Sokszínű élet Magyarországon - Tölgyes bucka tövibe

Tudomány

Új, nagyszabású, állandó kiállítással emlékezik meg a Magyar Természettudományi Múzeum az élet sokszínűségéről. Csak nehogy ez legyen a zárszó.
Új, nagyszabású, állandó kiállítással emlékezik meg a Magyar Természettudományi Múzeum az élet sokszínűségéről. Csak nehogy ez legyen a zárszó.

Tizenöt éve költözött a Magyar Természettudományi Múzeum mostani helyére, az egykori Ludovika Akadémia azóta felújított fedett lovardájába és részben felújított főépületébe. Nyilván ez az évforduló is remek alkalmat kínált arra, hogy (az Új Magyarország Fejlesztési Terv támogatásával) friss, sok tekintetben lenyűgöző gazdagságú állandó kiállítás nyíljon a Lovarda Galéria szintjén. A hazai élővilág változatosságát taglaló tárlat időzítése is (majdnem) pontos, elvégre tavaly ültük meg a biodiverzitás nemzetközi évét. Az meg már csak a szomorú koincidenciák sorát gyarapítja, hogy éppen néhány hete röppent fel a hír: az illetékesek már ki is nézték a múzeum épületegyüttesét Navracsics Tibor kancelláriaminiszter régóta dédelgetett álma, az új közszolgálati egyetem számára. S bár Nagy Anna kormányszóvivő szerint a helyszínt "az utóbbi évtizedekben méltatlanul elhanyagolták", a látogató ennek éppen az ellenkezőjével szembesül.

Dioráma, csizma, asztal

Az új tárlat a "megszüntetve megőrizni" elve alapján készült - hatalmas szakértői, tudományos forgatókönyvírói, modellezői, természetfilm-készítői energiákat mozgósítva, a témának megfelelő multidiszciplináris igénnyel, Bajzáth Judit főrendező koordinálásában. A kiállítás mindenekelőtt megtartotta és integrálta Az élet bárkája című, stilizált vízi járművet formázó szekciót, melynek "fedélzetén" és "gyomrában" megannyi preparált egzotikus állat mered gombszemével a látogató arcába. Ugyanitt vitrin alá rejtve megtekinthető a világ legnagyobb növénymagja, az akár húszkilósra megnövő, erősen pajzán küllemű maldív dió két példánya. És nem kell félni, továbbra is látható az élőhelyek sokféleségét összesűrítő dioráma, és néhány legendás őslény makettje is - de ne szaladjunk előre!

A voltaképpeni tárlat szerves egységben mutatja meg a szűkebb pátriánkra jellemző élővilág időbeli, térbeli, fajok és genetika szintjén egyaránt megmutatkozó komplexitását - melyen belül gyakorta törvényszerű hasonlóságokat is felfedezhetünk. S mi tagadás, ha nem hiszünk az égből hulló mikrobás verzióban (ami úgyis csak távolabbra helyezné a problémát), akkor valamennyi földi élet is egyetlen forrásból (őssejtből) származik. Maradjunk inkább a földön, illetve legyünk hálásak azért, hogy egyáltalán van min tapodnunk - hiszen nem volt ez mindig így. A harmadidőszak utolsó előtti periódusa, a miocén hozta úgy, hogy különböző tektonikus mozgások, az akkor (18-20 millió éve) globális léptékben is kivételes intenzitású vulkánosság, no meg az itt található sekély tenger (az egykori Paratethys egyik maradványa) lezáródása, és az így keletkező Pannon-tó kiszáradása miatt összefüggő szárazulat keletkezett a tenger helyén, ráadásul - úgy nagyjából - kialakultak hazánk hegyesebb-lankásabb tájai. A számítógépes animációval azt is követhetjük, hogyan sodródott egymás mellé, majd éppen alánk az a két kőzetlemez, a valaha tán Afrikáról leszakadt, úgynevezett Alcapa (Alpok-Kárpátok-Pannon) és az eurázsiai eredetű Tisza terrén, amelyek kapcsolódási vonala délnyugatról északkelet felé haladva most is kettészeli a Kárpát-medencét. A Kárpátok felgyűrődése, és a nyomás alá helyezett medence hullámszerű deformálódása, a mai hegyek kiemelkedése (és lepusztulása), no meg a medencék lesüllyedése (és későbbi feltöltődése) szintúgy jól követhető a kiállítás hármas vertikális tagoltságot mutató terében. Felül mindig szemléletes és jó minőségű nagyított fotók, középen a paleontológiai leletek, preparátumok, lenyomatok, s más kézzelfogható emlékek, alul pedig a többnyire interaktív képernyős szimulációk és filmek. (Ezek közül jó néhány a termeszetfilm.hu stábjának munkája.)

