Festett malaszt: Macskakaparás szőrével

  • - tag -
  • 1997. október 9.

Tudomány

Engem csak az győzött meg igazán, amikor megnéztem az első videófelvételt. A világ túlsó feléről jött Interneten, nagyon lassan, pár másodpercnyi csupán, hang nélkül, de azt látni lehet, hogy nem trükk. A macska tényleg ott ül a falnak támasztott tábla előtt, és türelmesen, elmélyülten kenegeti a festéket egyik mellső lábával a kifeszített papírra. Fest.
Engem csak az győzött meg igazán, amikor megnéztem az első videófelvételt. A világ túlsó feléről jött Interneten, nagyon lassan, pár másodpercnyi csupán, hang nélkül, de azt látni lehet, hogy nem trükk. A macska tényleg ott ül a falnak támasztott tábla előtt, és türelmesen, elmélyülten kenegeti a festéket egyik mellső lábával a kifeszített papírra. Fest.

Artúr, a szomszédunk fekete kandúrja zavarában egyszerre nyávogott és dorombolt, a festéket többre se méltatta, mint a kutyaszart, aztán mivel mégis belenyomtuk a mancsát a piros temperába, a végén megunta a dolgot, és összehányta magát. Szegényben sikerült fél óra alatt életre szóló komplexusokat kialakítani a tudománnyal és a művészettel szemben, barbár hozzáállásunknak köszönhetően immár örökké a macskatársadalom lecsúszott, deviáns, analfabéta rétegéhez fog tartozni. Mint később megtanulhattuk, egy macska rávezetése a festésre nagy türelmet és szaktudást igénylő, összetett, hosszadalmas folyamat, melyet az esetek többségében nem is koronáz siker.

Nem véletlen, hogy a macskafestészetet patronáló mozgalom éppen Új-Zélandról indult útjára, ahol az embereknek amúgy sincs jobb dolguk, és ahol nem kerül félhavi fizetésbe az állat által összemaszatolt falfelületek újrameszeltetése (egyébként megtérülő befektetés: a bizonyítottan macskák által festett képek manapság akár 15 ezer dollárt is érhetnek a műkincspiacon). Egy ottani festő, Heather Busch és kritikus társa, Burton Silver tollából született az azóta nemzetközi sikert aratott könyv, a Why Cats Paint (kb. A macskafestészetről, Weidenfeld and Nicolson, London, 1994), mely egy történeti áttekintés és egy többé-kevésbé tudományos magyarázat után 12 nagy állat munkáin keresztül mutatja be a kortárs macskaművészet különféle ágait. Elsősorban a festészeten van a hangsúly, azonban kitérnek a hétköznapibb, kevésbé látványos művészi megnyilvánulásokra is (ti. bútorkárpit-kaparás, domborművek a homokostálban, gombolyag-installációk stb.). Logikus: ha a macskák egyik tevékenységi köréről, a területjelölésről bebizonyosodik, hogy lehetnek esztétikai vonatkozásai is, miért ne terjeszthetnénk ki ezt a látásmódot a többire?

Macskák különben valószínűleg már akkor is fákra mázolták a sarat, amikor a mi őseink még azon morfondíroztak, jobb-e a két láb, mint a négy. Művészetük kiteljesedéséhez azonban szükségük volt az ember segítségére. Néhány - egyiptomi sírokban és korabeli pergameneken talált - foltról nemrég bizonyosodott be, hogy nem az írnok döntötte fel a tintatartót, hanem megkezdett macskafestményekről van szó, melyeket az egyiptomiak nem engedtek befejezni, megelégedtek egy puszta aláírással is.

Az egyiptomiak után hosszú évszázadokra megszűntek a macskaművészet intézményes keretei. Elvétve találkoztunk ugyan festő macskákkal a középkori legendákban, boszorkányok társaságában, tarokk-kártyákon, vásári jövendőmondóknál; sőt a tizenkilencedik században még úri szalonokban is dívott a párnákon hagyott lisztes macskalábnyomokból való jóslás.

A korszerű propaganda eszközeivel élve a szerzőpáros az Interneten is indított egy honlapot a macskaművészet népszerűsítésére a Museum of Non-primate Art (Nem Főemlős Művészet Múzeuma) szerverén. A legfrissebb műalkotások mellett egy sor hasznos dokumentum található itt, melyekből ízelítőként mellékelve idézzük a macskafestészet kapcsán leggyakrabban felmerülő kérdésekre adott válaszokat.

