"Ezenkívül szerette a szodómiát is"

Klaus van Eickels német történész a homoszexualitás történetéről

  • B. Simon Krisztián
  • 2014. augusztus 3.

Tudomány

Hogyan lett a homoszexualitásból társadalmi kérdés? Miért zavarja a homofóbokat, ha valaki azonos nemű emberrel él szexuális életet? Hogyan jön a képbe a Biblia, Szent Ágoston és a német egyesítés? Mi a bajuk a nacionalistáknak a melegekkel? A szexualitás történetének világhírű kutatója elmagyarázza.

Magyar Narancs: Tudjuk-e pontosan azonosítani, hogy a történelemben mióta létezik a homoszexualitás fogalma?

Klaus van Eickels: Feltehetőleg mindig is volt példa arra, hogy azonos neműek szexuális kapcsolatot létesítettek egymással, hiszen még az állatvilágban is vannak olyan fajok, amelyeknél megfigyelhető a homoszexuális viselkedés. Más kérdés a "homoszexualitás" koncepciója, hiszen ez a kifejezés azt feltételezi, hogy szexuális orientációjuk alapján kategorizálunk embereket, azaz különbséget teszünk homoszexuálisok és heteroszexuálisok között. Ez nem minden emberi kultúrában figyelhető meg, sőt Európában a 19. század második feléig nem tettek különbséget hetero- és homoszexuális emberek között. A "homoszexuális" kifejezést Kertbeny Károly, egy német származású magyar újságíró írta le először 1868-ban, de vele nagyjából egy időben Karl Heinrich Ulrichs (német jogász és melegjogi aktivista - a szerk.) is használta az "uránizmus" kifejezést, amin nagyjából ugyanazt értette.

MN: Miért kellett a 19. század közepéig várni arra, hogy valaki kitaláljon egy kifejezést rá?

KE: Kertbeny és Ulrichs ugyanannak a vitának a keretében fogalmazta még a nézeteit. Arról volt szó, hogy az éppen alakulóban lévő német nemzetállam átvegye-e a homoszexualitás tiltásáról szóló porosz törvényeket. A homoszexualitás akkoriban nem volt egész Európában tiltott. Franciaországban például a forradalom után eltörölték azokat a törvényeket, amelyek a homoszexualitást vallási alapon tiltották, s ezt a példát sok ország követte, többek közt Olaszország, Spanyolország, Portugália. Aki a 19. században liberális akart lenni, annak a homoszexualitás kriminalizációja ellen kellett ágálnia. Más országokban viszont, például az Egyesült Államokban vagy Angliában továbbra is szokás volt, hogy vallásos érvekkel legitimáljanak törvényeket a politikai diskurzusban. De ott sem volt szükség egy konkrét kifejezésre, hiszen Isten megtiltotta ezt a fajta viselkedést, és ezzel minden el volt rendezve.

MN: Miért pont Németországban robbant ki vita?

KE: Egyes német államok - az ún. Rajnai Szövetség államai - a 19. század eleje óta Napóleon hatása alatt álltak, ezért nem is tiltották a homoszexuális aktusokat. Más államokban, például Poroszországban a konzervatív hagyomány volt érvényben. Viszont a poroszok vezetésével éppen akkor volt alakulóban a közös birodalom, amelyhez közös törvényekre volt szükség.

MN: A homoszexuális tevékenységek büntetése körüli vita vezetett tehát ahhoz, hogy ez témává váljon?

KE: Sok évtizedbe telt, mire a közbeszédbe is bekerült a kifejezés. Kezdetben csak a jogászokat érintette, de aztán az orvosokat is elérte. A büntető törvénykönyv 175. paragrafusából a poroszok nagyon általánosan megfogalmazott szabályozása köszönt vissza; ebben minden további magyarázat nélkül a férfi és férfi vagy férfi és állat közti "természetellenes paráználkodás" szerepelt. A birodalmi törvényszéknek és a legfelsőbb bíróknak kellett eldönteniük, hogy mit értenek alatta, és ők arra jutottak, hogy csak a nemi közösülést tekintik büntetendőnek. Ahogyan az a Leviták könyvében (18,22) is áll: "Ne hálj férfival, úgy, ahogy asszonnyal szokás hálni, ez gyalázatos dolog." A bíróknak ezekben az ügyekben azt kellett vizsgálniuk, mi is történt pontosan két férfi között. Például azt, hogy mennyire mélyen hatolt bele az egyik fél a másikba. Az orvosokat szakértőként kérdezték, és nekik is meg a jogászoknak tisztában kellett lenniük azzal, mit csinálnak a homoszexuálisok.

