Fenyőünnepek a Parlamentben

„Üdvözletét küldi százmillió gyerek”

Tudomány

A karácsony a szocializmus éveiben is fontos ünnep volt, bár a hatalom megpróbálta a saját képére formálni. A gyerekek odahaza Rákosi és Kádár alatt is a Jézuskát várták, ám a hivatalos ünnepségeken, amelyeket több mint három évtizeden át rendeztek meg a Parlamentben, egész más lemez forgott.

1952. december 17-én Rákosi Mátyás személyesen köpött a lakosság arcába. Ő szignálta ugyanis A Magyar Népköztársaság minisztertanácsának 1050/1952. számú határozatát, amely karácsony másnapját, december 26-át munkanappá nyilvánította. A rendelet szövege ennél persze rafináltabb volt, azt írták, hogy „a dolgozók régi kívánságára” május 2. válik piros betűssé, és emiatt kell a karácsonyi ünnepnapot megszüntetni, ám nagyon naiv vagy nagyon elvakult volt az, aki ezt a szöveget bevette.

 

Télapó itt van

Addigra ugyanis egyértelművé vált, hogy a hatalom az ünnepeket is a „klerikális reakció” számlájára írja, és mindent megtesz, hogy a karácsonyból „fenyőünnep” legyen, a „Jézuska” helyett pedig egy olyan speciális „Télapó” hozza az ajándékokat, aki külsőre a Mikulásra hasonlít, „tartalmilag” viszont az orosz gyed marózhoz („fagy bácsi”) áll közel. Az eredetileg fehér ruhában feszítő apóka ugyanis a sztálinista kánon részévé vált, de a szovjet gyerekek csak újévkor találkozhattak vele. Nálunk viszont a felnőttekre is gondoltak, a Ludas Matyi 1952-es karácsonyi címlapján a Tél­apó halászlevet kóstol egy vendéglőben, és azt mondja a szakácsnak: „Tegyen bele még egy kis paprikát. Kovács szaki a Szerszámgépgyárból erősen szereti.”

1954-ben, Nagy Imre miniszterelnöksége idején ismét munkaszüneti nappá vált december 26-a, a fenyőünneppel kapcsolatos hivatalos katyvasz azonban nem változott, épp ellenkezőleg. Ekkor ugyanis azt találták ki, hogy a legjobb budapesti tanulók a Parlamentben karácsonyozhatnak. Persze akkor még senki nem gondolta, hogy ezzel az abszurd húzással olyan hagyományt teremtenek, ami a rendszerváltásig nemcsak a meghívott gyerekek számára válik felejthetetlen élménnyé, de muníciót szolgáltat a híradók munkatársainak is, és hamarosan a karácsonyi tudósítások örökös nyitószámaként szerepel a kiválasztott fenyőfa Budapestre érkezésének bemutatása. És persze az is a vezető hírek közé kerül, hogy hány száz gyertya, hány mázsa szaloncukor kerül a többnyire tizenöt méternél is magasabb fára.

De 1954-ben még senki nem sejtette, hogy a nagyszabású rendezvény mekkora karrier előtt áll. A korabeli filmhíradó beszámolója szerint „új követeket fogadott az Országház, a gyermekvilág küldöttei jöttek el”. A tudósításból azt is megtudhatjuk, hogy nemcsak a Télapó, de az összes gyerek jelmezt visel, amivel a farsangot sikerült belekeverni, és ha ehhez hozzátesszük, hogy a jelmezversenyt a „focilabda-fejű totóbaba” nyerte el, valóban elmondható, hogy a rendezők mindent megtettek annak érdekében, hogy a kis Jézus még véletlenül se jusson az eszébe senkinek.

 

Este a vezetőpajtások

A nagy sikerre való tekintettel a következő évben is megrendezték a jelmezbált, a különbség annyi volt, hogy ekkor megint Rákosi volt nyeregben, aki újra munkanappá nyilvánította karácsony másnapját. 1956-ban szó sem lehetett parlamenti karácsonyról, de egy évvel később újra előkerültek a jelmezek, bár úgy látszik, addigra kevesebb jó gyerek maradt; az első két alkalommal 4 ezer budapesti tanulót láttak vendégül, 1957-ben csak 2500-at. Az eseményen részt vett a Pajtás tudósítója is, aki nem a fenyőfát vagy a Télapót, hanem azt a Maki majomnak öltözött nebulót emelte ki, aki a hóemberjelmezes gyerek valódi répaorrát akarta megkaparintani.

