Kik azok a parkourosok? - A fal adja a másikat

  • Iván Viktória
  • 2009. november 19.

Tudomány

Mozgásban a város: gyalog vagy több keréken, járdán vagy úttesten. Esetleg korláton, padon, falon vagy háztetőn szaltózva, bukfencezve és lendületből vetődve, ahogyan a parkourosok.
Mozgásban a város: gyalog vagy több keréken, járdán vagy úttesten. Esetleg korláton, padon, falon vagy háztetőn szaltózva, bukfencezve és lendületből vetődve, ahogyan a parkourosok.

A legtöbb fiatalt Luc Besson filmje, a városi szamurájokról szóló 2001-es Yamakasi fertőzte meg, s a városi betonakrobatika gyorsan elterjedt az iskolás srácok között. Budapesten az Örs vezér terét, a budai Vár árkait, kőfalait vagy a margitszigeti romokat senki nem ismeri náluk jobban, de a vidéki nagyvárosok - Miskolc, Pécs vagy Veszprém - közterei sem úszták meg.

A játékot a múlt század elején még "parcours du combattant"-nak hívták. A francia haderőnél bevált, terepakadályokkal nehezített rohampályán való gyakorlatoztatást két párizsi külvárosi fickó, David Belle és Sébastien Foucan támasztotta fel. Továbbgondolták és beoltották harcművészettel és szertornával. A kilencvenes évek közepén társaikkal megalapították a Yamakasi csoportot, amely a Besson-filmnek köszönheti világhírét - és kettészakadását. A két alapító atya ugyanis összekülönbözött, hivatalosan elméleti - valójában persze anyagi - okokból. Belle szerint a parkour lényege a minél gyorsabb eljutás A pontból B pontba, az akadályok minél hatékonyabb leküzdése. Foucan amellett voksolt, hogy az akrobatikus, gördülékeny ugrások, szaltók, forgások sorozatában a különböző látványos elemek szépsége a legfontosabb - ezt nevezik manapság free runningnak.

Ugrásra készen

A legtöbb parkouros sportelőélete jócskán terhelt: sok mindent kipróbálnak más extrém sportoktól kezdve a harcművészeteken át a gimnasztikáig, míg - ahogyan hivatalosan nevezik magukat - traceurnek állnak. Az SPC klán tagjai például korábban akár napi 5 órát is edzéssel töltöttek, hogy minél jobban figurázzanak, de most már csak élvezetből parkouroznak, nem a testmozgás miatt. Más sportágakkal szemben itt nincsenek szabályok, előírások, vagy edző, aki diktál. A jól begyakorolt mozdulatokat mindig másképp kombinálják, folyamatosan improvizálnak. A világ parkourosai az interneten edződnek: gyakorlatozásukat felveszik, megosztják, s így egymástól tanulnak új trükköket. Addig nézik a felvételeket, amíg össze nem áll fejben a mozdulat, és csak ezután kezdenek gyakorolni. Így elkerülhetik, hogy megsérüljenek, ami minden traceur rémálma, mivel akár hónapokig tartó kényszerpihenőt jelent. Nincsen védőháló vagy biztosítókötél, legfeljebb bokaszorító, porcerősítő és energiaital. A felszerelés is minimális: elég egy atlétatrikó, melegítő- vagy rövidnadrág, és a háromezer forintos cipő is van olyan jó, mint a harmincezer forintos, márkás parkourcipő.

Kristóf az angolokat tartja a legjobbaknak, mert az ő mozgásuk a "legfolyékonyabb", de nekünk sincs okunk a szégyenkezésre: a magyar parkourosok a legutóbbi világversenyen ezüst- és bronzérmet szereztek egyéniben és csapatversenyben. Persze nem mindenki vágyik megmérettetésre, Tomi szerint a versenyzés elvette a parkour varázsát. Szerinte ugyanis itt nincsen "legjobb", a dolog olyan, mint egy ősközösség, egymásnak adják át a tudásukat, és nem rivalizálnak. Csakhogy ez egyre ritkábban fordul elő: a csoportok - parkournyelven klánok - zártak lettek, és előfordul, hogy megszabják, mit kell tennie a jelöltnek ahhoz, hogy taggá válhasson. Ezek a csoportok azért parkouroznak, hogy menőzzenek, de közben nem is érzik olyan jól magukat. Itthon jelenleg úgy 6-700-an betonakrobatikáznak, de ebből csupán 30-40-et lehet komolyan venni. A parkour amúgy tényleg menő: kólát, Madonnát és James Bond-filmeket is el lehet adni vele.