MN: Tehát csak a fizikai aktus tiltásáról volt szó? A homoszexualitás egyéb aspektusaival nem is foglalkozott senki?

KE: Senki. Ugyanakkor a homoszexualitáshoz való hozzáállás változásának volt egy másik fontos oka is: mégpedig a házasság intézményének újraértelmezése, ami nagyjából evvel a vitával egy időben zajlott. Már a középkorban létezett egyfajta elképzelés a férfi és nő közti romantikus szerelemről, de ez sokáig nem volt több irodalmi témánál. Az ilyen szerelemnek ráadásul gyakran tragikus vége lett, elég csak a Rómeó és Júliára gondolni. Még a 19. század jelentős részében is úgy olvasták a fiatalok ezeket a műveket, hogy tudták: a társadalmi valóság teljesen más, hiszen nem választhatják meg szabadon a partnerüket. A 19. század közepétől viszont változik a helyzet. A városok gyors növekedésével, a tradicionális társadalmi struktúrák megszűntével az emberek úgy érezhették, nem csak kisszámú csoportból, hanem szinte végtelen tömegből választhatják ki a társukat. Egy idő után nem tudtak normális vagy boldog házasságként tekinteni azokra, ahol a szülők választották ki a partnert. A házastársak ugyanis elvárták a másiktól, hogy "valóban" szeresse őket. Az orvosok fogadóóráin pedig egyre több férfi jelent meg azzal, hogy nem tud megbirkózni az elvárásokkal. A homoszexuális érzések ezáltal orvosi problémává váltak.

MN: És így lett belőle társadalmi kérdés?

KE: Korábban a férfiak homoszexuális vágyai nem jelentettek társadalmi problémát, hiszen házasodhattak és családot alapíthattak anélkül, hogy "szerelmesek" lettek volna a feleségükbe. Egy nős meleg férfi helyzete nem sokban különbözött egy olyan nős heteroszexuális férfiétól, aki nem vonzódott a feleségéhez. A különbség annyi volt, hogy egyikük bordélyházba járt a prostituáltakhoz, a másik pedig a kaszárnya környékén jóképű, de rosszul fizetett fiatal katonák után kajtatott. A társadalomban mindkettőt lenézték, de büntetőjogilag csak a másodikat szankcionálták.

MN: Az utódnemzésre való képtelenség miatt is sújtotta a homoszexuálisokat közmegvetés?

KE: Szerepet játszott persze a natalizmus, a születésszám növelésének a kérdése is, de a homoszexualitás itt csak érintőlegesen volt probléma, a diskurzusban el is sikkadt. Franciaországban akkortájt már lassult a lakosság növekedése, és a franciák abban látták a megoldást, hogy betiltják az országban az óvszert és a sterilizációt. A darwinizmusból a 19. század vége felé kinövő eugenika szemszögéből pedig kifejezetten kontraproduktív lett volna a homoszexualitás tiltása. Voltak az eugenizmusnak olyan képviselői, például Auguste Forel svájci pszichiáter, akik úgy vélték, a homoszexuális embereket hagyni kellene, hogy azt tegyenek, amit akarnak, hiszen akkor nem születnének utódaik, és önmagukat eliminálnák a nemzeti génállományból. A nagyobbik probléma a házassággal és újonnan felfedezett romantikus töltetével volt kapcsolatos: ha a homoszexuális férfi nem házasodik, akkor a homoszexualitás társadalmi problémává válik, hiszen a kötetlen individuum prototípusaként fognak rá tekinteni, aki csak önmagáért él, nincsenek társadalmi kötelékei, és társadalmilag felelőtlen módon viselkedik.

MN: Mennyire mások ezek az indokok, mint a régi, vallási alapú tilalmak?

