Szerepjátékok - Határok közé szorított fantázia

  • Korom Bori
  • 2009. július 9.

Tudomány

Első ránézésre érthetetlen, hogy a kötetnyi szabálykönyv, papírmunka és a kikerülhetetlen fejszámolás dacára miért szánják Magyarországon több mint ötvenezren ráérő idejüket szerepjátékra. A hobbijáték a nyolcvanas évek végén vert gyökeret nálunk, és még az első generáció sem unta meg.
Első ránézésre érthetetlen, hogy a kötetnyi szabálykönyv, papírmunka és a kikerülhetetlen fejszámolás dacára miért szánják Magyarországon több mint ötvenezren ráérő idejüket szerepjátékra. A hobbijáték a nyolcvanas évek végén vert gyökeret nálunk, és még az első generáció sem unta meg.

"Oké, neked ront az első ork, mit teszel?" "Lecsatolom Kharitot, a Védelmezőt, és támadok." "Rendben, kezdőt kérek." Lóri megfog egy húszoldalú átlátszó kockát, hivatalos nevén a gyémántkockák közül a D20-ast, és dob. Marci takarásban dob az ork nevében. Felpillant, a gyémántkockáról leolvassa a 16-ost, és bólint: "Megdobtad, tied a kezdő támadás" - a kisebb társaság órák óta múlatja az időt asztali szerepjátékkal. Zömük tapasztalt játékos, már több mint tíz éve kezdte. "Még egyetem alatt alakult ki, egész hétvégéket játszottunk át" - állítja Lóri, miután "legyakta" az orkot.

A törpék szakálla

A szerepjáték, a role-playing game olyan társasjáték, amit legalább ketten, de inkább nagyobb társaságban játszanak. Fantáziavilágban járunk, hol szigorú, hol lazább keretek között: előre meghatározott, s nem megváltoztatható, hogy mekkora a város, ki az uralkodó, milyen fajok élnek ott, de a konkrét történetet a résztvevők közösen formálják. Egy-egy játékos a közösen elképzelt világ egy-egy kitalált szereplőjét, azaz karakterét alakítja, egyikük pedig a KM, azaz kalandmester. Neki nincs saját karaktere, viszont irányíthat minden olyat, amit a játékos karaktere nem befolyásolhat, így az időjárást, a nem játékoskaraktereket, vagyis ellenségeket és mellékszereplőket is. Az egészet afféle kollektív regényíráshoz lehet hasonlítani. A KM elmondja, mit látnak, a játékosok pedig kitalálják, hogyan reagál a karakterük, aztán kiszámolják, mi történik.

A játék és a vaskos szabálykönyvek alapja, hogy mindent igyekeznek számszerűsíteni. Külön értéke lehet az erőnek, az ügyességnek, kiszámolható, mennyi terhet bír el a karakter, mennyit sebez egy adott fegyverrel stb. Ismert a valószínűsége, hogy a karakter célba talál, meghallják a lépteit, adott, mennyit tapasztal, a véletlen számszerűsítésére pedig ott a kockadobás. A jelen társaságnál is különböző színű és oldalú - geometriailag pontos kifejezéssel - dobótestek vannak, a játékosoknak hanyagul kocka vagy az oldalaik száma után K20, K6 stb. Nem mindegy, mikor melyikkel dobnak, a felszereléseknél is feljegyzések állnak, mint 2d6 ("d", mint dice, azaz kocka), vagyis az adott fegyver sebzési értékét úgy kapjuk, hogy a hat-oldalú kocka eredményét kétszerezzük. Így kiszámolható, hogy a játékos megjelölte cselekvést a karakter el tudja-e végezni. A karakter mindeközben tapasztal, fejlődik, ami játéktechnikailag annyit tesz, hogy adott mennyiségű TP elérésével "szintet lép", így a játékos növelheti karaktere bizonyos értékeit.

A számítások mellett hagyatkozhatunk a világleírásra is. Ebben megvan az adott terület vízrajzától a hegyi törpék szakállszínén át az istenek hitvilágáig minden, ami a környezetet jellemezheti. Puskázni lehet a karakterlapról is; a karakter értékei és felszerelése leshetők le. Mivel a játékos egy karakterrel gyakran évekig játszik, nem árt feljegyezni az NJK-k nevét és a helyszíneket.

