MAHART a Dunán: Az elcseszett cirkáló

  • - bodoky -
  • 1996. július 4.

Tudomány

Nem igaz, hogy a virtuális világkiállítás keretében az Internetre közvetített dunai élőkép kamu. Erről magam is meggyőződhettem, miközben a Dömös cirkáló szigorú ura Piszkos Fredet megszégyenítő stílusban adta elő tengerésztörténeteit. A fedélzeten háromszáz, fényképezőgépekkel és videókamerákkal hadonászó japán turista fegyelmezetten palástolta víziszonyát.
Nem igaz, hogy a virtuális világkiállítás keretében az Internetre közvetített dunai élőkép kamu. Erről magam is meggyőződhettem, miközben a Dömös cirkáló szigorú ura Piszkos Fredet megszégyenítő stílusban adta elő tengerésztörténeteit. A fedélzeten háromszáz, fényképezőgépekkel és videókamerákkal hadonászó japán turista fegyelmezetten palástolta víziszonyát.

A kis kamera a némi túlzással parancsnoki hídnak is tekinthető irányítófülke ablakából pásztázza a terepet, a hozzá tartozó számítógép és rádió a parancsnoki fekhely ágyneműtartójában kapott helyet. Panaszkodik is az öreg, nincs elég meleg, még a processzorral is jól befűtünk neki. A MAHART Rt. tulajdonát képező hajó egyébként évek óta nem hagyta el a város felségvizeit, egy idegenforgalmi kft bérli és szájtszíing üzemmódban dolgozik. A város fölött lassan sötétedik, a japán turisták elfoglalják helyüket a dupla fedélzeten, és az odakészített fülhallgatókkal becsatlakoznak a tizenhét nyelven beszélő gépesített idegenvezető megfelelő aljzatába (japán is van). Tiszta multimédia, rövidlátók tévéken is élvezhetik a Halászbástya és a Citadella látványát, gondolom, a Parlamentet csak látják szabad szemmel is. A matrózruhás hostessek kisvártatva italokat hordanak körül, hajónk eloldja köteleit, és a kapitány nyelve is megoldódik.

A Dömös szovjet építésű vízibusz, ilyenből még tucatnyi van a cégnek, csak a harckocsimotorokat kellett átalakított Rába traktormotorokra cserélni bennük, mert zabálták az olajat és nagyon füstöltek. Egyébként megbízható konstrukció, kis szépséghibája, hogy a hajóépítés elfogadott szabályaival szemben a horgonyt valami zavaros műszaki újítás keretében (elvtársak, az imperialistáknak is elöl van) nem elöl, hanem hátul helyezték el. Ez kínos perceket okozott, amikor

Czinege elvtárs

és kísérete a fedélzetről tekintette meg a tűzijátékot valamelyik augusztus huszadikán. A horgonyvetés még csak sikerült valahogy, felhúzni azonban a hajócsavar épségének kockáztatása nélkül már nem lehetett, végül egyszerűen elvágták a drótkötelet.

Minden ellenkező híreszteléssel szemben igazi hajós nép a magyar, a Dunán a honfoglalás óta reprezentálva vagyunk. A fénykor persze régen volt, a járműpark ma már erősen amortizálódott, újra pedig nem telik, maximum a gőzgépet cserélik jóval könnyebb dízelmotorokra, ami aztán komoly egyensúlyzavarokat okoz. Hasonló átalakítás vezetett a magyar édesvízi hajózás egyetlen hajótöréséhez is, amikor az ötvenes években a Pajtás csavargőzös felborult a Balatonon, mert az utasok egy vitorlásversenyt bámulva mind az egyik oldalra csődültek. Horrorban azért a Dunán sincs hiány, a kajakosokkal például mindig baj van. A vízi KRESZ értelmében harminc méternél jobban még az álló motoros sem közelíthető meg, ugyanis a propeller szívóereje a parancsnoki híd vakfoltjában a legerősebb, vagyis mire a kapitány észrevenne valamit, a felborult kajakot már rég

miszlikbe aprította

a hajócsavar. Tavaly tavasszal például egy orosz uszály gázolt halálra egy kétpárevezőst, akik a Margitsziget mögül kihajózva nem néztek körül. Az egyik szerencsétlen, látó asszony szerint, még mindig a pillér tövében pihen, bár a búvárok semmit nem találtak. Más alkalommal egy korlátnál bámészkodó utas kapott egy marék sörétet a margitszigeti agyaggalamblövész-pálya irányából.

A magyar hajóépítés romjaiban hever, a hajósok pedig egyre nagyobb számban helyezkednek el külföldi társaságoknál. A MAHART évek óta nem vásárolt új hajót, és mióta részvénytársasággá alakult, az alkalmazottak nagy részét is szélnek eresztették. A kapitány és a gépész funkcióját például egyszerűen összevonták a vízibuszokon, az öreg két matrózzal dolgozik, tavasztól őszig heti hét napot, pihenni télen lehet.

A kapitány

legnagyobb bánatára a kilencfarkú macska már nem áll rendelkezésére a legénység apróbb kihágásait megtorlandó, a hajó alatti áthúzás is feledésbe merült, viszont azonnal repül a cégtől, aki munkaidőben piál. Az elit a nemzetközi szárnyashajókon dolgozik, a Dunakanyarba induló menetrend szerinti járatok viszont nem túl népszerűek, stresszesek az utasok, hiába, a magyarokkal nehéz.

Közben lassan megfordulunk a szárnyasbázis előtt, ez tulajdonképpen az üzemanyagtöltő-állomás, ahol megkérdezem, hogy hajóba is közúti árakon mérik-e a kakaót. Az igenlő válaszra felvetem, hogy vajon milyen alapon fizetnek a hajók útalapot, hiszen a bősi üzemvízcsatornát leszámítva sehol nem amortizálódik a burkolat, és a kátyúsodás veszélye is elhanyagolható. Tényleg, erre nem is gondolt, fel fogja vetni az üzemi tanács következő ülésén.

- bodoky -

(közreműködött: Artner Iván)

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.