, ami elég ijesztően hangzik.

A tárgyak, illetve a jelenségek és fogalmak kialakulása óta a tárgyi világ evolúciója gyakorlatilag egyetlen szakadatlan botránykrónikaként foglalható össze. A negatív tendencia a tárgyak felbukkanásánál pecsételődött meg végleg. Az emberiség, ha nem jön közbe valami, pillanatokon belül elmerül a tárgyak örvényében. Isten nem vált be designerként, az emberre hárult a menekülés haditervének kidolgozása, ami elég ijesztően hangzik.

Továbbá arról sem tanácsos megfeledkezni, hogy egyes háztartási gépek igenis önálló aurával rendelkeznek, ami nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a közelükbe se kell menni ahhoz, hogy leverje őket az ember, és akkor lent vannak, akárcsak jómagunk, kik épp felborult hormonháztartásunk szertegurult limlomjai után kajtatunk négykézláb, fojtott szisszenésekkel adva hangot a ránk tört fátyolos bánatnak.

A hatás azonban kölcsönös, amiről az eszközök és berendezések drámaivá sűrűsödött állagromlása tanúskodik a legszívhezszólóbban. Nagy összességben kétféle tárgy létezik: az, amelyik lebonthatatlan, mint például a Trabant-karosszéria, vagy az, amelyik lebontható, de nem azért szeretjük, viszont felborítjuk, összetörjük, elveszítjük ezeket; utóbbi esetben vagy úgy bukkanunk a nyomukra, hogy felsértjük benne magunkat, mert beleülünk, vagy felrobban, vagy sehogy. Menekvés nincs. Ha pedig a nanotechnológia sarkalatosabb reményei közül akár csak elvétve egy-kettő valóra válik, egy-két mozdulattal ingó vagyonokat semmisíthetünk meg, nem bosszúból, csak úgy: aki támaszkodott már neki könnyedén maga ácsolta polcnak, majd lelte erkölcsi halálát a törmelék alatt, könnyűszerrel beláthatja a távlatot.

A nanotechnológia tehát csak látszatmegoldás: tökéletes működésére mindössze abban az esetben volna lehetőség, ha a kis szörnyek vagy hanggal jeleznék, hogy hol vannak, és zengene tőlük a ház, konyhai robotok kara mormogna vészjóslón, odébb, a tapéta alján porcica-megsemmisítő nanoizék huzakodnának digitalizált ölebekkel, vagy gyárilag adnának hozzájuk nagy nejlonzacskókat - később akár ízléses motívumokkal is meg lehet küldeni őket -, hogy legalább látni lehessen valamit.

A másik, a biztatóbbnak tetsző megoldás a virtualizálás, ami voltaképpen nem más, mint a tárgyak törvényszerű elvesztésének egyfajta tudomásulvétele. A cybertér még a végtelennél is jobb hely, mert itt párhuzamosnak se kell lenni, hogy valami találkozhasson önmagával, ami, valljuk be, irigylésre méltó. Ebből a szempontból a japán mérnökök találmánya, a virtuális tengelice, könnyen fordulópontnak bizonyulhat jövőnk történelmében, hiszen a virtualitás jelene egyben jövőnk múltja is; nem várat már soká magára a nap, amelyen az önvirtualizálás hajnalára virrad az emberiség, és ezzel elérjük a vágyott teljes halhatatlanságot, ami voltaképp ugyanaz, mint amit most csinálunk, csak tovább tart.

Rút Ernő

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.