Ha messzire akarunk visszanyúlni az időben, a szerepjátékok előfutárának a hadviseléssel egyidős harci játékokat tekinthetjük. A huszadik század hatvanas éveiben ezek egyszer csak hallatlanul népszerűek lettek az Egyesült Államokban. Az akkoriban (is) gyakori szervezett játékostalálkozók egyikén, az 1968-ban indult Gen Conon (a különféle "szakkifejezések", rövidítések jelentése keretes Kislexikonunkban olvasható) találkozott az alapító Gary Gygax és Jeff Perren - az utóbbinak már volt egy rövidebb szabályrendszere a középkori harci figurákhoz. Perren engedélyével Gygax kibővítette a "szabályzatot", és megfűszerezte fantasyelemekkel. Az így létrejött és Chainmail néven megjelentetett rendszer keltette fel Dave Arneson érdeklődését, levelezés majd egy Gen Con-os találkozás után szövetkeztek Gygaxszel és megkezdték a játék finomítását. A projekt első vázlatát visszajelzések alapján bővítették, és lényegében ez az anyag jött ki 1974-ben a Gen Conon, a Chainmail utódaként Dungeons & Dragons, azaz D&D néven.

A D&D játékosai az addigi harci játékokkal szemben nem hadseregeket irányítottak, hanem karaktereket. Ehhez jöttek a fantasyelemek, illetve a "fejlődő karakter" koncepció. A legtöbben ezen 1974-es kiadványt tekintik az első szerepjátéknak, a D&D pedig máig vezető tényezője a szerepjátékiparnak. Megjelenését számos szabálykiegészítés követte játék-, illetve fantasymagazinokban, miközben további D&D kiadványok láttak napvilágot, de gombamód szaporodtak a konkurens játékok is. A nyolcvanas évekre kialakult szerepjátszási szokások és világok egy évtizedes csúszással Magyarországon is megjelentek.

A Rubin Kódex

A szerepjáték maga a nyolcvanas évek végén kezdett szivárogni Magyarországra, okkal komótosan. Egyrészt a komolyabb kiadványokhoz bajosan lehetett hozzájutni, pláne hivatalos fordításban, másrészt a játékosok nagyja még huszonéves diákként, önálló kereset híján nem szolgált sziklaszilárd alanyául a szerepjáték-iparnak. A hőskort ezért lelkes akciók, nyaralókban, kollégiumokban tartott találkozók, továbbadott könyvek jellemezték. Ezt az underground szellemet jelzi az advanced D&D kalózfordítása is, melyet gépelt fénymásolatként adogattak kézről kézre Rubin Kódex néven.

A rendszerváltást követő könyvdömpingben természetesen megjelentek a kifejezetten fantasytémájú kiadványok is, például Robert E. Howard, Michael Moorcock vagy R. A. Salvatore művei, de a magyarok is beindultak. Igaz, a legtöbb hazai szerző, ahogy Kornya Zsolt, Nemes István vagy Gáspár András, álnéven írt.

Ekkorra már kifejezetten a szerepjáték műfajával foglalkozó lapok jelentek meg; az Atlantisz (havilap - lánykori nevén Fantasy magazin) és a Bíborhold (később Holdtölte). A szerepjáték előtt érkeztek Magyarországra az ún. lapozgatós könyvek is, amelyeknél az olvasó nem paszszívan és lineárisan olvas, hanem úgyszólván interaktív módon. A történet fordulópontjainál választhat, és aszerint olvas tovább, így egy könyvnek számos története és végződése van. Innen a "lapozgatós" név: minden lehetőség egy adott oldalra irányít.

A külföldi szerepjátékok lassú terjedését beelőzte a hazai ipar, a korai magyar fejlesztések közül máig legnépszerűbb a M.A.G.U.S. A név egy kolostor mozaikszava: Miracle Adeptia Guns Urrus Sorrate, itt jegyzik fel a kalandozók tetteit. Erre utal a játék alcíme is: Kalandozók Krónikái.

