Alezredes úrnő drogmegelőz: Khamorro

  • 1997. május 8.

Tudomány

Néhány hete áll nyitva az érdeklődők előtt a Népszínház és Bérkocsis utca sarkán, az egykori Nap mozi helyén a rendkívül találóan Napháznak (Khamorro) elkeresztelt roma kulturális központ. Az eddigi irodalmi és zenei rendezvények mellett bűnmegelőzési előadás-sorozattal is próbálkoznak a lelkes szervezők. Április utolsó esős szombatján debütált ez a program: két büntetés-végrehajtási szakember meglehetősen visszafogottra sikeredett expozéját követően a Djaroka Group igyekezett lebeszélni a tudatmódosító szerekről a vigyorgó tizenéveseket.
Néhány hete áll nyitva az érdeklődők előtt a Népszínház és Bérkocsis utca sarkán, az egykori Nap mozi helyén a rendkívül találóan Napháznak (Khamorro) elkeresztelt roma kulturális központ. Az eddigi irodalmi és zenei rendezvények mellett bűnmegelőzési előadás-sorozattal is próbálkoznak a lelkes szervezők. Április utolsó esős szombatján debütált ez a program: két büntetés-végrehajtási szakember meglehetősen visszafogottra sikeredett expozéját követően a Djaroka Group igyekezett lebeszélni a tudatmódosító szerekről a vigyorgó tizenéveseket.

Némi helyismerettel rendelkezve bizton állítjuk, a Napháznak kifejezetten jó esélye van arra, hogy magához hódítsa a környéken szép számmal fellelhető sörözők, kocsmák és presszók népét. No persze egyelőre nem (csak) a kulturális kínálat vonzza ide a pesti Harlem permanensen szabadidőző polgárait, sokkal inkább a szomszédos Kicsi presszónál szolidabb árfekvésű Napház-büfé. Egyedül talán a cigányzenészek találkozóhelyének számító Népszínház utcai Eldorádó (avagy Gilde) sörözőt nem fenyegeti a konkurencia. Gyakori próbavásárlásaink alkalmával majd´ mindig telt házat regisztrálhattunk, s legtöbbször csak a galérián jutott hely. A józsefvárosi viszonylatban kultikusnak minősíthető egység népszerűségét nem csupán exkluzív vendégkörének köszönheti, besegít a mellette üzemelő hegedűreparáló műhely közelsége is.

A tinédzser populáció

persze korántsem ezeket az objektumokat részesíti előnyben. Nekik ott van az utca (mindenekelőtt a Népszínház), a zacsisoknak a Köztársaság tér meg az Auróra-Népszínház sarkán a tartózkodóan Játékterem névre hallgató nonstop pénznyelő- és dzsánkibarlang. (Még egyszer sem számoltuk meg, hogy ezen az arab dealerek által is kultivált passzertőzsdén hány üzlet is köttetik, s alighanem ezután sem fogjuk.)

Mint arról korábban a Narancs hasábjain is hírt adtunk (Cigányok, jöttünk leszámolni, MaNcs, 1995. június 1.), már a Napház figyelemre méltó kezdeményezését megelőzően is akadtak a kerületben önkéntes aktivisták, akik tűzzel-vassal harcoltak a kábszer és/vagy az azt használók ellen. Ilyen volt például a nyolcadik kerületi rendőrkapitányságon szolgálatot teljesítő B. őrmester (azóta már biztosan legalább törzsőrmesterré lökték elő), akinek ténykedéseiről annak idején beszámoltunk. B. őrmester nem csupán munkaidőben üldözte a bűnt, ami esetünkben azt jelentette, hogy rendre megpofozta a szipuzástól agyilag már amúgy is eléggé károsult

Köztársaság téri fiúkat,

de szabadidejéből is áldozott a prevencióra. Pitbull-vérvonalas bodyguard haverjaival kutyát uszított egy Csaba nevű roma fiúra, majd a pórázon lógó karabinerrel igyekezett kiverni a fejéből a csavarlazítót. B. őrmester (és társai) ejnye-bejnyével úszták meg a kutyasétáltatásnak álcázott akciózást, sőt, mint ahogy a Józsefváros című önkormányzati lap hírül adta, B.-t hamarosan a roma elöljárók rehabilitálták és menesztették az égbe, amikor éberségével elejét vette gépkocsijaik illegális használatbavételének. Csabáék persze továbbra is a szokott helyen, az Erkel Színház mögött, a bokrokkal védett Köztársaság téri beton zsugaasztalok mellett döntik a zacskót az arcukba.

