„Az 1956-os Intézet a közelmúlt magyar történetét kutató legfontosabb tudományos intézmény”

  • narancs.hu
  • 2019. június 1.

Tudomány

A Blinken Archívum azt javasolja a még elő interjúalanyoknak, hogy vonják vissza hozzájárulásukat a velük készített interjúk szabad felhasználására vonatkozóan.

„Az 1956-os Intézet, a közelmúlt magyar történetét kutató legfontosabb tudományos intézmény, amely tevékenységében, forrásokra alapozva, mindig a történeti tények megismerését és bemutatását tekintette legfőbb feladatának. Az 1956-os forradalom alatt és az 1989-ig tartó időszakban aktív ellenzékiekkel készített interjúkat egybegyűjtő, pótolhatatlan értékű Oral History Archívum nagyrészt a magyar Soros Alapítvány támogatásával jött létre. Az egykori Szabad Európa Rádió és a hidegháború történetének legfontosabb archívumaként a Blinken Nyílt Társadalom Archívum azt javasolja a még élő interjúalanyoknak, hogy – amennyiben erre jogi lehetőségük van –  vonják vissza hozzájárulásukat a velük készített interjúk szabad felhasználására vonatkozóan” – olvasható a Blinken Archívum által lapunknak elküldött közleményben.

Ahogyan arról a Narancs.hu is beszámolt, az 1956-os Intézetet kiemelik a Széchenyi Könyvtárból, és a Veritás Intézetbe olvasztják. Ennek értelmében a Veritas megkapja a vagyoni jogokat és az ingó és ingatlan eszközállományt is átveszi. A Blinken Archívum szerint a kormány döntése a magyar történettudomány megalázása.

Reiner M. János, az 1956-os Intézet igazgatója szerint ez a lépés az intézmény végét jelenti: „Nem tudom, hogy az intézet többi munkatársa mit tesz, nem szeretnék az ő nevükben, vagy az intézet nevében nyilatkozni, de azt tudom, hogy én nem fogok a Veritasban dolgozni” – fogalmazott.

Rainer M. János, az '56-os Intézet igazgatója nem megy a Veritasba

A sajtóból értesült róla, hogy beolvasztják az intézetét. Ez a lépés az 1956-os Intézet végét jelenti - mondta Rainer M. János történész, az intézet vezetője a hvg.hu-nak arról a ma megjelent kormányhatározatról, amellyel az Orszáhos Széchenyi Könyvtártól a Veritas Intézethez csapják a kutatóhelyet.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.