A kilencvenes évek második felére Magyarországon akkorára dagadt a szerepjátékosok hada, hogy máris két táborra oszlott. A M.A.G.U.S.-osok a Rúna magazint olvasták, a D&D és a külföldijáték-pártiak inkább a Bíborholdat, ekkor terjedtek el a M.A.G.U.S. akkori gúnynevei is, mint V.A.R.Á.Z.S.L."., M*, illetve a Nagy Zöld (a 1993-as törvénykönyv emlékezetes színe miatt).

Az ezredfordulóra a szerepjátszás itthon is a játékipar komoly ágazatává nőtte ki magát. Klubok, rendszeres találkozók szerveződtek, és kaput nyitottak az első szaküzletek, mint a Silverland, a Sárkányfészek vagy a Trollbarlang.

Időközben felbukkantak a szerepjáték eredeti, asztali verziójától eltérő típusok, mint a gyűjtögetős kártyajáték, ahol a játékosok vásárolt kártyákból összeállított paklival játszanak, vagy az élő szerepjáték, ahol a résztvevők eljátszanak egy megbeszélt jelenetet, és számíthatnak a játékos képességei is. Egyre elterjedtebbek a számítógépes szerepjátékok, programozott egyjátékos vagy többjátékos pályákkal, és az internet elterjedésével megjelentek az online játékok, ahol a világhálón keresztül korlátlan mennyiségű játékos kapcsolódik a programhoz. Az internetnek köszönhető a fórumos szerepjáték is. Ebben mindenki fórumbejegyzésként írja le a cselekedeteit, gondolatait, véleményét.

Az évek során annyi világ jött létre, hogy már ezek is csoportosíthatók. A legismertebb a fantasyvilágkép, mint az Advanced D&D vagy a M.A.G.U.S. Létezik még a Cyberpunk, melyre példa a Cyberpunk 2020 játék, illetve az alternatív történelem, amelyet a Pendragon vagy az Ars Magica képvisel. Az "alternatív napjaink" kategóriába a James Bond 007, a sci-fihez a Star Wars, a westernhez pedig a Coyote - szigorúan a tulajdonos engedélyével. Emellett indul még humor kategóriában a Ghostbusters, szuperhős vonalon a Marvel Superheroes, a horrorkedvelőknek meg ott a Call of Cthulhu. És persze van, hogy ezek keverednek, mint a fantasy/cyberpunk Shadowrun esetében. Néha a kiadók addig gyártják a kiegészítőket, míg egy világból két világ lesz, mint a középkori Dark Ages: Vampire, ami eredetileg a napjainkban játszódó Vampire: The Masquerade változata.

A felsorolt világok nem kötik meg, hogyan játsszunk bennük, bár az egyik jobban alkalmas rejtélyek felgöngyölítésére, míg a másik inkább hadakozásra inspirál. A számítógépes verzió merevebb, a kerettörténet drasztikus alakítására nincs lehetőség, ezért a leírásokban gyakran találkozni (angol) stíluselnevezésekkel, hogy hosszabb történetmesélés nélkül visszaadják a játék hangulatát.

Az egyik legegyszerűbb stílus a "hack-and-slash", magyarul "üsd-vágd". Ilyenkor a karakter személyisége nem jelentős, a lényeg, hogy egyik ellenséget csépeljük a másik után. Létezik még a "monty haul", azaz a tápolás, melynek célja, hogy a karakter minél jobb felszerelést szerezzen. Az előző kettőt kombinálja a dungeonirtás. A legtöbb esetben a szörnyekkel és kincsekkel tömött labirintus sémát turbózzák fel, ahol a karakter egyedül vagy csapatban kóborolhat kedvére. A szerepjátékosok szarkasztikus oldalát mutatja a "heroic fantasy" stílus, ahol minden karakter a végsőkig hisz a jó győzelmében és a gonosz bukásában, de főként a világbékében. A rejtvényfejtő, azaz "puzzle-solving" stílus esetén logikai feladvány, bűnügy vagy valamilyen összeesküvés a történet alapja. Ez gyakran keveredik a "role-playing" vagyis szerepjátszó stílussal, ahol a karakter jellemhű kijátszása a fontos, a gyávák az anyjuk szoknyája mögé bújnak, a bátrak küldetésnek tekintik a kenyérsütést is.

