A német egyébként sem egy kispályás nemzet, a "kis" CeBIT nagyobb, mint a Compfair meg az IFABO együttvéve, és míg hozzánk még mindig minimum egy-két éves késéssel, fapados kivitelben gyűrűznek be az aktuális trendek, itt előre levajazott közbeszerzési tenderek és multináci vezérigazgatói víziók helyett valóban a jövőből kap ízelítőt a fizetőképes kereslet. Teheti, mert csak az idei évben több mint ötmillió személyi számítógépet vásárol, a felét magánszemélyek, otthoni szórakozásra. Magyarországon a háztartásokban működő több százezer PC túlnyomó többsége soha nem kapcsolódik az internetre, a néhány tízezer modemtulajdonos örül, ha be tudja fizetni a telefonszámláját, nemhogy értéknövelt szolgáltatásokra szórná a pénzét a hálózaton - a közalkalmazott vagy bérrabszolga-szörfer pedig egyik szemét a pánikgombon tartja, a másikkal pedig a főnökét figyeli. Németországban viszont havonta két-háromszázezren csatlakoznak valamelyik online-szolgáltatóhoz: a T-online, az AOL/Bertelsmann és a számtalan kisebb szolgáltató ügyfeleinek száma jelenleg mintegy négy és fél millió - a prognózisok szerint öt év múlva minden második németnek lesz internet-kapcsolata - ez pedig földcsuszamlás-szerűen húzza maga után a digitális tartalomipart, amelyet a huszonegyedik század reklámtortájáért vetélkedő multinacionális telkók és médiavállalatok dominálnak.
Mindez
a 2000-es világkiállításra
készülődő hannoveri vásárvárosba sűrítve szinte kézzelfoghatóvá teszi a különféle konvergenciaelméleteket: a ZDF televízió Cornelia Schliwa sztárműsorvezető háromdimenziós, digitális alteregóját promotálja egy a tévében és a weben is követhető megashow keretében, a Deutsche Telekom pedig a számítógép és ISDN-vonal segítségével történő online zenehallgatás (music-on-demand) és a személyhívón fogható folytatásos, szöveges szappanopera ("Hey Tina, ich finde den Neuen aus LA ziemlich cool!") kecsegtető lehetőségével próbál ügyfeleket hódítani a telekom-liberalizáció óta a nyakán lihegő konkurenciától.
A sokat emlegetett PC-tv-konvergencia idén sem hozott áttörést: mindkét technológia egyre többet tud, de az integrált megoldások - legalábbis eddig - nem voltak igazán piacképesek. A Commodore (!) által bemutatott Web.it például egy tévéhez vagy monitorhoz köthető internet célgép a jó öreg C64-es játékokkal kiegészítve - én csak gyűjtőknek ajánlanám. A Pios által bemutatott Met [at] box talán komolyabb készülék: az egyik - a kábeltévéken is fogható - szatellittévé adására ültetett, nagy sebességű, egyirányú internet-kapcsolattal rendelkezik, amely a beépített modem és egy telefonvonal segítségével interaktívvá is tehető (itt minálunk hasonló szolgáltatást nyújt PC-re az Antenna Hungária az AM-mikro vételkörzetében). A Met [at] box ráadásul a biztonságos online vásárláshoz smartcard-olvasóval, digitális videofilmek megjelenítésére pedig DVD-lejátszóval van ellátva, sőt játékkonzolként is használható, teljesen zajtalan, és nem igényel PC-ismereteket: egy televízióhoz kötendő dobozból és azzal infravörös csatolón kommunikáló billentyűzetből áll. Az effajta megoldások Achilles-sarka az, hogy a piacot a szolgáltatással - a tévéadásra ültetett adatfolyammal és a telefonos internet-behívószámokkal - is le kell fedni, ami rettenetesen megdrágítja a beruházást, még mielőtt kiderülne, hogy pontosan mekkora rá az igény.
Egy másik trend
az átlagos fogyasztó számára túl bonyolultnak tartott PC kiiktatására a telefonkészülék internetesítése, ami kevésbé látványos, ám jóval egyszerűbb feladat: a Siemens által bemutatott @net webtelefon monokróm folyadékkristály érintőképernyővel, smartcard-olvasóval és modemmel van felszerelve, a miniszámítógépbe épített szoftverek webböngészésre, online vásárlásra, banktranzakciókra, papírmentes faxolásra teszik alkalmassá a drót nélküli telefonkagylóval és üzenetrögzítővel is ellátott masinát. Változatlanul bomba üzlet az internet-telefon (Voice over IP), amely a hívások TCP/IP hálózaton való továbbításával olcsó távolsági beszélgetéseket tesz lehetővé - akár számítógép nélkül is, az ilyen szolgáltatások helyi hívással telefonról is elérhetők.