Sajnos a korabeli tudósításokból nem derül ki, hogy kik rendezték e vidám eseményeket, és kik szerepeltek, azt viszont szinte biztosra vehetjük, hogy pártvonalon Nyers Rezső felelt azért, hogy minden olajozottan működjön.
A későbbi pénzügyminiszter az ötvenes évek végén nemcsak a Szövetkezetek Országos Szövetségének volt az elnöke és az MSZMP Központi Bizottságának tagja, de (36 évesen) ő volt a Magyar Úttörők Szövetségének budapesti elnöke is. 1959-ben személyesen ő tájékoztatta a sajtót, mivel az eseményt – ellentétben a két évvel korábbival – már büszkén hirdették, sőt sztárokat is szerződtettek: a Néphadsereg Központi Zenekara, az Állami Operaház Balettkara és az Állami Bábszínház művészei mellett Latabár Kálmán és Rátonyi Róbert fellépéséről volt szó, no meg arról, hogy immár 6 ezren élvezhetik a színvonalas programot. Az viszont csak az aktuális Népszabadságból derült ki, hogy míg délelőtt és délután – turnusokban – a kisdobosok és az úttörők „töltötték meg a fényes kupolacsarnokot”, este „a vezetőpajtások jöttek ünnepelni”, mások mellett az „úttörőmozgalom veteránjai”. A Télapót Csákányi László alakította, a Pajtás 1960-as első száma közölte a versikét is, amivel megjelent a színen, és amivel egyértelművé tette, hogy mit is gondol az ünnepről: „Ha most minden mesét elmondanék sorba, / három egész hét is nagyon kevés volna. / Így hát el se kezdem, de mondok egyebet: / üdvözletét küldi százmillió gyerek. / Szovjet pionírok, lengyelek, románok, / bulgár, német, albán, kínai pajtások…”

 

Háromezer meghívó

A Kádár-korszak enyhülésével a parlamenti karácsonyok is felhígultak, legalábbis ideológiai tekintetben. Míg a kezdeti időszakban a popzenét teljesen száműzték, a 60-as évek közepére egyre inkább erősödött a „nyugati befolyás”. Egy 1966-ban készült felvételen azt látjuk, hogy nemcsak csocsót, de már flippert is felállítottak a Parlamentben, két évvel később pedig egy igazi beatzenekar, a Syrius is felléphetett, sőt a francia képregényhős, Pif kutya is megjelent. A Télapó ekkor már évek óta Hadics László, az Operettszínház színművésze volt, aki 1961-től – amikor „űrhajón” érkezett a Parlamentbe – egészen a rendszerváltásig játszotta ezt a szerepet. A legnagyobb sikert mégis azok a sztárok aratták, akiket a magyar televíziózás repített a csúcsra, legyen az bábfigura, táncdalénekes vagy olimpiai bajnok. Megjelentek olykor mindenféle pártfejesek is, de az csak a legritkább esetekben fordult volna elő, hogy a Télapó árnyékából kilépve magukat exponálják.

Az újságírók néha a kulisszatitkokra is kíváncsiak voltak, 1980-ban például Gruszné Novotni Katalin budapesti úttörőtitkárt szólította meg a Népszabadság, ő pedig nemcsak azt mesélte el, hogy az ünnepi műsort december 23-án a helyszínen is elpróbálták, de a meghívottakról is ejtett néhány szót: „Mintegy há­rom­ezer meghívót adtunk ki. Az általános iskolában az úttörőtanácsok döntötték el, hogy az ünnepek alatt ki léphet be az Országház főkapuján” – mondta szűkszavúan a pajtás-elvtársnő, az újságíró viszont nem kérdezte meg, hogyan volt lehetséges, hogy pont kétszer ennyi gyerek ünnepelhetett. Lehet, hogy akkor is létezett VIP-szekció a kádergyerekeknek?

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.