Veszprémy László

Mítosz és történelem: a 907-es pozsonyi csata utóélete

A 907-es pozsonyi csata utóélete

  • Veszprémy László
  • 2018. november 2.

Tudomány

A magyar őstörténettel, az írott források előtti korszakkal való foglalkozásnak nagy hagyományai vannak Magyarországon, ami a kommunista időszakban kétségkívül protestszándékkal is összekovácsolta az akadémiai kutatóintézeteken több okból – világnézetüknél, de leginkább képzettségüknél, életkoruknál fogva – kívül rekedteket, a hivatalos, egyébként valóban sokszor doktriner állásponttal elégedetleneket.

Az Akadémia sokáig nem döbbent rá, hogy az országot behálózó, 1989 után egyre több fiatalt mozgósító szellemi és fegyveres hagyományőrző csoportokkal érdemes foglalkozni, s az új tudományos eredményeket, lehetséges alternatívákat e közönséggel is megosztani. A fordulatra az MTA BTK égisze alatt 2012-ben létrejött Magyar Őstörténeti Témacsoport reagált elsőként, a modern népszerűsítés (internet, YouTube stb.) eszköztárának változatos felhasználásával.

Miért ez a csata?

A hagyományőrzők legkülönfélébb csoportjait, amelyek változó hangsúllyal a hun/avar/
sumér–magyar rokonságra/azonosságra, a rovásírásra, fiktív nyelvrokonságra koncentráltak, a pozsonyi csata emlékezetének feltámasztása és ápolása egyfajta közös nevezőre hozta. A 907-ben kétségkívül lezajlott és a Gyermek Lajos (német) király vezette keleti frankok feletti elsöprő magyar győzelemmel végződött csata messzemenőkig alkalmasnak bizonyult arra, hogy a „hivatalos” tudomány képviselőit megszorongassák: a középkori magyar történelem nem túl nagyszámú győztes csatája közül miért éppen a pozsonyiról szólnak a legkurtábban? A megszorongatás jól sikerült, és az általuk támadott témák közül talán elsőként a pozsonyi csatáról a „hivatalos” tudomány képviselői is kénytelenek voltak elismerni, hogy sokkal többet tudhatunk; 2008-ban már egy 250 oldalas tanulmánykötet jelent meg a róla. Búvópatakként már az 1990-es években újra és újra felbukkant a csata „rehabilitációjának” ötlete, de a döntő lökést a 2007-es jubileumi esztendő hozta el.

Az alternatív szervezetek az „agyonhallgatást” hánytorgatták fel (s teszik ezt mindmáig), amit a következő idézet személtet a legjobban: „Jellemző a 2007-es év tudathasadásos közéletére, hogy egyetlen állami megemlékezés sem volt – a parlamenti ellenzék is hallgatott – és a média sem tájékoztatott talán legnagyobb nemzeti ünnepünk millecentenáriumáról. (…) Sok mindent elárul sok mindenről, hogy a magyar történelem egyik sorsfordító eseményének még a létezését is sikeresen tagadták sokáig a magyarság elől.” A valóság persze ennél bonyolultabb: a modern történet­írói reakciók mögött sokkal inkább egy középkori historiográfiai probléma húzódik meg.

Az 1900-as évekig kevés csatáról írtak olyan sokat, mint éppen a pozsonyiról. Ez a bajorok legnagyobb humanista historikusának, Aventinusnak (azaz Johann Turmairnak, 1477–1534) köszönhető, aki latin és német nyelvű művében hosszas, többoldalas leírást szentel az eseménynek. Furcsa módon ezek magyar fordítása 2009-ig nem készült el, bizonnyal azért, mert a magyar értelmiség a 20. század közepéig latinul és németül mindent el tudott olvasni, s nem volt szüksége fordításra. Másrészt persze azért is, mert 1900 körül a modern módszerek és elvek, a forráskritika megjelenésével a történetírásban megingott a nem egykorú, s különösen a humanisták által írott szövegekbe vetett feltétlen bizalom.

Tények és bizonytalanságok

Mi az, amit az egykorú források megőriztek a csatáról? Bizony, sokkolóan kevés, egy négy-öt szóból álló tudósítás arról, hogy a bajorok katasztrofális vereséget szenvedtek a magyaroktól, s a bajor őrgróf is életét veszítette. Az egyházi halottas könyvek jól értesülten még a salzburgi érsek és két püspök elestéről tudósítanak, megadva elhalálozásuk napját. A csata páratlan jelentőségére éppen a király, az őrgróf és a püspökök személyéből lehet következtetni, a németek valóban egy döntő hadjáratra készültek. Ezek a napok 907. június 28. és július 21., leginkább július 3–6-a között szóródnak, s innen alakult ki a többnapos csata hagyománya. Ez akár igaz is lehet, amennyiben a magyarok a több csapatban előretörő németekkel szemben külön-külön számoltak le, illetve a visszavonulókat tovább támadták. Ugyanakkor az is feltehető, hogy a döntő, legvéresebb összecsapás az egyik napon, talán éppen július 5-én néhány órán belül lezajlott.

