John Glenn a Discovery fedélzetén: Csillaggok útján

  • Bodoky Tamás
  • 1998. november 5.

Tudomány

Bátor ember volt és az első amerikai, aki megkerülte a Földet. Amikor 77 évesen megint kilőtték az űrbe, Bodoky Tamás írt róla cikket a Narancsba - ezzel búcsúzunk.

Zéró gé, és jól érzem magam - jelentkezett a 77 éves John Glenn, az első amerikai űrhajós a múlt csütörtökön felbocsátott Discovery űrrepülőgép fedélzetéről ugyanazokkal a szavakkal, mint harminchat évvel ezelőtt a Friendship-7 űrkapszulából. Ez pedig nem kisebb szenzáció, mint ha az oroszok visszaküldték volna Gagarint, mondjuk a Mir űrállomásra napelemet javítani.

1962, Cape Canaveral

1962, Cape Canaveral

Fotó: MTI/EPA

Amerikának nincs szüksége az öregekre, Glenn tehát elhúz innen a vérbe, kommentálták a nagy eseményt a szkeptikusok, akik szerint az egész felhajtás csak a NASA és a Clinton-adminisztráció újabb önfényezési kísérlete, különös tekintettel az idős szavazópolgárok egyre növekvő arányú célcsoportjára. Van benne valami, hiszen a tavalyi marsmobil-attrakcióhoz hasonlóan ez a misszió is elsősorban reklámcélokat szolgál: az intenzív média-előkészítésnek köszönhetően - még az idén bemutatott Deep Impact című hollywoodi szuperprodukció is szerepeltetett egy veterán asztronautát, aki az űrrepülőgép fedélzetén veszi fel a harcot az emberiséget fenyegető meteorittal - az amerikai nép vevő volt a sztorira. A startra élőben mintegy egymillióan voltak kíváncsiak, óriási forgalmi dugókat okozva Cape Canaveral környékén, a televízióban és az interneten további százmilliók figyelték, ahogyan a Discovery - a feszültséget fokozó halasztások után, mint egy igazi szappanoperában - végre magasba emelkedett.

Vitathatatlan azonban, hogy Glenn az utolsó valódi, nem számítógépen tervezett akcióhősök egyike, aki szívós lobbyzással érte el, hogy visszatérhessen az űrbe harminchat évvel azután, hogy J. F. Kennedy elnök egyszerűen kitiltotta onnan, miután az első amerikai űrhajósként két lábon járó védett műemlékké változott. Glenn, a második világháborús és koreai veterán vadászpilóta, akinek nevéhez másfél száz háborús bevetés és több sebességrekord is fűződik, és akit Tom Wolfe Az igazak című könyvében a legkevésbé lökött űrhajósként jellemez, nem nyugszik bele a dologba: a hosszúra nyúlt kényszerpihenő alatt a kólaiparban tesz rövid, ám nyereséges kitérőt, majd politikai pályára lép, és a demokrata párt színeiben Ohio állam szenátora lesz. Húsz-egynéhány év szenátorkodás után, 1996-ban önkéntes kísérleti nyúlnak jelentkezik a NASA illetékeseinél: ötletének lényege, hogy az űrhajósok az öregedéshez hasonló tüneteket - izomsorvadás, csontritkulás, keringési, immun- és alvászavarok - mutatnak a súlytalanság állapotában, ezt idős emberen azonban még soha nem tanulmányozták odafent.

Glenn bátor ember, hiszen annak ellenére visszakívánkozik, hogy első alkalommal majdnem otthagyta a fogát: 1962-ben (amikor az Arábiai Lawrence nyerte a legtöbb Oscart, a világ népessége 3 milliárd fő volt, és a leggyorsabb számítógépnek a Digital PDP-4 számított 1 Mhz-es órajellel) a mindössze ötórás út során először az űrkabin automata irányítása mondta fel a szolgálatot, így kénytelen volt áttérni kézi vezérlésre, a visszatéréskor pedig egy darabig úgy tűnt, hogy a hőpajzs le fog válni - ez biztos tűzhalált jelentett volna a légkörben. "Ki kéne dobálni ezt a sok automata vacakot, és többet bízni a pilótára" - kommentálta a problémákat visszatérése után. 1998-ban "a laptop használatának elsajátítását" jelölte meg a számára legnehezebb kiképzési feladatként.

A misszió során Glenn rakományspecialistaként szerepel, valójában azonban úgy be van drótozva, hogy szinte mozogni sem tud: műszer figyeli a szívverését, rádióadóval kombinált hőmérő van a gyomrában, rendszeresen vért és vizeletet vesznek tőle, proteininjekciókat kap, és alvás közben a fején is elektródákat visel. Az alvászavarok kezelésében újabban divatba jött melatonint is ki akarták próbálni rajta, ezt a kísérletet azonban még a start előtt törölték, újabb találgatásokra adva okot Glenn egészségi állapotát illetően. Az STS-695 jelű küldetésnek persze van bőven más feladata is: a hat asztronauta és a nemzeti hős összesen nyolcvanhárom feladatot hajt végre; többek között ismét pályára állították a Spartan napkutató műholdat, kipróbálnak egy, a Hubble űrteleszkópba szánt műszert, és tanulmányozni fogják egy oktatási pénzből szponzorált csótánycsalád szaporodási szokásainak változásait a mikrogravitáció hatására - bár azt nem lehet mondani, hogy ezek az első csótányok az űrben, mert a Miren néhány éve már fogtak egyet, amely véletlenül keveredett oda.

A Discovery űrrepülőgép a nagy októberi szocialista forradalom 81. évfordulóján, november 7-én, szombaton tér vissza a világűrből.

2012, Washington

2012, Washington

Fotó: MTI/EPA

 

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.