Hüllők és galambok: Állatkertváros

  • Para-Kovács Imre
  • 2001. január 18.

Tudomány

ASzakszervezetek Fővárosi Művelődési Háza kiválóan alkalmas hüllőshow-rendezésre, mint azt személyesen tapasztaltam, kitűnő terek állnak rendelkezésre, nagyszerű sarkok és szegletek. Jó volt vasárnap ott hüllőnek lenni.
ASzakszervezetek Fővárosi Művelődési Háza kiválóan alkalmas hüllőshow-rendezésre, mint azt személyesen tapasztaltam, kitűnő terek állnak rendelkezésre, nagyszerű sarkok és szegletek. Jó volt vasárnap ott hüllőnek lenni.

A degukról, csuklyás patkányokról, csincsillákról és mongol futóegerekről nem mernék ilyen pozitívan nyilatkozni, mert erős a sejtésem, hogy kiállításukat elsősorban az a praktikus szempont indokolta, hogy a show főszereplői friss ennivalóhoz jussanak. Itt kell megemlítenem, hogy a show-jelleg nem domborodott ki túlságosan, pontosabban egyáltalán nem, címbeli szereplését marketingmegfontolásokkal magyaráztam magamnak, azaz, hogy a gyerekek már nem érdeklődnek a kiállítások, bemutatók és egyebek iránt, ezért a plakáton a show szó mellett érdemes szerepeltetni egy óriáskígyót, amint éppen körbefonja szelídítőjét, aki ennek örül.

Változnak az idők

Én gyermekkoromban a fél világot átutaztam volna, hogy nílusi krokodilt lássak, nem beszélve Eörsi Istvánról, aki a börtönben a pislákoló mécses fénye mellett el sem tudta képzelni, milyen egy fali gekkó.

A dolog azonban korántsem sorolható a kitömött bálna és a szakállas nő tematikájú produkciók sorába, mivel az anyag gazdag, látványos, az állatok feltűnően jól vannak (már amennyire képes megítélni az avatatlan szem, hogy egy gabonasikló éppen jól van-e, vagy depressziós), és testközelből szemlélhetők.

Én a szemlélést rutinosan a halaknál kezdtem, amik nem hüllők, de szépek. Rögtön az első akváriumban megtekinthettem a mocsoládi bányatavak rémét, a gyümölcsevő piranhát, majd arrébb a klasszikus típust, a vörös piranhát, ami arról híresült el, hogy megfelelő raj esetén egy bandzsidzsampingolásnyi merülés alatt leeszi az ember felsőtestéről a húst, de a valóságban jobban szereti a sebesült majmokat. Mivel a kiállításon sem sebesült majom, sem gumikötélen himbálózó turista nem került a vízbe, nem tudom eldönteni a vitát, de a szöveges eligazítás szerint az utóbbi áll közelebb a valósághoz.

Az írott ismertetőkről egyébként is akartam beszélni, mert meglepő módon szórakoztató és szellemes szöveggel tájékoztatnak egy-egy állat tulajdonságairól, előfordulási helyéről, szokásairól. Semmi szakzsargon, mégis szakmailag pontos adatok, egy idő után már direkt elolvastam őket, és némelyiket gondolkodás nélkül bevállalnám.

Amíg a jelen lévő gyerekek

az óriáskígyót babusgatták,

én a keselyűteknőst tanulmányoztam. Harminc percig ültem mellette, ez alatt egyszer becsukta a szemét, majd öt perc múlva kinyitotta, gondolom, ez nála a pislogás, de egyébként semmit sem csinált, csak sarokban állással büntette magát, és néha lélegzett. Keselyűteknősnek lenni jó, otthon kipróbáltam.

Az óriáskígyón kívül a tengerimalacokat lehetett buzergálni. ´k répát ettek, és minden erejükkel azon voltak, hogy a növényi eredetű táplálékot mihamarabb átalakítsák állati eredetű táplálékká, azaz híztak, és boldog tudatlanságban nyiffantak néha egyet. Tengerimalacnak lenni is jó, kipróbáltam azt is.

A fő attrakció számomra a két nílusi krokodilnövendék volt, amint zuhanyzótálcájuk mellől figyelték a látogatókat, mit sem törődve a hallban gyülekező emberekkel, akik hozott piával és pogácsával a hónuk alatt készülődtek a Nosztalgia-estre, miközben az ATV különösen igényes délutáni műsorából magyar nóta szólt.

