Elektronikus táncszínház a Trafóban: Hibátlan marionett

  • - sisso -
  • 1999. október 21.

Tudomány

Zene, tánc, multimédia-program és egy kísérlet zajlott a múlt hét végén a kortárs művészetek transzformátorházában. A progresszív minifesztivál fő attrakciójának a testre erősített elektronikus érzékelőkkel megzenésített kibernetikus táncszínház bizonyult. Az interaktív mozdulatszínházat lehetővé tévő új technológia a bodycoder interface, amely a nehézbúvárkodás hőskorának munkaruhadivatját és a vámpíros némafilmek főhőseinek darabosságát idézte.
Zene, tánc, multimédia-program és egy kísérlet zajlott a múlt hét végén a kortárs művészetek transzformátorházában. A progresszív minifesztivál fő attrakciójának a testre erősített elektronikus érzékelőkkel megzenésített kibernetikus táncszínház bizonyult. Az interaktív mozdulatszínházat lehetővé tévő új technológia a bodycoder interface, amely a nehézbúvárkodás hőskorának munkaruhadivatját és a vámpíros némafilmek főhőseinek darabosságát idézte.

Julie Wilson - aki az előadáson egy Marylin Mansonba oltott és bedrótozott szalmaembert jelenített meg -, Mark Bromwich zeneszerző és társaik a multimédia avantgárd kivételes egyéniségeinek számítanak. Londonból és a huddersfieldi Elektronikus Táncszínházból érkeztek a Making New Waves fesztiválra. A mitologikus számítógépes szimfonikus költeményeken (Ghosts) és a túlexponált elektronikus képekkel készült multidimenzionális videoalkotáson (Route) túl a térségben nálunk mutatták be először a testkóderre komponált táncetűdöket. Találmányuk a MIDI-érzékelőkön keresztül hang- és video-lejátszórendszerhez kapcsolt emberi test, amely virtuális hangszerré alakul. Az előadó közvetlenül a mozdulataival manipulálhatja egy sampler hangjait. A hiperkinetikus mozdulatok bizonyos képi és hangzó futamokat indítanak el, amitől a megfigyelő úgy érezheti, hogy a táncos nemcsak a színpadot, de az egész légteret tölti be azáltal, hogy érzékelhetővé, sőt hallhatóvá válnak a normális esetben csak látható motorikus funkciói. A Zeitgeist című darabban így tűntek elő a lassú, cybersámán táncos mögé vetített, igen intimnek tűnő képek.

A technológia által eddig szétválasztott hang és látvány a szintézis útjára lépett, és jó esély van arra, hogy megdőljön az a művészeti doktrína, amely alárendelte a hangot a vizualitásnak. A Lifting Bodies című darabban ezek a tendenciák még inkább érzékelhetők, lévén ez a legfrissebb alkotás kifinomultabb, bonyolultabb alkalmazása a bodycoder rendszernek. A szereplő avagy a mozdulatszervező egyszerre tudja irányítani a hangmagasságot, az irányt és a tempót, és a tánc is komplexebb benne - sokszor követhetetlen sebességű.

- sisso -

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”