Festett malaszt: Macskakaparás szőrével

  • - tag -
  • 1997. október 9.

Tudomány

Engem csak az győzött meg igazán, amikor megnéztem az első videófelvételt. A világ túlsó feléről jött Interneten, nagyon lassan, pár másodpercnyi csupán, hang nélkül, de azt látni lehet, hogy nem trükk. A macska tényleg ott ül a falnak támasztott tábla előtt, és türelmesen, elmélyülten kenegeti a festéket egyik mellső lábával a kifeszített papírra. Fest.
Engem csak az győzött meg igazán, amikor megnéztem az első videófelvételt. A világ túlsó feléről jött Interneten, nagyon lassan, pár másodpercnyi csupán, hang nélkül, de azt látni lehet, hogy nem trükk. A macska tényleg ott ül a falnak támasztott tábla előtt, és türelmesen, elmélyülten kenegeti a festéket egyik mellső lábával a kifeszített papírra. Fest.

Artúr, a szomszédunk fekete kandúrja zavarában egyszerre nyávogott és dorombolt, a festéket többre se méltatta, mint a kutyaszart, aztán mivel mégis belenyomtuk a mancsát a piros temperába, a végén megunta a dolgot, és összehányta magát. Szegényben sikerült fél óra alatt életre szóló komplexusokat kialakítani a tudománnyal és a művészettel szemben, barbár hozzáállásunknak köszönhetően immár örökké a macskatársadalom lecsúszott, deviáns, analfabéta rétegéhez fog tartozni. Mint később megtanulhattuk, egy macska rávezetése a festésre nagy türelmet és szaktudást igénylő, összetett, hosszadalmas folyamat, melyet az esetek többségében nem is koronáz siker.

Nem véletlen, hogy a macskafestészetet patronáló mozgalom éppen Új-Zélandról indult útjára, ahol az embereknek amúgy sincs jobb dolguk, és ahol nem kerül félhavi fizetésbe az állat által összemaszatolt falfelületek újrameszeltetése (egyébként megtérülő befektetés: a bizonyítottan macskák által festett képek manapság akár 15 ezer dollárt is érhetnek a műkincspiacon). Egy ottani festő, Heather Busch és kritikus társa, Burton Silver tollából született az azóta nemzetközi sikert aratott könyv, a Why Cats Paint (kb. A macskafestészetről, Weidenfeld and Nicolson, London, 1994), mely egy történeti áttekintés és egy többé-kevésbé tudományos magyarázat után 12 nagy állat munkáin keresztül mutatja be a kortárs macskaművészet különféle ágait. Elsősorban a festészeten van a hangsúly, azonban kitérnek a hétköznapibb, kevésbé látványos művészi megnyilvánulásokra is (ti. bútorkárpit-kaparás, domborművek a homokostálban, gombolyag-installációk stb.). Logikus: ha a macskák egyik tevékenységi köréről, a területjelölésről bebizonyosodik, hogy lehetnek esztétikai vonatkozásai is, miért ne terjeszthetnénk ki ezt a látásmódot a többire?

Macskák különben valószínűleg már akkor is fákra mázolták a sarat, amikor a mi őseink még azon morfondíroztak, jobb-e a két láb, mint a négy. Művészetük kiteljesedéséhez azonban szükségük volt az ember segítségére. Néhány - egyiptomi sírokban és korabeli pergameneken talált - foltról nemrég bizonyosodott be, hogy nem az írnok döntötte fel a tintatartót, hanem megkezdett macskafestményekről van szó, melyeket az egyiptomiak nem engedtek befejezni, megelégedtek egy puszta aláírással is.

Az egyiptomiak után hosszú évszázadokra megszűntek a macskaművészet intézményes keretei. Elvétve találkoztunk ugyan festő macskákkal a középkori legendákban, boszorkányok társaságában, tarokk-kártyákon, vásári jövendőmondóknál; sőt a tizenkilencedik században még úri szalonokban is dívott a párnákon hagyott lisztes macskalábnyomokból való jóslás.

A korszerű propaganda eszközeivel élve a szerzőpáros az Interneten is indított egy honlapot a macskaművészet népszerűsítésére a Museum of Non-primate Art (Nem Főemlős Művészet Múzeuma) szerverén. A legfrissebb műalkotások mellett egy sor hasznos dokumentum található itt, melyekből ízelítőként mellékelve idézzük a macskafestészet kapcsán leggyakrabban felmerülő kérdésekre adott válaszokat.

