Szerzői jogok a telefonközpontban: Kicsengetés

Tudomány

Ismét léptek egyet a szerzői jogok hivatásos védői: a taxiscégek, konditermek, áruházak, árvaházak és a vízi drogdiszkók már eddig sem úszták meg ingyen, de az év elejétől már a zenélő telefonközpontok fenntartóinak is jogdíjat kell fizetniük.

Ismét léptek egyet a szerzői jogok hivatásos védői: a taxiscégek, konditermek, áruházak, árvaházak és a vízi drogdiszkók már eddig sem úszták meg ingyen, de az év elejétől már a zenélő telefonközpontok fenntartóinak is jogdíjat kell fizetniük.

Nem árt tudnunk, hogy a hatályban lévő törvény szerint, ha Magyarországon bárhol bármely szituációban felcsendül egy melódia, azért valakik már kicsengették a pénzt - vagy ha mégsem, akkor megnézhetik magukat.

A szerzői jogdíjak beszedésének honi felelőse az Artisjus Egyesület, akik a befolyt pénzen általában osztoznak a két másik kollektív jogkezelővel, a lemezkiadókat tömörítő Mahaszszal, valamint az Előadóművészek Jogvédő Irodájával. Az Artisjusnál a zenefelhasználásról szerzett tapasztalatok bővülésével hatol előre a jogi szabályozás: a taxik, áruházak, strandok már fizetnek, most viszont a telefonközpontok kerültek sorra, mivel hívásvárakoztatás közben különböző, ámde egyként rettenetes zeneszámokkal nyűvik a telefonáló amúgy is elhasznált idegeit. Nos, ezután is játszhatják a Hópelyhek táncát Tomitától, Scott Joplin-számokat analóg szintin elővezetve, vagy jöhet Vangelis, a zene abszolút nullpontja,

mindenképpen fizetniük kell,

mégpedig szabott árakon: 1-20 mellékvonal esetén havi 1000 forint, 20-100 csatlakozó vonalnál már 1500 forint a taksa, azután pedig 50 mellékvonalanként ugrik egy ötszázast a díjszabás. Akik naiv módon lejárt védettségű felvételekkel akarnak villogni (frappáns ötletnek tűnhet például a viaszhengerre felvett Kossuth-beszéd remastered verziója), ne adj´ isten saját zeneművel szeretnék - nem kis befogadói áldozatok árán - elkerülni a jogdíjfizetést, azok csalódni fognak. A szerzői jogok védői nem kívánják elválasztani az ocsút a búzától, úgyhogy aki zenét nyomat, az fizet - elvégre arra senkinek sincs ideje, hogy utánanézzen, mikor kapcsolják ki a nyolcvanéves gramofonlemezt, és váltanak át inkább lakodalmas technóra. A saját szerzemények viszont maguk is - meglehet, nem kért - védettség alá esnek, éppen ezért nyilvános felhasználásuk esetén így is, úgy is beszedik értük a védelmi pénzt.

A jogászok mindezt távbeszélő útján megvalósuló zenei felhasználásnak nevezik.

Felvetődhet persze a kérdés: vajon honnan értesül arról a szerzői jogvédő, hogy hirtelen felindulásból dodekafón zenére várakoztatjuk cégünk jobb sorsra érdemes ügyfeleit? Első gyanúnk persze a Matávra terelődik, de szó sincs róluk: az Artisjus ugyanis

a telefonkönyvből indul ki,

innen veszi szerzői jogdíjfizetés tekintetében gyanúsnak tűnő potenciális ügyfeleit, majd nekilát lenyomozni őket. Ennek, az obligát telefonálgatáson kívül, fontos eleme egy úgynevezett tájékoztató levél kiküldése, melynek nélkülözhetetlen tartozéka az adatszolgáltató lap, a jövendőbeli kliensek ezen vallhatják meg, hogy a süket csöndet vagy inkább az Artisjus szabott árait választják-e. Ha késlekednének, megy az ismételt felszólítás, ha megvallják tetteiket, úgy negyedévenként kapják a jogdíjfizetési közlönyt, mely tartalmazza az aktuális tarifákat. Az Artisjus egyéb esetekben is előszeretettel használja szorgalmas kutatómunkával kialakított nyilvántartásait: dolgoztak ugyan kamarai meg a KSH-tól származó információk alapján, ám ezek a nyilvántartások állításuk szerint nem vehetik fel a versenyt a saját terméssel. Ezek után talán meglepő, de az Artisjus mindössze 30 munkatárssal végzi a maga felderítői, kutatói és ellenőrzési tevékenységét - kielégítően. És hogy biztosan akad munkájuk, azt az Artisjus legfrissebb közleménye is bizonyítja, melyben fehéren-feketén ott áll, hogy a szerzői jogvédők a jogdíjszámítás alapját képező adatokat, továbbá a zeneművek felhasználásának módját és mértékét a helyszínen ellenőrizhetik.

Barotányi Zoltán

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.