„Az 1956-os Intézet a közelmúlt magyar történetét kutató legfontosabb tudományos intézmény”

  • narancs.hu
  • 2019. június 1.

Tudomány

A Blinken Archívum azt javasolja a még elő interjúalanyoknak, hogy vonják vissza hozzájárulásukat a velük készített interjúk szabad felhasználására vonatkozóan.

„Az 1956-os Intézet, a közelmúlt magyar történetét kutató legfontosabb tudományos intézmény, amely tevékenységében, forrásokra alapozva, mindig a történeti tények megismerését és bemutatását tekintette legfőbb feladatának. Az 1956-os forradalom alatt és az 1989-ig tartó időszakban aktív ellenzékiekkel készített interjúkat egybegyűjtő, pótolhatatlan értékű Oral History Archívum nagyrészt a magyar Soros Alapítvány támogatásával jött létre. Az egykori Szabad Európa Rádió és a hidegháború történetének legfontosabb archívumaként a Blinken Nyílt Társadalom Archívum azt javasolja a még élő interjúalanyoknak, hogy – amennyiben erre jogi lehetőségük van –  vonják vissza hozzájárulásukat a velük készített interjúk szabad felhasználására vonatkozóan” – olvasható a Blinken Archívum által lapunknak elküldött közleményben.

Ahogyan arról a Narancs.hu is beszámolt, az 1956-os Intézetet kiemelik a Széchenyi Könyvtárból, és a Veritás Intézetbe olvasztják. Ennek értelmében a Veritas megkapja a vagyoni jogokat és az ingó és ingatlan eszközállományt is átveszi. A Blinken Archívum szerint a kormány döntése a magyar történettudomány megalázása.

Reiner M. János, az 1956-os Intézet igazgatója szerint ez a lépés az intézmény végét jelenti: „Nem tudom, hogy az intézet többi munkatársa mit tesz, nem szeretnék az ő nevükben, vagy az intézet nevében nyilatkozni, de azt tudom, hogy én nem fogok a Veritasban dolgozni” – fogalmazott.

Rainer M. János, az '56-os Intézet igazgatója nem megy a Veritasba

A sajtóból értesült róla, hogy beolvasztják az intézetét. Ez a lépés az 1956-os Intézet végét jelenti - mondta Rainer M. János történész, az intézet vezetője a hvg.hu-nak arról a ma megjelent kormányhatározatról, amellyel az Orszáhos Széchenyi Könyvtártól a Veritas Intézethez csapják a kutatóhelyet.

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.