Szemináriumkritika: Sunset Bulvár (Réz András: Vámpírok és véradók)

  • - andróczy -
  • 2003. október 9.

Tudomány

Kedden este hatkor az átlag bölcsészhallgatóban sokféle opció felmerül a Grinzingiben való sörözéstől Frenák Pál új show-jának megtekintéséig, az viszont csak a legritkább esetben, hogy meglátogasson egy kötelezően választható egyetemi szemináriumot. Így aztán a meglepetés erejével hat, amikor úgy kell keresztülbukdácsolni a lépcsőn ücsörgő nebulókon: lelkes fiatal arcok, csillogó szemek, zsibongó várakozás. Lassan befutnak az utolsónak érkezők, már kettős sorokban állnak a padok mögött, amikor végre megérkezik Réz András.
Villanynarancs

Kedden este hatkor az átlag bölcsészhallgatóban sokféle opció felmerül a Grinzingiben való sörözéstől Frenák Pál új show-jának megtekintéséig, az viszont csak a legritkább esetben, hogy meglátogasson egy kötelezően választható egyetemi szemináriumot. Így aztán a meglepetés erejével hat, amikor úgy kell keresztülbukdácsolni a lépcsőn ücsörgő nebulókon: lelkes fiatal arcok, csillogó szemek, zsibongó várakozás. Lassan befutnak az utolsónak érkezők, már kettős sorokban állnak a padok mögött, amikor végre megérkezik Réz András.

Ha a tömegtől nem is, de a címtől rossz érzésünk támad: lám-lám, vannak olyan egyetemi órák, melyek

kifejezetten hülye hallgatóknak

szólnak. Aki tanulni akar valamit - gondolhatja az oktató -, nem vesz fel ennyire komolytalan című tárgyat, így az álma nyugodt lehet: ő előre szólt.

Az előadás az internetet nem használók nyomorúságáról, hülyeségéről, begyöpösödöttségéről szóló hegyibeszéddel indul: aki nem tud vagy akar e-mailt küldeni, az egy retardált kriptokonzervatív barom, és magára vessen. A finom alázás később is folytatódik: amikor kiderül, hogy a jelenlevők túlnyomó többsége nem tudja, mi az a "geostracionárius" műhold, az előadó diadalvigyor kíséretében elmagyarázza az eszköz működési elvét.

Réz Andrásról egyvalamit biztos nem állíthatunk, hogy unalmas előadó volna. Mesterien használja a magyar nyelvet, színes, gazdag szókincset mozgat meg. Ez azonban gyakran öncélú csillogás, inkább az előadó felsőbbrendűségének alátámasztására szolgál. Rézt különösen gyengéd szálak fűzik az idegen szavakhoz és kifejezésekhez: a másfél órába a geostracionárius műhold mellett a pregnáns hitelesség, a televízió penetrációja, a relatíve kevés nóvum és a konzumuniverzum is belefért, hogy csak néhány példát említsünk.

Az előadótól a személyes utalások sem állnak távol: részleteket tudhattunk meg ifjúkoráról, továbbá hogy milyen alkoholt fogyaszt, és milyen ajándékot vitt Svédországból a feleségének. Előkerül még Szepesi és Vitray, Orson Welles, valamint rengeteg mélyreható elmélkedés az információs társadalom, a média és a gazdasági piacok működéséről.

Réz kínosan ügyel arra, nehogy túlságosan kockafejűnek vagy akadémikusnak tűnjön efféle igen komoly fejtegetések közepette, ezért igyekszik a huszonéves egyetemi ifjúság nyelvét kopírozni. Szól "klasszikus protestáns etikai szambázás"-ról, arról, hogy a 40 évvel ezelőtti televíziótulajdonosoktól nem lett volna szép elvárni, hogy "ne csak a műsort adják, hanem a >>kétzeringet és figyelmezteti a jónépet, hogy dolgozatleadásnál "aki tutira akar menni, csinál belőle egy hárdkopit". Mindezt a baromira, a marhára, illetve az állatira szavak sűrű ismételgetésével fűszerezve.

Mindent összegezve: a katedrán másfél órán keresztül

elszántan teszi a ripacsot,

ami sokszor valóban szórakoztató. De egy egyetemi katedrán valóban csak ez számít? Hogy az egész "műsor" legfontosabb eleme a népszórakoztatás? Ezen talán érdemes lenne egy kicsit elgondolkodni. Mert amit látunk-hallunk, csupán show, színészi produkció - a közönség "karlendítésre" röhög, már csak a tapsgép hiányzik. Előadást lehet meggyőződésből, akarásból, elhivatottságból vagy a legjobb esetben ezek együtteséből tartani. És persze lehet egészen más okokból is. Ha ugyanis Réz András csak azt tűzte ki magának célul, hogy önéletrajzában megemlíthesse az évtizedes felsőoktatási gyakorlatot, akkor teljesült a kívánsága. Ám az is lehet, hogy félre-értettük a szándékát.

- andróczy -

(Hely: ELTE BTK, Múzeum krt. 4-6., D épület, nagyelőadó; idő: minden kedden 18-19.30)

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.