Pró-kontra

Mára a fantasy- és a sci-fi téma szokványos, nem csodálkozunk, ha félszerzetek érzelegnek könnybe lábadt szemmel főműsoridőben. Megjelenésükkor azonban nem kevés fenntartással figyelték a szerepjátékokat, mind az USA-ban, mind Magyarországon. Mivel gyakori elemek a fantázialények és az esetenként gonosz, mágiahasználó karakterek, korán felmerült az okkultizmus és sátánizmus vádja. A szerepjáték védelmében azóta is gyakran elhangzik, hogy egy egészséges embert az ilyen "azonosulás" egyáltalán nem fenyeget személyiségtorzulással.

Manapság inkább az vált ki aggodalmat, hogy a szerepjátékos könnyen elveszítheti a realitásérzetét, az agresszív stílusú játék pedig erőszakra buzdíthat. Tény, hogy az élvezetes jellemjátékhoz rutin kell: nem bátorítja a céltalan rombolást, bár a kezdeti szakasza kétségkívül akciódús, de ekkor a játékos még csak tanulja a szabályrendszert. Ezt a fázist már kísérletező kedv követi, s végül eljő a jellemjáték szakasza.

Ellenzői kiemelkedően addiktív szórakozásnak tartják, bírálják jellemformáló, -torzító hatását is, főleg fiatalabbak és olyanok esetében, akik hajlamosak elmenekülni a valóság elől. Pártfogói szerint az átlagos játékost nem érik szélsőséges hatások, a kirívó esetek szinte mindig kirívó személyiséget takartak.

A szerepjáték mellett a legfontosabb érv, hogy fejleszti a kreativitást, hiszen nagyban épít a fantáziára. A deviáns hajlamúaknak kitűnő alkalom a valóságban nem elfogadott normasértések kiélésére, s ez nyilván feszültségcsökkentő. Említik még a kommunikációs és problémamegoldó készség javulását, illetve hogy jó kezdeményezőkészséget teremt. Végül pedig öszszekovácsolja a játékosokat, ahogy az egy szabad időben végzett társas játékhoz illik is.

Kislexikon

RPG (role-playing game) - szerepjáték

KM - kalandmester; DM - dungeon master; GM - game master

JK - játékoskarakter = PC (player character)

NJK - nem játékoskarakter = NPC (non player character)

TP - tapasztalati pont = XP (experience point)

D20 (dice 20) - húszoldalú kocka

Gen Con - Genova Convention, a helyszínéül szolgáló Lake Genova után

D&D - Dungeons & Dragons

Rubin Kódex - az Advanced Dungeons & Dragons hazai kalózfordítása

V.A.R.Á.Z.S.L.". - M* - Nagy Zöld - M.Á.G.U.S.

egyjátékos (single player)

többjátékos (multiplayer)

CCG (collectible card game) - gyűjtögetős kártyajáték

LARP (live action role-playing game) - élő szerepjáték

CRPG (computer role-playing game) - számítógépes szerepjátékok

MMORPG (massively multiplayer online role-playing game) - online szerepjáték

FRPG (forum role-playing game) - fórumos szerepjáték

Party - kalandozócsapat

Figyelmébe ajánljuk

„Mi nem ítélkezünk, aki úgy érzi, hogy segít neki ez az ételadomány és rászánja az időt, annak adunk”

2014 óta kéthetente száz-százötven embernek ad főtt ételt és tartós élelmiszert Makón a Heti Betevő, a kezdeményezést önkéntesek mellett pékségek, éttermek, vállalkozók éltetik. Az ételosztásra érkezők főleg idős és rossz körülmények között élő emberek, de az önkéntesek mindenkinek adnak, aki úgy érzi, segít neki az ételadomány. 

Ungvári Tamás: A dandyt elfogadom

  • Urfi Péter

Teljesen legális, belügyi bárcával vártak a legszebb lányok – dicsekedett az író, fordító majd' tíz évvel ezelőtt, amikor egy fotó történetét is alaposan körbejárta Urfi Péter kérdésére. Idézzük fel az Ungvári Tamással készült interjút egy 2016-os lapszámból!

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).