• .
  • 2010. március 18.

KÍGYÓK Egyetlen hét leforgása alatt nyolc embert martak meg a mérges kígyók Ausztráliában. A szakemberek arra figyelmeztetnek mindenkit, hogy kerüljék el, és semmiképpen se próbálják elfogni vagy sarokba szorítani a hüllőket, amelyeket a meleg, esős idő csalogat elő. FARKASOK Kocogás közben támadhattak meg a farkasok egy holtan talált és részben megevett tanárnőt Alaszkában.
A boncolás egyértelműen állati harapásnyomokat fedezett fel a nő holttestén. Õ lehet ötven éve az első ember, akit farkasok öltek meg az Egyesült Államokban.

SZUBTR"PUS Több tízmillió évvel ezelőtt még szubtrópusi volt a világ ma leghidegebb vidéke, az Antarktisz - állítja egy kutatócsoport, amely két hónapon át volt úton a Déli sarkvidék vizein. A vizsgálatok során begyűjtött minták további elemzése a remények szerint segíthet fényt deríteni a jégkorszak kialakulására.

GOOGLE Most már egészen biztos, hogy a Google bezárja kínai leányvállalatát - írja a Financial Times egy névtelen forrásra hivatkozva. Az üzleti napilap szerint a döntést hamarosan bejelentik, de a kínai cég bezárása időt vesz igénybe, mert gondoskodni kell arról, hogy az alkalmazottaknak ne legyen részük semmilyen megtorlásban.

GYEREK A két gyereket vállaló szülők a legegészségesebbek - állapították meg brit és norvég tudósok a Social Science & Medicine Journalban megjelent kutatásukban. Kutatásuk szerint az optimális gyermekvállalás számos betegség és kedvezőtlen állapot kialakulásának esélyét csökkenti.

ZÖLDSÉG A brit Institute of Food Research kutatóintézet végzett nagyszabású kutatást a friss és a fagyasztott zöldségekről. Meglepő módon azt tapasztalták, hogy a fagyasztott zöldség sok esetben több tápanyagot tartalmaz, mint a friss. Ennek oka az, hogy a friss valójában sosem igazán friss: akár két hét is eltelik a zöldség vagy gyümölcs leszedésétől a polcra kerülésig.

FECSKÉK Folyamatosan apad a magyarországi fecskék száma a környezetszennyezés, a felelőtlen hulladékgazdálkodás, az állattartás összeomlása és az indokolatlan fecskefóbia miatt. A molnárfecskék populációja 65 százalékkal, a füstifecskéké 44 százalékkal, a partifecskéké 30 százalékkal csökkent 1999-2009 között Magyarországon - ezt az aggasztó eredményt mutatta ki a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME) Monitoring Központjának az OzoneNetworkön olvasható elemzése. Az MME adatai nem egy-két év változását mutatják, hanem folyamatos állománycsökkenési tendenciára hívják fel a figyelmet. Ha az irányzat folytatódik, 2020-ra a fecskeállomány kipusztulhat Magyarországról. A pusztulásban közrejátszott a 2007. és 2008. szeptember közepén tapasztalt rendkívül hideg időjárás - derül ki a dr. Szép Tibor és Nagy Károly által készített tanulmány összefoglalójából. A környezetszennyezés a leginkább városiasodott molnárfecskéket sújtja; a vidékies környezetben élő füstifecske-állomány azért csökken, mert az elmúlt évtizedben öszszeomlott mind az intézményes, mind a háztáji állattartás.

A kutatók szerint komoly gondot okoz az is, hogy az emberek intoleránsabbak lettek a fecskékkel szemben - városban és vidéken egyaránt. Számos bevásárlóközpont pedig egyszerűen "túlreagálja" a fecskekérdést: leverik a fészkeket, majd az épületek eresze alá tüskesort szerelnek, hogy a madarak ne telepedhessenek meg újra. Az áruházak működtetőit az esetleg a vásárlók nyakába pottyanó ürülék zavarja, pedig ezt fecskepelenkával (a fészeksor alá szerelt polccal) meg lehetne oldani.

DÁNIA Elhagyja a kezdőbetűje feletti kis karikát, és a jövőben hivatalosan is Aarhusra változik Dánia második legnagyobb városának a neve, hogy könnyebb dolguk legyen az internetezőknek: Nicolai Wammen polgármester a Jyllands Posten című újságnak erősítette meg, hogy a városi tanács többsége áldását adta a névváltoztatáshoz. Az A betű feletti karika csak a skandináv nyelvekben használatos, kiejtésben az elnyújtott "a" hangot közelíti az "o" felé. Megérett az idő a változtatásra, praktikusabb az interneten, ami által a város nemzetközibbé válik - fogalmazott Rahib Azad-Ahmad alpolgármester. A várost már régebben is hívták Aarhusnak, de egy helyesírási reform részeként 1948-ban hivatalosan áttértek a skandináv írásmódú változatra. Dánia második legnépesebb települése 300 ezer lakost számlál. Az első visszhangok alapján azonban nem mindenki lelkesedik a névváltoztatásért. A lap egyik olvasója úgy fogalmazott: Mi, skandinávok büszkék vagyunk írásjeleinkre! - s akadnak olyan dán polgárok is, akik a globalizáció káros következményeként értékelik a város nevének egyszerűsödését.

ASZTEROIDÁK Húsz, korábban ismeretlen sötét aszteroidát (kisbolygót) fedezett fel a Föld közelében a NASA WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer) széles látószögű infravörös sugárzást felmérő csillagászati műholdja, amelyet decemberben állítottak pályára. A most felfedezett kisbolygók többsége a rá eső napfénynek alig egytizedét tükrözi vissza. Akad közöttük szinte szurokfekete is, amely csupán a napfény öt százalékát sugározza vissza, írja a Discovery Channel nyomán az Index. "Ezek az aszteroidák sokat elárulhatnak nekünk a Naprendszer történetéről, annak kialakulásáról" - hangsúlyozta Amy Mainzer, a földközeli objektumokat kereső WISE-projekt vezető kutatója.

Hozzátette: még csupán az első adatokat közvetítette a WISE, így még korai bármit is mondani arról, hogy valójában mekkora lehet ez az aszteroidapopuláció. Az újonnan felfedezett kisbolygókat nagyon nehéz, ha éppenséggel nem lehetetlen felfedezni a látható fény tartományában működő távcsövekkel. A WISE az aszteroidák által kibocsátott hő révén bukkant a kisbolygók nyomára. A most felfedezett objektumok ferde pályán mozognak, ennek alapján Richard Binzel, a Massachusetts Institute of Technology bolygókutatója arra következtet, hogy valójában nem aszteroidákról van szó, hanem üstökösökről, amelyek felszínéről a felmelegedés miatt eltűnt a jégbevonat. Az üstökösök csupasz magjai maradtak meg, amelyek a Naprendszer belső vidékein keringenek. Az égi objektumok a tudósok feltételezése szerint kimerült, inaktív üstökösök is lehetnek, amelyek nem jelentenek veszélyt a Földre. Az viszont rejtély, hogyan kerültek a Föld közelébe.