Kiállítás - Kincs, ami nincs - Tutanhamon kincse

Tudomány

Vagyis hát persze, hogy van: az ifjan elhalálozott újbirodalmi fáraó legendás és pazar sírlelete túlnyomórészt ma is a kairói Egyiptomi Múzeum állandó kiállításának dísze, míg az együttes jó néhány becses darabja egy világjáró vándorkiállítás keretében jelenleg éppen San Franciscóban, a De Young Múzeumban állomásozik. Budapesten mindössze az 1922-től folytatólagosan feltárt uralkodói sír drágaságainak seregnyi másolatával találkozhat az egyiptológia eredményei iránt fogékony látogató. Pusztán replikákat szemlélhetünk tehát a VAM Design Center pincehelyiségeiben, ám igaz, a bayreuthi Semmel Concerts GmbH által életre hívott, s ugyancsak utazó kiállítás nem is ígért mást, mint Howard Carter világraszóló régészi diadalának rekonstrukcióját.

Vagyis hát persze, hogy van: az ifjan elhalálozott újbirodalmi fáraó legendás és pazar sírlelete túlnyomórészt ma is a kairói Egyiptomi Múzeum állandó kiállításának dísze, míg az együttes jó néhány becses darabja egy világjáró vándorkiállítás keretében jelenleg éppen San Franciscóban, a De Young Múzeumban állomásozik. Budapesten mindössze az 1922-től folytatólagosan feltárt uralkodói sír drágaságainak seregnyi másolatával találkozhat az egyiptológia eredményei iránt fogékony látogató. Pusztán replikákat szemlélhetünk tehát a VAM Design Center pincehelyiségeiben, ám igaz, a bayreuthi Semmel Concerts GmbH által életre hívott, s ugyancsak utazó kiállítás nem is ígért mást, mint Howard Carter világraszóló régészi diadalának rekonstrukcióját.

Elvárásainkat és igényeinket ilyesformán jó előre hozzáigazíthatjuk a kínálkozó, becsületesen limitált élményhez (ami a Leonardo da Vinci távollétében ugyanitt megtartott Da Vinci-kiállítás után már nem is eshet olyannyira a nehezünkre), s ítéletünket is illendő a tárlat rendezőinek vállalásához mérni. Mely vállalás mindazonáltal korántsem szerény: a sír eredeti állapotának megfelelő "térérzettel" kecsegtet, s a fáraók aranykorának láthatóvá tételével, vagyis többszörösen szemléletes ismeretterjesztéssel. S ez az ismeretterjesztő szándék nem is téveszt hatást, hiszen a sír három kamráját megidéző kiállítás bőségesen ellátja hasznos információkkal a jórészt serdülőkből álló látogató közönséget. Az egyiptomi történelem rövid summájának, az Újbirodalom tetőpontján regnáló XVIII. dinasztia ismertetésének, a monoteisztikus vallásreformjáról elhíresült Ehnaton érája (az éppen Tutanhamon uralkodásának idején lezárult ún. Amarna-kor) körvonalazásának szintúgy jut hely a termekben, akárcsak a sírleletből érzékletesen felsejlő hitvilágnak és halotti kultusznak, az uralkodói kötelmek és magánörömök megannyi rekvizitumának. S mindezzel párhuzamosan a múlt századi ásatás munkafázisai és héroszai, elsősorban természetesen a nehéz természetű Carter és az expedíciót pénzelő brit arisztokrata, a szerencsétlen halálával a "fáraó átkának" legendáját útjára indító Lord Carnarvon is elénk kerül.

Informatív (habár a származási helyek megjelölését olykor felettébb meglepő módon kérdőjellel lezáró) ismertető szövegek sora, szakszerű s egyúttal a gügyögést mellőzve is könnyed, fülhallgatós tárlatvezetés, s némi szolidan fantáziadús filmvetítés erősíti az oktató jelleget. Ám a kandi vendég mégis egykönnyen túlzottnak ítélheti az amúgy rendszerint váteszként tisztelt Süddeutsche Zeitung prospektusban kinyomtatott véleményét, miszerint: "a látogató egy interaktív 3 dimenziós filmben érzi magát. (...) Olyan élethű, hogy nem is gondolnánk, hogy replikákat látunk." Részint azért, mivel a kiállítás interaktivitása kimerül az említett fülhallgatós szöveg öntevékeny navigálásában, részint mert a német sajtóorgánum által oly lelkesen méltatott másolatok tekintélyes hányada - dacára a válogatottan értékes alapanyagoknak - bizony csalódást kelt. Így például a hosszú évszázadokra eltörölt emlékezetű fáraó nevezetes arany halotti maszkjának másolata, mely egyébiránt jószerével a kiállítás "arca", fájdalmasan sikerületlen, üres, s egyetlen röpke pillanatra sem megtévesztő munka, s épp így művinek és zavaróan vadonatújnak hat az aranylemezekkel borított uralkodói trónus háttámlájának ábrázolása, Tutanhamon és nővér-felesége, Anheszenamon párjelenete is.

Az utóbbi tárgy mindemellett a tárlat egy másik fogyatékára vagy legalább vitatható mozzanatára is rávilágít, s ez nem más, mint a problémátlanság látszata. A reprodukciókról oly ismerős idilli jelenetet, melyen Anheszenamon éppen férje vállát balzsamozza, a rendezők a királyi testvérpár meghitt kapcsolatának illusztrálására használják, jóllehet a kísérőszövegből itt is kiderülhet, hogy a műalkotás megrendelése Tutanhamon (akkor még persze Tutanhaton) trónra lépésének időpontjához kötődik, amikor a kisfiú még tízéves sem volt, s így házasságának intim jellege e helyütt mindössze művészi (s persze politikai) konstrukciónak tekinthető. Nyitott kérdések leginkább a fáraó halálának pertraktálása során tűnnek elénk, s az ezredévekkel megkésett nyomozás (mely a dokumentumcsatornákról már ismerős gyanúsítottakkal, Ay vezérrel és Horemhebbel számol) egy baleseti sérülés végzetes elfertőződésének valószínűsége mellett teszi le a garast. Ám Tutanhamon számítógéppel rekonstruált arcképét bemutatván már elmarad a nyilvánossá tett mérlegelés, noha a fejedelmi bőrszín vélelmezett árnyalatának kiválasztása az utókor döntése, arról a múmia vizsgálata nem szolgálhatott perdöntő bizonyítékkal. Mi döntünk tehát arról, hogy milyen is volt Tutanhamon, s úgy lehet, ez a felismerés nemcsak történelemelméleti információként válhatott volna hasznossá a rendhagyó történelemórán szertebarangoló tanuló ifjúság számára.

VAM Design Center, Bp. VI., Király u. 26. A kiállítás 2010. április 26-ig látogatható.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.