„Az 1956-os Intézet a közelmúlt magyar történetét kutató legfontosabb tudományos intézmény”

  • narancs.hu
  • 2019. június 1.

Tudomány

A Blinken Archívum azt javasolja a még elő interjúalanyoknak, hogy vonják vissza hozzájárulásukat a velük készített interjúk szabad felhasználására vonatkozóan.

„Az 1956-os Intézet, a közelmúlt magyar történetét kutató legfontosabb tudományos intézmény, amely tevékenységében, forrásokra alapozva, mindig a történeti tények megismerését és bemutatását tekintette legfőbb feladatának. Az 1956-os forradalom alatt és az 1989-ig tartó időszakban aktív ellenzékiekkel készített interjúkat egybegyűjtő, pótolhatatlan értékű Oral History Archívum nagyrészt a magyar Soros Alapítvány támogatásával jött létre. Az egykori Szabad Európa Rádió és a hidegháború történetének legfontosabb archívumaként a Blinken Nyílt Társadalom Archívum azt javasolja a még élő interjúalanyoknak, hogy – amennyiben erre jogi lehetőségük van –  vonják vissza hozzájárulásukat a velük készített interjúk szabad felhasználására vonatkozóan” – olvasható a Blinken Archívum által lapunknak elküldött közleményben.

Ahogyan arról a Narancs.hu is beszámolt, az 1956-os Intézetet kiemelik a Széchenyi Könyvtárból, és a Veritás Intézetbe olvasztják. Ennek értelmében a Veritas megkapja a vagyoni jogokat és az ingó és ingatlan eszközállományt is átveszi. A Blinken Archívum szerint a kormány döntése a magyar történettudomány megalázása.

Reiner M. János, az 1956-os Intézet igazgatója szerint ez a lépés az intézmény végét jelenti: „Nem tudom, hogy az intézet többi munkatársa mit tesz, nem szeretnék az ő nevükben, vagy az intézet nevében nyilatkozni, de azt tudom, hogy én nem fogok a Veritasban dolgozni” – fogalmazott.

Rainer M. János, az '56-os Intézet igazgatója nem megy a Veritasba

A sajtóból értesült róla, hogy beolvasztják az intézetét. Ez a lépés az 1956-os Intézet végét jelenti - mondta Rainer M. János történész, az intézet vezetője a hvg.hu-nak arról a ma megjelent kormányhatározatról, amellyel az Orszáhos Széchenyi Könyvtártól a Veritas Intézethez csapják a kutatóhelyet.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.