CD-ROM: Pofozd a szüzet!

  • - sisso -
  • 1996. november 7.

Tudomány

Aludni rég nem szoktunk, de a Gyalog-galopp CD-ROM-adaptációja megér néhány, kedvenc akcióhősünk, Duke Nukem nélkül átvészelt éjszakát: Arthur királlyal tartva, a disznófejű Los Angeles-i mesterlövészek helyett, hullatetrisszel és szűzveréssel üthetjük agyon az időt az Úr 942. évének legjobb sugárlemezén.
Aludni rég nem szoktunk, de a Gyalog-galopp CD-ROM-adaptációja megér néhány, kedvenc akcióhősünk, Duke Nukem nélkül átvészelt éjszakát: Arthur királlyal tartva, a disznófejű Los Angeles-i mesterlövészek helyett, hullatetrisszel és szűzveréssel üthetjük agyon az időt az Úr 942. évének legjobb sugárlemezén.

A pokol hetedik bugyrában vájkáló 7th level angol kiadó már több bizarr CD-ROM-kiadvánnyal is megörvendeztette törzsközönségét. A kétes hírnevű cég többek között Monty Python-adaptációknak köszönheti népszerűségét, a Holy Gral (Gyalog-galopp) című sugárlemez pedig nem csupán tartalmilag paródia: maga a műfaj van pellengérre állítva itt. Ezek a pasasok valami súlyos gyermekkori lelki karambolból kifolyólag, ami lehet, teszem azt, a temzei levegő, évtizedek óta követik el rémtetteiket; így a CD-ROM-ot a pithonline.com Internet-kiadvánnyal kombinálva még a neonaurájú számítógépes író- és hackercsótányok virtuális világába is megtalálták az utat.

Ki gondolná, hogy az embert még érheti meglepetés egy kósza kattintás után? Túl vagyunk a komoly, virtuális múzeumlátogatásokon, film-dalszöveg-feldolgozások megtekintésén különféle struktúrákban, régi és új ötleteket fedeztünk fel elölről hátulra, hátulról előre, bebizonyítva, hogy két pont között nem feltétlenül legrövidebb út az egyenes. Így könnyű, mondhatnánk, mert már a film se volt semmi, de a digitális változat túltesz mindenen: az Öböl-háború például biztos röhögésbe fulladt volna, ha az F-117-es lopakodók monitorain indítás előtt megjelenik a rotálós fejű hölgy és sipákolni kezd.

Aki azt gondolja, hogy Arthur király formagyakorlatain majd simán átverekszi magát, mint Duke a pornómozin, az csalódni fog. Már a regisztráció sem egyszerű: a hiszékeny kezdő fél napig töltögetheti a nagyobb közvélemény-kutató cégeket is megszégyenítő kérdőívet, például arról, hogy milyen viszonyban van az anyja barátaival. Jobb kiszállni, és egy kiadós galoppal kezdeni: Arthur király fegyverhordozójának zászlaja egérkattintásra Monroe-melltartóvá változik, a szent boroskupa pedig a mező szélén álló europlakáton időről időre testet öltő isten utasításai szerint fellelhető.

A túra longitudinális pályára épül ugyan, de számos eltántorodási lehetőséget is tartalmaz. Végignézhetjük a film kulcsjeleneteit, hogy felismerjük a helyszínekben rejlő lehetőségeket, és tanulmányozhatjuk a lovagok életrajzát, a multimédia segítségével akár Sir Galahad gyermekkori böfögése is felidézhető: a filmszereplők mellett felhasználták Terry Gilliam viktoriánus rajzait is. Ha a történészt, aki faktuálisan túlfűtött szózatokkal köszönti a befutót, lelőjük egy space-szel, az a szabály, hogy mindenre lehet kattintani, sőt időnként lőni is, aztán már csak bámulni, mint akit a saját fegyverével lőttek agyon. A szövegek még azoknak is okozhatnak meglepetéseket, akik a St. Cedd kollégium angol szakán szereztek diplomát, de azért a "ne klikkelgessé má´ ide" kezdetű mondatokat jobb megérteni: ki kockáztatná, hogy utódai egy félrekattintás miatt ne közelíthessék majd meg a matyóhímzés esztétikumát?

Majdnem minden részhez tartozik egy játék, amely szövegek mellett a produkció legsikerültebb szegmensét képviseli; mindegyik más-más alkotó fantáziáját dicséri. A Robbantsd a nyulat!, Kapj el egy tehenet!, Süsd meg a banyát! meg hasonló címeket viselő szösszenetek egy krumplipucoláson edződött klikkelőujjat is kifárasztanak, néha pedig különleges, anyai ágon örökölt parafenomenális képességeinket fedezhetjük fel általuk. Két kedvencet tudnék kiemelni hirtelen: a Hullatetrisz (Drop The Dead) morbid szcenáriója szerint feladatunk a tömegsír szélére talicskával hullacsomagokat taszítani, amelyek változatos konkáv formában pottyannak a gödör aljára. Kis erőfeszítéssel, szortyogó hang után, a helyükre kerülnek, ám egyre feszesebb tempóban érkezik a többi, majd hirtelen az egyik azt nyöszörgi: "nem vagyok halott, nagyon jól érzem magam", és eszeveszetten mozog, úgy, hogy az istennek se lehet beforgatni, és másik hármat kell rápakolni, hogy végre kipurcanjon. Az Üsd a szüzet! (Spang The Virgin) lépfene várának hálószobájában virgonc úr ül habos paplanok között, ahonnan lehetetlen sebességgel bukkannak fel a szüzek, a kevésbé szüzek és a szűznek egyáltalán nem mondhatók. Jobb kéz kinyújt, és indul a pofozás. Pont csak az egészen szüzek bántalmazásáért jár, a többiért szigorú levonás.

- sisso -

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.