Nem kevésbé fogas kérdés az, hogy valójában hol is volt a csata, mivel a korabeli szövegek egy kivétellel hallgatnak a helyszínről. A legnagyobb bonyodalmakat az ütközet utó­életében éppen ez a körülmény idézte elő. Az egyetlen korabeli forrás, a Salzburgi évkönyv Aventinus által is használt kézirata csak 1921-ben bukkant fel újra és került kiadásra; akkor, amikor a modern országtörténetek és kézikönyvek már mind megjelentek, ráadásul Magyarországon Trianon árnyékában minden fontosabb volt a 907. évi ütközet lokalizálásánál – vagyis a felfedezés jószerével észrevétlen maradt.

A problémát csak bonyolította, hogy Pozsony neve Brezalauspurc formában a városnév első előfordulása, s mindmáig fejtörést okoz, ha a névadó Braszláv szláv vezér vára Zalavárott volt, miként kapta a város ezt az elnevezést. Maga a tudós humanista mindenesetre meg volt győződve a mai Pozsonnyal való azonosságról, s az 1921-ben felbukkant forrás nagyban helyreállította korábban már némileg megingott szavahihetőségét. A magyar millenniumi ünnepségek idején, nem utolsósorban a nagy tekintélyű tudós, Pauler Gyula szakvéleményének a hatására a csatát a Kézai Simon krónikájában leírt – vélhetően fiktív – bánhidai ütközettel azonosították. Ennek egy emlékét egy a Tanácsköztársasággal és a népi demokráciával is dacoló, mindmáig a helyén maradt hatalmas, 15 méteres turulszobor hirdeti az M1-es autópálya mellett Tatabánya fölött (Bánhida 1947 óta Tatabánya része), amelyet nem véletlenül 1907. július 6-án avattak fel. (Ez azért az elhallgatásnak egy elég furcsa módja…)


De nem utolsósorban felbukkant helyszínként Győr neve, vagy legújabban néhány élvonalbeli magyarországi régész ismét Zalavár mellett érvel. A történészek és hadtörténészek többsége azonban kitart a mai Pozsonnyal való azonosítás mellett, elsősorban azért, mert egy jelentős támadó sereg felvonulása leginkább a Duna mentén képzelhető el, ahol a sereg utánpótlását szállítani lehetett – és Zalavár esetében ilyen lehetőséggel nem lehet számolni.

Ezzel elérkeztünk a bizonytalanságok következő témájához, a folyón és a Duna két partján felvonuló német sereg kérdéséhez. Bizony, ez kísértetiesen ugyanaz a stratégia, mint amit Nagy Károly használt 791-ben az avarok ellen, s amit Aventinus is jól ismerhetett. Sosem fogjuk megtudni, hogy olvasott-e erről valami mára elveszett forrást, vagy ezt egyszerűen átmásolta az avarok elleni hadjáratból.

A katonai logika a szöveg hitele mellett szól, de erre Aventinus magától is rájöhetett, aki valóban zseniális történész volt. Nemcsak végigjárta és jegyzetelte kora kolostori levéltárait, hanem kombinatív módon szintetizálni is tudta a leírtakat, s nemkülönben disznó szerencsével talált rá a legfontosabb kéziratokra. Ilyennek tekinthető a német király 907. június 16-i – egyébként később meghamísított, de a dátum vonatkozásában hitelt érdemlő – oklevelének a másolata is, amelyből kiderül, hogy ekkor a német hadak a mai ausztriai Sankt Floriannál tartózkodtak. A német hadjáratot ez teszi az egyik legjobban datálható hadieseménnyé, hiszen ismerjük a hadjárat kezdetét és végét, azaz a német előkelők halálának napját.

A katonai valószínűség alapján dolgozó hadtörténészek ezután modellezni tudták az eseményeket, ami ismét csak megtámogatta a Duna mentén vonuló ellenség hipotézisét.

A történet azonban itt nem ér véget. Mint láttuk, a német források csak a csata három legrangosabb német áldozatát említették név szerint, a magyarokról – érthetően – egy szót sem szóltak. Ennek ellenére a hagyományőrző hazai szerzők jó része név szerint tudni véli a magyar sereg vezéreit, s az ütközetben elhunytakat (Árpád három fia: Tarhos, Üllő és Jutas, sőt maga a fejedelem is), sőt Árpád sírját is errefelé, Bad Deutsch Altenburgnál vélik azonosítani.

