Tévétorrent

A bűvész visszatér

Jonathan Creek

Tévétorrent

Szélmalom, düftinkabát (a második leghíresebb Paddington mackóé után), bűvésztrükkök.

Jonathan Creek ugyanaz a pár vonalból felskiccelt, rajzfilmfiguraszerű, mégis elragadó amatőr detektív, mint neves elődei, Sherlock Holmes (vadászsapka, pelerin, pipa, melyek közül csak az egyik igaz) vagy Hercule Poirot (bajusz, szürkeállomány, karosszék). A kísérteties szituációkat és megfejthetetlen rejtélyeket szinte vonzó Creek egy bűvész kreatív asszisztenseként dolgozik, de mellékállásban megmagyarázhatatlan bűnügyek felderítésén gyötri magát (főképp az intellektuális kihívás kedvéért, és nem az anyagi ellenszolgáltatás reményében).

A BBC 1997-ben elindított sorozatának alkotója, David Renwick az uralkodó brit krimis hagyományoktól (Morse felügyelő, Taggart felügyelő, Kisvárosi gyilkosságok) eltérően egy olyan történetben gondolkodott, melyben nem a „ki tette?” vagy „miért tette?” kérdések a lényegesek, hanem az elkövetés mikéntje.

Renwick olykor túlgondolt és groteszk bűnesetei felidézik a klasszikus krimik egyik kevésbé hangsúlyos, de azért rendre felbukkanó vonulatát, a „bezárt szoba” narratívát (pl. Poe: A Morgue utcai kettős gyilkosság, Gaston Leroux: A sárga szoba titka vagy Doyle számos Holmes-története). Creek gyanúsan sokszor kerül szembe olyan bűntényekkel, ahol kulcsra zárt szobákból illannak el a hullák és/vagy festmények, bizonyos személyek egyszerre két helyen is felbukkannak egy időben, vagy egyéb (látszólag) paranormális momentumok csiklandozzák az avatatlan szemlélő idegeit. Nem arról van szó, hogy Renwick ne látná el nyomokkal a nézőket, azonban a cselekmény annyira körmönfont és kiagyalt, hogy esélyünk sincs rájönni a megoldásra. A bűnesetek gyakran a Creek által is nagy kedvvel űzött bűvészkedéshez hasonlítanak: bonyolultnak és természetfelettinek tűnnek, s míg az irreleváns porhintés (pl. a lebegtetett misztikum) és részletek elterelik a néző figyelmét, addig a megoldás kiábrándítóan banális.

Ha a széria csak alaposan kifundált (és lássuk be, teljességgel életidegen) bűntettek aprólékos felgöngyölítéséből állna, a Jonathan Creek semmiben sem különbözne a tévécsatornák délutáni sávjában futó langyos krimiktől. A sorozat báját öniróniája, a gótikus horrorból kölcsönzött műfajelemek, a jól adagolt fekete humor és a szórakoztató mellékszálak adják (pl. a tenyérbemászó bűvész, Adam Klaus hódításai). A széria alcíme akár Jonathan Creek szövevényes szerelmi élete is lehetne, hiszen az évadok átívelő cselekményszálát (a különálló, epizodikus nyomozásokat összefogva) a félénk, aszociális Jona­than női segédeivel kibontakozó kapcsolata adja (Caroline Quentin, Julia Sawalha, Sarah Alexander). Az évődős dinamika különösen az első három évad női főszereplőjével, Maddy Magellannal (Caroline Quentin) működik: a tűzrőlpattant, nagyszájú (és nagy étvágyú) krimiíró intellektuálisan és szexuálisan is bizsergeti a visszahúzódó Jonathant.

Quentin távozása után a sorozat egyenletes lejtmenetbe kezdett, mivel nemcsak a kiváló színészi összjátékot nem sikerült megismételni, hanem a kissé önismétlő formátum is kezdett avulni (főleg az olyan újhullámos, pszichológiailag kidolgozott brit krimik mellett, mint a Happy Valley, a Broadchurch vagy a The Fall).

Az egyetlen valóban időtálló elem a fürtös hajú brit komikus, Alan Davies, aki képes életet lehelni a néhány különc vonásból felépített Creekbe. A 2014-ben futott ötödik évad már alig-alig idézi fel az előző évadok frissességét: a történetek mintha Jonathan Creek-paródiák volnának, maga a főhős immár megállapodott üzletember (azaz a karakter elvesztette lényegét). Jonathan Creek fölött eljárt az idő, most mégis az a hír járja, hogy idén egy újabb különkiadás erejéig visszatér majd.

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Egyetemes gyávaság

A gyermekvédelminek csúfolt törvény utóhatása borzolta a kedélyeket az elmúlt hetekben a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. Június közepén, még a Pride – azóta tudjuk: több százezres – vonulása előtt cikket jegyzett a Hvg360 felületén az egyetem Pszichológiai Intézetének három oktatója.

Adja vagy nem adja?

A történet népmesei szála szerint Donald Trump a hivatalban eltöltött dolgos nap után hazatért otthonába, ahol szerető hitvese, Melania várta őt.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.

Ítélt az utókor

Szerették őket, így az államosításkor maradt 200-200 hold földjük. Később mégis ku­láknak minősültek az utolsó óföldeáki földes­urak, Návay László és testvére, Aranka. Egy cselédjük házában haltak meg. Kúriájukat most uniós pénzből felújítják. Bérelhető lesz, mint a közeli batidai vadászkastély.