KE: A vallási tilalom a zsidó-keresztény kultúrkörben egy bizonyos tevékenységre koncentrált, mint ahogy szinte mindegyik ótestamentumi tiltás. A Leviták könyve egy listát kínál azokról a tevékenységekről, amelyektől tartózkodni kell, mivel a választott népnek tisztának kell lennie Isten színe előtt. Ebből az olvasható ki, hogy a férfiak anális közösülése az, ami tiltva van. Ez érthető is az ótestamentumi kontextusban, hiszen az izraeliták leginkább a pogány szomszédaik templomi prostitúciójából ismerték a homoszexuális tevékenységeket, és ezért bálványimádó cselekedetnek tekintették. Másrészt ismerték azt a görög-római szokást is, hogy szexuálisan kizsákmányolták a kiskorú fiúkat és a rabszolgákat. Az antikvitásban szinte elképzelhetetlen volt az anális penetrációt is tartalmazó homoszexuális aktus két azonos korú és azonos rangú férfi között, hiszen ezek a kultúrák éles különbséget tettek férfiak és nők társadalmi státusa között, és a nőket alárendelték a férfiaknak. Az ilyen társadalmakban az anális behatolás azt jelentette, hogy az egyik férfi az aktussal megalázta a másikat. És akkor még nem beszéltünk arról, hogy a büntető jellegű nemi erőszak is gyakori volt akkoriban. Ezért a Leviták könyvében olvasható tiltást valahogy úgy kell értelmeznünk, hogy "ne alázz meg egy másik izraelitát azáltal, hogy nőként használod, hiszen Isten előtt mind egyenlőek vagytok".

MN: És a kereszténység hogy állt a kérdéshez?

KE: A keresztény hagyományban Szent Ágoston óta a nemi vágyat nem tekintették az emberi személyiség olyan elemének, amelyen keresztül ő Isten képmása lehet. Szent Ágoston azt írja, hogy Ádám és Éva a Paradicsomban önkéntesen, azaz vágy nélkül tudta használni a nemi szerveit, a vágy pedig csak a bűnbeesés után, Isten büntetéseként jelent meg. Ezzel kísérti meg az ördög az embert. A szexuális vágyra a keresztény középkorban nem hajtóerőként, hanem olyan kísértésként tekintettek, amely az emberen kívülről érkezik, és neki ellen kell állnia. Ilyenkor nem is arról van szó, hogy milyen gyakran érzi az ember a vágyat, vagy hogy az mire irányul, hanem arról, hogy nem szabad hagynia, hogy az úrrá legyen rajta. A szexuális vágyakat és ezzel együtt a homoszexuális vágyakat a személyiség részeként értelmezni forradalmian új jelenség volt a 19. század közepén.

MN: A különféle kísértések között sem tettek különbséget? Nem jelentett mást, ha valakinek a vele azonos neműek voltak a gyengéi?

KE: A 19. század vége előttről alig vannak olyan források, amelyek arra utalnának, hogy az embereknek megfordult volna a fejükben, hogy az emberiséget fel lehet osztani hetero- és homoszexuálisokra. A homoszexualitásban inkább a tiltott szexuális tevékenységek fokozását látták. Ha a középkorban egy királyt féktelen embernek akartak lefesteni, akkor azt írták: szűzlányokat rabolt el, házasságot tört, apácákat erőszakolt meg, és ezenkívül szerette a szodómiát is. Ugyanúgy, ahogy ma a cigarettát, a hasist és a kemény drogokat nem egymás alternatíváinak tekintjük, hanem a nem kívánt tevékenységek egyre súlyosabb fokozatainak. Még 1900 körül sem terjedt el a homo- és a heteroszexuális tevékenységek közötti különbségtétel a társadalomban. 1900-ban a német Tudományos-Humanitárius Társaság, amely a németországi homoszexuális emberek jogait képviselte, közvélemény-kutatást végzett katolikus papok között, amelyben a gyónás tapasztalataira alapozva arra kereste a választ, hogy állítható-e: vannak olyan férfiak, akik csak férfiakkal esnek bűnbe. Azaz van-e olyan kisebbség az országban, amelynek homoszexuális vágyai vannak. Az új fogalomrendszer Németországban 1908-ban terjedt el a köztudatban, az Eulenburg-botránynak köszönhetően. Philipp zu Eulenburg herceget, II. Vilmos császár nevelőjét és udvarának szürke eminenciását ugyanis azzal támadta a sajtó, hogy romantikus kapcsolatot ápolt több férfi politikussal és diplomatával. A támadás a császár szűkebb körét akarta lejáratni azáltal, hogy a legfontosabb tanácsadóját abba a gyanúba keverik, hogy a császári udvart egy homoszexuális hálózat befolyása alá vonta.

