Kik azok a parkourosok? - A fal adja a másikat

  • Iván Viktória
  • 2009. november 19.

Tudomány

Mozgásban a város: gyalog vagy több keréken, járdán vagy úttesten. Esetleg korláton, padon, falon vagy háztetőn szaltózva, bukfencezve és lendületből vetődve, ahogyan a parkourosok.
Mozgásban a város: gyalog vagy több keréken, járdán vagy úttesten. Esetleg korláton, padon, falon vagy háztetőn szaltózva, bukfencezve és lendületből vetődve, ahogyan a parkourosok.

A legtöbb fiatalt Luc Besson filmje, a városi szamurájokról szóló 2001-es Yamakasi fertőzte meg, s a városi betonakrobatika gyorsan elterjedt az iskolás srácok között. Budapesten az Örs vezér terét, a budai Vár árkait, kőfalait vagy a margitszigeti romokat senki nem ismeri náluk jobban, de a vidéki nagyvárosok - Miskolc, Pécs vagy Veszprém - közterei sem úszták meg.

A játékot a múlt század elején még "parcours du combattant"-nak hívták. A francia haderőnél bevált, terepakadályokkal nehezített rohampályán való gyakorlatoztatást két párizsi külvárosi fickó, David Belle és Sébastien Foucan támasztotta fel. Továbbgondolták és beoltották harcművészettel és szertornával. A kilencvenes évek közepén társaikkal megalapították a Yamakasi csoportot, amely a Besson-filmnek köszönheti világhírét - és kettészakadását. A két alapító atya ugyanis összekülönbözött, hivatalosan elméleti - valójában persze anyagi - okokból. Belle szerint a parkour lényege a minél gyorsabb eljutás A pontból B pontba, az akadályok minél hatékonyabb leküzdése. Foucan amellett voksolt, hogy az akrobatikus, gördülékeny ugrások, szaltók, forgások sorozatában a különböző látványos elemek szépsége a legfontosabb - ezt nevezik manapság free runningnak.

Ugrásra készen

A legtöbb parkouros sportelőélete jócskán terhelt: sok mindent kipróbálnak más extrém sportoktól kezdve a harcművészeteken át a gimnasztikáig, míg - ahogyan hivatalosan nevezik magukat - traceurnek állnak. Az SPC klán tagjai például korábban akár napi 5 órát is edzéssel töltöttek, hogy minél jobban figurázzanak, de most már csak élvezetből parkouroznak, nem a testmozgás miatt. Más sportágakkal szemben itt nincsenek szabályok, előírások, vagy edző, aki diktál. A jól begyakorolt mozdulatokat mindig másképp kombinálják, folyamatosan improvizálnak. A világ parkourosai az interneten edződnek: gyakorlatozásukat felveszik, megosztják, s így egymástól tanulnak új trükköket. Addig nézik a felvételeket, amíg össze nem áll fejben a mozdulat, és csak ezután kezdenek gyakorolni. Így elkerülhetik, hogy megsérüljenek, ami minden traceur rémálma, mivel akár hónapokig tartó kényszerpihenőt jelent. Nincsen védőháló vagy biztosítókötél, legfeljebb bokaszorító, porcerősítő és energiaital. A felszerelés is minimális: elég egy atlétatrikó, melegítő- vagy rövidnadrág, és a háromezer forintos cipő is van olyan jó, mint a harmincezer forintos, márkás parkourcipő.

Kristóf az angolokat tartja a legjobbaknak, mert az ő mozgásuk a "legfolyékonyabb", de nekünk sincs okunk a szégyenkezésre: a magyar parkourosok a legutóbbi világversenyen ezüst- és bronzérmet szereztek egyéniben és csapatversenyben. Persze nem mindenki vágyik megmérettetésre, Tomi szerint a versenyzés elvette a parkour varázsát. Szerinte ugyanis itt nincsen "legjobb", a dolog olyan, mint egy ősközösség, egymásnak adják át a tudásukat, és nem rivalizálnak. Csakhogy ez egyre ritkábban fordul elő: a csoportok - parkournyelven klánok - zártak lettek, és előfordul, hogy megszabják, mit kell tennie a jelöltnek ahhoz, hogy taggá válhasson. Ezek a csoportok azért parkouroznak, hogy menőzzenek, de közben nem is érzik olyan jól magukat. Itthon jelenleg úgy 6-700-an betonakrobatikáznak, de ebből csupán 30-40-et lehet komolyan venni. A parkour amúgy tényleg menő: kólát, Madonnát és James Bond-filmeket is el lehet adni vele.

Szabadságra mennek

Egy vérbeli parkouros sohasem bújik ki a bőréből. Bárhol a világon felpattan a neki tetsző padra, párkányra, házfalra. Persze házfal és házfal között óriási különbség van, de ezt egy laikus úgysem értheti meg. "Meglátod a helyet, és egyből tudod, hogyan fogsz ugrani" - avat be a részletekbe Tomi. "Az utadba kerülő tárgyakat úgy formálod, ahogy neked tetszik, hiszen egy betontömböt ezerféleképpen lehet átugrani" - teszi hozzá Kristóf. Akármerre járnak, csak azt figyelik, honnan, hogyan tudnának vetődni. A korlátok és lépcsők többé nem azok, aminek látszanak, s úgy érzik, miközben felfedezik és birtokba veszik a várost, "újra is fogalmazzák". Például szó szerint megváltoztatja a nézőpontjukat, ha a fejük tetejére állítva látják a köztéri tárgyakat. Legnagyobb ellensége a rutin, a járt utakat szívesen elhagyják a járatlanért, hogy ne csak a testüket, de a fantáziájukat is folyamatosan mozgathassák.

Ám van egy bökkenő, amit a srácok nem vesznek olyan könnyen, mint a többi akadályt. A parkour hiába szól a szabadságról, nem mutatja meg a menekülő útvonalat az élet konvenciói és szabályai elől. Attól, hogy a betondzsungel akadályain átjutnak, ugyanez nem sikerül törvényszerűen az élet bármely más területén. "Jól hangzik, amikor a belső szabadságról és saját korlátaink feszegetéséről beszélünk, de ez csak a reklám. Ha nyilatkozunk, legtöbbször mi is azt mondjuk, amit hallani akarnak. Persze van benne igazság, de emlékszem arra, hogy mennyire elrontotta a kedvemet napokra, ha nem sikerült megcsinálnom egy trükköt. Először megszereted, csinálod éjjel-nappal, aztán rákattansz a nagy szabadságra. És egyszer csak észreveszed, hogy függsz tőle." Kristófék tudják, hogy ezért a véleményükért sok társuk megkövezné őket, de nem bánják. Õk a parkourt ezután is ugyanúgy szeretik. De csak a buli kedvéért.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.