Ki akarja szabályozni a mesterséges intelligenciát?

Tudomány

Az amerikai Kongresszus szeretné kordában tartani a mesterséges intelligenciát, csak azt nem tudja, hogyan. Az emberek mindent felforgató gépeket, a nagyhatalmak újabb hidegháborús frontot látnak a technológiában.

Ha megkérdezzük a ChatGPT-t arról, hogy szükséges-e az AI törvényi szabályozása, igenlő választ ad: „A mesterséges intelligencia fejlődése gyors ütemben halad, és olyan kihívásokat vet fel, amelyekre az eddig meglévő jogi keretek és etikai irányelvek nem feltétlenül alkalmasak. A törvényi szabályozás célja, hogy védelmet nyújtson az emberek jogainak és szabadságainak, valamint biztosítsa a felelős és etikus AI fejlesztést és alkalmazást.” Majd azzal folytatja, hogy a szabályozásnak rugalmasnak kell lenni, hogy „alkalmazkodni tudjon az AI gyors változásaihoz.”

Az elmúlt hónapokban több meghallgatásra is sor került Washingtonban a mesterséges intelligenciával kapcsolatban. Az állami törvényhozás és a techszektor találkozásai az elmúlt években többnyire bizarr jeleneteket eredményeztek, elég csak Mark Zuckerberg vallatására gondolni a Cambridge Analytica-botrány után, amikor kiderült, a Facebook-alapító kényesebb a saját, mint felhasználók millióinak személyes adataira – de azóta sem történt semmi a facebookozók védelmében. De Jeff Bezost is említhetnénk, akinek még erőlködnie sem kellett egy trösztellenes vizsgálat keretében, mert egyértelmű volt, hogy az állam tehetetlen a gigászira nőtt techcégekkel szemben.

Hozzájuk képest szinte üdítő színfoltot képvisel Sam Altman, a San Francisco-i székhelyű OpenAI vezérigazgatója, aki május 16-án az amerikai szenátus technológiáért és adatbiztonságért felelős alosztálya előtt azt mondta,

„szükség van az AI szabályozására”.

A harmincnyolc éves befektető és programozó úgy fogalmazott: „Mivel a technológia nagyléptékben fejlődik, megértjük, hogy az emberek aggodalommal figyelik, hogyan alakítja át az életünket. Mi hasonlóképpen” – mondta, megerősítve a vélekedést, hogy az utóbbi évtizedek, évszázadok legnagyobb változását figyeljük, ami ha rosszul sül el, hatalmas károkat okozhat.

Az egyik szenátor történelmi jelentőségűnek nevezte Altman meghallgatását, mivel először fordult elő, hogy egy techvezér több szabályozást kért a saját területén. A cég már 2019 februárjában elkészült a GPT-2 nevű nagy nyelvi modell szöveggenerátorral, akkor mégis úgy döntöttek, hogy egyelőre nem teszik nyilvánossá, mivel aggasztotta őket, hogy egyesek rossz szándékkal vennék igénybe. (A GPT-4 végül idén március 14-én vált hozzáférhetővé a felhasználók számára.) Az OpenAI az efféle visszaélések közé sorolta az álhírgyártást, az „unokázós” átveréseket és az online kamuprofilokhoz való kontentgenerálást is, és mintha elébe szaladt volna a pofonnak, amikor felszólította a világ kormányait, hogy kutassa és mérlegelje a mesterséges intelligenciák társadalmi hatását.

A figyelmeztetés ellenére

váratlanul érte a világot és a világ kormányait is, hogy 2023-ban minden a mesterséges intelligenciáról szól.

A ChatGPT öt nap alatt százmillió felhasználót szerzett, ezzel gyorsabb felfutást produkált, mint a Facebook, a TikTok vagy bármely eddigi applikáció. Az OpenAI megjelentette a Dall-E képgeneráló alkalmazást is, a Midjourney élethű kreálmányai nyomán pedig elindult egy diskurzus arról, hogy miként védekezhet az ember a hamis információkkal szemben, amik hitelességéhez már a fotók sem jelentenek garanciát. A Republikánus Párt máris közzétett egy olyan – bevallottan AI-generált – reklámot, amely disztópikus jelenetekkel kampányol a Biden-adminisztráció ellen.

A kongresszusi meghallgatáson a kormány képviselői felsoroltak néhány szempontot az AI-technológia szabályozására. Richard Blumenthal connecticuti szenátor szerint ezeknek a cégeknek engedélyezniük kell a független vizsgálatokat és teszteket, valamint felelősséget kell vállalniuk a mesterséges intelligenciával való visszaélésekért. Érveit bizarr performansszal támasztotta alá. Lejátszott egy hangfelvételt a saját hangjával, amint az AI regulázásáról beszél – de ezt a felvételt egy mesterséges intelligencia generálta.