MN: Miért volt ez a botrány annyira fontos?

KE: Innentől fogva a "homoszexuális" kifejezés Németország-szerte elterjedt, és átformálta a közgondolkodást. Nagy viták zajlottak például az ifjúsági mozgalmakban arról, hogy mennyire lehet közeli a kapcsolat a csoportvezető és a felügyelete alá helyezett fiúk között. A homoszexualitás stigmává vált, elmebajjá. Persze ezzel egy időben a városokban kialakult a homoszexuális szubkultúra is, saját bárokkal, találkozóhelyekkel, szövetségekkel. Ezek még a homoszexuális közösülés tiltása ellenére is nyíltan tudtak működni. A homoszexuális és a heteroszexuális emberek közötti különbségtétel egyébként hamarabb történt meg Németországban, mint a legtöbb nyugati országban. Az Egyesült Államokban például a II. világháborúig kellett erre várni. Látnunk kell, hogy a homoszexuális férfiaknak nem volt hosszú, több évszázados szenvedéstörténetük, amely aztán a büntetőjog 1968-as liberalizációját követően egyik pillanatról a másikra véget ért a legtöbb nyugati országban. A homoszexualitás 19. század végi, 20. század eleji tabuvá válása előtt léteztek olyan közeli férfibarátságok, amilyeneket az arab világban még mindig látunk: ott a férfiak megcsókolják, átölelik egymást, kéz a kézben járnak, vagy akár egy ágyban is alszanak. Nyugaton a homoszexuális férfiak akkor kerültek nehéz helyzetbe, amikor a homoszexualitás koncepciója eljutott a köztudatba. Onnantól kezdve mindennemű szokatlan közelséget kerülniük kellett férfitársaikkal, ha nem akartak a homoszexualitás gyanújába keveredni.

MN: Említett az előbb egy homoszexuális hálózatot. Ezen olyasmit értettek, mint a szabadkőműveseken, illetve manapság Magyarországon a "buzilobbin"?

KE: Már nagyon korán elterjedt az a feltételezés, hogy a melegek nemzetközi összeesküvések részesei. Eulenburgnak azt vetették a szemére, hogy a liebenbergi körébe egy fiatal francia diplomata is beletartozott. Az Egyesült Államokban az 50-es években Joseph McCarthy szenátor azt feltételezte, hogy minden homoszexuális a kommunistákkal szimpatizál, míg az 1920-as években a baloldalon sokan azt gondolták a nemzetiszocialisták férfiszövetségekre hajazó szerveződését látva, hogy a nácik homoszexuális mozgalom tagjai. Több száműzetésben élő kommunista és szociáldemokrata 1933 után is abban a hitben élt, hogy a nácik nem üldözik a homoszexuálisokat, hiszen Németországban épp a melegek vették át a hatalmat.

MN: A homoszexuális férfiideál a populáris kultúrában azóta is nagyon hasonlít a nemzetiszocialistára.

KE: A Harmadik Birodalomban a férfiasságot a férfiszövetségek és más férfias mozgalmak ideálja alapján határozták meg. Ezek a mozgalmak a 19. század végén és a 20. század elején a modernitásra adott válaszként jelentek meg: sok ember viszolygott a gyors modernizációtól és negatív kísérőjelenségeitől. Sokan úgy vélték, a női szerepek felértékelődése és a férfiúi erő értékvesztése tehetett erről. És amihez korábban izom kellett, azt most megcsinálták már a férfi helyett a gépek. A férfiszövetségnek viszont elég rossz hírneve lett azt követően, hogy a társadalom megismerkedett a szexuális orientációk koncepciójával. A 20. század eleji szabad ifjúsági mozgalomban (Bündische Jugend) a 19. századi Vándormadár-mozgalom romantikus barátságideálja átalakult egy absztraktabb, a csoport egészére vonatkoztatott bajtársiassággá. Hasonló volt megfigyelhető a labdarúgó-szövetségekben és más olyan helyeken is, ahol a férfiak, fiúk egymás között voltak. Azok a férfiak, akik nyíltan vállalták, hogy férfiakhoz vonzódnak, nem lehettek e klubok tagjai. E csoportok a mai napig azon az előfeltevésen alapulnak, hogy egy játékos a gólt követően a játékostársa nyakába borulhat, hiszen "mindenki tudja", hogy a fociban csak "igazi férfiak" vesznek részt - a homoszexualitás gyanúja fel sem merül.

