cyberhírek

  • .
  • 2007. április 12.

Tudomány

cyberhírek
ATOMAUTÓ Kínai kutatók bemutatták annak az űrszondának a prototípusát, amelyet 2012-ben küldenének fel a Holdra. A sofőr nélküli robotautó atommeghajtású lesz. Száz méter per óra lesz a végsebessége, és érzékelők segítik majd abban, hogy ne ütközzön össze semmivel.

ATOMTITKOK Húsz asztali számítógép tűnt el az amerikai kormány nukleáris fegyvereinek őrzéséért felelős hivatalból. Az eset különösen kínos, mert a hivatal adatbázisában van elrejtve minden titok a nukleáris rakéták telephelyeiről.

GYORSULÁS Az óceánok hőmérsékletének növekedése rövidülő napokhoz fog vezetni - állítják német tudósok. A vízszint emelkedik, a víztömeg eloszlása megváltozik, a bolygó pedig gyorsabb piruettbe kezd.

DINOSZAURUSZ Az amerikai Montana állam területén került elő az első fosszilis bizonyíték arra vonatkozóan, hogy egyes dinoszauruszok a földfelszín alatt éltek. Az új dinoszauruszfaj, az Oryctodromeus cubicularis maradványait abban az egykori alagútban fedezték fel, amelyet még 95 millió évvel ezelőtt, a kréta időszak közepén ástak ki maguknak.

EREKLYE Beigazolódott a tudósok régi gyanúja: azok a maradványok, amelyekről azt tartották, hogy Szent Johanna (Jeanne d'Arc, azaz az orléans-i szűz) hamvai, valójában egyáltalán nem tőle valók - a legújabb vizsgálat szerint valószínűleg egy ókori múmiától erednek.

WIFI Német szakértők olyan eljárást dolgoztak ki, amellyel egy-két perc alatt feltörhetők az olyan vezeték nélküli hálózatok, amelyek a WEP nevű - leginkább elterjedt - védelmi technológiát használják.

Sokat ült a blogger Több mint hét hónapot töltött a börtönben egy amerikai blogger, miután nem kívánt vallomást tenni az esküdtszék előtt. Josh Wolf kálváriája a 2005-ös San Franciscó-i anarchista tüntetés idején kezdődött. A fiatal videoblogger a helyszínen tartózkodott, s felvételeket is készített a megmozdulásról. A tüntetésen azonban erőszakos cselekmények is történtek, így nyomozás indult az elkövetők után. Wolf nyugodt volt, hiszen a kaliforniai törvények szigorúan védik a média képviselőit, így meggyőződése volt, hogy nem kerülhet bajba felvételei miatt. Az ügy azonban váratlan fordulatot vett. A demonstráció idején valakik megkíséreltek felgyújtani egy rendőrautót, és mivel ezeket a járműveket szövetségi költségvetésből tartják fenn, az ügy szövetségi szintre került. A kaliforniai pajzstörvény tehát hatástalanná vált. Ennek nyomán Wolfnak meg kellett volna jelennie az esküdtszék előtt, hogy segítse a gyanúsítottak azonosítását. A blogger nem jelent meg a beidézésen, inkább vállalta a börtönbüntetést, s hét és fél hónapot húzott le egy kaliforniai fegyintézetben, így ő a leghosszabb időre rács mögé küldött újságíró Amerikában.

