cyberhírek

  • .
  • 2007. március 29.

Tudomány

cyberhírek

ZSÍRMÉRÕ Brit kutatók olyan műszert fejlesztettek ki, amellyel pontosan megállapítható, hogy a vizsgált személyen mennyi zsír és izom van, vagyis a testtömegindexnél megbízhatóbb módszer áll rendelkezésre az esetleges elhízottság megállapítására.

DIPLOMA A Harvard tiszteletbeli diplomával jutalmazza meg volt tanulóját, a világ leggazdagabb emberét. Hogy milyen tárgyból kap diplomát az egyetemet azóta sem végzett Gates, az egyelőre titok.

MATEK A matematikai Nobel-díjként is emlegetett Abel-díj idei díjazottja Srinivasa Varadhan, a New York-i Egyetem indiai származású kutatója, aki a valószínűség-számítás terén elért eredményeiért kapta az elismerést.

KISZÁRADÁS A globális felmelegedés és a gátépítések következtében kiszáradhat a világ számos nagy folyama, köztük a Duna is - figyelmeztetett a Természetvédelmi Világalap (WWF) a víz világnapja előtt két nappal közzétett jelentésében. A veszélyeztetett folyók listáján szerepel a Nílus, a Rio Grande, a Jangce, a Mekong, a Gangesz, az Indus, a Szalven, a dél-amerikai Rio de la Plata és az ausztráliai Murray-Darling.

ÁRAMLAT Az éghajlatváltozás sokasodó jelei és a jóslatok ellenére mégsem gyengül a Golf-áramlat, és semmi nem utal rá, hogy a belátható jövőben lassulna vagy leállna - állítja egy német kutatócsoport.

VÍZTÖMEG Olyan mennyiségű jeget talált az egyik Mars körül keringő szonda, hogy ha a tömb megolvadna, a Vörös bolygó egész felszínét 11 méteres óceán borítaná el.

LAPTOP Piacelemzők prognózisai szerint 2011-re már nem az asztali, hanem a hordozható PC-ket fogják a legtöbben használni. Az USA-ban már most több laptop fogy, mint hagyományos PC, négy éven belül azonban ez világszintű trend lesz.

Átrepülte az óceánt az óriási Airbus Sikeresen átrepülte az óceánt az Airbus A380, rögtön kettő: az egyik New Yorkban, a másik Los Angelesben landolt. A New Yorkban landolt gép nyolc óra alatt tette meg az utat Frankfurtból. A két repülőtér mintegy 300 millió dollárt költött arra, hogy képes legyen fogadni az óriásgépeket, egyebek között meg kellett hosszabbítani a kifutókat. Az 555 férőhelyes, kétemeletes repülőgépeknek ez volt az első transzatlanti útjuk. Az Airbus több mint 10 milliárd eurót költött az A380-as kifejlesztésére, amelynek listaára mintegy 319 millió dollár. A cég eddig 156 repülőgép szállítására kapott megrendelést 14 légitársaságtól. A 73 méter hosszú repülőgép mintegy 310 ezer liter üzemanyagot visz magával, és 14 720 kilométer megtételére képes leszállás nélkül. Az amerikai Boeing kifejlesztette rivális repülőgépét; ez hosszabb ugyan az A380-asnál, de az európai repülőgép alapváltozata legalább 90 utasnál többet tud szállítani.

