Elõadás-kritika: A díszvendég (Hans Belting: A mûvészettörténet vége)

  • Zsuppán András
  • 2004. október 14.

Tudomány

Az MTA Mûvészettörténeti Kutatóintézete és a Közép-európai Egyetem nagyszabású, háromnapos konferenciát szervezett október 1-3. között Art History at the Crossroads címmel. Az eseményre a magyar mûvészettörténész-szakma nagyjai mellett egy sor neves német, szlovák, lengyel és cseh kutatót is meghívtak, az igazi szenzációt azonban a díszvendég, Hans Belting elõadása jelentette.

Belting szereplése korántsem csak a szûk szakma számára érdekes: ritkán adódik arra lehetõség, hogy az ember élõben meghallgassa napjaink talán legnagyobb mûvészettörténészét. A Nádor utcai palota elõadótermében a függönyrõl is PhD-hallgatók lógtak, és tiszteletét tette a teljes irodalomtörténész- és esztétaelit, így a tudományos "celebspotting" kedvelõi pillanatok alatt tucatnyi sztárbölcsészt lõhettek Szegedy-Maszák Mihálytól Radnóti Sándorig.

Belting pontosan úgy festett, ahogy egy heidelbergi professor emeritusnak festenie kell: tökéletesen szabott öltöny, barátságosan tartózkodó modor, hibátlan angolság. Elhangzottak az obligát köszöntõk, majd Belting körülnézett, és bejelentette, hogy õ eredetileg egy sokkal kisebb, szakmai hallgatóságra számított, ezért a tömeget látva kénytelen elõadása témáján változtatni, és azt a nagyközönség számára is érdekessé tenni. És Belting elmondta az összegyûlteknek, hogy - képzeljük el - a 60-as években forradalmi változáson ment keresztül a mûvészet fogalma. Új mûvészeti formák jelentek meg, melyek nem fértek bele többé a hagyományos mûvészetfelfogásba. Szó esett Warhol sörösdobozairól, ahol maga a hétköznapi, banális használati tárgy lényegül át mûalkotássá, és szó esett performanszokról, ahol nincs is hagyományos értelemben vett mûtárgy, hanem a mûvész teste a mondanivaló hordozója. Egyesek úgy vélték, nem is maga a mûalkotás a lényeg, hanem a nézõben lejátszódó megértési folyamat, megszületett a conceptual art, és a mûvészetben egyre nagyobb teret kapott a poén, a geg, és egyre jobban eltûnt mindaz, amit a klasszikus modern által is továbbvitt felfogás egykor fontosnak tartott. Sokan úgy érezték, elérkeztünk a mûvészet és ezzel a mûvészettörténet végéhez.

Belting ezután néhány találó és izgalmas példával bemutatta, hogy ezek a tendenciák már korábban is jelen voltak a klasszikus modern mûvészetben. A szürrealisták 1938-as párizsi kiállításán például installációk szerepeltek mûvek helyett, és még a mindenki által "ösztönös" festõnek tartott Picassónak is vannak olyan elfelejtett alkotásai, például Velázquez-másolatai, melyek hatvan évvel megelõzték korukat, és tulajdonképpen az elsõ igazi posztmodern mûvésszé teszik. Ezután bemutatta a koreai Nam June Paik TV-Buddha címû installációját (egy régi Buddha-szobor nézi a tévét), és elmondta, hogy neki tulajdonképpen ez a kedvenc mûve: minden benne van, ami érdekes az új, kortárs mûvészetben, és végtelen lehetõségeket nyújt az értelmezésre. Végül felvetette, hogy nehéz lenne eldönteni, vajon keleti vagy nyugati mûvészrõl van-e szó, és az ilyen különbségtételeknek egyébként is egyre kevesebb értelme van napjainkban. Ezzel elérkeztünk a hatvanperces elõadás hatvanadik percéhez, a gondolatmenet hibátlanul lezárult, a végén még elhangzott egy kitûnõ poén, és Belting megköszönte a figyelmet. Taps, kérdések, spenótkrémes szendvics az elõcsarnokban, smúzolás.

Belting igazi profi: érdekes volt, szellemes volt, Belting volt. Csak éppen amit csinált, nem lépett túl az egyszerû ismeretterjesztésen, és a teremben ült legalább húsz ember, aki ugyanezt az elõadást megtarthatta volna. Egyszer se lehetett valódi intellektuális izgalmat érezni közben, egyszer se borsózott a hallgató háta. Elképzelhetõ, hogy Belting egyszerûen félreértette a helyzetet, és azt hitte, valami olyan feladatra kérték fel, mint amilyenek nálunk a Mindentudás Egyetemének elõadásai, ami ez esetben a magyar szervezõk hibája. Semmi magyarázat nincs viszont az elképesztõ zártságra, amit az elõadás utáni kérdéseknél tanúsított. Egy érdeklõdõ például arra lett volna kíváncsi, vajon a kortárs mûvészet sok alkotása nem rejtett intellektuális giccs-e az értelmiség számára. Érdekes kérdés, Belting sziporkázhatott volna, ha akar. Ehelyett szórakoztatóan elmesélte a giccs szó használatának amerikai karrierjét. Beke László arról érdeklõdött, mit tegyen a mûvészettörténész, ha a régi mûvészettörténetnek tényleg vége, mit gondol Belting, hol a kiút. A professzor pedig azt válaszolta, elég munka van a régi dolgokkal is, az újakra meg ki kell találnunk új módszereket. "This answer is only for today, not tomorrow" - mondta mosolyogva.

A tudományos bálványimádás minõsített esete volt az október 2-ai esemény. Néhány érdekes történeti adalék mellett fõleg egy dolgot tudhattunk meg belõle: elképzelhetõ, hogy a mûvészettörténetnek vége van, de Karlsruhéban vagy Münchenben mindig lesznek igen rezervált és gazdag intézmények, ahol okos és dekadens elemzéseket lehet írni videoinstallációkról. Csak semmi pánik.

Zsuppán András

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.