Olvasói levelek

  • 2004. február 5.

Tudomány

Sziasztok!Lehet, hogy kukacoskodás, de nem néz ki jól, ha valaki kritikát ír, és a hivatkozás tárgyi tévedés. Persze valószínűleg csak összekeverés, de ezért van szerkesztő stb.
"Ez olyan, mintha Madonna Like a Virgin című klipjét nem forgalmazták volna többé a televíziók, mert a fekete Krisztus nem tetszett a klérusnak." Természetesen Madonna Like a Prayer című számának videoklipjéről van szó.

Hajdu Tamás

Mard el, nővér!

Magyar Narancs, 2004. január 15.

Kedves MaNcs!

A Mard el, nővér! című, Forrai Éva által jegyzett cikkhez szeretnék hozzászólni. A 60-as, 70-es évek radikális feminizmusa visszafordíthatatlanul átalakította a művészetről és a testről való gondolkodást. Nem túlzás azt állítani, hogy míg tőlünk nyugatra a feminizmus második hulláma is lecsengett, a feminista művészettörténet intézményesült, s ma már elsősorban poszt- (értsd: szoft-) feminizmusról beszélünk, addig a magyarországi diskurzusokban és művészettörténetben mindennek nyoma sincs. A honi kulturális közeget és annak fehér foltjait figyelembe véve Forrai Éva cikke kétélű fegyvernek bizonyulhat. A szerző szőrmentén bemutatja a pornót érintő feminista érveket/ellenérveket, ám mindezt rendkívül cinikusan teszi, különösen Annie Sprikle-t próbálja súlytalannak, ha ugyan nem nevetségesnek feltüntetni. Ugyan mi szükség lehetett a név lefordítására? Verne Gyula és Marx Károly óta nem illdomos neveket magyarítani, különösen ilyen Permet Panka-szerű gúnyos felhanggal, ami a cikk tárgyilagosságát is megkérdőjelezi. Annie Sprikle 1992-es Post-Porn Modernist című performansza, melynek során Annie méhnyakát tekinthette meg a közönség, Forrai cikkében csupán egy színes anekdota, melyet a szerző szerint a "Pinát akartok látni? Tessék, lássatok pinát!" gondolatmenet "ihletett". A dolog ennél bonyolultabb, a MaNcs pedig (még) nem egy szenzációhajhász bulvárlap, hogy sztorizva és konzervatívan közelítsen a kortárs művészet eseményeihez. Ezért úgy érzem, néhány dolog helyreigazításra, illetve kiegészítésre szorul. Dióhéjban: a posztmodernnel szemben a modernizmus meglehetősen fallocentrikus alakzat volt, melyben a nő nem image-maker, csupán image, szerepe a modell/múzsa/szerető hármasban nagyjából ki is merült. A képzőművészek által megjelenített sztereotip nőkép kialakításában a 70-es évek feminista művészeinek (Judy Chicago, Carolee Scheemann) megjelenéséig a nőknek szinte semmi befolyásuk nem volt. Annie Sprikle említett performansza 1992-ben született, amikor gesztusa már kevésbé számított ugyan forradalminak, gyökere és értelmezése azonban mégis a 70-es évek nőmozgalmaiban keresendő. Annie teste már nem a férfidominanciájú társadalom játékszere, hiszen a nők ekkorra "visszaszerezték" testüket, és annak vizuális megjelenítésében bizonyos fokú kontrollal bírtak. Ha a 90-es években/től egy nőművész a vagináján keresztül juttatja érvényre politikai állásfoglalását, az (honi viszonyainkat leszámítva) nem nevetséges, hanem nagyon is hiteles tett, a modernizmus kritikájaként és megkérdőjelezéseként értelmezhető.

Forrai Éva cikke látszólag profeminista, megközelítése és pejoratív felhangja azonban mindennek ellentmond. Véleményem szerint a feminizmus ügyének többet árt, mint használ, és éppen az ehhez hasonló cikkek okolhatók azért, amiért Közép-Európa művésztársadalmában egy nőművész - ha nem akarja, hogy komolytalannak, nevetségesnek tűnjön - nem szívesen vallja magát feministának.

Csizmadia Alexa

művészettörténész

A szeretet parancsa

Magyar Narancs, 2004. január 22.

Kedveseim!

Azt elég harcedzetten viselem, hogy rendszeresen cikizitek az egyházakat, köztük persze a katolikust is, melyhez magam is tartozom (szó se róla, rá is szolgálunk nemegyszer); de könyörgöm, legalább pontos fogalomhasználattal tegyétek - ne ezen álljon vagy bukjon a hitelesség. Ami - persze hosszabb előzmények után - éppen most kiváltotta areakciómat: némely zavaró mellényúlás Bugyinszki György cikkében. Nos: reverendát nemigen ölt egy református lelkész, legfeljebb lelkészi palástot; a reverenda ugyanis a katolikus papok (mára visszaszorulóban lévő) hétköznapi ruhája. Stólát is csak katolikus pap ölt, a reformátusoknál ez a liturgikus ruhadarab egyáltalán nem szerepel. Az egyes felekezetek vallási életére vonatkozó legfontosabb fogalmakról ízelítő található az alábbi címeken: okumene.lutheran.hu/szomzs.html és www.hhrf.org/aka/99ak5.htm.

