Szemináriumkritika: Sunset Bulvár (Réz András: Vámpírok és véradók)

  • - andróczy -
  • 2003. október 9.

Tudomány

Kedden este hatkor az átlag bölcsészhallgatóban sokféle opció felmerül a Grinzingiben való sörözéstől Frenák Pál új show-jának megtekintéséig, az viszont csak a legritkább esetben, hogy meglátogasson egy kötelezően választható egyetemi szemináriumot. Így aztán a meglepetés erejével hat, amikor úgy kell keresztülbukdácsolni a lépcsőn ücsörgő nebulókon: lelkes fiatal arcok, csillogó szemek, zsibongó várakozás. Lassan befutnak az utolsónak érkezők, már kettős sorokban állnak a padok mögött, amikor végre megérkezik Réz András.
Villanynarancs

Kedden este hatkor az átlag bölcsészhallgatóban sokféle opció felmerül a Grinzingiben való sörözéstől Frenák Pál új show-jának megtekintéséig, az viszont csak a legritkább esetben, hogy meglátogasson egy kötelezően választható egyetemi szemináriumot. Így aztán a meglepetés erejével hat, amikor úgy kell keresztülbukdácsolni a lépcsőn ücsörgő nebulókon: lelkes fiatal arcok, csillogó szemek, zsibongó várakozás. Lassan befutnak az utolsónak érkezők, már kettős sorokban állnak a padok mögött, amikor végre megérkezik Réz András.

Ha a tömegtől nem is, de a címtől rossz érzésünk támad: lám-lám, vannak olyan egyetemi órák, melyek

kifejezetten hülye hallgatóknak

szólnak. Aki tanulni akar valamit - gondolhatja az oktató -, nem vesz fel ennyire komolytalan című tárgyat, így az álma nyugodt lehet: ő előre szólt.

Az előadás az internetet nem használók nyomorúságáról, hülyeségéről, begyöpösödöttségéről szóló hegyibeszéddel indul: aki nem tud vagy akar e-mailt küldeni, az egy retardált kriptokonzervatív barom, és magára vessen. A finom alázás később is folytatódik: amikor kiderül, hogy a jelenlevők túlnyomó többsége nem tudja, mi az a "geostracionárius" műhold, az előadó diadalvigyor kíséretében elmagyarázza az eszköz működési elvét.

Réz Andrásról egyvalamit biztos nem állíthatunk, hogy unalmas előadó volna. Mesterien használja a magyar nyelvet, színes, gazdag szókincset mozgat meg. Ez azonban gyakran öncélú csillogás, inkább az előadó felsőbbrendűségének alátámasztására szolgál. Rézt különösen gyengéd szálak fűzik az idegen szavakhoz és kifejezésekhez: a másfél órába a geostracionárius műhold mellett a pregnáns hitelesség, a televízió penetrációja, a relatíve kevés nóvum és a konzumuniverzum is belefért, hogy csak néhány példát említsünk.

Az előadótól a személyes utalások sem állnak távol: részleteket tudhattunk meg ifjúkoráról, továbbá hogy milyen alkoholt fogyaszt, és milyen ajándékot vitt Svédországból a feleségének. Előkerül még Szepesi és Vitray, Orson Welles, valamint rengeteg mélyreható elmélkedés az információs társadalom, a média és a gazdasági piacok működéséről.

Réz kínosan ügyel arra, nehogy túlságosan kockafejűnek vagy akadémikusnak tűnjön efféle igen komoly fejtegetések közepette, ezért igyekszik a huszonéves egyetemi ifjúság nyelvét kopírozni. Szól "klasszikus protestáns etikai szambázás"-ról, arról, hogy a 40 évvel ezelőtti televíziótulajdonosoktól nem lett volna szép elvárni, hogy "ne csak a műsort adják, hanem a >>kétzeringet és figyelmezteti a jónépet, hogy dolgozatleadásnál "aki tutira akar menni, csinál belőle egy hárdkopit". Mindezt a baromira, a marhára, illetve az állatira szavak sűrű ismételgetésével fűszerezve.

Mindent összegezve: a katedrán másfél órán keresztül

elszántan teszi a ripacsot,

ami sokszor valóban szórakoztató. De egy egyetemi katedrán valóban csak ez számít? Hogy az egész "műsor" legfontosabb eleme a népszórakoztatás? Ezen talán érdemes lenne egy kicsit elgondolkodni. Mert amit látunk-hallunk, csupán show, színészi produkció - a közönség "karlendítésre" röhög, már csak a tapsgép hiányzik. Előadást lehet meggyőződésből, akarásból, elhivatottságból vagy a legjobb esetben ezek együtteséből tartani. És persze lehet egészen más okokból is. Ha ugyanis Réz András csak azt tűzte ki magának célul, hogy önéletrajzában megemlíthesse az évtizedes felsőoktatási gyakorlatot, akkor teljesült a kívánsága. Ám az is lehet, hogy félre-értettük a szándékát.

- andróczy -

(Hely: ELTE BTK, Múzeum krt. 4-6., D épület, nagyelőadó; idő: minden kedden 18-19.30)

Figyelmébe ajánljuk

A magyar tehetséggondozó, ahol másképpen néznek a tinédzserekre

A Milestone Intézet 15 éve készíti fel sikeresen a világ legjobb egyetemeire jelentkező középiskolásokat, akiket autonómiára és felelősségvállalásra nevel. Az intézmény oktatási igazgatója szerint a legfontosabb, hogy a diákok megtalálják azokat a kérdéseket és témákat, amelyek őszintén foglalkoztatják őket. Ebben segítenek a Milestone-ban oktató szakemberek.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.