- tag -

(A témával kapcsolatban a Magyar Műhely legutóbbi, 103. számában is megjelent egy mélyreható elemzés Kortárs macskaművészet és avantgárd címmel.)

Honnan tudhatom, hogy a macskám tud festeni?

A legjobb mód macskánk művészi képességeinek felmérésére, ha bizonyos helyzetekben megfigyeljük viselkedését. Például szokott-e a homokostál előtt ülni, nézegetve a benne hagyott nyomokat? Ezek a nyomok hajlítottak vagy esztétikusak-e valamilyen szempontból? Szokott-e jeleket hagyni a falakon a mancsán megragadt finom homokkal? Szokta-e egy adott helyen kaparni a bútorokat, mintha egy folyamatban lévő műalkotáson dolgozna? Vigyáz-e rá, hogyan rendezi el vagy mutatja be a zsákmányait vagy azok részeit? Szeret-e játszani a kiszáradt macskaétellel, és alakzatokba rendezi-e azt? Szeret-e tévét nézni, felismer-e más állatokat a kétdimenziós képernyőn? Ha macskaétel fényképét mutatjuk neki egy hirdetésből, megszaglássza-e? Szokott-e macskánk területi jelzéseket tenni a fákra? Ha megjelöljük a fákat vagy bútorokat ott, ahol a macskánk is szokta, mutat-e érdeklődést? Ha mind a tíz kérdésre igennel válaszoltunk, akkor könnyen lehet, hogy a macskánk festene is. Minél kevesebb a pozitív válasz, annál kevésbé valószínű. Számoljunk minden "igen"-ért 10 százalékot. Például négy "igennél" 40 százalék az esélye annak, hogy a macskánk fest.

Hajlamosabbak-e egyes macskafajták a festésre, mint mások?

A birmanokat és a hozzájuk hasonló macskákat nem zavarja, ha nedves lesz a mancsuk, ezért nagyobb valószínűséggel bírhatók rá a festésre, mint más fajták. Ettől eltekintve egyetlen fajta sem tűnik "művészibbnek" a többinél.

Minden macska fest?

A házimacskák csak nagyon kis százalékáról ismeretes, hogy festenek. Míg amerikai adatok szerint a házimacskák hatvan százaléka jelöli a területét a fákon, bútorokon és egyéb tárgyakon elhelyezett karmolásokkal, talán 0,001 százalékuk vesz festéket is a mancsára, hogy aztán rákenje egy felületre. Mivel azonban a Why Cats Paint könyv nemzetközi sikerének köszönhetően, valamint a világszerte alakuló macskaművészeti egyesületek hatására újabban növekszik az érdeklődés a macskaesztétika iránt, várható, hogy egyre több gazdi fogja festésre ösztönözni a macskáját, és az elkövetkező pár évben drámaian megugrik a ténylegesen festő és kiállító macskák száma.

Hogyan ösztönözhetem a macskámat festésre?

Ha úgy gondoljuk, macskánknak van művészi érzéke, több dologgal lehet ösztönözni a festésre. A leghatásosabb módszer, ha hagyunk egy csészényi nem mérgező, szagosított akrilfestéket (szobahőmérsékletűt) a négyszögletes toaletthelyei vagy a homokostálja mellett egy olyan sima táblával együtt, amelyen jól fog a festék. A macskák általában úgy jelölik meg a területüket szagjelzésekkel, hogy ürüléküket stratégiai helyen hagyják, vagy szétspriccelik a vizeletüket oly módon, hogy az egyedi szag figyelmeztetésül szolgáljon más macskáknak. Gyakran használják a mellső lábukat arra, hogy az előzetesen a vizeletükkel átitatott földet (vagy homokot) kaparják, majd a szagos földet felkenjék egy fatörzsre vagy egy fára. Ily módon magasabbra kerül a szagforrás, és messzebbről érződik a jelzés. Mivel az akrilfestékben található ammónia szaga nagyon hasonlít a macskavizeletére, ugyanúgy fognak területet jelölni vele, mint a földdel. Nyilvánvaló, ha valahogy a macska saját vizeletéből tudunk egy keveset a festékhez keverni, még valószínűbb, hogy a macska használni fogja. Egy idő után észre fogja venni, hogy a szagos festékkel készült egyedi vizuális jelzéseknek éppoly kifejező erejük van, mint magának a szagnak. Így a jelek válnak a macska aláírásává, és amint elkezdi manipulálni őket, hogy finomítsa az aláírást (megkülönböztethetőbbé téve a többi macska jelzéseitől), végrehajtja első esztétikailag motivált gesztusát.

http://www.netlink.co.nz/monpa/

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.