Az FBI ufóaktái - Szürkék és feketék

Tudomány

A közelmúltban számos, eddig titkosított iratot tett nyilvánossá az FBI, amelyek a földönkívüliek evilági garázdálkodásáról tudósítanak. Sajnos az X-akták- és a Men In Black-rajongók számára e fájlok nem sok újat tartogatnak.

A múlt hétfőn újabb, tán szenzációsnak szánt ufóiratok váltak nyilvánossá és elérhetővé. (A http://vault.fbi.gov alatt érdemes keresni, az Unexplained Phenomenon menüpontra kattintva érhetők el például a negyedelt tehenekről szóló beszámolók.) A most közzétett jelentés egy bizonyos Guy Hottel nevű FBI-ügynök (érdeklődési köre alapján kora Mulder ügynöke) beszámolója, mely 1950-ben kelteződött, s egy pár évvel korábbi eset leírását tartalmazza. A kézírásos jelentésben három, Új-Mexikó államban fellelt repülő csészealjról esik szó, melyek rejtélyes körülmények között landoltak földünkön. Hottel beszámolója szerint az ismeretlen eredetű objektumokat alighanem a közelben található nagy teljesítményű katonai radarok zavarhatták meg, s késztették kényszerleszállásra. Ez a tény, ha igaz lenne, már magában is szegénységi bizonyítványt állítana ki a viszonylag egyszerűnek tekinthető elektrotechnikai eszközökkel is bemattolható alienekről, s egyben azt a jogos kérdést is felvetné: hogy a francban tudtak idáig épségben elnavigálni? Az iratban ugyan szó sem esik a pontos dátumról és helyszínről, de a hívők és szakértők máris köpik a választ: csakis a később (amúgy az 1947-es incidens után bő három évtizeddel) elhíresült Roswellről lehet szó, elvégre annak közelében található a légierő egyik bázisa - míg mások inkább a szintén új-mexikói Aztec városkára tippelnének, elvégre 1948-ban azt is meglátogatták az ufók. Bármi is legyen a helyszín, Hottel szerint mindhárom jármű belsejében három-három egy méter magas, a földi kísérleti berepülő pilótákhoz hasonlóan öltözött, emberszerű lényt is találtak - az viszont a mostani papírokból sem derül ki, hogy éltek-e a kis szürkék, amikor rájuk leltek.

Szürkék legelébb

Az ufólegendakör kanonizációjára és elterjedésére a múlt század közepén került sor - s ebben kétségtelenül szerepet játszott, hogy mind többen próbáltak meg efféle jelenségeket megörökíteni fényképezőgép és filmfelvevő segítségével - e szenvedélynek számtalan, egyöntetűen bűnrossz minőségű alkotást köszönhet az emberiség.

Csak jeleznénk: alighanem hamis az a sokak által hangoztatott, gúnyosnak szánt ellenérv, mely szerint a képrögzítő eszközök fejlődésével és mind rohamosabb elterjedésével párhuzamosan ritkultak meg a fasza ufófotók és -filmek. A valóságban a szürkék és hegedőseik nagyon is jól tudják, hogy immár minden zsebben lapul egy kamerás mobil, s időben és térben nyilván változó outfitjüket is ehhez igazítják. Az a tény, hogy mind több állam (csak az utóbbi évben Brazília, Új-Zéland, Nagy-Britannia, Franciaország) hivatalos (sokszor katonai) szervei, kormányai sorra hozzák nyilvánosságra saját, megdöbbentő részletekben - az idegenek kézírásából (!) vett minták, sőt, talán grafológiai elemzések! - gazdag ufóaktáikat, még vadabb képzelgéseknek ad táptalajt. A számunkra legrokonszenvesebb szerint immár az ufók létezésének beismerése (amit amúgy az eddigi iratok egyáltalán nem támasztanak alá) a kisebbik rossz, mellyel csak a még szörnyűbb és igazabb valóságról (gázáremelés?) akarják elterelni a felsőbb hatalmak az avatatlan közvélemény figyelmét.