- tag -

(A témával kapcsolatban a Magyar Műhely legutóbbi, 103. számában is megjelent egy mélyreható elemzés Kortárs macskaművészet és avantgárd címmel.)

Honnan tudhatom, hogy a macskám tud festeni?

A legjobb mód macskánk művészi képességeinek felmérésére, ha bizonyos helyzetekben megfigyeljük viselkedését. Például szokott-e a homokostál előtt ülni, nézegetve a benne hagyott nyomokat? Ezek a nyomok hajlítottak vagy esztétikusak-e valamilyen szempontból? Szokott-e jeleket hagyni a falakon a mancsán megragadt finom homokkal? Szokta-e egy adott helyen kaparni a bútorokat, mintha egy folyamatban lévő műalkotáson dolgozna? Vigyáz-e rá, hogyan rendezi el vagy mutatja be a zsákmányait vagy azok részeit? Szeret-e játszani a kiszáradt macskaétellel, és alakzatokba rendezi-e azt? Szeret-e tévét nézni, felismer-e más állatokat a kétdimenziós képernyőn? Ha macskaétel fényképét mutatjuk neki egy hirdetésből, megszaglássza-e? Szokott-e macskánk területi jelzéseket tenni a fákra? Ha megjelöljük a fákat vagy bútorokat ott, ahol a macskánk is szokta, mutat-e érdeklődést? Ha mind a tíz kérdésre igennel válaszoltunk, akkor könnyen lehet, hogy a macskánk festene is. Minél kevesebb a pozitív válasz, annál kevésbé valószínű. Számoljunk minden "igen"-ért 10 százalékot. Például négy "igennél" 40 százalék az esélye annak, hogy a macskánk fest.

Hajlamosabbak-e egyes macskafajták a festésre, mint mások?

A birmanokat és a hozzájuk hasonló macskákat nem zavarja, ha nedves lesz a mancsuk, ezért nagyobb valószínűséggel bírhatók rá a festésre, mint más fajták. Ettől eltekintve egyetlen fajta sem tűnik "művészibbnek" a többinél.

Minden macska fest?

A házimacskák csak nagyon kis százalékáról ismeretes, hogy festenek. Míg amerikai adatok szerint a házimacskák hatvan százaléka jelöli a területét a fákon, bútorokon és egyéb tárgyakon elhelyezett karmolásokkal, talán 0,001 százalékuk vesz festéket is a mancsára, hogy aztán rákenje egy felületre. Mivel azonban a Why Cats Paint könyv nemzetközi sikerének köszönhetően, valamint a világszerte alakuló macskaművészeti egyesületek hatására újabban növekszik az érdeklődés a macskaesztétika iránt, várható, hogy egyre több gazdi fogja festésre ösztönözni a macskáját, és az elkövetkező pár évben drámaian megugrik a ténylegesen festő és kiállító macskák száma.

Hogyan ösztönözhetem a macskámat festésre?

Ha úgy gondoljuk, macskánknak van művészi érzéke, több dologgal lehet ösztönözni a festésre. A leghatásosabb módszer, ha hagyunk egy csészényi nem mérgező, szagosított akrilfestéket (szobahőmérsékletűt) a négyszögletes toaletthelyei vagy a homokostálja mellett egy olyan sima táblával együtt, amelyen jól fog a festék. A macskák általában úgy jelölik meg a területüket szagjelzésekkel, hogy ürüléküket stratégiai helyen hagyják, vagy szétspriccelik a vizeletüket oly módon, hogy az egyedi szag figyelmeztetésül szolgáljon más macskáknak. Gyakran használják a mellső lábukat arra, hogy az előzetesen a vizeletükkel átitatott földet (vagy homokot) kaparják, majd a szagos földet felkenjék egy fatörzsre vagy egy fára. Ily módon magasabbra kerül a szagforrás, és messzebbről érződik a jelzés. Mivel az akrilfestékben található ammónia szaga nagyon hasonlít a macskavizeletére, ugyanúgy fognak területet jelölni vele, mint a földdel. Nyilvánvaló, ha valahogy a macska saját vizeletéből tudunk egy keveset a festékhez keverni, még valószínűbb, hogy a macska használni fogja. Egy idő után észre fogja venni, hogy a szagos festékkel készült egyedi vizuális jelzéseknek éppoly kifejező erejük van, mint magának a szagnak. Így a jelek válnak a macska aláírásává, és amint elkezdi manipulálni őket, hogy finomítsa az aláírást (megkülönböztethetőbbé téve a többi macska jelzéseitől), végrehajtja első esztétikailag motivált gesztusát.

http://www.netlink.co.nz/monpa/

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.