A web 2.0 és a diktatúrák

Üdvözlet Utópiából

  • Bihari Ádám
  • 2012. október 7.

Tudomány

A nyugati világ hajlamos a demokrácia varázsfegyvereként tekinteni a web 2.0-ra, de a helyzet nem ennyire egyértelmű. A diktatúrák ugyanis, ha éppen nem az internetszolgáltatás teljes beszüntetésével vagy a káros tartalom szűrésével vannak elfoglalva, baráti viszonyt ápolnak a világhálóval.

Az arab tavasztól az iráni "Zöld Forradalmon" át az ázsiai autoriter rendszerekben szervezett ellenzéki akciókig terjed a web 2.0 forradalmak (fél)sikersztorilistája. A nyugati világ már a teheráni tömegtüntetések idején kitörő lelkesedéssel és optimizmussal bámulta az eseményeket, sokan rögtön a diktatúrák és autoriter berendezkedések kihalásáról, a részvételi demokrácia globális forradalmáról kezdtek beszélni. Azóta jó pár diktátor eltűnt a történelem süllyesztőjében, csakhogy például Ben Ali vagy Mubarak távozása óta már eltelt majdnem két év, és Tunéziában vagy Egyiptomban továbbra sem tűntek fel számottevő demokratikus erők. A virtuális világban leginkább otthonosan mozgó fiatal, szekuláris egyetemista értelmiségi rétegnek ugyanis szinte egyáltalán nem osztottak lapot az időközben megrendezett parlamenti választásokon. Iránban a Zöld Forradalom eredménytelenül ért véget, Kínában pedig a rohamsebességgel növekvő internetelérés (félmilliárd felhasználó) ellenére sem látszik jele a demokratikus értékek favorizálásának.

A szabad véleménynyilvánítástól rettegő hatalmak korlátozási módszereire az állami propaganda agresszív terjesztésétől a felhasználók számára hozzáférhető tartalmak szűrésén, bizonyos oldalak és keresőszavak teljes tiltásán, a netkapcsolat sebességének visszafogásán át az internet-hozzáférés korlátozásáig olykor a teljes blokádig sok minden jellemző; a legtöbb helyen az alkalmazott módszerek átfedik egymást. A legnagyobb veszély a felhasználókra mégsem a korlátozás, az információ elzárása, hanem az adatcsomag, amit böngészés közben a hatalom begyűjt róla.

Kínai szevasz

Pekingben hamar rájöttek, hogy sokkal hasznosabb, ha nem ellenségként, hanem eszközként kezelik a világhálót. Az országban működő 50 Cent Party nevével ellentétben nem az amerikai rapper helyi rajongóit tömöríti, hanem a kínai kormány által pénzelt bérbloggereket, akik a pártot dicsőítő kommentekkel és bejegyzésekkel árasztják el a kényes oldalakat. A név a kínai székhelyű, de angol nyelvű Global Times egyik cikke nyomán terjedt el, amely először tudósított arról, hogy a Hunan tartománybeli Csangsa városi tanácsa fél jüant fizet hozzászólásonként. A 2004-ben indított kezdeményezés azóta kiterebélyesedett, és a módszer is finomodott: a kommentelők olykor még kritikai megjegyzéseket is tesznek, és csak azután rukkolnak elő a hatóságok álláspontját képviselő érvekkel és magyarázatokkal. A sanghaji Kommunista Ifjúsági Liga honlapján közölt összefoglaló alapján legalább 200 esetben alkalmazták sikerrel a trollokat, például a H1N1 influenza vírus okozta pánik idején, bánya- és gyárszerencsétlenségeknél, vagy az egy ideig kötelező tartalom-ellenőrző szoftver, a Green Dam használata miatt kitört botrány alatt.

Nem csoda tehát, hogy Human Rights Watch 2012-es jelentése szerint a Kínai Népköztársaság ellenőrzi a legátfogóbban és legkifinomultabban állampolgárai virtuális tevékenységét. A nemzetközi szervezet tanulmánya állítja, hogy a kiemelkedő mértékű gazdasági fejlődés és az életszínvonal jelentős javulása ellenére az állam továbbra is semmibe veszi a szólásszabadságnak és a véleménynyilvánításnak a nemzetközi jogban rögzített garanciáit, cenzúrázza az online sajtót, korlátozza és akadályozza az újságírók, bloggerek tevékenységét. A keresőoldalak kötelesek kiiktatni a keresési eredmények közül a kényes témákat, elérhetetlen a Facebook, a Twitter és a YouTube is - noha különböző szoftverek, ingyenes és fizetős virtuális magánhálózatok (VPN) és proxyoldalak segítségével ez a korlátozás kijátszható. A legjellemzőbb a proxyszerverek használata, csakhogy ezeknek az oldalaknak a terhelhetősége limitált, és bizonyos kezelőfelületeket képtelenek megjeleníteni.

Nincs kompromisszum

Ahol a bonyolult ellenőrzés és az államilag finanszírozott átverés még nem honosodott meg, ott a szigor és a tiltás marad. 2009-ben az iráni elnökválasztások idején kitört Zöld Forradalmat nyugati publicisták kezdték el Twitter-forradalomként emlegetni, arra utalva, hogy a rezsimmel szembeni ellenállás részben a 140 karakteres instant üzenetek segítségével koordinált akciósorozat volt. A hatalom nem késlekedett a válasszal, a hatóságok közvetlenül a választási eredmények bejelentése előtt több mint egy órára letiltották a civil hozzáférést Irán egész területén, majd az adatforgalom jelentős korlátozásával indították újra, ezzel próbálva elvágni a valós idejű kommunikációt a nagy tömegek között. Hamarosan szűrni kezdték az Iránból elérhető YouTube-tartalmakat és a Facebook forgalmát is, a gyanús honlapokat pedig elérhetetlenné tették. Az ellenzékiek egy ideig a közösségi oldalakon osztották meg olyan nyílt szerverek elérhetőségét, melyeken keresztül lehetőség volt kikerülni a korlátozásokat, ám a hatóságok hamarosan ezeket is kiiktatták. Az ellenzéknek ma sincs könnyű dolga, már a választások előtt is Iránban működött Kína után a leghatékonyabban az internetes adatforgalom szűrése és ellenőrzése, ami azóta még intenzívebbé és szofisztikáltabbá vált.