Az új iratok ráadásul egy fikarcnyival sem juttatnak minket közelebb a földön kívüli/ufó mondakör szintúgy kulcsfontosságú szereplőihez, a fekete ruhásokhoz (igen, ők a filmbéli Men In Black). A hiedelmek szerint az ikonikusan (de hát ki ne tudná ezt!) fekete öltönyben, kalapban és setét napszemüvegben parádézó, rejtélyes identitású lények/közalkalmazottak először az ufóészlelések nulladik kilométerkövénél, az 1947. június 21-i, Maury-szigeti incidens alkalmából tűntek fel. Ez utóbbi eset három nappal az előtt történt, hogy Kenneth Arnold magánrepülőjéből megpillantott volna kilenc, ragyogó korongszerű, nagyjából vonalba rendeződött objektumot, melyek az Egyesült Államok legnagyobb vulkánja, a Mount Rainier felett röpültek el, a repülő csészealj nevet adva a jövő valamennyi, esetleg egészen más alakú azonosítatlan objektumának. Mondanunk sem kell, a két helyszín egymáshoz meglehetős közelségre, egyaránt a Csendes-óceán parti Washington államban található. A Maury-szigetnél egy Harold A. Dahl nevű tengeri medve, miközben hajósinasa, fia és kutyája társaságában éppen víz színén hánykolódó, esetleg értékes lomok után kutatott hajójával, öt vagy hat (az ide vonatkozó FBI-jelentés szerint "csak" négy vagy öt) alakzatban repülő, fénylő objektumot észlelt az égen. Jellemző az is, hogy ő inkább "fánk alakúnak" írta le őket.

Aztán feketék

Sajnos a szakirodalomban a repülő csészealj lenyomta a repülő fánkot, ámde Dahl másik észlelete annál inkább öröklétre ítéltetett. Beszámolója szerint már másnap reggel meglátogatta őt egy 1947-es szériájú szürke Buickot vezető, fekete ruhás úriember (szerinte a kormány vagy a hadsereg alkalmazottja), aki Dahl benyomásaihoz kísértetiesen hasonló leírást adott a repülő objektumokról - dacára, hogy hajósunk ekkor még senkinek sem számolt be tapasztalatairól. Dahl ugyan utólag visszavonta, majd részlegesen újra megerősítette állításait (nem is ufót látott, hanem valami mást, amit jobb volt egy fedősztorival leplezni stb.), de a fekete ruhások később rendre, más esetekben is visszatértek. Hol tanúkat fenyegettek (sajnos erről már nem maradtak tanúk), esetleg vallomásukat akarták megváltoztatni, bár a jeles Barry Sonnenfeld-alkotásokban (Men In Black I-II.) alkalmazott memóriatörlésre a valóságban nem került sor. Illetve: már a fene sem emlékszik arra! A fekete ruhásokról máig is két alapvető hipotézis létezik. Az egyik szerint valami hihetetlenül titkos kormányszervnek dolgoznak, mely az ufópánik kitörését szeretné megakadályozni (részleges sikerekkel). A másik szerint viszont ők maguk is köztünk élő idegenek, akik sötét ügyeikről, titkos hódításaikról stb. szeretnék elterelni a figyelmet. A két magyarázat természetesen tökéletesen, hibamentesen összevonható: ezek szerint az idegenek már rég át is vették tőlünk a hatalmat. Földünk főbb országai vezetőinek, üzleti, politikai, katonai, nemzetbiztonsági elitjének javát már a szürkék (s az ő csatlósaik) adják, kiknek humanoid kültakarója csupán álca, mely alatt buksifejű, nagy szemű tipikus ufóalak - esetleg rögvest riasztóan reptiloid (félhüllőszerű) fizimiska rejlik. Nagyon reméljük, hogy a következő iratcsomók között találunk valami információmorzsát a fekete ruhások kilétére vonatkozólag is - de legalább azt árulják már el nekünk: eddig hányszor radírozták ki az agyunkat felsőbb hatalmak?

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.