Rákkeltő lehet a kávé

  • MTI
  • 2018. március 30.

Tudomány

Egy kaliforniai bíró csütörtökön kimondta, hogy a szövetségi államban működő kávéforgalmazóknak fel kell hívniuk a fogyasztók figyelmét a kávé rákkeltő kockázatára a pörkölési folyamatban keletkező mérgező anyagok miatt, ha ezt nem teszik, jelentős bírsággal kell számolniuk.

Egy civil szervezet mintegy kilencven kávéforgalmazót, köztük a Starbucksot perelte be azzal a váddal, hogy megsértik Kalifornia állam törvényeit, amelyek megkövetelik a vállalatoktól, hogy figyelmeztessék fogyasztóikat a termékeikben lévő, daganatkeltő hatású anyagokra. Az egyik ilyen az akrilamid, amely az élelmiszerek és az italok hőkezelése során keletkezik, a szénhidrátok, telítetlen zsírsavak, aszkorbinsavak vagy származékaik reakciója eredményeként. 
Elihu Berle bíró indoklása szerint a Starbucks és más cégek nem tudták bizonyítani, hogy nincs jelentős egészségi kockázata a kávépörkölés folyamán keletkező karcinogénnek. 
Az amerikai Nemzeti Kávétársaság (NCA) közölte, fellebbezést és további jogi lépéseket fontolgat. A szervezet annak a véleményének adott hangot, hogy a „rákkeltő figyelmeztetés” nem fog javítani a közegészségügyi állapotokon. A kávéipar szerint a vegyület jelentéktelen, nem egészségkárosító mennyiségben van jelen a kávéban, és ki kell vonni a törvény hatálya alól, mivel egy természetes folyamat következménye a pörköléskor.
A keresetet még 2010-ben indította az egészségre káros anyagok kutatását és oktatását célul kitűző nonprofit szervezet. A kaliforniai bíró annak ellenére hozta meg döntését, hogy az elmúlt években számos tanulmány a kávézás egészségre előnyös hatásait mutatta ki, sőt 2016-ban a Egészségügyi Világszervezet (WHO) Nemzetközi Rákkutató Ügynöksége levette a kávét a karcinogén anyagok listájáról.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.