Kik azok a parkourosok? - A fal adja a másikat

  • Iván Viktória
  • 2009. november 19.

Tudomány

Mozgásban a város: gyalog vagy több keréken, járdán vagy úttesten. Esetleg korláton, padon, falon vagy háztetőn szaltózva, bukfencezve és lendületből vetődve, ahogyan a parkourosok.
Mozgásban a város: gyalog vagy több keréken, járdán vagy úttesten. Esetleg korláton, padon, falon vagy háztetőn szaltózva, bukfencezve és lendületből vetődve, ahogyan a parkourosok.

A legtöbb fiatalt Luc Besson filmje, a városi szamurájokról szóló 2001-es Yamakasi fertőzte meg, s a városi betonakrobatika gyorsan elterjedt az iskolás srácok között. Budapesten az Örs vezér terét, a budai Vár árkait, kőfalait vagy a margitszigeti romokat senki nem ismeri náluk jobban, de a vidéki nagyvárosok - Miskolc, Pécs vagy Veszprém - közterei sem úszták meg.

A játékot a múlt század elején még "parcours du combattant"-nak hívták. A francia haderőnél bevált, terepakadályokkal nehezített rohampályán való gyakorlatoztatást két párizsi külvárosi fickó, David Belle és Sébastien Foucan támasztotta fel. Továbbgondolták és beoltották harcművészettel és szertornával. A kilencvenes évek közepén társaikkal megalapították a Yamakasi csoportot, amely a Besson-filmnek köszönheti világhírét - és kettészakadását. A két alapító atya ugyanis összekülönbözött, hivatalosan elméleti - valójában persze anyagi - okokból. Belle szerint a parkour lényege a minél gyorsabb eljutás A pontból B pontba, az akadályok minél hatékonyabb leküzdése. Foucan amellett voksolt, hogy az akrobatikus, gördülékeny ugrások, szaltók, forgások sorozatában a különböző látványos elemek szépsége a legfontosabb - ezt nevezik manapság free runningnak.

Ugrásra készen

A legtöbb parkouros sportelőélete jócskán terhelt: sok mindent kipróbálnak más extrém sportoktól kezdve a harcművészeteken át a gimnasztikáig, míg - ahogyan hivatalosan nevezik magukat - traceurnek állnak. Az SPC klán tagjai például korábban akár napi 5 órát is edzéssel töltöttek, hogy minél jobban figurázzanak, de most már csak élvezetből parkouroznak, nem a testmozgás miatt. Más sportágakkal szemben itt nincsenek szabályok, előírások, vagy edző, aki diktál. A jól begyakorolt mozdulatokat mindig másképp kombinálják, folyamatosan improvizálnak. A világ parkourosai az interneten edződnek: gyakorlatozásukat felveszik, megosztják, s így egymástól tanulnak új trükköket. Addig nézik a felvételeket, amíg össze nem áll fejben a mozdulat, és csak ezután kezdenek gyakorolni. Így elkerülhetik, hogy megsérüljenek, ami minden traceur rémálma, mivel akár hónapokig tartó kényszerpihenőt jelent. Nincsen védőháló vagy biztosítókötél, legfeljebb bokaszorító, porcerősítő és energiaital. A felszerelés is minimális: elég egy atlétatrikó, melegítő- vagy rövidnadrág, és a háromezer forintos cipő is van olyan jó, mint a harmincezer forintos, márkás parkourcipő.

Kristóf az angolokat tartja a legjobbaknak, mert az ő mozgásuk a "legfolyékonyabb", de nekünk sincs okunk a szégyenkezésre: a magyar parkourosok a legutóbbi világversenyen ezüst- és bronzérmet szereztek egyéniben és csapatversenyben. Persze nem mindenki vágyik megmérettetésre, Tomi szerint a versenyzés elvette a parkour varázsát. Szerinte ugyanis itt nincsen "legjobb", a dolog olyan, mint egy ősközösség, egymásnak adják át a tudásukat, és nem rivalizálnak. Csakhogy ez egyre ritkábban fordul elő: a csoportok - parkournyelven klánok - zártak lettek, és előfordul, hogy megszabják, mit kell tennie a jelöltnek ahhoz, hogy taggá válhasson. Ezek a csoportok azért parkouroznak, hogy menőzzenek, de közben nem is érzik olyan jól magukat. Itthon jelenleg úgy 6-700-an betonakrobatikáznak, de ebből csupán 30-40-et lehet komolyan venni. A parkour amúgy tényleg menő: kólát, Madonnát és James Bond-filmeket is el lehet adni vele.

Szabadságra mennek

Egy vérbeli parkouros sohasem bújik ki a bőréből. Bárhol a világon felpattan a neki tetsző padra, párkányra, házfalra. Persze házfal és házfal között óriási különbség van, de ezt egy laikus úgysem értheti meg. "Meglátod a helyet, és egyből tudod, hogyan fogsz ugrani" - avat be a részletekbe Tomi. "Az utadba kerülő tárgyakat úgy formálod, ahogy neked tetszik, hiszen egy betontömböt ezerféleképpen lehet átugrani" - teszi hozzá Kristóf. Akármerre járnak, csak azt figyelik, honnan, hogyan tudnának vetődni. A korlátok és lépcsők többé nem azok, aminek látszanak, s úgy érzik, miközben felfedezik és birtokba veszik a várost, "újra is fogalmazzák". Például szó szerint megváltoztatja a nézőpontjukat, ha a fejük tetejére állítva látják a köztéri tárgyakat. Legnagyobb ellensége a rutin, a járt utakat szívesen elhagyják a járatlanért, hogy ne csak a testüket, de a fantáziájukat is folyamatosan mozgathassák.

Ám van egy bökkenő, amit a srácok nem vesznek olyan könnyen, mint a többi akadályt. A parkour hiába szól a szabadságról, nem mutatja meg a menekülő útvonalat az élet konvenciói és szabályai elől. Attól, hogy a betondzsungel akadályain átjutnak, ugyanez nem sikerül törvényszerűen az élet bármely más területén. "Jól hangzik, amikor a belső szabadságról és saját korlátaink feszegetéséről beszélünk, de ez csak a reklám. Ha nyilatkozunk, legtöbbször mi is azt mondjuk, amit hallani akarnak. Persze van benne igazság, de emlékszem arra, hogy mennyire elrontotta a kedvemet napokra, ha nem sikerült megcsinálnom egy trükköt. Először megszereted, csinálod éjjel-nappal, aztán rákattansz a nagy szabadságra. És egyszer csak észreveszed, hogy függsz tőle." Kristófék tudják, hogy ezért a véleményükért sok társuk megkövezné őket, de nem bánják. Õk a parkourt ezután is ugyanúgy szeretik. De csak a buli kedvéért.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.