Hüllők és galambok: Állatkertváros

  • Para-Kovács Imre
  • 2001. január 18.

Tudomány

ASzakszervezetek Fővárosi Művelődési Háza kiválóan alkalmas hüllőshow-rendezésre, mint azt személyesen tapasztaltam, kitűnő terek állnak rendelkezésre, nagyszerű sarkok és szegletek. Jó volt vasárnap ott hüllőnek lenni.
ASzakszervezetek Fővárosi Művelődési Háza kiválóan alkalmas hüllőshow-rendezésre, mint azt személyesen tapasztaltam, kitűnő terek állnak rendelkezésre, nagyszerű sarkok és szegletek. Jó volt vasárnap ott hüllőnek lenni.

A degukról, csuklyás patkányokról, csincsillákról és mongol futóegerekről nem mernék ilyen pozitívan nyilatkozni, mert erős a sejtésem, hogy kiállításukat elsősorban az a praktikus szempont indokolta, hogy a show főszereplői friss ennivalóhoz jussanak. Itt kell megemlítenem, hogy a show-jelleg nem domborodott ki túlságosan, pontosabban egyáltalán nem, címbeli szereplését marketingmegfontolásokkal magyaráztam magamnak, azaz, hogy a gyerekek már nem érdeklődnek a kiállítások, bemutatók és egyebek iránt, ezért a plakáton a show szó mellett érdemes szerepeltetni egy óriáskígyót, amint éppen körbefonja szelídítőjét, aki ennek örül.

Változnak az idők

Én gyermekkoromban a fél világot átutaztam volna, hogy nílusi krokodilt lássak, nem beszélve Eörsi Istvánról, aki a börtönben a pislákoló mécses fénye mellett el sem tudta képzelni, milyen egy fali gekkó.

A dolog azonban korántsem sorolható a kitömött bálna és a szakállas nő tematikájú produkciók sorába, mivel az anyag gazdag, látványos, az állatok feltűnően jól vannak (már amennyire képes megítélni az avatatlan szem, hogy egy gabonasikló éppen jól van-e, vagy depressziós), és testközelből szemlélhetők.

Én a szemlélést rutinosan a halaknál kezdtem, amik nem hüllők, de szépek. Rögtön az első akváriumban megtekinthettem a mocsoládi bányatavak rémét, a gyümölcsevő piranhát, majd arrébb a klasszikus típust, a vörös piranhát, ami arról híresült el, hogy megfelelő raj esetén egy bandzsidzsampingolásnyi merülés alatt leeszi az ember felsőtestéről a húst, de a valóságban jobban szereti a sebesült majmokat. Mivel a kiállításon sem sebesült majom, sem gumikötélen himbálózó turista nem került a vízbe, nem tudom eldönteni a vitát, de a szöveges eligazítás szerint az utóbbi áll közelebb a valósághoz.

Az írott ismertetőkről egyébként is akartam beszélni, mert meglepő módon szórakoztató és szellemes szöveggel tájékoztatnak egy-egy állat tulajdonságairól, előfordulási helyéről, szokásairól. Semmi szakzsargon, mégis szakmailag pontos adatok, egy idő után már direkt elolvastam őket, és némelyiket gondolkodás nélkül bevállalnám.

Amíg a jelen lévő gyerekek

az óriáskígyót babusgatták,

én a keselyűteknőst tanulmányoztam. Harminc percig ültem mellette, ez alatt egyszer becsukta a szemét, majd öt perc múlva kinyitotta, gondolom, ez nála a pislogás, de egyébként semmit sem csinált, csak sarokban állással büntette magát, és néha lélegzett. Keselyűteknősnek lenni jó, otthon kipróbáltam.

Az óriáskígyón kívül a tengerimalacokat lehetett buzergálni. ´k répát ettek, és minden erejükkel azon voltak, hogy a növényi eredetű táplálékot mihamarabb átalakítsák állati eredetű táplálékká, azaz híztak, és boldog tudatlanságban nyiffantak néha egyet. Tengerimalacnak lenni is jó, kipróbáltam azt is.

A fő attrakció számomra a két nílusi krokodilnövendék volt, amint zuhanyzótálcájuk mellől figyelték a látogatókat, mit sem törődve a hallban gyülekező emberekkel, akik hozott piával és pogácsával a hónuk alatt készülődtek a Nosztalgia-estre, miközben az ATV különösen igényes délutáni műsorából magyar nóta szólt.

