Kimentettek két belugát a kínai szórakoztatóipar fogságából, Izlandon találtak nekik új otthont

  • B.P.M
  • 2019. június 20.

Tudomány

Közel 10 000 kilométert utaztak repülőn, kamionban, komphajón. Videó.

A két 12 éves bálna átrepülte a fél világot egy speciális konténerben, amíg megérkeztek az új otthonukba. A vadon született Kis Szürkét (Little Grey) és Kis Fehéret (Little White) két éves korukban fogták be, hosszú éveken keresztül helyi látványosságként foglalkoztatták őket.

A delfin- és bálnafajok különösen rosszul viselik bezártságot, a Shanghai aquariumot üzemeltető brit cégre pedig egyre nagyobb nyomás helyeződött, hogy tegyen valamit ez ellen: a Merlin Entertainment működteti a Legolandet és a hírességek viaszbábúit felsorakoztató Maddam Tussauds-t is, a vállalat még 2012-ben vásárolta meg a Changfeng Ocean World Zoo-t a két állattal együtt, akkor kezdett megoldás keresni a problémára.

Az új otthonuk mintegy 9 700 kilométerre található Shanghai-tól, a Klettsvik-öbölben, az izlandi Heimaey-szigeten. A hosszú utat a repülés mellett egy kamionban és egy komphajón vészelték át. Az öböl a világ első beluga „rezervátuma”, ahol a természetes sarkvidéki környezet és élőhely biztosított az állatoknak. (BBC)

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.