Tévétorrent

A bűvész visszatér

Jonathan Creek

Tévétorrent

Szélmalom, düftinkabát (a második leghíresebb Paddington mackóé után), bűvésztrükkök.

Jonathan Creek ugyanaz a pár vonalból felskiccelt, rajzfilmfiguraszerű, mégis elragadó amatőr detektív, mint neves elődei, Sherlock Holmes (vadászsapka, pelerin, pipa, melyek közül csak az egyik igaz) vagy Hercule Poirot (bajusz, szürkeállomány, karosszék). A kísérteties szituációkat és megfejthetetlen rejtélyeket szinte vonzó Creek egy bűvész kreatív asszisztenseként dolgozik, de mellékállásban megmagyarázhatatlan bűnügyek felderítésén gyötri magát (főképp az intellektuális kihívás kedvéért, és nem az anyagi ellenszolgáltatás reményében).

A BBC 1997-ben elindított sorozatának alkotója, David Renwick az uralkodó brit krimis hagyományoktól (Morse felügyelő, Taggart felügyelő, Kisvárosi gyilkosságok) eltérően egy olyan történetben gondolkodott, melyben nem a „ki tette?” vagy „miért tette?” kérdések a lényegesek, hanem az elkövetés mikéntje.

Renwick olykor túlgondolt és groteszk bűnesetei felidézik a klasszikus krimik egyik kevésbé hangsúlyos, de azért rendre felbukkanó vonulatát, a „bezárt szoba” narratívát (pl. Poe: A Morgue utcai kettős gyilkosság, Gaston Leroux: A sárga szoba titka vagy Doyle számos Holmes-története). Creek gyanúsan sokszor kerül szembe olyan bűntényekkel, ahol kulcsra zárt szobákból illannak el a hullák és/vagy festmények, bizonyos személyek egyszerre két helyen is felbukkannak egy időben, vagy egyéb (látszólag) paranormális momentumok csiklandozzák az avatatlan szemlélő idegeit. Nem arról van szó, hogy Renwick ne látná el nyomokkal a nézőket, azonban a cselekmény annyira körmönfont és kiagyalt, hogy esélyünk sincs rájönni a megoldásra. A bűnesetek gyakran a Creek által is nagy kedvvel űzött bűvészkedéshez hasonlítanak: bonyolultnak és természetfelettinek tűnnek, s míg az irreleváns porhintés (pl. a lebegtetett misztikum) és részletek elterelik a néző figyelmét, addig a megoldás kiábrándítóan banális.

Ha a széria csak alaposan kifundált (és lássuk be, teljességgel életidegen) bűntettek aprólékos felgöngyölítéséből állna, a Jonathan Creek semmiben sem különbözne a tévécsatornák délutáni sávjában futó langyos krimiktől. A sorozat báját öniróniája, a gótikus horrorból kölcsönzött műfajelemek, a jól adagolt fekete humor és a szórakoztató mellékszálak adják (pl. a tenyérbemászó bűvész, Adam Klaus hódításai). A széria alcíme akár Jonathan Creek szövevényes szerelmi élete is lehetne, hiszen az évadok átívelő cselekményszálát (a különálló, epizodikus nyomozásokat összefogva) a félénk, aszociális Jona­than női segédeivel kibontakozó kapcsolata adja (Caroline Quentin, Julia Sawalha, Sarah Alexander). Az évődős dinamika különösen az első három évad női főszereplőjével, Maddy Magellannal (Caroline Quentin) működik: a tűzrőlpattant, nagyszájú (és nagy étvágyú) krimiíró intellektuálisan és szexuálisan is bizsergeti a visszahúzódó Jonathant.

Quentin távozása után a sorozat egyenletes lejtmenetbe kezdett, mivel nemcsak a kiváló színészi összjátékot nem sikerült megismételni, hanem a kissé önismétlő formátum is kezdett avulni (főleg az olyan újhullámos, pszichológiailag kidolgozott brit krimik mellett, mint a Happy Valley, a Broadchurch vagy a The Fall).

Az egyetlen valóban időtálló elem a fürtös hajú brit komikus, Alan Davies, aki képes életet lehelni a néhány különc vonásból felépített Creekbe. A 2014-ben futott ötödik évad már alig-alig idézi fel az előző évadok frissességét: a történetek mintha Jonathan Creek-paródiák volnának, maga a főhős immár megállapodott üzletember (azaz a karakter elvesztette lényegét). Jonathan Creek fölött eljárt az idő, most mégis az a hír járja, hogy idén egy újabb különkiadás erejéig visszatér majd.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.