A terem dobogóján, nagyjából a tanári asztal helyén ült

a hüllőshow moderátora,

állati eredetű tárgyakkal, növényekkel és ásványokkal körülvéve. Nem számítottam erre, úgyhogy csak pár száz forintnyi készpénzt vittem magammal, de esküszöm, hogy még visszamegyek: cápafog, csigaház, kagylóhéj, korall, kaktuszok, tüskék, kövek, tengericsillagvázak, degus képeslap és csipetnyi szakirodalom. Hegyi patakként csorgott a nyálam, de amikor megláttam a falon egy páncélos tengeri rák vázát, szinte habot vetett a szám. Azt javasolnám a kedves szülőknek, hogy biológia iránt nyitott gyermekeiket csak akkor vigyék el a hüllőshow-ra, ha hajlandók áldozni a szenvedélyére, mert itt mindent megtalál a csemete, ami törékeny, izgalmas, és eltömíti a porszívócsövet. Ráadásul baráti áron juthat hozzá.

Miután tapintás útján ellenőriztem, hogy az óriáskígyóból valóban kitűnő zakót lehetne készíteni, fájó szívvel megváltam a hüllőktől és egyéb állatoktól, hogy még időben odaérjek a Budafok-Budatétényi Művelődési Központban rendezett

galambkiállításra

A Campona melletti kulturális objektumban nemsokára Hegedűs D. Géza-est lesz, úgyhogy az egész környék lázasan készülődik, de addig is szakítanak időt, hogy helyt adjanak a B-11 klub rendezvényének, a galambkiállításnak. A B-11 elnevezés nem úgy keletkezett, hogy B-1-től elkezdték számozni a repülő dolgokat, és a B-11 jutott a galamboknak, a bombázónak pedig a B-52, hanem egyszerűen annyit jelent: Budapest XI. kerület, mivel a szakértők szerint ez a főváros galambászati fellegvára, de mára kiegészült a környező kerületekkel.

A bal oldali sorokon a klub galambjait láthatták az érdeklődők, jobb oldalon pedig a king típusú díszgalambok versenyeztek. Amikor odaértem, épp zajlott az értékelés, galambász külsejű urak sétáltak a ketrecek mellett, és vadul minősítettek.

Nekem mind alkatilag, mind jellemileg a kingek tetszettek legjobban. Az Amerikából származó, loyalisták által kitenyésztett madár olyan, mintha Walt Disney tervezte volna: lekerekített, barátságos formák, tyúknyi méret, megnyugtató, változatos színek és a gömb alak. Nem csodálkoztam volna, ha dalra fakadnak, és

Elton John hangján

arról áradoznak, hogy mennyire szeretik a gyerekeket, de inkább csak burukkoltak meg dürrögtek, és itt most hangsúlyoznám, hogy nem a szaknyelv leírását használom, mert azt nem ismerem, mivel vasárnap délutánra már elfogyott az összes katalógus.

Informátoromat megpróbáltam óvatosan a gasztronómia irányába terelni, de nem jött zavarba, mivel ezt a fajtát eleinte húsgalambként tenyésztették ki 70-80 dekásra, kifejezetten erőteljes mellkassal, csak aztán lett kedvelt szobadísz. Fogyókúrám ezen szakaszában általában a dolgok kulináris vetülete érdekel, úgyhogy óvatosan, de határozottan szélesre tapostam a galambfogyasztás előnyeinek ösvényét, mielőtt rátértem volna a külső jegyek értékelésére.

A minősítő lap, melyet a ketrec oldalára akasztanak, aztán a bírák teleírják, tartalmazza a tenyésztő nevét, a galambfajtáját, 1:0 vagy 0:1 - számomra titkos - kóddal a nemét, majd három kategóriában a megjegyzéseket, melyek jelenthetnek Előnyt, Kívánatot vagy Hibát. Ha például

egy magyar óriás

több, mint egy kiló, akkor dicséretet kap a testépítésért, de esetleg elmarasztalást a boka tájékán lévő toll-legyező kuszaságáért.

Nem lehet könnyű galambásznak lenni, de galambnak sem, mint azt magamban hazafelé menet megjegyeztem, amikor már semmi értelmes nem jutott eszembe.

Para-Kovács Imre

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.