Az Atlantis utolsó útja - Irány a süllyesztő

Tudomány

Harminc évig szolgálták Amerikát és a világot az űrsiklók, de közel a búcsú: a végső küldetést teljesítő Atlantis egy piruettmanőver nyomán sikeresen összekapcsolódott a nemzetközi űrállomással. Utódát - ideiglenesen - Szojuznak fogják hívni.

Harminc évig szolgálták Amerikát és a világot az űrsiklók, de közel a búcsú: a végső küldetést teljesítő Atlantis egy piruettmanőver nyomán sikeresen összekapcsolódott a nemzetközi űrállomással. Utódát - ideiglenesen - Szojuznak fogják hívni.

 

A hetvenes években kibontakozó, de még a Holdra szállás előtt, 1968-ban elindított űrsiklóprogram (végső terveit 1972. január 5-én hagyta jóvá Nixon elnök!) az egyik legígéretesebb kezdeményezés volt az űrkutatás történetében. Az első ízben (s még nem a végleges formában) 1977-ben kipróbált űrjárművek sokat ígértek, s végül sokat is adtak - még ha az anyagiakban és a mindennél drágább emberéletben mért költségek nagyobbak voltak is a vártnál. Az űrsiklók kivételes konstrukciójuk révén egyesítették magukban a hagyományos rakéták, űrhajók és repülőgépek jellegzetességeit. Ezek a járművek saját hajtóművel is rendelkeznek, ám főként két bivalyerős, kategóriájában világrekorder, szilárd üzemanyag-meghajtású segédrakéta (Solid Rock Booster - SRB) segítségével lövik ki és állítják őket föld körüli pályára. Jellemző, hogy ez utóbbi, a felszállás során leváló, amúgy is bitang drága egységeket rendre kihalásszák az óceánból, és újra feltöltik üzemanyaggal, hogy a következő úton megint felhasználják őket. Kárba elvileg csak a főhajtóművet tápláló, jellegzetesen rozsda- vagy narancsszínű külső üzemanyagtartályok vesznek, melyekben a folyékony hidrogén üzemanyagot meg a szintén folyékony oxigént tartják. (Az űrben levegő híján a hidrogén se égne el magától.) Ezekből a felszállás során szépen elhasználódik a nafta, ám még mielőtt ez teljesen bekövetkezne, az űrsikló főhajtóműve (Space Shuttle Main Engine - SSME) leáll, a tartály leválik, és szépen darabokra esik (részben el is ég), mielőtt belepottyanna az óceánba.

Dologidő

Az efféle járművek leszállása még izgalmasabb. Szerepet kap egy föld körüli manőverező hajtómű, mely a Föld forgási irányával szemközt küldi a járművet, hogy fékeződjön, és a sebessége is csökkenjen, s kötelező menüpont egy másodpercenként 3 kilométeres sebességű siklórepülés. Földközelben azután a fékezőernyők is kinyílnak, melyeket 110 kilométer/órás iramnál oldanak le.

Az űrsiklót afféle "banális" munkákra tervezték. A Nemzetközi Ûrállomás személyzetének időnkénti cseréje, a szükséges utánpótlás, étel-ital, valamint a pótlásra és kiegészítésre szolgáló állomáselemek (kozmikus talpfák) helyszínre fuvarozása, műholdak pályára állítása, továbbá a szükséges kísérletek, mérések és egyéb tudományos balgaságok végrehajtása alacsony föld körüli pályán. Összesen hat ilyen jármű épült meg, és közülük öt el is jutott az űrbe: a kísérleti célokat szolgáló, ennélfogva védő hőpajzs és saját motor nélkül szolgáló Enterprise mellett az Atlantis, a Columbia, a Challenger, a Discovery és az Endeavour nevét jegyezhette meg az emberiség - némelyikét sajnos a kelleténél is alaposabban. A járművek veszteségaránya is kimagaslónak bizonyult. A Challenger 1986-os, felszállás közben bekövetkezett katasztrófájáról (a bal oldali SRB szigetelési hibái miatt az űrsikló a fellövés utáni 73. másodpercben darabokra szakadt) utóbb azt hitték: még egyszer nem ismétlődhet meg. Ám a Columbia 2003-ban, ezúttal visszatérés közben történt tragédiája (amit még a felszállás közben, az említett külső üzemanyagtartályról leszakadó szigetelőhab okozott azáltal, hogy felsértette a Columbia szárnyának landoláskor kulcsfontosságú belépő élét) még tovább növelte a veszteséglistát. 13 amerikai és egy izraeli űrhajós veszett oda az űrrepülések történetének két legsúlyosabb balesetében, ami mindenképpen sok - a 115 küldetést és a 852 űrbe juttatott utast és személyzetet figyelembe véve pláne az. Persze nem is ebben a világban élnénk, ha a legsúlyosabb kritikák - a biztonsági hiányosságokból adódó reális kockázatok mellett - nem a mocskos anyagiak miatt érték volna az űrsiklóprogramot. Ennek összköltsége már 2005-re elérte a 145 milliárd dollárt - a végső mérleggel alighanem várnunk kell, hiszen az utolsó küldetés még le sem zárult, de a teljes számla biztosan meghaladja majd a 180 milliárdot.

Bérhajósok

Ha már az utolsó küldetésnél tartunk: az Atlantis 1985. október 3-án lépett először szolgálatba, pénteken kezdődött 12 napos útja pedig a 33. a sorban. Ezúttal csak négyfős személyzetet visz magával, elvégre egy esetleges kisegítő mentés feladatát már egy Szojuz űrhajó látná el. A szokásosnál visszafogottabbra tervezett program magában foglal egy könnyed űrsétát, s tesztelik az ember részvétele nélküli, robottal végrehajtott üzemanyag-feltöltést - ez merőben fontos bizonyos szatellitek életben tartásához, amivel persze elodázható a költséges pótlás, és lassabban gyarapszik az űrszemét is.

Ha mindez kész, s a jármű és legénysége szerencsésen visszatért, az Atlantist is kivonják a forgalomból, miként sorstársaival, a Discoveryvel és az Endeavourrel történt ebben az évben. Ezt követően a NASA-nak egy ideig nem is lesz saját, személyszállításra alkalmas járműve - a Nemzetközi Ûrállomás legénységének cseréjét orosz Szojuz rakétákkal oldják meg, a szükséges és hasznos holmikat pedig a szintén orosz Progresz, az európai ATV és a japán HTV teherűrhajókkal juttatják fel. De nem kell aggódnunk, dolgoznak a pótláson: már tesztelik az ember szállítására is alkalmas Dragon típusú, a böhöm űrsiklónál jóval kisebb méretű űrjárművet, melyet a Falcon-9 fedőnevű rakéta fog föld körüli pályára juttatni - a tervek szerint már 2013-ban.

Mindezt a NASA egy előnyösnek tűnő kontraktus révén kiszervezte a privát szektorba (konkrétan egy Space-X nevű céghez), ami jelzi az amerikai űrkutatási politika irányváltását: több magántőkét az űrprogramokba. A Holdra meg ráérünk később is visszatérni.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”