Berni csoda: A Chef, a Boss és Matthias

  • Bogár Zsolt
  • 2003. október 16.

Tudomány

A héten mutatják be Németországban a Berni csoda című filmet, amely a verhetetlennek hitt magyarok ellen aratott 3-2-es diadalnak állít emléket. Egy évvel az ötvenedik évforduló előtt a film az idei év első számú kasszasikerének ígérkezik, hacsak nem utasítja maga mögé a Good Bye, Lenin!, egy más tárgyú nosztalgia.

A héten mutatják be Németországban a Berni csoda című filmet, amely a verhetetlennek hitt magyarok ellen aratott 3-2-es diadalnak állít emléket. Egy évvel az ötvenedik évforduló előtt a film az idei év első számú kasszasikerének ígérkezik, hacsak nem utasítja maga mögé a Good Bye, Lenin!, egy más tárgyú nosztalgia.

n "Még hat perc van hátra a berni Wankdorf Stadionban. Az eső megszakítás nélkül zuhog, a nézők azonban kitartanak"- érkezett a közvetítés szállóigévé lett részéhez Herbert Zimmermann, a németek Szepesije. "Bozsik, a magyarok jobbösszekötője elveszti a labdát. Schäfer. Schäfer középre ível. Fejes - a védőkről lepattan. Az érkező Rahnnak lőni kéne. Rahn lő. Góól! Góól! Góól! Góól!"

Ami a németeknek maga a csoda (Wunder), nekünk máig sajgó seb (Wunde). A kudarc megmagyarázására számtalan elmélettel álltunk elő, melyben a tőrdöféslegenda ("a bíró elcsalta", "a komcsik eladták", "a játékosokat megvették") egyszerre éledt újjá a nemzeti karakterünk gyengeségeit kutató önmarcanggal ("csak mi vagyunk képesek kétgólos előnyről kikapni"). Miért ne lennének hasonló teóriák a túloldalon?

1954. július 4., Bern alapjaiban határozta meg, hogy a német foci paradigmája

olyan lett, amilyen

A németeknek az esztétikusan, ötletesen, technikásan játszó Puskásékhoz képest kellett magukat meghatározni. Az oltári csúnya, de hatékony futball elismeréseképp a világ ismét a poroszos erényeknek hajtott fejet: csapatszellem, szorgalom, győzni akarás és vasfegyelem. A győzelmet követő fociláz hihetetlen érzelmeket szabadított fel a németekben. Amit mi úgy mondtunk: "Jó volt magyarnak lenni", a németek: "Megint vagyunk valakik."

Történészvélemények szerint (Joachim Fest, Guido Knopp) valójában ezen a napon született meg az NSZK: a legyőzött, megszállt, önmagától elidegenített nemzet ismét helyet követelt magának a térképen. Első ízben vívott ki magának nemzetközi elismerést. (Ekkor még csak gyúrtak a "gazdasági csodára".) A helyzet azért volt morbid, mert fogalmuk se volt, hogyan adhatnak hangot ennek. Jellemző, hogy a meccs végén a győzelemittas szurkolók a Deutschlandslied - a német himnusz - betiltott versszakát ("D., D. über alles") kezdték énekelni, mire a rádióközvetítést odahaza azonnal lekeverték.

A mérkőzés ötvenedik évfordulójára készülve, a televíziós csatornák (ZDF, Pro7) összekaptak azon, hogy ki tud eddig még soha nem látott képeket bemutatni a vb-döntőről. Svájcban rábukkantak egy 45 perces amatőr felvételre, melyen részben színesben, új beállításokból láthatóak a gólok. A ZDF dokumentumfilmjét tudomásunk szerint egy időben a Magyar Televízió is műsorára tűzi. A Berni csoda a várakozásokat tovább tüzeli. Az előzetesen közölt képsorok alapján pont olyan film született, amely egy "normális" nemzettől elvárható, ahol egy (sport)eseményt csodának, kultikus jelentőségűnek tekintenek. Giccses. A főhős a nekünk kettőt vágó Helmut Rahn.

Nem számított tipikus német focistának: a fegyelmezetlenség mintapéldánya volt. Effenberg Törőcsikbe és Váradi Bélába oltva. Nagypofájú volt, szeretett inni és mulatni. Nem járt rendesen edzésre, a pályán nem szívesen passzolt. Önéletrajza Hobbim: a góllövés címmel jelent meg 1959-ben. "Boss"-nak nevezték, de tökéletes ellentéte volt a "Chef"-nek, Sepp Herberger szövetségi kapitánynak. Míg Rahn ars poeticáját talán a "Szétrúgom az arcát!"-mondat fejezte ki legjobban, Herbergertől, "a labdarúgás Immanuel Kantjától" olyan örökbecsűek maradtak fent, mint "A labda gömbölyű"; "Minden mérkőzés 90 percig tart". Rahn és a csapat (különösen a zablaként tartott, eszményi Fritz Walter), valamint R. és a kapitány viszonyát a film is felkarolja. A tépelődő Herbergert a szálloda takarítónője beszéli le egy közmondásokkal terhelt dialógusban arról, hogy az engedetlen jobbösszekötőt hazazavarja Svájcból. (- "A ketteseket is át kell engedni." - "Szorgalom nélkül nincs siker." - "Ha az alma megérik, magától is leesik a fáról." Stb.) Tisztára, mint Berti Vogtsné, aki Oliver Bierhoffot csempésztette be férjével a `96-os angol Eb-re utazó csapatba!

A csodavárás másfél óra, és valahogy el kell jutni a lefújásig. Erre van Rahn, aki egyes számú idol egy esseni kisfiú, Matthias számára. A gyerek apja tízévi orosz fogság után tért vissza, nem ért szót a fiával, Rahn - a maga módján - papapótlékot játszik. Matthias viheti a táskáját az edzésekre, ilyesmi. De a lényeg azért a meccs. Sönke Wortmann filmje egyszerre

beavatás és rituálé,

hogy aki nem látta, vagy aki megint át akarja élni, megnézhesse. A berni döntő góljait megelőző szituációkat hajszálpontosan rekonstruálták. A felvételeket alapos casting - próbajáték - előzte meg, a stadiont és a közönséget számítógép segítségével keltették életre. A Berni csoda rövid úton rendbe szedi az egyén (Rahn), a család (Matthiasék) és a nemzet (Németország) lelkét. És ugye még ott az izzadságszagú utókor. Nem csak a film didaktikus, ez van a futballvoyeurök szívében is: a foci mindenre gyógyír.

Bogár Zsolt

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.