Mindez persze csupán a geológiai keret, amely alkalmat nyújtott az evolúció újabb, ezúttal szárazföldi epizódjának startjához. Egy plafonra függesztett óriáscápamakett mutatja, hogy az egykori meleg vizű tengerek sem voltak éppen lakatlanok, s egykoron a Kárpátok éppen csak formálódó karéjában is jól megéltek a mai B-mozik kiérdemesült sztárjai. S ha már itt tartunk: igazi revelációként hathat a látogatóra az a jó néhány hominida-karakter, melyeket a nemzetközi filmes szakmában (beleértve Hollywoodot) is respektált maszkmestereknek köszönhetünk. Már Gabi, a Rudapithecus (a legidősebb lelet) 3D-s modellje is figyelemre méltó, de a Homo heidelbergensis (Heidelbergi ember) kategóriába sorolt vértesszőlősi ős, Samu plasztikmása valódi remekmű (nyilván a gyereklátogatókra való tekintettel tartja ágyéka elé a frissen nyúzott állatbőrt). A múzeum örökös sztárja, az óriás mamutrekonstrukció mellől nem hiányozhat két elődünk sem, az egyik a Homo sapiensek, a másik a Homo neanderthalensisok csapatából - természetesen korhű lándzsákkal felszerelve. A mamutok szomorú sorsán amúgy is remekül tanulmányozható, miként hatott az állat- és növényvilág sorsára az utóbbi pár millió év hektikus, e tekintetben is glaciális jellegű klímája, a hol előretörő, hol visszavonuló jégmezők. A nagy termetű emlősök alkotta megafauna persze pusztulásnak indult - nem utolsósorban kreatív fajtánk szorgalmas ügyködése miatt.

Igen ám, de mint ezt a kiállítás is remekül illusztrálja, a Kárpát-medence számos klímamenekültnek is oltalmat nyújtott. Hegyeink északi, árnyékos oldalain, hűvös völgyeiben még ott élnek azok a fajták, melyek inkább a glaciális kor itteni hűvös sztyeppei klímáját csípték, s a hegyek túloldalán, a déli lankákon megélnek azok a növénytársulások is, amelyek nosztalgiával emlékeznek régi interglaciálisok, a mainál jóval melegebb, mifelénk leginkább szubtrópusi jellegű éghajlatára.

A pormacska dorombol

A Sokszínű élet külön blokkokban foglalkozik azokkal a tipikus és fajtársulásokban gazdag élőhelyekkel, melyek már csak veszélyeztetettségük miatt is megérdemlik a figyelmet. Ilyenek mindenekelőtt a vadvízi biotópok: az ezek védelmére létrehozott Ramsari Egyezményhez Magyarország már 1979-ben csatlakozott, s azóta (2008-ig) 28 élőhely került fel a védendő területek listájára, összesen több mint 225 ezer hektáron. De a védelem maga még kevés lehet - egy animáció éppen azt szemlélteti, miként gyorsítja fel például az állóvizek törvényszerű feltöltődését az antropogén eredetű szerves trutymó okozta eutrofizáció.

Miután megismerkedtünk az erdő fáival (üveglap mögött még éppen zöldellő levél- és ágminták révén), no meg a többszintű erdei élőhely kisebb-nagyobb lakóival, jöhetnek az egészen egzotikus lakózónák. Hazánk emberléptékű középhegységei rengeteg déli fekvésű karsztbokorerdőt rejtenek. Akik nem érik be a kiállítás gyönyörű természetfotóival és filmjeivel, azok élőben is közel kerülhetnek hozzájuk, mondjuk a Budai-hegység, a Bakony, a Vértes vagy a Mecsek megfelelő részeinek szemrevételezésével. S ha már a filmeknél tartunk: a hungarikumok közé tartozik az a két viperafaj is, mely endémikus mérgeskígyóként hazánkban is honos. A már a neve miatt is meghurcolt rákosi vipera egy csak nálunk élő alfaj, míg a keresztes vipera rögvest két altípusával is riogatja a kirándulókat. A viperák nászáról és a kis vipera burokban születéséről szóló repetitív, végtelenített természetfilm pedig nagy-nagy piros pontot érdemel. A tárlat bónusz érdeme, hogy megmutatja: a természetet a lusta embernek sem kell pusztán kábeltévén tanulmányoznia - házhoz jön magától is. Egy konyhai kredenc fiókjainak és szekrényeinek nyitogatásával nagyméretű plasztikmakettek alakjában kerül elénk a csótány, a ruhamoly, a lisztbogár és társaik, "akik" azt eszik, amit mi. Vagy amit éppen meghagyunk: akad olyan háztartási rovarféle, amely a pormacskán is vígan elél. De mindezeken túl a tárlat figyelmeztetés is: az ember is csak egy faj a sok-sok millió között, s fennmaradásának egyik záloga, hogy ez a fajgazdagság ne csökkenjen, legalábbis a kritikus szint alá. Nehéz feladat, mert bár bolygónk biodiverzitási forró pontjain, mindenekelőtt a trópusokon és tengereken tulajdonképpen csak mostanában kezdődött el a feltárás, más helyeken nyilvánvaló a szegényedés. Egyes becslések szerint naponta 50 faj tűnik el a tudósok által 4,5-5 milliósra becsült teljes állományból - miközben egy új faj kifejlődéséhez többnyire évezredek kellenek.

Magyar Természettudományi Múzeum, nyitva: kedd kivételével naponta 10-18-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.