Ifjúságpolitikai szerveződések: Kiváló mennyiség

  • Horváth Kata - Länger Veronika
  • 2005. február 17.

Tudomány

Bár egyre több az ifjúsági ügyekkel foglalkozó politikusi megszólalás a sajtóban, a mai napig nem körvonalazódott a területen követhető csapásirány. Ifjúságügyi minisztériumok jönnek létre, szűnnek meg, alakulnak át. A törvény megalkotásáról viszont évek óta nincs megállapodás. Úgy tűnik, az ifjúságpolitikát az érintettek összetévesztik a politikus ifjúsággal.
Bár egyre több az ifjúsági ügyekkel foglalkozó politikusi megszólalás a sajtóban, a mai napig nem körvonalazódott a területen követhetõ csapásirány. Ifjúságügyi minisztériumok jönnek létre, szûnnek meg, alakulnak át. A törvény megalkotásáról viszont évek óta nincs megállapodás. Úgy tûnik, az ifjúságpolitikát az érintettek összetévesztik a politikus ifjúsággal.

A használható ifjúsági törvényhez a közigazgatási és a civil oldal hatékony párbeszédére lenne szükség, amit az nehezít, hogy a civilek sokáig nem tudtak egységes érdek-képviseleti szervet létrehozni. Az elmúlt években zavarba ejtõ módon sokasodtak a mozaikszavak ebben a szektorban: alakultak érdek-képviseleti szervezetek, érdek-képviseleti szervezeteknek közös platformot teremtõ ernyõk és azok ernyõi.

Minderrõl Mesterházy Attila, a jelenleg kompetens Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlõségi Minisztérium politikai államtitkára azt mondja: "Magyarországon a politikába való belépésnek volt egy olyan tradicionális útja, hogy a fiatalok nem a politikai ifjúsági szervezeteken indultak el, hanem a civil ifjúsági szervezeteken keresztül. Ez úgy alakult, hogy õk a közélet iránt érdeklõdtek, és valahogy mind oda lyukadtak ki, hogy a közélet hazánkban egyenlõ a politikai közélettel. Ami szerintem nem így van. De ezért lehet az, hogy az ifjúsági szektor százszor jobban átpolitizált - mármint a civil dimenziója -, mint úgy általában a civil szervezetek Magyarországon, és ez nagyon nem jó."

A nyolcvanas évek végén már szervezõdött az ifjúság; 1988-ban érdek-képviseleti szervként hozták létre az öt évig mûködõ Magyar Ifjúsági Szervezetek Országos Tanácsát (MISZOT). A MISZOT elnökségének tagjai között szerepelt a jelenlegi miniszterelnök, Gyurcsány Ferenc mellett a korábbi kancelláriaminiszter, Stumpf István vagy Kövér László. A MISZOT-vezetõk politikai sikereinek példája azonban szocializáció tekintetében furcsa pályára terelte az érdek-képviseleti ernyõket. A megszûnõ MISZOT maradványaiból már

politikai különbségek

alapján szervezõdött újjá a következõ évek két meghatározó platformja. Az Országos Gyermek- és Ifjúsági Parlamentet (OGYIP) egyértelmûen a jobboldal bázisaként tartja számon a közvélemény, a Magyar Gyermek- és Ifjúsági Tanács (MAGYIT) pedig félreérthetetlenül a baloldal ifjúság hátországát jelenti, elnökeit sorra a baloldal zsebtagozatai delegálták. E pozíciót eddig olyan arcok töltötték be, mint Újhelyi István - ma országgyûlési képviselõ és az MSZP alelnöke -, Kardos László - jelenleg a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium politikai államtitkára -, s a szervezet meghatározó tagja volt Zuschlag János, aki õszi bukásáig az MSZP legfiatalabb országgyûlési képviselõje és emblematikus ifjúságpolitikusa volt. Ugyanakkor a félcivil Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájának elnökségi székébõl dobbantott a mainstream politikába Almássy Kornél, a Magyar Demokrata Fórum ifjúsági tagozatának vezetõje és a párt elnökségi tagja.