Oroszok a Telekomban A HVG szerint már látszik, hogy kinek állt érdekében a montenegrói ügy, amely a Magyar Telekom vezérigazgatója, Straub Elek székébe került. A számlázási botrány kirobbanása után az európai terjeszkedésre törekvő orosz AFK Sistema jelezte a Deutsche Telekomnak (DT), hogy megvenné a német állam kezében lévő 31,7 százalékos pakettet, vagy a Magyar Telekomban lévő 59,21 százalékos DT-részesedést, amely körülbelül kétmilliárd eurót ér. Az oroszok abban reménykedtek, hogy a botrány miatt olcsóbban tehetik rá a kezüket a részvényekre. A németek attól tartanak, a Sistema most azt rángatja majd elő, hogy az MTelekom csoport számos tisztségviselője a rendszerváltás előtt a magyar titkosszolgálatnak és az állambiztonságnak dolgozott, így beosztásánál fogva együttműködött a KGB-vel. Emellett az oroszok azzal is megzsarolhatják a németeket, hogy az MTelekom által nemrég felvásárolt KFKI 1990 előtt részt vett az Egyesült Államok elleni technológiai kémkedésben. Amerikában az ipari kémkedés bűncselekménye nem évül el, és az oroszok arra is játszhatnak, hogy az MTelekom részvényeit kivezessék emiatt a New York-i tőzsdéről. A HVG értesülései szerint az MTelekom elkezdte kiszervezni a cégből a nemzetbiztonsági szempontból érzékeny területeket.

Ûrközpont a Zsámbéki-medencében A részletes szabályozási tervek és hatósági engedélyek birtokában a Mammutot is jegyző Kenyeres Sándor projektje, a Talentis Program idén mintegy 16 milliárd forint összértékű fejlesztést indít el a Zsámbéki-medencében. Az első, 2007-ben induló, összesen 2,2 milliárd forintos projekt egy űrtechnikai központ létrehozása lesz. A beruházás közel 30 hektárnyi területén helyet kap egy magas színvonalú, képzési szolgáltatást is nyújtó űrkutatási központ, egy technológiai és tesztközpont, a kapcsolódó kis- és középvállalkozások székhelyei és laborjai, valamint k+f intézetek. A központ többek közt az európai legmagasabb szintet képviselő űrminősítésű berendezések tesztelését és minősítését végzi majd. A projekt gazdái szerint éves szinten a tervezett beruházás összegének duplája kerülhet vissza az Európai Ûrkutatási Ügynökség (ESA) megrendeléseként a magyar high-tech kutatás-fejlesztésbe.

Sebességrekordot döntött a TGV Csaknem két évtizedes világrekord dőlt meg múlt kedden Franciaországban: a TGV gyorsvasút külön e célra átalakított szerelvénye Párizs és Strasbourg között 574,8 kilométeres óránkénti sebességgel száguldott. A V150 elnevezésű speciális vonat ezzel megdöntötte az 1990-ben felállított óránkénti 515,3 kilométeres rekordot, amelyet ugyancsak egy TGV-szerelvénnyel sikerült elérni. Ennél nagyobb sebességre az utasszállító vonatok közül csak a japán JR-Maglev képes. A mágnesvonat 2003-ban 581-re gyorsult, viszont lebegve közlekedik, így a teljesítmény nem számít vasúton elért rekordnak. A mezőnyből kiemelkedik még a német InterCityExpress (ICE) típusú vonat, amelynek egy szerelvénye 1988-ban 406,9 kilométeres óránkénti sebességet ért el. A rekordkísérletre 25 ezer lóerős motorral szereltek fel 3 kétemeletes vagont, amelyekhez két mozdonyt is csatoltak. A kísérlet helyszínéül szolgáló 200 kilométer hosszú pályaszakaszon megerősítették a síneket, és magasabb feszültség alá helyezték a felső vezetéket. A rekord igen jó reklám a TGV és az Alstom, a vonat gyártója számára, hétköznapi üzemmódban azonban a szerelvényeket egy mozdony hajtja meg, és "csak" 300 kilométert tesznek meg óránként. Az SNFC, a francia nemzeti vasúttársaság most mérlegeli, hogy esetleg fokozatosan 360-ra növeli a tempót. A TGV miatt biztosan nem bukna a terv, nem biztos azonban, hogy gazdaságos lenne a szolgáltatás gyorsítása.

Figyelmébe ajánljuk