Tévétorrent

A megvalósult időutazás

Timeless

  • Szabó Ádám
  • 2016. november 13.

Tévétorrent

Az időutazós filmek egyik kulcsmomentuma, hogyan határozzák meg az időugrást és a rengeteg hozzá rendelt regulát. A filmtörténelem legjobb megfejtése a tárgyban még mindig a fluxuskondenzátor, de közel ilyen mély nyomot hagyott a műfajon a Csillagok között is.

Mindkettőt citálja a Timeless, Nolan filmjét például akkor, amikor egy papírlapot meghajlítva egyszerűbbnek tünteti fel az időparadoxont, mint a rántotta receptjét. Sok eredeti megoldást különben sem tartogat a sorozat; árulkodó, hogy az egész koncepciót egy spanyol szériából lopták – be is perelték érte a készítőket.

Az eredeti El Ministerio del Tiempónak nemcsak remek figurái kötötték le a néző figyelmét, de a kétségkívül egyedi hangulata is, s hát azt is nyugodtan a javára írhatjuk, hogy végre nem az amerikai történelmen kellett végigugrálnia a hősöknek. A Timeless hozza a spanyol előd két férfi-egy nő felállását, de mást nemigen: ezúttal egy képzett katona, egy programozó és egy történész-antropológus utazik vissza az időben. Egy kelet-európai bűnöző nyomába erednek, aki a jelek szerint azelőtt akarja megsemmisíteni a nagybetűs Amerikát, még mielőtt annak elvei és alapjai megszilárdulnának. Ahelyett, hogy Kolumbusz hajóját lékelné meg, a rosszfiú meglátogatja Lincolnt és a Hindenburg léghajó katasztrófáját – felkészül Alamo ostroma és az összes Watergate-szalag. A sorozat is echte időutazás: a ’90-es évekbe illő sztereotípiák tét nélküli csetlése-botlása, ami izgalmat csak nyomokban tartalmaz. S ha már az időutazás önmagában nem bír téttel, átvezető szálak és személyes drámák lennének hivatottak a súlyozásra: a történész-professzornő az első, balul sikerült akcióval saját testvérét törli ki a jelenből; a katona kedvesét siratja, de bárhogy erőlködik, részek kérdése, és összesöndörödik a mondott professzornővel; a fekete programozó pedig egyébként szellemes, polgárjogi egysorosok mellett a háttérben folyó összeesküvésben is aktív szerepet vállal. A Timeless egy szétkoptatott műfajról igyekszik – különösebb meggyőződés nélkül – egy újabb bőrt lehúzni.

Magyar felirat: Angel & Szandii

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.