Ez a folyamat azért mehetett ennyire simán, mert két egymást jól kiegészítõ szándék találkozott: egyrészt a politikai pártok falánksága, hogy szélesítsék bázisukat a fiatalok körében; másrészt az ambiciózus ifjak kiugrási vágya. Ha egy huszonéves gyerek fel tud sorakoztatni maga mögött vezetõi tapasztalatot, kipróbált befolyásolási technikákat, vastag telefonkönyvet - képes felhívni magára

a nagypolitika szereplõinek

figyelmét. "Ha ott ülsz egy civil szervezet élén, és van affinitásod a politika iránt, akkor megkínálhat téged valamivel egy párt. Ezért van vetélkedés, hogy ki legyen egy ilyen szervezet elnöke - mondja Mesterházy Attila. - Azt viszont a civil szektor szereplõinek kell megérteni, hogy nem csak úgy lehet átlépni a közéletbe, hogy elkötelezõdnek egy párt mellett."

A jól kimutatható politikai összefonódás miatt az ernyõk teljesen képtelenekké váltak arra, hogy társadalmi érdekeket szolgáló lépéseket kényszerítsenek ki a közigazgatástól. "Nem valós szakmai vitákat folytatunk, hanem szakmai érvekbe bújtatott politikai csatározásokat. Amíg ez van, nem tud normálisan mûködni a rendszer, mert nem a lényegrõl szól. Nem a fiatalokról, nem a valós közéletrõl" - vélekedik az államtitkár.

A kialakult szituáció kapcsán minden oldalról megfogalmazódott az igény, hogy a politikai ifjúsági szervezeteket kivonják a platformokból. Ez eredményezte az újabb és újabb mozaikszavak alatt megszületõ szervezeteket. 2002-ben az említett céllal jött létre a Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Szövetség (NEGYISZ), amely az úgynevezett harmadik oldalt - vagyis kizárólag a civileket - akarta egy tömbbe foglalni. Ennek ellenére az elsõ alakuló ülés jegyzõkönyvének tanúsága szerint a résztvevõk között szerepelt a Fiatal Baloldal - Ifjú Szocialisták képviselõje is, hogy elmondja, nem akar ott ülni, és erre kér minden más politikai szereplõt is.

"A jó civil szervezet mindig ellenzéki álláspontot képvisel" - mondja Szakál Tibor, a szervezet ügyvivõ testületének tagja. Szerinte az eddigi gyakorlat azt mutatta, hogy a közigazgatási szektorban eddig partnerként kezelt ifjúsági gyûjtõszervezetek a kormányokkal együtt változnak. Ennek fõ oka, hogy a civil szférában a fiatalok ügyének nincsen egységes szakmai képviselete, csak politikai beállítódása.

A bejáratott demokráciák többségében a civil szféra erõs és öntudatos, jól leválik a politika világáról. Ha mondjuk Nyugat-Európában szervezetet alakítanak a bélyeggyûjtõk, és vállalják, hogy a szociáldemokrácia elveivel tudnak azonosulni, akkor õk kimondják, hogy egyrészt szocdemek, másrészt azonban bélyeggyûjtõk, és nem akarnak beleugatni a politikába. De amikor szocdem kongresszus van Glasgow-ban, akkor õk is tartanak ott egy bélyeggyûjtõk nemzetközi kongresszusát, és a sörözõben dumálnak meg lobbiznak a pártkongresszusi tagoknál. De nem akarják megmondani, hogy szerintük Irak ügyében mit kellene képviselnie a pártnak. Szakál Tibor szerint nem a civil szféra van szereptévesztésben. "Mi tisztában vagyunk azzal, kik a szereplõk a pályán, és mindenkinek lehetõséget kell biztosítani arra, hogy véleményt nyilvánítson, de ne foglalja el egyik fél se a másik helyét."