Szabadságra mennek

Egy vérbeli parkouros sohasem bújik ki a bőréből. Bárhol a világon felpattan a neki tetsző padra, párkányra, házfalra. Persze házfal és házfal között óriási különbség van, de ezt egy laikus úgysem értheti meg. "Meglátod a helyet, és egyből tudod, hogyan fogsz ugrani" - avat be a részletekbe Tomi. "Az utadba kerülő tárgyakat úgy formálod, ahogy neked tetszik, hiszen egy betontömböt ezerféleképpen lehet átugrani" - teszi hozzá Kristóf. Akármerre járnak, csak azt figyelik, honnan, hogyan tudnának vetődni. A korlátok és lépcsők többé nem azok, aminek látszanak, s úgy érzik, miközben felfedezik és birtokba veszik a várost, "újra is fogalmazzák". Például szó szerint megváltoztatja a nézőpontjukat, ha a fejük tetejére állítva látják a köztéri tárgyakat. Legnagyobb ellensége a rutin, a járt utakat szívesen elhagyják a járatlanért, hogy ne csak a testüket, de a fantáziájukat is folyamatosan mozgathassák.

Ám van egy bökkenő, amit a srácok nem vesznek olyan könnyen, mint a többi akadályt. A parkour hiába szól a szabadságról, nem mutatja meg a menekülő útvonalat az élet konvenciói és szabályai elől. Attól, hogy a betondzsungel akadályain átjutnak, ugyanez nem sikerül törvényszerűen az élet bármely más területén. "Jól hangzik, amikor a belső szabadságról és saját korlátaink feszegetéséről beszélünk, de ez csak a reklám. Ha nyilatkozunk, legtöbbször mi is azt mondjuk, amit hallani akarnak. Persze van benne igazság, de emlékszem arra, hogy mennyire elrontotta a kedvemet napokra, ha nem sikerült megcsinálnom egy trükköt. Először megszereted, csinálod éjjel-nappal, aztán rákattansz a nagy szabadságra. És egyszer csak észreveszed, hogy függsz tőle." Kristófék tudják, hogy ezért a véleményükért sok társuk megkövezné őket, de nem bánják. Õk a parkourt ezután is ugyanúgy szeretik. De csak a buli kedvéért.

Figyelmébe ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.

Mari a Covidban

A groteszkre vett darabban Kucsera Viktória (Kárpáti Barbara) magyar–történelem szakos tanár a Covid-járvány alatt a színjátszó csoportjával ír drámát a díva életéről.

Vörösök, proletárok

Annak a fényében, hogy 1990 előtt a párt történetével kizárólag az erre a feladatra delegált MSZMP Párttörténeti Intézet foglalkozott, talán nem meglepő, hogy a kiváló történésznek, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára kutatójának most megjelent munkája az első nem „belülről” érkezett összefoglaló a kommunista eszme és gyakorlat sajátos magyarországi karrierjéről.

Itt a norma

Vannak alapvető bizonyosságai a szuverén magyar életnek, az egyik ilyen például az, hogy az anya nő, az apa férfi. A másik meg az, hogy az asszony nem ember. A harmadik, hogy a medve nem játék.

Járványkezelés 2.

Az Aphthovirus nemzetségbe tartozó FMDV vírus által terjesztett ragály, amely még március elején ütötte fel fejét egy kisbajcsi szarvasmarhatelepen, olyan országot talált telibe, amelyben nemcsak a beteg embernek, de a beteg állatnak sem könnyű a túlélés.

„Kiásni a dinoszauruszt”

Az Anya csak egy van című monodrámájáért Antistigma-díjat kapott, amelyet azoknak a művészeknek ítélnek oda, akik sokat tesznek azért, hogy egy-egy mentális problémát kevesebb előítélet övezzen. Ennek kapcsán a tabuk ledöntéséről, a problémák kimondásának fontosságáról és a színház erejéről beszélgettünk.

Apja lánya

Míg Jean-Marie Le Pent, a Nemzeti Front (NF) alapító atyját 1998-ban, nagyjából hasonló ügyben, mindössze egy évre tiltották el a közügyektől, lányát – igaz, egyelőre nem jogerősen, de azonnali hatállyal – rögtön ötre. Marine Le Pen hiába igyekszik középre pozicionálni pártját és önmagát, akárcsak apja, ő is törvénysértés és képmutatás között keresi a hatalomhoz vezető utat.

Gyávák legyünk vagy szabadok

Hivatalba lépése óta a Donald Trump-adminisztráció vámok sorát vezette be – hivatalosan az Egyesült Államok gazdasági és nemzetbiztonságának megerősítésére. Az efféle lépések sikere és megalapozottsága legalábbis kétséges.

Amerikai álom

Orbán Viktor nagy reményeket fűzött Donald Trump elnökségéhez, ám úgy tűnik, Trumpnak egyelőre elegendő annyi, hogy az EU-ban Magyarország tüske legyen a köröm alatt. Ezen a Danube Institute, a Mathias Corvinus Collegium, a CPAC Hungary kiterjedt, drága kapcsolati hálója sem változtat.