"Szolidaritást vállalt a társadalom peremén élő emberekkel"

  • narancs.hu
  • 2023. december 13.

Tudomány

Az ÓVÁS! Egyesület emlékezik a napokban elhunyt Ladányi János szociológusra.

Ladányi János közel két évtizeden át társunk volt a zsidónegyed megmentéséért folytatott küzdelmünkben. Azt a szakmaiságot képviselte – jóbarátjával, a nemrég elveszített Perczel Annával, az ÓVÁS! elnökével együtt –, mely egységként kezelte az épületeket és a városnegyed lakóit. Jánosnak nem volt térkép e táj. Az épületek szépségén túl szociológusként és érző emberként látta az ott lakó fiatal párokat, idős embereket is, akiket kiszorított a „buldózeres városrehabilitáció”. Ezt a kifejezést János nevéhez kötjük, mellyel jól érthetővé tette az ügyet, amiért az ÓVÁS! küzdött. Kutatói munkásságában makacsul és állhatatosan vállalt szolidaritást a társadalom peremén élő, kitaszított emberekkel, a rendszerváltás veszteseivel. Meg akarta értetni és láttatni sorshelyzeteiket és problémáikat. Egyik megrázó könyve már címében is állásfoglalás: Leselejtezettek

 

János az általa képviselt témák intellektuális megközelítésében és az azokért való érzelmi elköteleződésben is különlegesen egyedi volt. Elméleti munkáján túl a számára fontos ügyek mellett ki is állt, alapos szakmai indoklásainak súlya volt. A zsidónegyed tönkretétele elleni akciókban a siker elérése érdekében minden követ megmozgatott. Ha kellett, barátokat mozgósított, ha kellett, politikusokkal, döntéshozókkal tárgyalt. Így valósulhatott meg 2010-ben a Király utca 15. udvarán álló egykori gettófal rekonstrukciója is, így került fel rá és az épület homlokzatára emléktábla. Csodálatos eseményeket is szervezett: kedves emlékünk róla a Rumbach Sebestyén utcai zsinagóga felújítás előtti terében szervezett hangverseny. Szubjektív tudományos önéletrajza, a Hanyatló világok címe azt is sejteti, hogy tette mindezt egy olyan világban, amelyben nem csak az általa kutatott közösségek hanyatlanak, hanem a számára fontos értékek is.

 

János okos, egyedi humorral fűszerezett iránymutatásaira, sokszor éles, a problémák mélyére mutató megjegyzéseire mindig emlékezni fogunk. Az ÓVÁS! keretében Perczel Anna utolsó kutatása, a „Kik éltek, kik építettek itt?” projekt Jánossal együtt azt kutatta, hogy hogyan és mennyire járult hozzá Budapest zsidó lakossága a város fejlődéséhez, világvárossá válásához – az épületek, építtetőik és lakóik szempontjából. János kutatását a betegsége miatt már nem tudta befejezni. Az, amit elvégzett, így is pótolhatatlanul értékes. 

 

Nehéz búcsút vennünk Jánostól, egyesületünk egy újabb alapítótársától. Emléke legyen áldott! 

 

Az ÓVÁS! Egyesület közössége

 

(Címlapfotó: Jávor István)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.