Nem lehet utolérni

A nagy nyelvi modellekkel dolgozó mesterséges intelligencia (LLM, large-language model) fejlődése ugyanakkor olyan gyors, hogy nem csak a törvényhozás, de az ezzel foglalkozó szakemberek és mérnökök számára is kihívást jelent, hogy naprakészek legyenek. Ráadásul jelentős részük – köztük a „deep learning” vezető tudósa, a 75 éves Geoffrey Hinton is – úgy gondolja, hogy az AI veszélyt jelent a társadalomra

A ChatGPT és a hozzá hasonló technológiák nem egyetlen, hanem az összes iparágban paradigmaváltást jelenthetnek, és egyelőre lehetetlennek tűnik, hogy olyan szabályozások szülessenek, amik az összes szektor érdekeit szolgálják, valamint a gyakorlatban betarthatók és számonkérthetők.

Clem Delangue, a Hugging Face nevű AI-vállalkozás vezérigazgatója szerint az is problémát jelenthet, ha éppen a leginkább érintett, piacvezető techvezérek szorgalmazzák a törvényalkotást. Az OpenAI közreműködésével születő szabályozás például a cég monopolhelyzetét eredményezheti: „Ha jogosítvány szükséges az AI-modellek fejlesztéséhez, az olyan, mintha jogosítvány kéne a programozáshoz. Véleményem szerint ez csak a kevesek kezében koncentrált hatalmat szolgálná, és drasztikusan lassítaná a fejlődést, csorbítaná az igazságot és az átláthatóságot.”

Nem véletlenül fogalmazott úgy Gary Marcus techvállalkozó és tudós a szenátus tagjai előtt, hogy

az AI „a technokrácia és az oligarchia saját keverékét” hozhatja, amennyiben „egy szűk kör szabja meg, mit higgyenek az emberek”, olyan adatok alapján, amiknek „a létezéséről sem tudunk.”

Az a kérdés, hogy ki szabályoz

Bár május 16-án a szenátoroktól elhangzott egy olyan javaslat, hogy a demokrácia értékeinek védelmében a nagy nyelvi modelleknek addig ki kellene vonulniuk a piacról, amíg ellátják a dezinformáció-terjesztést és a politikai manipulációt akadályozó fékekkel, a bizottságot jobban érdekelte, hogy milyen testület szabályozza az AI-t, és miként lehetne ez a testület nemzetközi hatáskörű. „A Kongresszusnak döntenie kell – mondta Blumenthal. – Ugyanilyen döntéshelyzetben voltunk a közösségi médiát illetően, és elmulasztottuk megragadni a pillanatot.”

Úgy tűnik, sem a techszektor, sem a törvényhozás szereplői nem hisznek abban, hogy szabályozni tudják a mesterséges intelligenciát, sokak szerint ez a vonat épphogy megjött, már el is ment. Jelentkezők az amerikai államigazgatáson belül is bőven akadnak, a Kongresszus képviselőin túl a Biden-kormány is foglalkozott már az üggyel – tavaly októberben megjelent a Bill of Rights az AI-ra szabott tervezete –, de a telekommunikációért és a kereskedelmért felelős kormányzati szervek (NTIA, FTC) is magukénak érzik a kérdést. És ez még csak az Egyesült Államok! Kínában már született törvény arra vonatkozóan, hogy milyen mesterséges intelligencia alapú technológia fejlesztése engedélyezett, és milyen jogosítványai vannak a külföldről származó szoftvereknek. Az Európai Parlament elé pedig április 21-én került először az a 100 oldalas törvényjavaslat, ami négy kockázati fokozatot különböztet meg a mesterséges intelligenciát illetően. Ugyanakkor a legnagyobb jogsértések is csak az adott cég éves bevételének 6 százalékával büntethetők: ezek nem feltétlenül lesznek visszatartó erejűek.

Abban sem lehetünk biztosak, hogy a mesterséges intelligencia fejlődésének valóban gátat akarnak szabni a nagyhatalmak. A kétpólusú világban az AI fejlesztése a fegyverkezési verseny részévé válik, az Egyesült Államok ráadásul máris lemaradásban érezheti magát Kína magas fordulatszámon pörgő megfigyelési kapitalizmusát látva. Az pedig külön cikk témája lehetne, hogy az AI-versenyt nem is feltétlenül megnyerni kell, hanem olyan irányt szabni a mesterséges intelligenciával kapcsolatos kutatásoknak és fejlesztéseknek, hogy az a demokratikus (vagy épp a központosított) társadalmi berendezkedés értékeit tükrözze és szolgálja. A végső kérdés így nem az, hogy melyikből lesz AI-szuperhatalom, hanem az, hogy milyen lesz és mire használják az a mesterséges intelligenciát.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.