További jó munkát, éles szemet és beretva észt kívánva a magyar ugar visszásságainak felderítéséhez:

Szabó Beáta

régi olvasótok

Integrált számítások

Magyar Narancs, 2004. január 22.

Kedves MaNcs!

A fenti írásba tárgyi tévedés csúszott, az SZDSZ EP-listáját dr. Demszky Gábor vezeti, őt azonban nem dr. Fodor Gábor, hanem dr. Szent-Iványi István országgyűlési képviselő, az európai integrációs ügyek bizottságának elnöke, az Európai Konvent póttagja, megfigyelő az Európai Parlamentben követi. A lista harmadik helyén Mohácsi Viktória szerepel.

Ungvári Katalin

Nagyon félek

Magyar Narancs, 2004. január 15.

Nyüszít a punkénekes. Külön groteszk, hogy a Narancs hasábjain picsogja el magát egy hölgy füle hallatára. Nagyon félek - hüppögi összetörten a punk, a lázadó és szélsőségesen agresszív mozgalmár (mint a Dilizsarukban a szálas, kigyúrt tar fejű fiatalember, aki elbőgte magát, amikor kapott egy nyaklevest a mamájától). Nagyon úgy tűnik, csak üres, unalmas póz ma már minden. A punkéneklés is, a zászlóégetés is, a Tilosért való rajongás is, és most a mesteri baracknyomás is a Tilos kobakjára. "cska manír ez csupán, mesterkélt modor és ellenmodor, vagy tán még annyi se, inkább csak szimpla, lélektelen színészi teljesítmény. Jól jövedelmező ripacskodás.

A kvázipunk bűnét, mint tudjuk, meg lehet bocsátani. Pózolnak is most a tévelygő lelki üdvéért buzgó papok és álszent főpapok, hivatásos és amatőr megbocsátók egyaránt. A tévedés viszont megbocsáthatatlan. Nem szabad fölötte eltekintenünk.

Azt rebegi a Narancs riporterének a berezzent lázadó, hogy ő most nem is olyan. Hogy ő valójában csak "egykori punkénekes", hogy ő ma már nem is punkénekes, ma már inkább csak részegen agresszív. És mások is ilyesmivel mentegetik: részeg volt (némelyek sunyin hozzátéve: na de bizony a részegség nem mentség). Míg József Attila szerint gyönge intellektus az, aki fölcseréli az okot az okozattal. Az őspatkány tudniillik nem a pálinka, nem a kender, hanem a meg nem gondolt gondolat. S ami tehát nem a pezsgőből, hanem a kicsinységből, a szegénységből, az iszonyodásból fakad. És emiatt nem tudja a részeg... Vagyis a részegség nem egyéb, mint puszta jelzés, a részeg még annyit sem tud, hogy üres levest kanalazott punkéneklés, műsorvezetés, lapszerkesztés, zászlóégetés, keresztállítás és verbális keresztaprófázás közben. Nem tudja. Márpedig a nem tudás egy értelmiségi foglalkozású ember esetében megbocsáthatatlan.

őspatkány futkos közöttünk, de ez az őspatkány nem az úgynevezett csőcselékmentalitás, nem a gondolattalan hőbörgés, uszítás és ellenuszítás. A szellemes József Attila szerint az őspatkány par excellence gondolat. Csak nincsen meggondolva rendesen. Vagyis az igazi kártevők nem az esztelen barmok, nem a beszari uszítók, hanem a gondolkodók. A csökötten gondolkodó kváziértelmiségiek. A felelőtlenül fecsegők Újságíróklubokban, Heti hetesekben, harcos publicisztikákban és egyebütt. Márpedig ha a költő figyelmeztetését lerázzuk magunkról, számíthatunk rá, hogy a történelem megalázó módon bánik el velünk: nem egyszerűen csak hülyékké, hanem szánalmasan rinyáló idiótákká alakulunk.

Vágréti László

Helyesbítés

A január 22-i lapszámban megjelent recenziómban (Egy kalandot őriz a formalin. Avantgárd: underground: alternatív. Popzene, művészet és szubkulturálisnyilvánosság Magyarországon) azt írtam, hogy az István, a király társadalmi konnotációiról írt tanulmány szerzője Vörös Miklós. Valójában a Lázadók idézőjelben - koppányok és laborcok a nem underground zenében című tanulmány szerzője Tóth G. Péter. Az érintettektől elnézést kérek.

Keresztesi József

Múlt számunkban Oprah Winfrey nevét a Visszhang web hasábjában sajnálatos és következetes módon Ophrának írtuk, amiért szíves elnézést kérünk. A fekete show-sztár weboldalának a címe természetesen: www.oprah.com

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."