OhmyNews - Az olvasó hangja

szerző
Urbán Ágnes
publikálva
2006/31. (08. 03.)
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

"Az internettel meg tudjuk változtatni az újságírást. A 21. században bárki bármikor lehet riporter, írhat híreket, és ezeket megoszthatja másokkal" - nyilatkozta Oh Yeon-Ho, az OhmyNews alapítója 2004 nyarán a Guardianben.

A nyolcvanas évektől újságíró-ként dolgozó Oh Yeon-Ho 2000 februárjában 150 ezer dollár befektetéssel indította az OhmyNews site-ot (www.ohmynews.com). A közvetlen motiváció a dél-koreai újságírás erős konzervatív fölénye volt, amire egyfajta válaszként született a civilekre építő internetes oldal. Az alapítónak sikerült megvalósítania a kétirányú újságírást, ahol bármelyik olvasó szerzővé is válhat, hozzájárulva így egy olyan tudósítói hálózat létrehozásához, amit egy napilap soha nem engedhetne meg magának. Az OhmyNews egyik újítása az "Olvasó hangja" koncepció kialakítása, ami a cikkekhez érkező hozzászólások arányában jutalmazza a szerzőt. Minden hozzászólás 50 won (4.25 cent) fizetséget jelent, ami így közvetlenül is ösztönzi a szerzőt a minőségi szempontok szem előtt tartására.

Két évvel az indulás után a kormánypárt elnökjelölő kongresszusáról tudósító élő webcasting közvetítés óriási siker volt, egy nap alatt 3 millió oldalletöltést regisztráltak. Nem sokkal később az OhmyNews elindította nyomtatott hetilapját, az OhmyNews 2002-t. Ebben az időszakban egyre több hír, botrány indult a portálról, az OhmyNews megkerülhetetlen része lett a koreai médiapiacnak. Ekkor már 35 újságíró dolgozott a szerkesztőségben, ami még mindig sokkal kevesebb a mainstream médiában megszokottnál.

A portálra bárki szabadon regisztrálhat és küldhet cikket, bármilyen témában. A szerzőknek el kell fogadniuk az etikai kódex irányelveit és felelősséget kell viselniük az általuk küldött tartalomért, de a copyright megoszlik a szerkesztőség és a szerző között. A civilek által beküldött cikkek komoly szerkesztőségi kontrollon mennek keresztül, leginkább a jogi problémák megelőzése érdekében.

Az OhmyNews a 2002 évi elnökválasztás idején lett a koreai médiapiac igazán fontos szereplője. A portál az addig ismeretlen reformer ügyvédet, Roh Moo Hyunt támogatta, aki minimális többséggel meg is nyerte a választást. Az új elnök első interjúját az OhmyNewsnak adta, ami fricska volt a konzervatív jelöltet támogató koreai médiumoknak. Ekkor a megjelent cikkek hozzávetőleg 70 százaléka érkezett civilektől, a fizetség pedig

nullától 16 dollárig terjedt

attól függően, hogy a szerkesztők melyik kategóriába ("basic", "bonus" vagy "special") sorolták. A havi bevétel ebben az időszakban 2,2 millió dollár körül volt, körülbelül 70 százaléka a hirdetésekből folyt be, a többi a hírek szindikálásából és egy újságíró-iskola üzemeltetéséből származott.

Egy évvel később, 2003-ban már 40 főállású újságíró és 26 ezer regisztrált civil szerző dolgozott az OhmyNewsnak. A Sisa Journal hetilap értékelése szerint a portál Korea hatodik legmeghatározóbb hírforrása lett, és ismertsége, jelentősége egyre nőtt. Ugyanakkor nyilvánvalóvá váltak a finanszírozási problémák, gyakorlatilag képtelenség volt megfelelő befektetőt találni. Néhány esetben ráadásul megkérdőjeleződött az OhmyNews megbízhatósága és pártatlansága. Ekkor vezették be, hogy a csalók kiszűrése érdekében a civil szerzőknek meg kellett adniuk bankszámlaadataikat.

A válságból a növekedési stratégia jelentett kiutat, 2004 februárjában elindult az angol nyelvű változat, az OhmyNews International (OMNI). Többen a vállalkozás kudarcát jósolták, mondván, hogy a koreai verzió sikeréhez a magas internetellátottság mellett a homogénnek tekinthető koreai kultúra és a fiatal demokráciákban nem szokatlan állampolgári aktivitás is hozzájárult. Japán újságírók egy csoportja már 2003-ban próbálkozott a koncepció adaptálásával, de éppen a kulturális eltérések miatt az ötlet megbukott. Többen felhívták a figyelmet arra, hogy az angolszász országokban az alternatív média már kellőképpen fejlett, nem könnyű a piaci belépés. Az indulás mindezek ellenére sikeres volt, márciusban már 14 millió volt a napi átlagos látogatás.

A cikkekért fizetett alacsony öszszeg (legfeljebb 20 dollár) ellenére a civil szerzőknek a megjelenés lehetősége valóban komoly vonzerőt jelentett. Ráadásul az OhmyNews egy igazi forradalmi újítást vezetett be: az olvasók tetszőleges összeggel honorálhatják az általuk legjobbnak ítélt cikkeket. Az önkéntes fizetésen alapuló rendszer meglepő eredménynyel járt, az olvasók tényleg jelentős összegeket fordítanak az írások ju-talmazására. Az egyik szerző bankszámlája öt nap alatt 30 ezer dollárral gyarapodott a koreai alkotmánybíróságról szóló cikkének megjelenése után.

Az OhmyNews ma már egyértelműen több egyszerű ötletnél vagy innovatív üzleti modellnél, a civil tartalomszolgáltatás egyik szimbólumává vált. A körülbelül 600 ezer visszatérő napi látogató hozzávetőleg 2 millió oldalletöltést végez naponta, az eddigi rekord 25 millió volt a 2002. decemberi elnökválasztás idején. A várakozások szerint a mai 40 ezres civil újságírói bázis 2010-re százezerre nőhet, és a cég új piacokra való belépést is tervez az OhmyTV internetes videoszolgáltatás indításával.

Az OhmyNews az üzleti befektetők figyelmét is felkeltette. A japán Softbank néhány hete 11 millió dollárt fizetett a részvények 13 százalékáért, és a hagyományos médiatársaságok is egyre inkább keresik az együttműködés lehetőségét. Ez év májusában a patinás International Herald Tribune kötött stratégiai megállapodást az OhmyNewsszal, a két cég egymás híreinek kölcsönös linkelésében állapodott meg.

Link: OhmyNews International - english.ohmynews.com

szerző
Urbán Ágnes
publikálva
2006/31. (08. 03.)
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás
Cimkék:
Ezt már olvasta?

Legfrissebb Narancs

Kormányzati manőverek
Mi lesz a Corvinusszal?
Interjú a Libri vezetőivel
Halmos Ádám és Sárközy Bence a könyvkiadásról
Interjúk
Rév István, Baki Péter, Ligeti Gyuri
Tartalomjegyzék Legfrissebb Narancs

Kultúra

még több Kultúra...

Narancs