Kiállítás - Kincs, ami nincs - Tutanhamon kincse

Tudomány

Vagyis hát persze, hogy van: az ifjan elhalálozott újbirodalmi fáraó legendás és pazar sírlelete túlnyomórészt ma is a kairói Egyiptomi Múzeum állandó kiállításának dísze, míg az együttes jó néhány becses darabja egy világjáró vándorkiállítás keretében jelenleg éppen San Franciscóban, a De Young Múzeumban állomásozik. Budapesten mindössze az 1922-től folytatólagosan feltárt uralkodói sír drágaságainak seregnyi másolatával találkozhat az egyiptológia eredményei iránt fogékony látogató. Pusztán replikákat szemlélhetünk tehát a VAM Design Center pincehelyiségeiben, ám igaz, a bayreuthi Semmel Concerts GmbH által életre hívott, s ugyancsak utazó kiállítás nem is ígért mást, mint Howard Carter világraszóló régészi diadalának rekonstrukcióját.

Vagyis hát persze, hogy van: az ifjan elhalálozott újbirodalmi fáraó legendás és pazar sírlelete túlnyomórészt ma is a kairói Egyiptomi Múzeum állandó kiállításának dísze, míg az együttes jó néhány becses darabja egy világjáró vándorkiállítás keretében jelenleg éppen San Franciscóban, a De Young Múzeumban állomásozik. Budapesten mindössze az 1922-től folytatólagosan feltárt uralkodói sír drágaságainak seregnyi másolatával találkozhat az egyiptológia eredményei iránt fogékony látogató. Pusztán replikákat szemlélhetünk tehát a VAM Design Center pincehelyiségeiben, ám igaz, a bayreuthi Semmel Concerts GmbH által életre hívott, s ugyancsak utazó kiállítás nem is ígért mást, mint Howard Carter világraszóló régészi diadalának rekonstrukcióját.

Elvárásainkat és igényeinket ilyesformán jó előre hozzáigazíthatjuk a kínálkozó, becsületesen limitált élményhez (ami a Leonardo da Vinci távollétében ugyanitt megtartott Da Vinci-kiállítás után már nem is eshet olyannyira a nehezünkre), s ítéletünket is illendő a tárlat rendezőinek vállalásához mérni. Mely vállalás mindazonáltal korántsem szerény: a sír eredeti állapotának megfelelő "térérzettel" kecsegtet, s a fáraók aranykorának láthatóvá tételével, vagyis többszörösen szemléletes ismeretterjesztéssel. S ez az ismeretterjesztő szándék nem is téveszt hatást, hiszen a sír három kamráját megidéző kiállítás bőségesen ellátja hasznos információkkal a jórészt serdülőkből álló látogató közönséget. Az egyiptomi történelem rövid summájának, az Újbirodalom tetőpontján regnáló XVIII. dinasztia ismertetésének, a monoteisztikus vallásreformjáról elhíresült Ehnaton érája (az éppen Tutanhamon uralkodásának idején lezárult ún. Amarna-kor) körvonalazásának szintúgy jut hely a termekben, akárcsak a sírleletből érzékletesen felsejlő hitvilágnak és halotti kultusznak, az uralkodói kötelmek és magánörömök megannyi rekvizitumának. S mindezzel párhuzamosan a múlt századi ásatás munkafázisai és héroszai, elsősorban természetesen a nehéz természetű Carter és az expedíciót pénzelő brit arisztokrata, a szerencsétlen halálával a "fáraó átkának" legendáját útjára indító Lord Carnarvon is elénk kerül.

Informatív (habár a származási helyek megjelölését olykor felettébb meglepő módon kérdőjellel lezáró) ismertető szövegek sora, szakszerű s egyúttal a gügyögést mellőzve is könnyed, fülhallgatós tárlatvezetés, s némi szolidan fantáziadús filmvetítés erősíti az oktató jelleget. Ám a kandi vendég mégis egykönnyen túlzottnak ítélheti az amúgy rendszerint váteszként tisztelt Süddeutsche Zeitung prospektusban kinyomtatott véleményét, miszerint: "a látogató egy interaktív 3 dimenziós filmben érzi magát. (...) Olyan élethű, hogy nem is gondolnánk, hogy replikákat látunk." Részint azért, mivel a kiállítás interaktivitása kimerül az említett fülhallgatós szöveg öntevékeny navigálásában, részint mert a német sajtóorgánum által oly lelkesen méltatott másolatok tekintélyes hányada - dacára a válogatottan értékes alapanyagoknak - bizony csalódást kelt. Így például a hosszú évszázadokra eltörölt emlékezetű fáraó nevezetes arany halotti maszkjának másolata, mely egyébiránt jószerével a kiállítás "arca", fájdalmasan sikerületlen, üres, s egyetlen röpke pillanatra sem megtévesztő munka, s épp így művinek és zavaróan vadonatújnak hat az aranylemezekkel borított uralkodói trónus háttámlájának ábrázolása, Tutanhamon és nővér-felesége, Anheszenamon párjelenete is.

Az utóbbi tárgy mindemellett a tárlat egy másik fogyatékára vagy legalább vitatható mozzanatára is rávilágít, s ez nem más, mint a problémátlanság látszata. A reprodukciókról oly ismerős idilli jelenetet, melyen Anheszenamon éppen férje vállát balzsamozza, a rendezők a királyi testvérpár meghitt kapcsolatának illusztrálására használják, jóllehet a kísérőszövegből itt is kiderülhet, hogy a műalkotás megrendelése Tutanhamon (akkor még persze Tutanhaton) trónra lépésének időpontjához kötődik, amikor a kisfiú még tízéves sem volt, s így házasságának intim jellege e helyütt mindössze művészi (s persze politikai) konstrukciónak tekinthető. Nyitott kérdések leginkább a fáraó halálának pertraktálása során tűnnek elénk, s az ezredévekkel megkésett nyomozás (mely a dokumentumcsatornákról már ismerős gyanúsítottakkal, Ay vezérrel és Horemhebbel számol) egy baleseti sérülés végzetes elfertőződésének valószínűsége mellett teszi le a garast. Ám Tutanhamon számítógéppel rekonstruált arcképét bemutatván már elmarad a nyilvánossá tett mérlegelés, noha a fejedelmi bőrszín vélelmezett árnyalatának kiválasztása az utókor döntése, arról a múmia vizsgálata nem szolgálhatott perdöntő bizonyítékkal. Mi döntünk tehát arról, hogy milyen is volt Tutanhamon, s úgy lehet, ez a felismerés nemcsak történelemelméleti információként válhatott volna hasznossá a rendhagyó történelemórán szertebarangoló tanuló ifjúság számára.

VAM Design Center, Bp. VI., Király u. 26. A kiállítás 2010. április 26-ig látogatható.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."