"Hülyéskedni tilos"

  • Valuska László
  • 2005. július 28.

Tudomány

Murainé Szakáts Ildikó, az Állami Artistaképző Intézet igazgatója

Pedellus: Hogyan lesz valakiből akrobatatanár?

Murainé Szakáts Ildikó: Tornászként kezdtem, mint oly sokan a szakmában: egyszerűen beleszerettem a cirkuszba, amikor láttam a Salto mortale című filmet. Szép emlékeim vannak az Artistaképzőben eltöltött diákévekről - sajnáltam is, hogy a középiskola utolsó két évét kihagytam, mert tizenhat évesen már külföldön dolgoztam. Először Párizsban léptem fel, majd Mongóliában, Németországban és a Szovjetunióban, mely utóbbi egy artistánál sem maradhatott ki az idő tájt. Nyolc évig voltam a pályán mint talajakrobata, és ezalatt rövid ideig egyensúlyozóprodukcióm is volt. Közben elvégeztem a tanárképzőt; 1984-ben jöttem vissza tanítani, aztán még két évig párhuzamosan tanítottam és léptem fel. '89-ben választottak meg igazgatónak.

P: Az önök munkája bizonyára folytonos veszéllyel, állandó koncentrációval jár. Melyik a legizgalmasabb része?

MSZI: A készülődést lehet élvezni a leginkább, a műsor felépítését, bár az is rendkívül érdekes, hogyan alakul a produkció a fellépések során. A nyűglődős szakaszt senki sem szereti, amikor még nem megy a gyakorlat, és emiatt további erősítő vagy nyújtó edzésekre van szükség. Az már öröm, amikor sikerül betanulni az új elemet. A produkció bepróbálásakor az egész társulat összejön, aminek különleges hangulata van. De a próbák egy idő után nem olyan izgalmasak: sokszor nehezen kel fel az ember, fáj mindene, mégis menni kell. Szerintem nálunk kevesebb sérülés van, mint egy átlagos iskolában. A mi tanulóink jellemzően a gimnáziumi órák között szoktak lesérülni, amikor rohangálnak a folyosón, vagy leesnek a lépcsőn, mert hülyéskednek. Nálunk hülyéskedni tilos, illetve csak tanári felügyelettel lehet, mivel nagyon veszélyes a szakma, és a balesetvédelem elsődleges szempont.

P: Meddig tart egy artista pályája?

MSZI: Általában 20-25 évig, mint a táncosoké, csak nálunk zsánerenként változik. Egy egyensúlyozó vagy zsonglőr sokkal tovább tud dolgozni, mint a nagyobb fizikai igénybevétellel járó munkát végző légtornász vagy akrobata. Náluk jóval hamarabb eljöhet a visszavonulás ideje. A legmegterhelőbb poszt a fogó- és tartóembereké, ez gyakorlatilag a bányász munkájával egyenértékű. Az egyensúlyozók között még hatvan-hetven évesen is van kolléga, aki dolgozik, és teheti, mert jó karban van, és jó a megjelenése. Van olyan házaspár, aki az első évfolyammal végzett még 1957-ben, és a mai napig aktív.

P: Hogy áll az Artistaképző a nemzetközi piacon?

MSZI: Büszkén mondhatom, hogy a képzésünk világviszonylatban nagyon előkelő helyen áll. Pedig ezen a piacon aztán tényleg nagyon magasak a szakmai elvárások. A kínaiak a cirkuszszakma élvonalában is külön kategóriának számítanak, mert az ő számukra a cirkusz önálló kultúrkör, a színpadi művészet fontos része, és több mint kétezer éves hagyománya van. Az orosz hegemónia még mindig él, bár egyre nehezebben tudják tartani a régi színvonalat. A magyarok rögtön a harmadik, negyedik helyen állnak, mégpedig nemcsak a szakmai tudásuk, hanem sokoldalúságuk és megbízhatóságuk miatt is. Ha leszerződnek nyolc hónapra, akkor azt végig is dolgozzák, ami nem mindenhol jellemző.

P: Mi motivál egy gyereket abban, hogy artistának tanuljon?

MSZI: A növendékek nagy részét az vonzza, hogy megmutathatják átlag feletti képességeiket. Komoly sikerélményt jelenthet a fizikai fejlődés, és nagyon csábítóak a külföldi lehetőségek is. A gyerekek jó adottságokkal, de - ha az utóbbi évfolyamokat nézzük - egyre gyengébb fizikai állapotban kerülnek ide. Pedig elég, ha az öt alapadottságból (egyensúly, erő, hajlékonyság, állóképesség, ügyesség) az egyikben jó a felvételiző, nem elvárás, hogy univerzális legyen, olyan talán nincs is. Ha azt az egy adottságát tudjuk ápolni és gondozni, akkor lehet belőle sikeres akrobata, de ez már a mi felelősségünk. Itt meg kell jegyeznem, hogy rendkívül fontos a szülői háttér: nagyon nehéz az artistaképzéssel párhuzamosan a normál iskolai követelményeket is teljesíteni.

