Elõadás-kritika: A pátriárka bosszúja (Averil Cameron: Irodalmi kultúra Justinianus korában )

  • - andróczy -
  • 2004. július 29.

Tudomány

A késõ ókor változó szellemi világa címen futó nyári egyetem nyilvános elõadás-sorozatának csütörtöki darabja az elõadó méltatásával indul. Averil Cameron professzor - megtudhatjuk - nagy munkabírású, jeles tudós: tanít, kutat, könyveket ír, adminisztratív feladatokban is kiváló teljesítményt nyújt.

A késõ ókor változó szellemi világa címen futó nyári egyetem nyilvános elõadás-sorozatának csütörtöki darabja az elõadó méltatásával indul. Averil Cameron professzor - megtudhatjuk - nagy munkabírású, jeles tudós: tanít, kutat, könyveket ír, adminisztratív feladatokban is kiváló teljesítményt nyújt.

Ezután az oxfordi Keeble College igazgatója bemelegítésként Justinianus tevékenységét ismerteti. A középiskolai tanulmányainkból ismerõs figura a hatodik században volt keletrómai császár. Visszahódítja Észak-Afrikát a vandáloktól, így Afrika provincia székhelyével, Karthágóval együtt visszakerül keletrómai fennhatóság alá. A perzsáknak a Szasszanida Birodalom elleni akciója közepes sikerrel jár, elveszett birodalmi területeket csatol vissza ebben a küzdelemben. Itáliát visszafoglalja a gótoktól, harcol az avarok és a hunok ellen is. Justinianus az utolsó nagy római császár, fáradhatatlanul munkálkodik a birodalom újraélesztésén. Hosszú uralkodása a birodalmon belül a nyugalom korszaka. Gyõzedelmes hadjáratai mellett az építészet is kedves hobbija, nevét többek közt a Hagia Sophia felépítése kapcsán szokás ismerni. ' kodifikáltatja a római jogot, és elrendeli tankönyvszerû összefoglalását is. Mi is

nagyon unatkozunk

Az athéni Akadémia bezárásáról szóló fejtegetés kicsit feldobja hangulatunkat, élvezettel képzeljük el, ahogy kiseprûzik a sok filoszt. A pogány könyvek elpusztításáról és a pogány rítusok elleni küzdelemrõl sajnos csak röviden értesülünk, de megtudjuk, hogy a császár maga is írt teológiai értekezéseket, valamint õ hívta össze az 553-as V. konstantinápolyi egyetemes zsinatot. És mégis, a pátriárka által elítélve, nem ortodoxként halt meg.

A késõ antik és bizánci történelem jeles szakértõje a császár munkásságát kimerítvén a kor ismertetésére tér át. Mint kiderül, a birodalom - elsõsorban a Közel-Kelet - hihetetlenül magas városi kultúrájának záró periódusánál járunk. Az elõadó igencsak izgalmasnak találja a 6. századot, lévén, hogy a római késõ antik tradíció és a bizánci kultúra találkozott épp. Ilyen kulturális ínyencfalatok közepette vajon miért kezdünk kókadozni? Legközelebb a demokratizáció szóra eszmélünk - végre egy kellemesen ismerõs fogalom. Az elõadó felteszi a kérdést: vajon a késõ ókori kultúra a magasan képzett rétegeknek szólt-e, vagy elérhetõ volt a tömegek számára is? A válasz valószínûleg az elõbbit sugallja, majd felbukkan bizonyos Michael Roberts neve, aki állítólag amellett érvel, hogy a kor ízlése a fragmentáció felé tendált. A kontextualizáció kifejezésre újra felkapjuk a fejünket, végre az irodalomról is szó esik. Kiderül: a probléma az, hogy nagyon retorikus, bonyolult, barokkos szövegek születtek akkoriban, rengeteg teológiával fûszerezve, s ezeket a modern kor embere nemigen érti. A fõ kérdés pedig, hogy akkor milyen módszerrel elemezzük ezeket a szövevényes, sok tekintetben rejtélyes, komplex írásmûveket. Cameron professzor elmondása szerint korábban a mûfaji sajátosságok elvét alkalmazta kutatásaiban, ma ehelyett inkább a korra jellemzõ speciális mentalitás és nyelv elvét használná.

Az elõadó roppant szimpatikus, avatatlan szemlélõ is érzékeli: baromira otthon van a témájában. A maga száraz és akadémikus módján még élvezni is látszik, amit csinál. Akárhogy is: felvillanyozódunk, amikor negyven perc után közli: ez egy rövid elõadás lesz, s hamarosan befejezi mondandóját. Annál is inkább, mert ekkor már teljesen képtelenek vagyunk koncentrálni.

Feladtuk

Az elõadás végére sem érezzük a kor hangulatát, hogy hol a kérdésfeltevés, és miért fontos ez az egész? Nem áll össze a kép. Hiteles szakértõ forrásunk szerint egyébként az elõadás teljesen korrekt volt, csak némiképp ezoterikus, így a beavatatlan fül nem tudta értékelni. Valóban nem, bár megjegyzendõ, hogy a kurzus célközönsége elvileg hasonló hallószervvel rendelkezett volna. A bezsúfolódott közép- és ókortudós-palánták közt körülnézve elvétve bár, de láttunk lelkes, érdeklõdõ arcokat is.

- andróczy -

CEU, Nádor u. 9., mûemlék épület, Gellner elõadóterem, július 22., 17.30-18.30

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.