A terem dobogóján, nagyjából a tanári asztal helyén ült

a hüllőshow moderátora,

állati eredetű tárgyakkal, növényekkel és ásványokkal körülvéve. Nem számítottam erre, úgyhogy csak pár száz forintnyi készpénzt vittem magammal, de esküszöm, hogy még visszamegyek: cápafog, csigaház, kagylóhéj, korall, kaktuszok, tüskék, kövek, tengericsillagvázak, degus képeslap és csipetnyi szakirodalom. Hegyi patakként csorgott a nyálam, de amikor megláttam a falon egy páncélos tengeri rák vázát, szinte habot vetett a szám. Azt javasolnám a kedves szülőknek, hogy biológia iránt nyitott gyermekeiket csak akkor vigyék el a hüllőshow-ra, ha hajlandók áldozni a szenvedélyére, mert itt mindent megtalál a csemete, ami törékeny, izgalmas, és eltömíti a porszívócsövet. Ráadásul baráti áron juthat hozzá.

Miután tapintás útján ellenőriztem, hogy az óriáskígyóból valóban kitűnő zakót lehetne készíteni, fájó szívvel megváltam a hüllőktől és egyéb állatoktól, hogy még időben odaérjek a Budafok-Budatétényi Művelődési Központban rendezett

galambkiállításra

A Campona melletti kulturális objektumban nemsokára Hegedűs D. Géza-est lesz, úgyhogy az egész környék lázasan készülődik, de addig is szakítanak időt, hogy helyt adjanak a B-11 klub rendezvényének, a galambkiállításnak. A B-11 elnevezés nem úgy keletkezett, hogy B-1-től elkezdték számozni a repülő dolgokat, és a B-11 jutott a galamboknak, a bombázónak pedig a B-52, hanem egyszerűen annyit jelent: Budapest XI. kerület, mivel a szakértők szerint ez a főváros galambászati fellegvára, de mára kiegészült a környező kerületekkel.

A bal oldali sorokon a klub galambjait láthatták az érdeklődők, jobb oldalon pedig a king típusú díszgalambok versenyeztek. Amikor odaértem, épp zajlott az értékelés, galambász külsejű urak sétáltak a ketrecek mellett, és vadul minősítettek.

Nekem mind alkatilag, mind jellemileg a kingek tetszettek legjobban. Az Amerikából származó, loyalisták által kitenyésztett madár olyan, mintha Walt Disney tervezte volna: lekerekített, barátságos formák, tyúknyi méret, megnyugtató, változatos színek és a gömb alak. Nem csodálkoztam volna, ha dalra fakadnak, és

Elton John hangján

arról áradoznak, hogy mennyire szeretik a gyerekeket, de inkább csak burukkoltak meg dürrögtek, és itt most hangsúlyoznám, hogy nem a szaknyelv leírását használom, mert azt nem ismerem, mivel vasárnap délutánra már elfogyott az összes katalógus.

Informátoromat megpróbáltam óvatosan a gasztronómia irányába terelni, de nem jött zavarba, mivel ezt a fajtát eleinte húsgalambként tenyésztették ki 70-80 dekásra, kifejezetten erőteljes mellkassal, csak aztán lett kedvelt szobadísz. Fogyókúrám ezen szakaszában általában a dolgok kulináris vetülete érdekel, úgyhogy óvatosan, de határozottan szélesre tapostam a galambfogyasztás előnyeinek ösvényét, mielőtt rátértem volna a külső jegyek értékelésére.

A minősítő lap, melyet a ketrec oldalára akasztanak, aztán a bírák teleírják, tartalmazza a tenyésztő nevét, a galambfajtáját, 1:0 vagy 0:1 - számomra titkos - kóddal a nemét, majd három kategóriában a megjegyzéseket, melyek jelenthetnek Előnyt, Kívánatot vagy Hibát. Ha például

egy magyar óriás

több, mint egy kiló, akkor dicséretet kap a testépítésért, de esetleg elmarasztalást a boka tájékán lévő toll-legyező kuszaságáért.

Nem lehet könnyű galambásznak lenni, de galambnak sem, mint azt magamban hazafelé menet megjegyeztem, amikor már semmi értelmes nem jutott eszembe.

Para-Kovács Imre

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.