P: Hogyan épül fel a képzés?

MSZI: Az ötödiktől a nyolcadik osztályos korig általános alapozó képzést nyújtunk, amely során minden területtel megismerkednek a gyerekek, vagyis a zsonglőrködés, az akrobatika, a légtornászat alapjaival. Közben egyensúlyozást, pantomimet, majd színészmesterséget tanulnak, sőt klasszikus balettet is. A nyolcadik év végére kiderül, hogy ki miben erős, és elkezdődik a szakosodás. Általában több szakot is kipróbálnak, a kilencedik egy kísérletező év, amikor a diák esetleg két-három szakirányba is belekóstol. A tizedik elejére kialakul, melyik az az egy-két terület, amelyet intenzívebben érdemes tanulnia. Emellett továbbképzik magukat azokon a területeken is, amelyeket nem főszakként tanulnak. Az akrobata például zsonglőrködni jár, hogy ne felejtse el a korábban próbáltakat, mert sokszor igény van rá a cirkuszban, hogy "csak úgy" bemenjen három labdával zsonglőrködni, és az nem baj, ha ez a készség is a kezében marad. A tizenkettedik végén van a középfokú szakmai vizsga. Ezt azoknak is nálunk kötelező letenni, akik például családi cirkuszvállalkozások neveltjei, nem jártak intézetünkbe. Ezután lehet beiratkozni az egyéves emelt szintű artistaművész-képzésre. Ekkorra már minden diákunknak kialakul az indulásához szükséges produkciója. Persze, ha a Las Vegas-i Cirque du Soleil elviszi a tanulót, akkor ők készítik el neki a produkciót, mert nekik "csak" az artista tudása kell. 'k jelentik ma a szakma csúcsát; egyébként a tornászvilágbajnok Supola Zoltán is itt lép fel, nekünk pedig már a negyedik diákunk szerződött el ide.

P: Ha elvégezték az iskolát, milyen munkalehetőséget kaphatnak?

MSZI: Egy jól képzett és jól felszerelt artistának mindig akad munkalehetőség - szerencsére van kereslet. Általában külföldre mennek, mivel a kisebb hazai cirkuszok most kezdenek talpra állni a rendszerváltást követő gazdasági sokkból, ezért eddig a bizonytalan anyagi helyzet miatt nem is nagyon engedtük oda növendékeinket. Igen, kötelességünk utánuk nyúlni, mert az iskola érdeke is, hogy folyamatosan kövessük a pályájukat és segítsünk nekik, különben nem tudnánk megőrizni a színvonalat. Egy artistának semmi más nem áll rendelkezésre, csak az, amit az iskolától kapott. Nagyon sokat követelünk a hozzánk jelentkezőktől - nem véletlen, hogy a tanulók nyolcvan százaléka lemorzsolódik a kilencedik végére, tekintélyes részük már az első két évben. Jelenleg 80-90 tanulónk van, a felsőbb évfolyamokban már nagyon kevesen. De aki végigcsinálja, azt segítjük szerződéshez jutni.

P: Hogyan fedezik fel a fiatal artistát a külföldi cirkuszok?

MSZI: Ennek több útja van. Egyfelől tizenhat éves koruktól kezdve mi is delegáljuk őket különböző ifjúsági fesztiválokra, és a cirkuszfesztiválokon is rendszeresen tartunk bemutatót, itthon és külföldön is. Ezenkívül minden évben jönnek megfigyelők a legnagyobb cirkuszoktól, például a Cirque du Soleil-től vagy a Ringling Cirkusztól, amely a földkerekség legnagyobb show-jaként hirdeti magát, s a klasszikus nagy amerikai cirkusz utóda. Ez egy nemzetközi szakma, ezt nem szabad elfelejteni.

P: Hogyan képes az intézetük lépést tartani a cirkuszművészetben végbemenő változásokkal?

MSZI: Igyekszünk gyorsan reagálni. Tíz éve még úgy működött az oktatás, hogy a tanárok megmondták a diáknak, mi az a szak, amit tanulnia kell. Az élet úgy hozta, hogy előtérbe került a színészet, a tánc, a pantomim, a sokoldalúság igénye; a Soleil-nek például nagy szerepe volt a kortárs cirkuszművészet átformálásában, amelyben sokkal több a színházi elem. De általánosságban igaz, hogy egy artista egyedül áll a világban, meghatározott időszakokra szerződik, ezért nincs mögötte olyan szakapparátus, mint egy színtársulat tagjai mögött. Neki el kell tudnia mondani, milyen fény- és hangtechnika szükséges a produkciójához. Már nem lehet azt megcsinálni, hogy kitalálok egy spanyolos koreográfiát megfelelő zenével, és azzal húsz évig járom a világot. Minden év végi vizsgán újabb és újabb feladatokat adunk a tanulóknak, komolyan bevonjuk őket a produkciók tervezésébe, megvalósításába. Manapság sokkal több teret kap az egyéni kreativitás.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.