CD-ROM: Pofozd a szüzet!

  • - sisso -
  • 1996. november 7.

Tudomány

Aludni rég nem szoktunk, de a Gyalog-galopp CD-ROM-adaptációja megér néhány, kedvenc akcióhősünk, Duke Nukem nélkül átvészelt éjszakát: Arthur királlyal tartva, a disznófejű Los Angeles-i mesterlövészek helyett, hullatetrisszel és szűzveréssel üthetjük agyon az időt az Úr 942. évének legjobb sugárlemezén.
Aludni rég nem szoktunk, de a Gyalog-galopp CD-ROM-adaptációja megér néhány, kedvenc akcióhősünk, Duke Nukem nélkül átvészelt éjszakát: Arthur királlyal tartva, a disznófejű Los Angeles-i mesterlövészek helyett, hullatetrisszel és szűzveréssel üthetjük agyon az időt az Úr 942. évének legjobb sugárlemezén.

A pokol hetedik bugyrában vájkáló 7th level angol kiadó már több bizarr CD-ROM-kiadvánnyal is megörvendeztette törzsközönségét. A kétes hírnevű cég többek között Monty Python-adaptációknak köszönheti népszerűségét, a Holy Gral (Gyalog-galopp) című sugárlemez pedig nem csupán tartalmilag paródia: maga a műfaj van pellengérre állítva itt. Ezek a pasasok valami súlyos gyermekkori lelki karambolból kifolyólag, ami lehet, teszem azt, a temzei levegő, évtizedek óta követik el rémtetteiket; így a CD-ROM-ot a pithonline.com Internet-kiadvánnyal kombinálva még a neonaurájú számítógépes író- és hackercsótányok virtuális világába is megtalálták az utat.

Ki gondolná, hogy az embert még érheti meglepetés egy kósza kattintás után? Túl vagyunk a komoly, virtuális múzeumlátogatásokon, film-dalszöveg-feldolgozások megtekintésén különféle struktúrákban, régi és új ötleteket fedeztünk fel elölről hátulra, hátulról előre, bebizonyítva, hogy két pont között nem feltétlenül legrövidebb út az egyenes. Így könnyű, mondhatnánk, mert már a film se volt semmi, de a digitális változat túltesz mindenen: az Öböl-háború például biztos röhögésbe fulladt volna, ha az F-117-es lopakodók monitorain indítás előtt megjelenik a rotálós fejű hölgy és sipákolni kezd.

Aki azt gondolja, hogy Arthur király formagyakorlatain majd simán átverekszi magát, mint Duke a pornómozin, az csalódni fog. Már a regisztráció sem egyszerű: a hiszékeny kezdő fél napig töltögetheti a nagyobb közvélemény-kutató cégeket is megszégyenítő kérdőívet, például arról, hogy milyen viszonyban van az anyja barátaival. Jobb kiszállni, és egy kiadós galoppal kezdeni: Arthur király fegyverhordozójának zászlaja egérkattintásra Monroe-melltartóvá változik, a szent boroskupa pedig a mező szélén álló europlakáton időről időre testet öltő isten utasításai szerint fellelhető.

A túra longitudinális pályára épül ugyan, de számos eltántorodási lehetőséget is tartalmaz. Végignézhetjük a film kulcsjeleneteit, hogy felismerjük a helyszínekben rejlő lehetőségeket, és tanulmányozhatjuk a lovagok életrajzát, a multimédia segítségével akár Sir Galahad gyermekkori böfögése is felidézhető: a filmszereplők mellett felhasználták Terry Gilliam viktoriánus rajzait is. Ha a történészt, aki faktuálisan túlfűtött szózatokkal köszönti a befutót, lelőjük egy space-szel, az a szabály, hogy mindenre lehet kattintani, sőt időnként lőni is, aztán már csak bámulni, mint akit a saját fegyverével lőttek agyon. A szövegek még azoknak is okozhatnak meglepetéseket, akik a St. Cedd kollégium angol szakán szereztek diplomát, de azért a "ne klikkelgessé má´ ide" kezdetű mondatokat jobb megérteni: ki kockáztatná, hogy utódai egy félrekattintás miatt ne közelíthessék majd meg a matyóhímzés esztétikumát?

Majdnem minden részhez tartozik egy játék, amely szövegek mellett a produkció legsikerültebb szegmensét képviseli; mindegyik más-más alkotó fantáziáját dicséri. A Robbantsd a nyulat!, Kapj el egy tehenet!, Süsd meg a banyát! meg hasonló címeket viselő szösszenetek egy krumplipucoláson edződött klikkelőujjat is kifárasztanak, néha pedig különleges, anyai ágon örökölt parafenomenális képességeinket fedezhetjük fel általuk. Két kedvencet tudnék kiemelni hirtelen: a Hullatetrisz (Drop The Dead) morbid szcenáriója szerint feladatunk a tömegsír szélére talicskával hullacsomagokat taszítani, amelyek változatos konkáv formában pottyannak a gödör aljára. Kis erőfeszítéssel, szortyogó hang után, a helyükre kerülnek, ám egyre feszesebb tempóban érkezik a többi, majd hirtelen az egyik azt nyöszörgi: "nem vagyok halott, nagyon jól érzem magam", és eszeveszetten mozog, úgy, hogy az istennek se lehet beforgatni, és másik hármat kell rápakolni, hogy végre kipurcanjon. Az Üsd a szüzet! (Spang The Virgin) lépfene várának hálószobájában virgonc úr ül habos paplanok között, ahonnan lehetetlen sebességgel bukkannak fel a szüzek, a kevésbé szüzek és a szűznek egyáltalán nem mondhatók. Jobb kéz kinyújt, és indul a pofozás. Pont csak az egészen szüzek bántalmazásáért jár, a többiért szigorú levonás.

- sisso -

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.