A GSM- és a mobilszámítógép-piacon tovább folyik a miniatürizáció: a Sony CMD-Z1 mobiltelefon olyan pici, hogy a mikrofont egy kihajtható antennaszerűségre kellett elhelyezni az elmúlt néhány ezer évben konstansnak bizonyult száj-fül távolság áthidalására, a legújabb laptopok pedig olyan vékonyak, mint egy vastagabb (német) hetilap. A katódsugárcsöves monitorokat lassan, de biztosan kiszorítják a nálunk még csak státusszimbólumként használatos lapos plazmamonitorok, és piacra került egy egész sor, németül is értő hangfelismerő szoftver (IBM ViaVoice, Philips FreeSpeech stb.), amelyek a gyártók reményei szerint titkárnők tömegeit teszik majd földönfutóvá. Az Olympus speciális diktafont is ad a szoftverhez, amellyel egy cserélhető memóriamodulra diktálhatunk, majd azt a PC-be helyezve automatikusan írott szöveget kapunk. Az izraeli Creator interaktív plüssbabája drót nélküli kapcsolatban áll a PC-vel, és akár társalogni is képes a korrekt angol kiejtéssel beszélő felhasználóval.
Ami az asztali számítógépeket illeti,
az Intel bejelentése nem érte váratlanul a piacot, ugyanaznap világszerte már kész konfigurációkat is piacra dobtak a házi erőművekbe szánt 450 MHz Pentium II, illetve a kevésbé költséges 300A, illetve 333 MHz Celeron processzorokkal. Egy processzor amúgy nem túl látványos dolog, de az Intel által diktált erőltetett menet nélkül nem lenne sehol a PC-s játékipar, amely két repülőgéphangárnyi hodályon osztozott a Sony (Playstation) és a Nintendo (GameBoy) legújabb tévés játékkonzolaival. A játékszoftverek gyártói dübörgő technozenére, Las Vegas-i díszletek között - űrállomás, Forma-1 box, sárkánybarlang stb. - vonultatták fel a legújabb slágerprogramokat, amelyek az elképesztő gyorsítókártya-evolúció következtében elsősorban a látványos 3D-megoldások segítségével hívták fel magukra a figyelmet. Ám a zsúfolt számítógépjáték-piacon ma már nem elég a technikai perfekció - valami pluszötlet kell, hogy kultikus, vásárlási lázt kiváltó sikerszéria legyen a termékből. Ez már színtiszta pszichológia - az Eidos szoftvergyár által kitalált Lara Croft például fazonigazításon ment át a Tomb Raider 3 sikere érdekében: a nagy mellű cybervamp ezüstkarikát kapott a fedetlen köldökébe, és egy nagy kaliberű, krómozott félautomatával vesz elégtételt, ha szexuálisan zaklatják.
Ha párosan szeretnénk mondjuk utcai harcost, civilizátort vagy autóversenyzőt játszani, ott a Cupitel névre hallgató, dél-koreai gyártmányú tamagocsiszerűség, amely kék (fiú) és rózsaszín (lány) kivitelben készül: ha a nemünknek megfelelő színű kütyün beállítjuk, amit szeretnénk (vacsora, parti, sport, koncert stb.), az diszkréten csipogni kezd, ha tízméteres körzetünkben felbukkan egy ellenkező nemű, aki ugyanazt állította be a randibigyón. Ha már megtaláltuk az igazit, a Deutsche Telekom által bevezetett, biztonsági kameraként is használható ISDN-videotelefonon színes beszélgetéseket folytathatunk a kedvessel, avagy titokban ellenőrizhetjük, nem csipogtatta-e meg valaki. A legújabb digitális fényképezőgépek már fotóminőségben dolgoznak floppyra - például az állítható optikával, vakuval ellátott Digital Mavica a Sonytól karácsonykor biztos tarolni fog.
A CeBIT HOME-on
(http://www.cebithome.de) jelen van néhány egyház, társadalmi szervezet és a német állam is. A protestáns felekezetek egy, a héber írástól a kódexeken át az egyesekből és nullákból álló bit-folyamokig tartó óriásplakáttal demonstrálják az új technológiák iránti nyitottságukat, a különféle digitálisváros-projektek elektronikus önkormányzás és online-közösségek létrehozására alkalmas internet-szoftvereket vonultatnak fel, a Bundeswehr kedvcsináló CD-ROM-ot osztogat az öldöklős játékok iránt fogékony fiataloknak, az ifjúságvédelmisek pedig a számítógép-hálózaton burjánzó jobb- és baloldali szélsőségek jelenlétére figyelmeztető brosúrát terjesztenek. A magyar stand - mert ilyen is van - vérciki, tüntető sivárságával már-már otthonos menedék a tegnapi schweinehaxe mit sauerkraut overdózis által kiváltott gasztronómiai sokk miatt kialvatlan tudósítónak a vásár színes forgatagában: a hazai csúcstechnológiát megjelenítő néhány tányér csokis kekszből egy frissen kinevezett államtitkár eszeget.
Bodoky Tamás
(Hannover)
A Narancs riportere az Intel Corp. vendégeként járt a kiállításon.