A két politikai oldal

ifjúsági szervezõdései többszörös összefogási kísérlet és egy elbukott európai próbálkozás után (Nemzeti Ifjúsági Koordinációs Iroda - NIKI) most már végképp össze akartak fogni. A három fórum, a MAGYIT, az OGYIP és a NEGYISZ közös kezdeményezésére azonban újabb nagy ívû terv látott napvilágot. Kikerülve a bürokratikus intézményesítést, kerekasztal-tárgyalásokra hívták a szektor képviselõit, hogy végre szakmai kérdésekkel töltsék meg az eddigi kirakat-bohóc-kodást. A kezdeményezés neve: Gyermek- és Ifjúsági Konferencia (GYIK). A nagy ívû gondolatot azonban elmosták a konferencia megalakulása körül kirobbant botrányok. Többen Zuschlag János és Újhelyi István alakját látták a háttérben mozgolódni, és a konzervatív érzelmû ifjúsági szervezeteket kétségkívül megviselte a gondolat, hogy olyan sorba álljanak be, amit baloldali ifjú politikusok terelgetnek. Nagy Ádám, a GYIK társelnöke elmondta: "Már az alakuláskor igyekeztünk letörögetni azokat a kezeket, amelyek nyúlkáltak utánunk." Ráadásul sokan már a kezdetektõl csupán egy újabb, kormányzati szinten összetákolt szervezetnek látták, amikor a sportminiszter egy nyilatkozata csak olajat öntött a tûzre. "Amennyiben létrejön a fiatalok érdek-képviseleti szervezete, a GYIK, a magyar kormány és az ifjúsági tárca azt legitim partnerének fogja tekinteni" - jelentette ki a szervezet megalakulása elõtti sajtótájékoztatón, 2003 szeptemberében Gyurcsány Ferenc. Mit ad isten, alig három hónappal a konferencia létrejötte után együttmûködési megállapodás született a minisztériummal.

Bár az egyházi és a konzervatív szervezetek távol tartották magukat a GYIK-tól, mégis 282 taggal alakult meg a konferencia, és ezzel kétségkívül a legnagyobb hátországot tudja felmutatni. Az, hogy mennyire válik közös szakmai egyeztetõ fórummá, a jövõben dõl el. Reménykedésre adhat okot, hogy a résztvevõk szerint meglehetõsen ígéretes ifjúsági törvény elõtt állunk, melynek az életbe-lépése viszont igencsak kétséges. "Ha egy miniszter azt mondja, hogy jön az ifjúsági törvény, a civil szektor egy része ezt meglehetõs szkepszissel fogadja. Már a bejelentésnél lehet tudni, hogy fél évig nem történik semmi. Legalábbis ez a tapasztalat" - mondja Nagy Ádám. Pedig a törvényt úgy várják az érintettek, mint a Messiást. A jogszabály rendezhetné az egyelõre zavarosnak tûnõ intézményrendszert, az átláthatatlan finanszírozási formát, ami igencsak kecsegtetõ az álcivil szervezetek számára. A finanszírozást ugyanis eddig eltérõ pályázati források és különbözõ elbírálási mechanizmusok zavarba ejtõ kombinációja jelentette. A születendõ törvény megszüntetné a párhuzamosságot a pénzelosztás intézményi rendszerében, és a civil szféra erõsítésére normatív alapra helyezné a támogatást. Ez erõsen megdobná a résztvevõk számát a szektorban, mivel minden helyi önkormányzat a településen élõ és aktívan tevékenykedõ fiatalok számarányában részesülne a központi költségvetésbõl. Mesterházy Attila a filozófia alapjain értelmezi a tervezett jogszabályt: "Én hiszek Hegelben. Szerinte a mennyiség elõbb vagy utóbb minõségbe csap át. Azt remélem, az alulról építkezõ folyamat eredményeként idõvel kiválnak majd a területrõl azok, akik ezt komolyan akarják csinálni."

Horváth Kata

Länger Veronika

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.