Berni csoda: A Chef, a Boss és Matthias

  • Bogár Zsolt
  • 2003. október 16.

Tudomány

A héten mutatják be Németországban a Berni csoda című filmet, amely a verhetetlennek hitt magyarok ellen aratott 3-2-es diadalnak állít emléket. Egy évvel az ötvenedik évforduló előtt a film az idei év első számú kasszasikerének ígérkezik, hacsak nem utasítja maga mögé a Good Bye, Lenin!, egy más tárgyú nosztalgia.

A héten mutatják be Németországban a Berni csoda című filmet, amely a verhetetlennek hitt magyarok ellen aratott 3-2-es diadalnak állít emléket. Egy évvel az ötvenedik évforduló előtt a film az idei év első számú kasszasikerének ígérkezik, hacsak nem utasítja maga mögé a Good Bye, Lenin!, egy más tárgyú nosztalgia.

n "Még hat perc van hátra a berni Wankdorf Stadionban. Az eső megszakítás nélkül zuhog, a nézők azonban kitartanak"- érkezett a közvetítés szállóigévé lett részéhez Herbert Zimmermann, a németek Szepesije. "Bozsik, a magyarok jobbösszekötője elveszti a labdát. Schäfer. Schäfer középre ível. Fejes - a védőkről lepattan. Az érkező Rahnnak lőni kéne. Rahn lő. Góól! Góól! Góól! Góól!"

Ami a németeknek maga a csoda (Wunder), nekünk máig sajgó seb (Wunde). A kudarc megmagyarázására számtalan elmélettel álltunk elő, melyben a tőrdöféslegenda ("a bíró elcsalta", "a komcsik eladták", "a játékosokat megvették") egyszerre éledt újjá a nemzeti karakterünk gyengeségeit kutató önmarcanggal ("csak mi vagyunk képesek kétgólos előnyről kikapni"). Miért ne lennének hasonló teóriák a túloldalon?

1954. július 4., Bern alapjaiban határozta meg, hogy a német foci paradigmája

olyan lett, amilyen

A németeknek az esztétikusan, ötletesen, technikásan játszó Puskásékhoz képest kellett magukat meghatározni. Az oltári csúnya, de hatékony futball elismeréseképp a világ ismét a poroszos erényeknek hajtott fejet: csapatszellem, szorgalom, győzni akarás és vasfegyelem. A győzelmet követő fociláz hihetetlen érzelmeket szabadított fel a németekben. Amit mi úgy mondtunk: "Jó volt magyarnak lenni", a németek: "Megint vagyunk valakik."

Történészvélemények szerint (Joachim Fest, Guido Knopp) valójában ezen a napon született meg az NSZK: a legyőzött, megszállt, önmagától elidegenített nemzet ismét helyet követelt magának a térképen. Első ízben vívott ki magának nemzetközi elismerést. (Ekkor még csak gyúrtak a "gazdasági csodára".) A helyzet azért volt morbid, mert fogalmuk se volt, hogyan adhatnak hangot ennek. Jellemző, hogy a meccs végén a győzelemittas szurkolók a Deutschlandslied - a német himnusz - betiltott versszakát ("D., D. über alles") kezdték énekelni, mire a rádióközvetítést odahaza azonnal lekeverték.

A mérkőzés ötvenedik évfordulójára készülve, a televíziós csatornák (ZDF, Pro7) összekaptak azon, hogy ki tud eddig még soha nem látott képeket bemutatni a vb-döntőről. Svájcban rábukkantak egy 45 perces amatőr felvételre, melyen részben színesben, új beállításokból láthatóak a gólok. A ZDF dokumentumfilmjét tudomásunk szerint egy időben a Magyar Televízió is műsorára tűzi. A Berni csoda a várakozásokat tovább tüzeli. Az előzetesen közölt képsorok alapján pont olyan film született, amely egy "normális" nemzettől elvárható, ahol egy (sport)eseményt csodának, kultikus jelentőségűnek tekintenek. Giccses. A főhős a nekünk kettőt vágó Helmut Rahn.

Nem számított tipikus német focistának: a fegyelmezetlenség mintapéldánya volt. Effenberg Törőcsikbe és Váradi Bélába oltva. Nagypofájú volt, szeretett inni és mulatni. Nem járt rendesen edzésre, a pályán nem szívesen passzolt. Önéletrajza Hobbim: a góllövés címmel jelent meg 1959-ben. "Boss"-nak nevezték, de tökéletes ellentéte volt a "Chef"-nek, Sepp Herberger szövetségi kapitánynak. Míg Rahn ars poeticáját talán a "Szétrúgom az arcát!"-mondat fejezte ki legjobban, Herbergertől, "a labdarúgás Immanuel Kantjától" olyan örökbecsűek maradtak fent, mint "A labda gömbölyű"; "Minden mérkőzés 90 percig tart". Rahn és a csapat (különösen a zablaként tartott, eszményi Fritz Walter), valamint R. és a kapitány viszonyát a film is felkarolja. A tépelődő Herbergert a szálloda takarítónője beszéli le egy közmondásokkal terhelt dialógusban arról, hogy az engedetlen jobbösszekötőt hazazavarja Svájcból. (- "A ketteseket is át kell engedni." - "Szorgalom nélkül nincs siker." - "Ha az alma megérik, magától is leesik a fáról." Stb.) Tisztára, mint Berti Vogtsné, aki Oliver Bierhoffot csempésztette be férjével a `96-os angol Eb-re utazó csapatba!

A csodavárás másfél óra, és valahogy el kell jutni a lefújásig. Erre van Rahn, aki egyes számú idol egy esseni kisfiú, Matthias számára. A gyerek apja tízévi orosz fogság után tért vissza, nem ért szót a fiával, Rahn - a maga módján - papapótlékot játszik. Matthias viheti a táskáját az edzésekre, ilyesmi. De a lényeg azért a meccs. Sönke Wortmann filmje egyszerre

beavatás és rituálé,

hogy aki nem látta, vagy aki megint át akarja élni, megnézhesse. A berni döntő góljait megelőző szituációkat hajszálpontosan rekonstruálták. A felvételeket alapos casting - próbajáték - előzte meg, a stadiont és a közönséget számítógép segítségével keltették életre. A Berni csoda rövid úton rendbe szedi az egyén (Rahn), a család (Matthiasék) és a nemzet (Németország) lelkét. És ugye még ott az izzadságszagú utókor. Nem csak a film didaktikus, ez van a futballvoyeurök szívében is: a foci mindenre gyógyír.

Bogár Zsolt

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."