Szóval lenne mit megelőzni, ha ez a kifejezés Csabáék esetében még egyáltalán helyénvaló. Náluk már életforma, mindennapi rutin a szipu, a legolcsóbb, egyben a legbiztonságosabb menekülés. Leszoktatni őket legfeljebb az alkoholra való átállás vagy a teljes elhülyülés fogja. Esélyt adhat nekik egy huzamosabb idejű börtönbüntetés is, ami ebben a közegben magától értetődően be van kalkulálva, és nem számít rettentő tragédiának.

A Napház

igazgatója, a nagyszerű hegedűs, Kathy Horváth Lajos barátjaként mutatta be dr. Laczkó János bv. alezredest, akivel közösen látják el a Magyar Előadóművészek Szövetségének elnöki tisztét. Dr. Laczkót, akinek az igazgató szerint "nagyon jó a kapcsolata a romákkal", kitörő taps fogadta. "Aki szívni akar, annak majd adunk. De csak XTC van, más nincs", kiáltott vidáman közbe a hátsó sorokból egy eltévedt hang. Az alezredes érdekes dolgokat mesélt magáról - az előttünk lévő sorban ülő 9-12 éves korosztály tátott szájjal hallgatta a Nagy Fehér Főnököt -, megtudtuk egyebek mellett, hogy tagja az MSZP sporttagozatának, elnöke a Budapesti Ökölvívó Szövetségnek, és a Tököli Fiatalkorúak Börtönében bokszszakosztályt gründolt ("azért nem sakkot, hehehe, mert arra, ugye, kevés volt a jelentkező"). Ezután ("nem akarom tovább rabolni az időt") bemutatta a publikumnak dr. Csicsainé Bánffy Anna "ugyancsak" bv. alezredest, "akivel 45 évet töltöttünk el összesen a rács mögött, s több tízezer fogva tartottal volt dolgunk". Bánffy alezredes úrnő - ahogy kollégája felkonferálta - drogmegelőző programot indított be a Budapesti Fegyház és Börtönben, azaz a Gyűjtőben, azonkívül, ha jól értettük, valamiféle roma főiskolát is. "Ami a szakmámat illeti, én azt hivatásszerűen űzöm 27 éve", kezdte az alezredes asszony a beígért előadást, ami már a következő pillanatban gellert kapott: "Tudom, hogy a drogról kéne beszélnem, de ezt így direkt nem szeretem." Ez a bejelentés csöppet sem kedvetlenítette el az ankétra felajzott publikumot. Ha már így volt beharangozva, nem lehetett megkerülni a kérdést: "Többfajta drogot ismerünk", magyarázta dr. Csicsainé, "ott van például a diszkódrog, aminek iszonyúan pusztító hatása van, de ezt nem taglalnám, mert a pokolba kívánnának", ért véget dübörgő vastaps mellett a nem egészen háromperces előadás. Az alezredes úrnő javasolta, hogy akik ennyivel nem érték be, állítsanak föl egy nagy ládát, s abba dobják be papírra vetett kérdéseiket.

"Jó tudni, hogy a drog gyilkol, elkábít és letipor / Ha belátod, hogy drog nélkül jobb, akkor ez a hip-hop" - szedte rímbe a drogankét tanulságait ezt követően a

vokállal és szaxofonnal

megtámogatott ifjú Járóka Sándor rapper. A határozottan hit gyülekezetes fílinget mutató Djaroka Group a kiscsávók legnagyobb örömére még Dr. Breakman című kompozícióját is elővezette, ami, mint megtudtuk, örökké emlékezetes marad számukra. Ezzel a számmal próbálkoztak és estek ki a Ki mit tud?-on.

- tódor -

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.