MN: Miért van az, hogy a nacionalizmus és a homofóbia szinte mindig együtt jelentkezik?

KE: Ha valaki nyíltan vállalja a homoszexualitását, az nyilvánvaló állásfoglalás amellett is, hogy az illető az individualizmus pártján van. A nacionalizmus viszont kollektív ideológia, amely az állam polgárait összetartó hasonlóságokra helyezi a hangsúlyt, és minden olyan hangot el akar hallgattatni, amely ezt az átfogó közösséget zavarja. Aki azt hirdeti, hogy fontos tulajdonságokban különbözik a többiektől, és főként az uralkodó csoporttól, abba a gyanúba keveredik, hogy a nemzet iránti szolidaritását aláveti a saját csoportja iránti szolidaritásnak. Németországban a 19. század végén a szociáldemokraták, a katolikusok és a zsidók tartoztak ebbe a kategóriába, a 20. században aztán ide sorolták a homoszexuálisokat is. Nyugaton a II. világháború utáni gazdasági fellendülés lehetővé tette, hogy emberek megvalósítsák az életterveiket, ezért a homoszexualitás is egyre láthatóbbá vált. Sokan azt gondolták emiatt, hogy nő a homoszexuálisok száma. A szexualitáskutatók ugyan hamar megállapították, hogy a szexuális orientáció már gyermekkorban elég határozottan kialakul az emberekben, de a társadalmon belül, még orvosok és pszichológusok között is, megmaradt az az elképzelés, hogy a homoszexuálisok el tudnak csábítani és meleggé tudnak tenni fiatalokat. Akik ezen az állásponton voltak, a társadalmi dekadencia jeleként értékelték a nyíltan vállalt homoszexualitást, hiszen a homoszexuális vágyak kiélése részben azt is jelenti, hogy az illető szembefordul a nemzetről, az államról és a társadalomról alkotott konformista képpel. Ezért van, hogy a szexuális kisebbségek életvitelének szabadsága egyben azt is jelzi, meny-nyire tartja fontosnak egy társadalom, hogy a benne élő egyének szabadok legyenek, és kiteljesedhessenek.

 

névjegy

Klaus van Eickels A Bambergi Egyetem középkori történelemtudományi intézetének igazgatója és történészprofesszora. Kutatási területei közé tartozik a késő középkor gazdaság- és társadalomtörténete, Anglia és Franciaország középkori történelme, valamint a személyes kötelékek középkori és a szexualitás korszakokon átívelő történelme.

 

 

 

 

 

Miért maradtak ki a nők?

"A nőknél teljesen más volt a helyzet, hiszen nem volt a zsidó-keresztény hagyományban olyan szabály, amely tiltotta volna a női homoszexualitást. Náluk ugyanis nincs penetráció, azaz nincs 'megaláztatás' sem az aktus közben. Teológiailag nézve pedig nem mondhatták, hogy az esetükben egy nem megfelelő testnyílásban került sor a magömlésre. Éppen ezért alig volt olyan ország, ahol a két nő közötti szerelmi viszonyt büntették volna. Még a homoszexualitás koncepciójának elterjedése után is sokkal kisebb ellenszenvvel figyelték a nőket, éppen ezért a férfi és a női homoszexualitást két különböző jelenségként kell kezelni. Ez persze nem jelenti azt, hogy a nőknek egyszerűbb dolguk lett volna a múltban. 'k teljesen másfajta ellenállásba ütköztek, hiszen nekik azzal az általánosan elterjedt képpel kellett szembeszállniuk, hogy a nő feladata annyiból áll, hogy házasodik, hagyja eltartani magát, és gyerekeket nevel" - magyarázza van Eickels.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.