Líbiában jóval nehezebben tudták kontrollálni a zavargások megszervezésére szolgáló kommunikációs csatornákat, bár - mint utólag kiderült - a felkelői internetes tevékenység monitorozásához a Kadhafi-rezsim olyan nyugati cégektől kapott segítséget, mint a francia Bull SA egyik részlege, az Amesys, vagy a dél-afrikai VASTech, de Narus nevű leányvállalata révén még a Boeing is képbe került. Kadhafi azonban nem finomkodott, az első tüntetések után egyszerűen átvágatta a nyugatról keletre irányuló szolgáltatást biztosító, a tengerfenéken húzódó optikai kábelt.

Észak-Koreában az országon belül csak műholdon keresztül lehet csatlakozni a világhálóhoz, a letöltési sebesség 492 kbit/másodperc - ezzel egy kezdetleges oldal betöltése is hosszú percekig tart. Phenjan egyetlen internetkávézója szintén ezt a kapcsolatot használja. Létezik ugyanakkor egy alternatív kommunikációs csatorna, Észak-Korea külön bejáratú belső hálózata, a Kwangmyong, amely a kormányzati és az állami intézményeket köti össze a gyárakkal, a bankokkal és más kiemelt stratégiai helyszínekkel. Jelenleg csupán harminc észak-koreai honlap létezik, kivétel nélkül az állami propaganda szolgálatában. Korábban volt egy webshop is, Cholima néven, amelyen keresztül kínai és észak-koreai termékeket lehetett rendelni, ez azonban kétéves működés után, 2010 augusztusában bezárt. A kínai határ közelében a becsempészett mobiltelefonokkal azért van lehetőség külföldi hálózat elérésére, de ez drága és kockázatos szórakozás.

Digitális foglyok

A kiberutópia hívei szerint az internet a kulcs, amit elég a nép kezébe adni, és ez önmagában gerjeszteni fogja a demokratizálódási folyamatot. Clay Shirky amerikai gazdasági tanácsadó az internet társadalmi hatásait vizsgáló Here comes everybody című könyvében a négy lépcsőből álló crowdsourcing - "közösségi közreműködés" - mellett teszi le a voksát. Az első lépés a megosztás, amikor a felhasználó más felhasználókkal lép kapcsolatba, a második a párbeszéd, ami a megosztás nyomán alakul ki, a harmadik az együttműködés az előbbi pontok alapján kialakult közös cél érdekében, a negyedik pedig maga a kollektív cselekedet. Shirky szerint a ma embere már legalább annyi tartalmat oszt meg, mint amennyit fogyaszt, a részvétel magas foka ezért jelentős változásokat fog hozni.

Az efféle hurráoptimizmus egyik legnagyobb kritikusa, a fehérorosz származású, de már az Egyesült Államokban élő Jevgenyij Morozov író, kutató szerint azonban az internetfelhasználók túlnyomó része egyszerűen szórakozásra használja a világhálót, és csak egy törpe kisebbség jut el addig, hogy az általa vallott elveket tettekkel is nyomatékosítsa. "Minden digitális felkelőre jut három digitális fogoly" - állítja Morozov, hozzátéve, hogy a kiberutópia hívei a "web 2.0 forradalom" következményeivel - tömeges bebörtönzések, a résztvevők zaklatása és ellehetetlenítése - egyáltalán nem foglalkoznak. Márpedig a nyilvánosság előtt zajló szervezkedés nemcsak a célközönséget éri el, de az elnyomó rezsimek dolgát is megkönnyíti, hiszen hamar kiderítik, hol és kiket kell keresni. A kiábrándult Morozov számára, aki korábban Lukasenko elleni flashmobok szervezésével is foglalkozott, nyilvánvalóvá vált: épp az interneten keresztüli szervezkedéseknek köszönhető, hogy a hatalom jól értesültté válik, s így könnyebben háríthatja el a tiltakozó akciókat. Minszkben például letartóztatták azokat az aktivistákat, akik előre megbeszélt időben és helyen fagyiztak a következő mottóval: "Inkább ezt nyalom, mint Lukasenko hátsóját." Szíriában pedig azért oldották fel a Facebook blokkolását, hogy megfigyelhessék a felhasználókat. Manapság egy ellenzéki tüntető vallatásánál már nem azt kérdezik, milyen csoport tagja, kik a társai, csupán a facebookos felhasználónevét és jelszavát akarják tudni.

A közösségi kommunikáció elképesztő mértékben megnövelte a társadalmi részvétel, a véleménynyilvánítás és a kollektív cselekvés lehetőségeit. Diktátorok sora bukott bele azokba az átalakulásokba, melyeknek, ha nem is motorja, de katalizátora volt az internet és a web 2.0. Ám az elnyomó rendszerek lassan, de biztosan megtanulták saját érdekeiknek megfelelően irányítani, mi történjen a virtuális játszótéren, ha egyáltalán nyitva hagyják a kaput. Annyi bizonyos, hogy a demokráciához nem elég megnyomni a Megoszt gombot.


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."