Interjú

Amikor eljön a "wow"-pillanat

Zuzanna Skalska trendkutató, tervezési stratéga

  • - izs -
  • 2012. augusztus 12.

Tudomány

Hollandia legnagyobb dizájntanácsadó cégének lengyel származású munkatársával a dizájn világnapján tartott előadását követően beszélgettünk. Megtudtuk tőle, hogy mi a kreativitás titka, és hogy a nők valójában nem is szeretik a rózsaszínt.

Magyar Narancs: Mivel foglalkozik a trendkutató, illetve a tervezési stratéga?

Zuzanna Skalska: Én egy katalizátor vagyok. Irdatlan mennyiségű adatot gyűjtök össze a legkülönfélébb területekről. Ahogy egy közeli barátom megfogalmazta: én szedem össze azokat az információkat, amikre mindenki más magasról tesz. Egyszerűen nincs olyan dolog a világban, ami ne érdekelne.

MN: Mégis, milyen információkat gyűjt?

ZS: Például, hogy milyen módon terveznek meg egy új várost Közép-Ázsiában, milyen új betegségek vannak, és azok ellen miként harcolnak, milyen technológiát használ a NASA, milyen új ételízesítők vannak.

MN: És mit kezd mindezzel?

ZS: Feldolgozom magamban, majd felhasználom, amikor eljön a "wow"-pillanat.

MN: A mi?

ZS: Amikor a sok-sok információmorzsából összeáll valami új, rendkívül izgalmas dolog. Az egymáshoz alapvetően nem kötődő adatokból kirajzolódik valami, egy ötlet, amire az ügyfélnek szüksége van. A cégek többnyire csak az üzletre koncentrálnak, és nem látnak túl saját területük határain. Ezért fordulnak hozzánk: a mi tanácsadóink képben vannak, hogy más iparágakban, más földrészeken, más kultúrákban mi történik, és ezt a tudást beépítik a munkájukba. Például ha egy kerékpárgyártó cég azzal fordul hozzánk, hogy akarnak csinálni egy olyan biciklit, amilyet még nem látott a világ, akkor mi nemcsak a bicikliiparban nézünk körül, hanem egyebek mellett a babakocsik legújabb fejlesztéseit és a sportipar felfedezéseit is figyelembe vesszük. Ha csak azzal foglalkoznánk, hogy mik az új trendek a kerékpárpiacon, akármit is tervezünk, az már lejárt lemez lesz, mire elkészül. Ellenben ha látszólag irreleváns információkat használunk fel, a termék annyira újszerű lesz, hogy mindenkinek leesik az álla.

MN: Csak tanácsot ad a megrendelőnek, vagy meg is tervezi az új terméket?

ZS: Megtervezem, de szoros együttműködésben az ügyféllel. Az, hogy beszélgetek vele, hogy felnyitom a szemét, nagyon fontos része a munkámnak. Az a siker titka, hogy a cégek nemcsak leadnak nálunk egy megrendelést, amit mi legyártunk, ők kifizetnek, és viszlát, hanem az ügyfelet is beavatjuk és aktív részesévé tesszük a kreatív folyamatoknak. Az én munkám az, hogy ablakot nyitok a világra, majd ráveszem az ügyfelet, hogy nézzen ki rajta, és ha már ott van, szívjon egy kis friss levegőt.

MN: Milyen készség vagy tudás kell ahhoz, hogy valaki trendtanácsadóként dolgozhasson?

ZS: A kreativitást nem lehet tanítani, csak fejleszteni: ahogy vannak született gyilkosok, vannak született kreatívok is. Meggyőződésem, hogy a jövő az emocionális gondolkodás bevitele az üzleti életbe, érzelmek nélkül ugyanis nincs kreativitás, kreativitás nélkül nincs üzlet. A modern cégekben már nincs hierarchia, egyenjogú, egymást kiegészítő és segítő pozíciók vannak, mert az együtt gondolkodás, az ötletek szabad áramlása sokkal sikeresebbé teszi a vállalkozásokat.

MN: Az előadásában említette, hogy bár a fogyasztók 75 százaléka nő, azok a használati tárgyak, amiket direkt nekünk terveznek, az esetek túlnyomó többségében köszönő viszonyban sincsenek a nők valódi igényeivel és ízlésével.

ZS: Igen. Ilyen tévhit például az, hogy a motorozó nőknek rózsaszín meg szívecskés bukósisakot kell tervezni. Baromira nem arra van szükség, hogy az a bukósisak rózsaszín legyen, hanem hogy úgy legyen a belső része kialakítva, hogy ne rontsa el az ember frizuráját. De ugyanez igaz a vizespalackokra is: nem hupilila hullámokat kéne rájuk rajzolni, hanem olyan kupakot tervezni, amit egy kézzel is le tudok csavarni (ha a másikkal mondjuk a kisbabámat tartom), és közben nem törik le a körmöm.

MN: A nők nem is szeretik a rózsaszín dolgokat?

ZS: Dehogy szeretik, ez az egész egy marketingfogás! A Coca-Cola előtt a Mikulás sem az a joviális, piros cuccban flangáló bácsi volt, aki mást se tud mondani, mint "Ho-ho-ho, Merry Christmas!", mégis, ma már az egész világon így ismerik. Az, hogy a nőkkel kislánykoruktól kezdve elhitetik, hogy a rózsaszín a kedvenc színük, és imádják a tüllszoknyát, ugyanolyan erőszakos dolog, mint amikor régen a balkezeseket átnevelték jobbkezessé.

MN: És mi a helyzet a férfiakkal?

ZS: A pasik is elkezdtek színesebben, változatosabban öltözködni: ma már nem ciki, ha egy férfi sokat törődik a külsejével, és nyugodtan felvehet rózsaszín inget anélkül, hogy melegnek néznék. Sokat finomodott a stílusuk, és jóval bátrabbak lettek: nem izgatja őket, hogy az öltözékük megfelel-e a társadalmi elvárásoknak. Ez, csakúgy, mint az, hogy én turbósebességgel hasíthatok az autópályán (amit egyszerűen imádok!), a nemi egyenjogúságnak köszönhető.

MN: Ez biztos így van Hollandiában, de a világ kevésbé liberális részein is tapasztalható ilyen változás?

ZS: Igen, bár más-más ütemben. Lengyelországban például kezd meghonosodni a tegeződés - mostanáig olyan emberek szólították egymást X. Y. úrnak, akik húsz évig egy irodában ültek -, ami egy ígéretes átalakulási folyamat kezdete.

MN: Magyarország hol tart ebben a folyamatban?

ZS: Szerintem kicsivel Lengyelország mögött. Magyarország sokáig a legjobb gazdaságú, legmagasabb életszínvonalú ország volt a térségben, és a magyarok ettől kissé ellustultak - nemigen akarták észrevenni, hogy a világ megváltozott körülöttük. A lengyeleknek gyorsabban kellett alkalmazkodniuk, mert nem álltak olyan jól, így nagyon ráfeküdtek arra, hogy korszerűsítsék a különféle iparágakat, és felzárkózzanak Nyugat-Európához. A magyarok mostanában kapnak észbe, hogy változtatniuk kell egy csomó dolgon, ha nem akarnak végképp lemaradni.


Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.