Interjú

„Ha reagálsz, őt segíted”

Petykó Márton nyelvész a trollkodásól

Tudomány

Ki minősül ma trollnak, és mi számít trollkodásnak? A birminghami Aston University nyelvészével az internetes politikai társalgásokban megjelenő trollkodás nyelvi jellemzőiről beszélgettünk.

Magyar Narancs: Az utóbbi évtizedekben a trollkodás fogalma beépült a mindennapjainkba. Ki az a troll?

Petykó Márton: A trollkodás olyan címke, amelyet az internetezők azért hoztak létre, hogy értelmezzék és minősítsék mások nyelvi tevékenységét. Definíciót keresve ezért abból érdemes kiindulni, hogy a hétköznapi felhasználók milyen cselekvéseket, szándékokat és motivációkat tulajdonítanak a trolloknak. Ha konkrét társalgásokat elemzünk, azt látjuk, hogy azokat tartják trollnak, akik provokálják, sértegetik a másik felet, megpróbálják megzavarni a társalgást, megtéveszteni a többi résztvevőt. A tevékenységre a „trolling” kifejezést először az angol nyelvben kezdték használni. Ez egy tengeri horgászati technikát jelent, amikor a mozgó hajóból vontatják a csalit, amelyre a ragadozó halak rárabolnak. Innen jön a jelentéstársítás: a troll hozzászólása a csalinak felel meg, így provokálja ki az agresszív reakciót. Emellett az angol nyelvben, a magyarhoz hasonlóan, főnévként is él a skandináv népi kultúrából ismert troll szó, a kissé buta, agresszív, tipikusan barlangokban élő, nem rettenetesen veszélyes, de kellemetlen mitológiai lényt jelöli. Mivel a magyar kul­túrában a tengeri horgászatnak nincs tapasztalati alapja, ezért a horgászati metafora nem került át, csak az utóbbi értelmezés. Így amikor valakit magyarul trollnak neveznek, az nem elsősorban a tevékenység, hanem erőteljesen az adott személy minősítésére, sőt emberi mivoltának megkérdőjelezésére is szolgál.

MN: Melyek a trollkodásként értelmezett legtipikusabb nyelvi tevékenységek?

PM: A saját kutatásaimban azt vizsgálom, hogy az online felhasználók, akik másokat trollnak neveznek, milyen nyelvi cselekvéseket tulajdonítanak a trolloknak. Ezeknek nagyon széles a skálájuk. Az egyik meghatározó elem egyértelműen a megtévesztés: tehát a trollok tényszerűen hazudnak valamiről, sok esetben saját magukról is, mert másnak próbálják kiadni magukat. Van az érzékelt trollkodásnak egy egyértelműen agresszív ága: ebben az esetben személyes sértésekről, támadásokról beszélhetünk. A legegyszerűbb eszköz emellett az ún. spammelés, azaz valaki nagyon sok hozzászólást ír, amely megakadályozza a többi felhasználót abban, hogy normálisan végig tudja olvasni a hozzászólásláncot. Hasonlóan működő eszköz, amikor valaki ugyanazt a kommentet posztolja rengetegszer újra és újra.

MN: Mi jellemző a politikai társalgások trolljaira?

PM: Az online politikai társalgásokban az a leggyakoribb, amikor a trollnak nevezett személy annyira szélsőséges politikai véleményt fogalmaz meg, hogy a többi felhasználó úgy véli, ezt nem mondhatja őszintén. Persze az szubjektív, hogy ki mit tart extrémnek: ha a magyar politikai életet nézzük, és nemcsak a kommenteket, hanem a sajtótermékeket is, látjuk, hogy olyan politikai vélemények jelennek meg, amelyek Nyugat-Európában vagy akár a 15–20 évvel ezelőtti Magyarországon is még extrém szélsőségnek számítottak, mára azonban a közvélemény ezeket normalizálta. Másrészt az észlelt trollkodás teljes mértékben kontextusfüggő. Ha valaki egy szélsőségesen jobboldali tartalmú cikk hozzászólójaként azt írja, hogy szerinte a melegeknek meg kell adni a jogot a házasodáshoz és örökbefogadáshoz, akkor őt trollnak fogják nevezni. Ha ugyanezt a hozzászólást egy melegjogokért küzdő szervezet oldalán írja, akkor az ő hozzászólása normatívvá válik. Épp ezért általános jegyeket nehéz megfogalmazni, mert ugyanaz a komment kontextustól függően lehet trollkodás vagy normatív is. A fő szempont az, hogy a hozzászólók mit gondolnak arról, hogy a trollnak tartott személy milyen szándékkal, milyen motivációkkal szólt hozzá. Ha úgy érzik, hogy a megszólalás célja csak az, hogy konfliktust szítson, elterelje a témát, sértegessen valakit, akkor trollnak nevezik. Visszatérő motívum az is, hogy azok a felhasználók, akik trolloknak neveznek másokat, létrehoznak egy olyan képet a politikai társalgásokról, mintha azok célja a tényszerű érveken alapuló racionális vita lenne. Persze az online politikai társalgásokban sokszor azt látjuk, hogy az emberek többnyire érzelmi alapon nyilvánítanak véleményt. Mégis, a vélt norma miatt trollkodásnak neveznek sok, érveléshez kötődő tevékenységet: például ha nem megfelelően vagy egyáltalán nem érvel valaki, nem válaszol egyértelműen feltett kérdésekre, ellenérvek helyett sérteget és így tovább.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Mi a művészet?

Hazánk kulturális miniszterének, Hankó Balázsnak – aki a 2023-as és a 2024-es szja-bevallásának „munkáltató” rovatába is „Kultúrális és Innovációs Minisztériumot” írt – érezhető, napi gondjai vannak a nyelvhasználattal.

A javaik és az életük

Válaszolnak… Az a legjobb ebben a szánalmas bolhacirkuszban, hogy válaszolnak, és megmagyarázzák. Hogy az nem is úgy van, mert nem is az övéké, csak épp náluk van, valahogy. Bérelték, lízingelték, amikor egy percre nem figyeltek oda, a nyakukba akasztotta valaki vagy valami. Néztem a tájat, és rám esett, a Jane Birkin meg a táskája, szerencsére nem az egész Gainsbourg család, gyerekkel, kutyával, szivarral.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.

Mindenki hibázhat

Nem állítható, hogy a KSH direkt hamisítana adatot a szegénységi mutatók kiszámításánál. Mégis, valahogy mindig a „kellő” irányba mutatnak a számok.