Halloween az Interneten: Interaktív eutanázia

  • - bodoky -
  • 1996. november 7.

Tudomány

A halottak ünnepén az angolszász és latin-amerikai országokban élők töklámpást gyújtanak, álarcosbált tartanak, csontváznak, kísértetnek és múmiának öltözve hoznak frászt egymásra, újabban pedig túlterhelik a halálhoz kapcsolódó témákat feldolgozó Internet-szervereket.
A halottak ünnepén az angolszász és latin-amerikai országokban élők töklámpást gyújtanak, álarcosbált tartanak, csontváznak, kísértetnek és múmiának öltözve hoznak frászt egymásra, újabban pedig túlterhelik a halálhoz kapcsolódó témákat feldolgozó Internet-szervereket.

A c|net amerikai információtechnológiai hírügynökség jelentése szerint három-négyszáz százalékkal megnövekedett a morbid webterületek látogatottsága múlt pénteken, vagyis Halloween éjjelén. A hálózaton széjjelnézve a kapcsolódó kiadványok zavarba ejtő bőségét tapasztaltam.

A Halloween Page-en (http://www.melizo.com/holidays/halloween/) megtudtam, hogy Halloween éjszakája a kevés igazán ősi angolszász ünnep egyike, a kelták ugyanis november elsején ünnepelték az újévet, a nap évszakának végét, amikor Samhain, a halottak és a sötétség fejedelme foglyul ejti a napot, és kezdetét veszi a hideg és sötétség évszaka. Az újév előtti éjszakán Samhain összehívja a halottakat, akik szellemek és állatok formáját öltik, a druidák pedig egy hegytetőn fekvő tölgyesben gyűlnek össze pontban éjfélkor, és áldozatokat mutatnak be nekik. A megszálló rómaiak alatt az ünnep összemosódott a gyümölcsök és kertek istennőjének, Pomonának ünnepével, a keresztény vallás elterjedésével pedig az egyház a mindenszentek ünnepévé (All Hallows Even) nyilvánította a következő napot. A mexikói azték hagyomány további multikulturális elemekkel fűszerezte az ünnepet, ugyanis a Los Dias De Los Muertos körül térnek vissza azok a lepkék északról, amelyek az elhaltak lelkeit hordozzák. Tiszteletükre fesztivált rendeznek, kísértetnek, múmiának, csontváznak öltözve hordoznak végig egy koporsót a városon. A koporsót gyümölcsökkel és virágokkal, a házi oltárokat mécsesekkel és az elhunytak fényképeivel díszítik. Másnap az egész család kimegy a temetőbe, és megtisztítják a sírokat, virágokat, kenyeret, gyümölcsöt és gyertyákat helyeznek el rajtuk, és egész éjjel kint virrasztanak.

A temető oldalon (http://www.cascade.net/dcemetery.html) számos temetőt bemutató oldalra találunk mutatókat, sőt temetkezési szolgálatok is hirdetnek az Interneten. A híres New Orleans-i Halottak Városa homepage (http://shockwave.neosoft.com/"bigeasy/deadcity.html) szerint a város mindig is tisztelte az eltávozottakat, azonban nem ezért építik kriptáikat a föld fölé: "Magasan van a talajvízszint, nem lehet gödröt ásni, mert úszni fog a koporsó. A korai telepesek köveket raktak a koporsók tetejére, hogy lent maradjanak, de egy-egy kiadós esőzés után még így is a felszínre bukkantak." Aki nem tudja, hány személyes egy kripta, küldhet e-mailt. Felhívja a látogatók figyelmét arra, hogy ne mászkáljanak egyedül a temetőben, mert ott (a vezetőség minden erőfeszítése ellenére) rablók tanyáznak és voodoo-rituálék zajlanak egy-egy híresebb voodoo-királynő sírjánál. A Bone Page (http://www.paranoia.com/"caligari/bones.html) bemutatja egy cseh bányaváros, Kutna Hora templomát, ahol a kegytárgyak negyvenezer pestisjárványban elpusztult ember csontjaiból készültek.

Hálózati temetőt (http://www.primenet.com/"trix/gyard.htm) is létesített egy pihent agyú nekrofil, ide bárki beküldheti kedvenc sírfeliratát. A Halloween levelezőlistán (halloween-l, feliratkozni a listserv [at] netcom [dot] com címen lehet) mindent megbeszélhetünk, ami az ünneppel kapcsolatos. A halál kalendáriumában (http://slaughter.net/VideoWasteland/calendar/) az év minden napján felsorolják az aznap történt híresebb gyilkosságokat: november 7-én (1983) David Hendricks (Bloomington, Illinois) késsel és baltával végzett feleségével és három kisgyermekével, 8-án (1949) John Reginald Christie megerőszakolta és megölte harmadik áldozatát (később még öt következett), a felső szomszéd feleségét, a férjnek balul elsült abortuszként állítva be a dolgot. A Celebrity Death Hole oldalon (http://pages.prodigy.com/CA/noca/celebritydeathpool.html) fogadásokat köthetünk arra nézve, hogy melyik hollywoodi híresség kerül legközelebb temetőbe, és dátum szerint visszakereshetjük, hogy melyikük van már ott és miért.

Egy norvég törvényszéki rovarszakértő oldalán (http://www. uio.no/"mostarke/forens"ent/afterdeath.html) részletes leírást kapunk a halál után bekövetkező fiziológiai változásokról, táblázatos formában közli a hullamerevség időtartamát és a test lebomlásának fázisait: "A bomlás kezdeti szakaszában a testnek szaga van, és ez számos rovart odavonz. Az elsőnek érkező rovarok általában a Sarcophagidae húslegyek. A nőstények lárvákat helyeznek el az orr, a szemek, fülek, végbélnyílás, a pénisz és a vagina, illetve a testen található sebek közelében." A lárvák számából és fajtájából aztán messzemenő következtetéseket lehet levonni a halál időpontjára vonatkozóan. Erőszakos halál esetén a különböző mérgeket akkor is ki lehet mutatni a tetemben talált lárvákból, ha a testből magából már nem. "A kokaintúladagolásban elhaltak testében jóval gyorsabban fejlődnek a lárvák."

A Church of Euthanasia (http://www.paranoia.com/coe/) oldalán megtudhatjuk, hogy az egyház minden modern kori probléma gyökerét a túlnépesedésben látja, jelmondatuk tehát: Mentsd meg a bolygót - Öld meg magad! Teológiájuk praktikus és morális alapon is javasolja a népesség minden önkéntes formában való csökkentését, elsősorban az öngyilkosságot, az abortuszt és a szodómiát. Szigorúan vegetáriánusok, aki azonban ragaszkodik a húshoz, csak emberhúst ehet.

- bodoky -

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.