Berni csoda: A Chef, a Boss és Matthias

  • Bogár Zsolt
  • 2003. október 16.

Tudomány

A héten mutatják be Németországban a Berni csoda című filmet, amely a verhetetlennek hitt magyarok ellen aratott 3-2-es diadalnak állít emléket. Egy évvel az ötvenedik évforduló előtt a film az idei év első számú kasszasikerének ígérkezik, hacsak nem utasítja maga mögé a Good Bye, Lenin!, egy más tárgyú nosztalgia.

A héten mutatják be Németországban a Berni csoda című filmet, amely a verhetetlennek hitt magyarok ellen aratott 3-2-es diadalnak állít emléket. Egy évvel az ötvenedik évforduló előtt a film az idei év első számú kasszasikerének ígérkezik, hacsak nem utasítja maga mögé a Good Bye, Lenin!, egy más tárgyú nosztalgia.

n "Még hat perc van hátra a berni Wankdorf Stadionban. Az eső megszakítás nélkül zuhog, a nézők azonban kitartanak"- érkezett a közvetítés szállóigévé lett részéhez Herbert Zimmermann, a németek Szepesije. "Bozsik, a magyarok jobbösszekötője elveszti a labdát. Schäfer. Schäfer középre ível. Fejes - a védőkről lepattan. Az érkező Rahnnak lőni kéne. Rahn lő. Góól! Góól! Góól! Góól!"

Ami a németeknek maga a csoda (Wunder), nekünk máig sajgó seb (Wunde). A kudarc megmagyarázására számtalan elmélettel álltunk elő, melyben a tőrdöféslegenda ("a bíró elcsalta", "a komcsik eladták", "a játékosokat megvették") egyszerre éledt újjá a nemzeti karakterünk gyengeségeit kutató önmarcanggal ("csak mi vagyunk képesek kétgólos előnyről kikapni"). Miért ne lennének hasonló teóriák a túloldalon?

1954. július 4., Bern alapjaiban határozta meg, hogy a német foci paradigmája

olyan lett, amilyen

A németeknek az esztétikusan, ötletesen, technikásan játszó Puskásékhoz képest kellett magukat meghatározni. Az oltári csúnya, de hatékony futball elismeréseképp a világ ismét a poroszos erényeknek hajtott fejet: csapatszellem, szorgalom, győzni akarás és vasfegyelem. A győzelmet követő fociláz hihetetlen érzelmeket szabadított fel a németekben. Amit mi úgy mondtunk: "Jó volt magyarnak lenni", a németek: "Megint vagyunk valakik."

Történészvélemények szerint (Joachim Fest, Guido Knopp) valójában ezen a napon született meg az NSZK: a legyőzött, megszállt, önmagától elidegenített nemzet ismét helyet követelt magának a térképen. Első ízben vívott ki magának nemzetközi elismerést. (Ekkor még csak gyúrtak a "gazdasági csodára".) A helyzet azért volt morbid, mert fogalmuk se volt, hogyan adhatnak hangot ennek. Jellemző, hogy a meccs végén a győzelemittas szurkolók a Deutschlandslied - a német himnusz - betiltott versszakát ("D., D. über alles") kezdték énekelni, mire a rádióközvetítést odahaza azonnal lekeverték.

A mérkőzés ötvenedik évfordulójára készülve, a televíziós csatornák (ZDF, Pro7) összekaptak azon, hogy ki tud eddig még soha nem látott képeket bemutatni a vb-döntőről. Svájcban rábukkantak egy 45 perces amatőr felvételre, melyen részben színesben, új beállításokból láthatóak a gólok. A ZDF dokumentumfilmjét tudomásunk szerint egy időben a Magyar Televízió is műsorára tűzi. A Berni csoda a várakozásokat tovább tüzeli. Az előzetesen közölt képsorok alapján pont olyan film született, amely egy "normális" nemzettől elvárható, ahol egy (sport)eseményt csodának, kultikus jelentőségűnek tekintenek. Giccses. A főhős a nekünk kettőt vágó Helmut Rahn.

Nem számított tipikus német focistának: a fegyelmezetlenség mintapéldánya volt. Effenberg Törőcsikbe és Váradi Bélába oltva. Nagypofájú volt, szeretett inni és mulatni. Nem járt rendesen edzésre, a pályán nem szívesen passzolt. Önéletrajza Hobbim: a góllövés címmel jelent meg 1959-ben. "Boss"-nak nevezték, de tökéletes ellentéte volt a "Chef"-nek, Sepp Herberger szövetségi kapitánynak. Míg Rahn ars poeticáját talán a "Szétrúgom az arcát!"-mondat fejezte ki legjobban, Herbergertől, "a labdarúgás Immanuel Kantjától" olyan örökbecsűek maradtak fent, mint "A labda gömbölyű"; "Minden mérkőzés 90 percig tart". Rahn és a csapat (különösen a zablaként tartott, eszményi Fritz Walter), valamint R. és a kapitány viszonyát a film is felkarolja. A tépelődő Herbergert a szálloda takarítónője beszéli le egy közmondásokkal terhelt dialógusban arról, hogy az engedetlen jobbösszekötőt hazazavarja Svájcból. (- "A ketteseket is át kell engedni." - "Szorgalom nélkül nincs siker." - "Ha az alma megérik, magától is leesik a fáról." Stb.) Tisztára, mint Berti Vogtsné, aki Oliver Bierhoffot csempésztette be férjével a `96-os angol Eb-re utazó csapatba!

A csodavárás másfél óra, és valahogy el kell jutni a lefújásig. Erre van Rahn, aki egyes számú idol egy esseni kisfiú, Matthias számára. A gyerek apja tízévi orosz fogság után tért vissza, nem ért szót a fiával, Rahn - a maga módján - papapótlékot játszik. Matthias viheti a táskáját az edzésekre, ilyesmi. De a lényeg azért a meccs. Sönke Wortmann filmje egyszerre

beavatás és rituálé,

hogy aki nem látta, vagy aki megint át akarja élni, megnézhesse. A berni döntő góljait megelőző szituációkat hajszálpontosan rekonstruálták. A felvételeket alapos casting - próbajáték - előzte meg, a stadiont és a közönséget számítógép segítségével keltették életre. A Berni csoda rövid úton rendbe szedi az egyén (Rahn), a család (Matthiasék) és a nemzet (Németország) lelkét. És ugye még ott az izzadságszagú utókor. Nem csak a film didaktikus, ez van a futballvoyeurök szívében is: a foci mindenre gyógyír.

Bogár Zsolt

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.