Fellőtték a magánrakétát Múlt szerda hajnalban a csendes-óceáni Omelek szigetről felszállt a Falcon 1, a világ első magánrakétája - adta hírül az Index. A szerkezet 320 kilométeres magasságba emelkedett, és bár missziója nem érte el célját, a rakétát finanszírozó üzletember, Elon Musk szerint sikeres volt a start. Pedig akadtak komoly problémák: a kétfokozatú rakéta második fokozata nem érte el az elvárt sebességet, az irányt sem tudta tartani, ezért a Falcon 1 nem tudott orbitális pályára állni. Musk úgy véli, a mérnökök ki tudják javítani ezeket a hibákat az adatok elemzése után. Musk, aki a PayPal nevű internetes fizetőrendszer egyik gazdája, 2002-ben alapította űrtechnikai vállalatát, a Space Exploration Technologies Corporationt (SpaceX). A cég szándéka, hogy olcsóbbá tegye az űr elérését. Ez a Falcon 1-gyel sikerült is: 6,7 millió dolláros költségével a rakéta a valaha gyártott leggazdaságosabb hordozóeszköz. A 21 méteres magánrakéta kicsinek számít, és csak 1564 kilogramm hasznos terhet tud cipelni, de a későbbiekben lesz egy nagyobb verzió, a Falcon 5. Sőt egy még nagyobb is készül, az 53 méteres Falcon 9, amely akár 24 750 kilogrammot is képes lesz Föld körüli pályára állítani. Ezért azonban már jóval többet, legalább 35 millió dollárt kell majd fizetni. A Falcon 1-et nem először próbálták fellőni. A start 2005 decemberére volt ütemezve, de akkor alkatrészhiba miatt el kellett halasztani a kilövést. A rakéta először 2006. március 24-én emelkedett fel, de csak 29 másodpercig működött, mivel üzemanyag-szivárgás lépett fel, és a szerkezet lángra lobbant.

Ufódossziék a neten Franciaország - elsőként a világon - internetes hozzáférést biztosít a nem azonosított repülő tárgyakról, repülő csészealjakról található anyagokhoz archívumaiban. A cél többek között az, hogy eloszlassák azokat a vádakat, melyek szerint a hatóságok eltitkolnak valamit a témában. A www. cnes-geipan.fr/geipan honlapon egyelőre 400 dossziét lehet elérni, ezek az 50-es évek óta Franciaországban észlelt azonosítatlan repülő tárgyak mintegy 25 százalékára vonatkoznak. Az év végéig az egész archívum felkerül az internetre, időközben fotókkal is gazdagodik. A már elérhetővé tett dokumentumok főleg rendőrségi jegyzőkönyvek, amelyekből eltávolították a személyes adatokat.

Robottal műtöttek Magyarországon Egy méhnyakrákban szenvedő nőt műtöttek meg először robottal Magyarországon. A szerkezetet Ungár László nőgyógyász professzor irányította. A robotot eredetileg távműtétre fejlesztették ki, hogy a világ nehezen elérhető részein, például Afganisztánban vagy akár egy űrbázison is a legjobb szakemberek operálhassák meg a betegeket. Ungár László szerint az eszköz olyan, mint egy komplikált joystick. A műtét során a robot két karjához ceruzavastagságú eszközöket csatlakoztatnak, és ezek az eszközök utánozzák a sebész mozdulatait. A robot teleszkópján keresztül az orvos óriási nagyítással látja a műtendő szervet, így könnyebb megadni, hogy pontosan hol kell vágni. A professzor szerint a robottal sokkal precízebben, kevesebb vérveszteséggel, kevesebb fájdalommal lehet operálni, a műtét utáni gyógyulási idő pedig rövidebb, mint a hagyományos operációnál. A robotot elsősorban szív-, mellkas-, hasi sebészek, urológusok és nőgyógyászok használják. A robot másfél millió dollárba, azaz 276 millió forintba kerül, egy-egy műtét pedig körülbelül százezer forintba.

Figyelmébe ajánljuk

Több száz millió forintba került Vácnak az árvízi védekezés, pedig volt lehetősége, hogy mobilgátat építsen

Az előző, fideszes városvezetés ideje alatt elindult a mobilgátfejlesztés, 2,2 milliárd forintos támogatási szerződést kötöttek a kormánnyal, de végül a projekt meghiúsult, ráadásul több mint 70 millió forintot vissza is kellett fizetni. Szeptemberben óriási erőfeszítések és nem kevés pénz árán sikerült csak a védekezést megoldani.