Neil deGrasse Tyson a Narancsnak: "Ha az a kérdése, Isten létezik-e, pontosabbnak kell lennie"

Tudomány

A világhírű tudós Istenről, laposföld-hívőkről, az ufóboncolós átverésről és a Kozmosz című sorozatról.

Ha kell, showman, ha kell, tudós, általában mindkettő – a Kozmosz című tévésorozat világhírű műsorvezetőjével Párizsban beszélgettünk. Az ismeretterjesztő széria második évadja Kozmosz: Lehetséges világok címmel március 22-én kezdődik a National Geographic-on.

Az interjút Köves Gábor készítette - a teljes szöveg a Narancs csütörtökön megjelenő legfrissebb lapszámában olvasható. Ízelítő:

Magyar Narancs: A laposföld-hívők imádják önt, nem?

Neil deGrasse Tyson: Nem szeretnek, ez biztos. Olykor megeresztek egy-egy tweetet róluk, ez minden, nagyobb beszédeket azért nem tartok a laposföld-hívők ellen. Félnek tőlem, aminek az lehet az oka, hogy a megjegyzéseim aláássák, amiben hisznek. Ha valaki rámutat, hogy az egész hitrendszerednek nincs igazi alapja, és ez a hit valóban fontos a számodra, az azért elég ijesztő tud lenni. Tulajdonképpen némi együttérzéssel gondolok rájuk, arra a szellemi és érzelmi állapotra, amiben lehetnek.

(...)

MN: ...ön jóval megengedőbb a vallással szemben, mint tudománynépszerűsító kollégája, a harcos ateistaként is ismert Richard Dawkins.

NGT: Van egy külön Wikipedia-oldala az isteneknek, akiket az emberek valaha is imádtak. Sokat kell görgetnie, mire eljut az aljára. Ha az a kérdése, Isten létezik-e, pontosabbnak kell lennie. Melyik isten az ezernyi közül? Szóval, vegyünk egy bizonyos istent, és azt vizsgáljuk! Az ő jelenlétébe vetett hitet.

false

 

Fotó: National Geographic

MN: De osztja Dawkins nézetét, miszerint nincs Isten?

NGT: Ha azt állítja, hogy létezik a mindenható, csupa jó Isten, elég nehéz lesz megmagyaráznia, hogyan halhatott meg negyedmillió ember az indonéziai cunamiban. Vagy százezer ember a haiti földrengésben. Hogyan magyarázza meg a tornádók, a hurrikánok vagy a vulkánkitörések áldozatait? Nehéz lesz.

(...)

MN: Van olyan tudományos hoax, amely még önnek is bejött?

NGT: Az ufóboncolós videó kifejezetten szórakoztató volt. Nem tudom, emlékszik-e rá, több mint húsz éve is már ennek. Azt állították, az 1940-es években készült a filmfelvétel, de csak most került elő. A felvételen az látszik, hogy egy ufót boncolnak, csak hát a falra szerelt telefonkészülék spirálos zsinórja tíz évvel későbbi. Egy-két dolgot összekevertek.

Kozmosz: Lehetséges világok március 22-től vasárnaponként 21:00-tól | National Geographic

A nagy sikerű Emmy-díjas sorozat új évaddal jelentkezik! A széria ezúttal is izgalmas, eddig feltérképezetlen területekre merészkedik: előbb visszarepít mink...

A teljes interjú a friss Magyar Narancsban olvasható, mely csütörtöktől kapható az újságárusoknál vagy előfizethet rá itt.

Magyar Narancs

Nagyon sokat hoz! Fizessen elő, és ajándékba parádés kedvezményeket nyújtó Magyar Narancs olvasókártyát küldünk! Részletek Előfizetés-vásárlásáról azonnal e-mailes visszaigazolást küldünk Önnek. Ajánlatunk csak belföldi előfizetés esetén érvényes. Külföldi kézbesítési cím esetén lapunkat megrendelheti a hirlapelofizetes [at] posta [dot] hu e-mail címen. A Magyar Narancs digitális változata olvasható okostelefonon, tableten, személyi számítógépen, és a vasalón is dolgozunk!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.