A csata emlékezete

Ez már nyugodtan tekinthető a lelkes hagyományélesztés vadhajtásának, hiszen Árpád és fiai életkorára, halálára semmiféle korabeli forrással sem rendelkezünk. Ha Árpád meg is élte, aligha vett részt személyesen a csatában (miként a gyermek német királyt sem engedték a harc közelébe). Az 1200 körül alkotó névtelen történetíró, Anonymus az egyetlen, aki Árpád halálát 907-hez kapcsolja, ám ezt inkább azért tette, hogy egy győztes csatával búcsúzzon el a magyarok vezérétől; az események után három évszázaddal már semmiféle szóbeli hagyománnyal nem rendelkezett. Azt meg, hogy hány ezren lehettek a szemben álló erők, csak találgathatjuk, de a józan becslések jóval 10 ezer alatti számokkal dolgoznak.

Hol olvashattak volna honfitársaink a csatáról? A magyar humanistáknál aligha, hiszen Aventinus csak 1554-ben jelent meg először nyomtatásban. Nadányi János 1663-ban kiadott latin nyelvű országtörténete azonban már igen részletesen bemutatja (Aventinus alapján), s mivel művének lett angol fordítása is, a csata a nemzetközi porondra is kilépett. A magyar történetírás 18. századi jezsuita megújítói (Pray György, Katona István) magától értetődően beszámoltak az eseményről, miként a pozsonyi lokálpatrióta emlékezetbe is beemelték az eseményt (Bél Mátyás, Ortvay Tivadar). A hadtörténészek következetesen megemlítették műveikben, sőt 1944-ben némi németellenes éllel utalnak a németeket 907-ben legyűrő magyar katonai virtusra. Nem véletlen, hogy a csata 2007-es szakmai hadtörténeti újraértékelésének kezdeményezője is egy nyugállományú felderítő katonatiszt, Torma Béla volt. Közben az új, 2017-ben kiadott Magyarország hadtörténete első kötete is méltó módon, nagy terjedelemben elemzi az ütközetet, ami persze ma olvasható formájában egy tudós rekonstrukció eredménye, meglehet kettős rekonstrukcióé, először a humanista Aventinusé, majd a modern hadtörténészeké (Torma, Négyesi Lajos).

A 2000-es esztendők hozták el a valódi fordulatot, s a leglátványosabb esemény a 2007-es nemzetközi kiállítás volt az alsó-ausztriai Hainburgban. A Duna mentén Pozsonytól 14 kilométerre fekvő városkával a „pozsonyi” helyszín mellett tette le a voksát a nemzetközi régész- és történészszakma. A szlovákok is, akik még abban az évben szintén rendeztek egy nemzetközi konferenciát, nem utolsósorban a Bratislavára legalább foltokban emlékeztető Brezalausburc első említésének a megünneplésére. Az MTA Történettudományi Intézete sem maradt le, s ami még fontosabb, az akkor még létező História magazin a pozsonyi csata képével jelent meg a címlapon. Az ábrázolásoknak a csatához rendelése sem kevésbé problémás, hiszen korabeli képekkel nem rendelkezünk. A 19. század a romantikus festészettel hozott változást, a magyaroknál Feszty Árpád egy mára elfeledett képen festi meg (komáromi Duna Menti Múzeum), illetve bekerül Peter Geiger Magyar- és Erdélyország története képekben reprezentatív, 17 képet tartalmazó válogatásába.

A csata ünneplése gyorsan utat talált a nagyközönséghez, amit leginkább a hagyo­mányőrző portálok által sugallt kép, az eltitkolt szellemi-történeti örökséghez való megkésett hozzájutás élménye táplált. Így évente megrendezik a történelmi lovas zarándoklatot Vereckétől Dévényig, de központi eseménynek a magyar történelem fiktív, ám mitikus helyszínén, Ópusztaszeren megrendezett nagy íjásztalálkozó tekinthető, ahol több száz, néha több ezer hagyományőrző együttes nyílzáporral, olykor az események újrajátszásával emlékezik a 907-ben történtekre. Az országban gomba módra szaporodó emlékművek, emlékoszlopok száma jelzi a hagyományőrző csoportok társadalmi erejét, nemkülönben azt az amnéziát, hogy a bánhidai turult kifejezetten ennek a csatának az emlékére állították.

Ha a csatát a honfoglalás kori ütközetek sorában helyezzük el, kijelenthető: kétségtelen, hogy ezzel az ütközettel zárult le a honfoglalás, hiszen a 907-es magyar győzelemmel a frank–német hatalom tudomásul vette a Kárpát-medence magyarok általi birtokbavételét. Meglehet, nem kevésbé jelentős a győztes 899. évi észak-itáliai brentai győzelem, amelyről egyébként sokkal több egykorú adattal rendelkezünk, ám annak a csatának a lokalizálása sem sokkal könnyebb a pozsonyiénál. Ha meggondoljuk, hogy mindmáig mennyi a bizonytalanság a csata körül – nem beszélve arról, hogy Pozsony és Hainburg az országhatáron kívül esik –, meglehet, hogy a kiválasztandó július elejei nappal a honfoglalásról lehetne megemlékezni, aminek a rituáléja az elmúlt években spontán módon össze is állt – szemben a mai napig döcögősen ünnepelt nándorfehérvári emléknappal.

A szerző történész, egyetemi tanár.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.