Tévétorrent

Koporsószögek

Barbarians Rising

Tévétorrent

Jól bejáratott, klasszikus szerkesztésű dokudráma, történészek és régészek lépnek fel benne.

A barbárok felemelkedése a humán tudományok filmes terjesztésének, pontosabb népszerűsítésének egyik iskolapéldája: nem a legkiemelkedőbb, de nem is a legelrontottabb. Benne van minden, amiről úgy tudjuk, hogy kell bele: kockás zakós professzorok a világ nagy egyetemeiről (Princeton, Oxford, Cornell stb.) kommentálják, ahogy a történelem zajlik: jelen esetben a Római Birodalom bukásához vezető különféle lázadások és támadások sora. S nemcsak az egyetemek, a szakterületek is sokfélék: történésztől a katonai straté­giák kutatóján keresztül a szociálpszichológusig sok mindenki megszólal, éljen a tudományosság zászlajára tűzött interdiszciplinaritás!

És éljen is, a sok kis infó segíti egymást, és bővebb képet ad ahhoz, hogy az egyébként gimnazista tananyagot – a Spartacus-féle rabszolgafelkelést vagy Hannibál hadjáratait – kicsit érdekesebbé tegye azoknak is, akik még emlékeznek a tankönyvre.

Újdonságnak a nézőpontot szánják itt, miszerint ezek az események összefüggenek, és a „barbárok”, elnyomottak lépései döntik végül romlásba az addig jól működő, erősen központosított nagyhatalmat. Mindezt a History Channel négyrészes sorozata megfejeli a drámai hozzávalóval is: a dramatizált részletek és elképzelt párbeszédek azonban nem mindig tudnak felülemelkedni az esetlenségen. Érződik a szándék, hogy a történelmi sorozatok képi világára és ingergazdagságára törekedjenek, de ez még mindig nehezen simul össze a tudományos igénnyel. A redundáns fordulatok ráadásul elég zavaróak lehetnek annak, aki nem a reklámokkal szabdalt tévéverziót nézi, de ugye: ismétlés a tudás anyja. Aki pedig kíváncsi lett, az még a hun Attiláról is megtudhat ezt-azt, hogy mást ne mondjunk, azt, hogy őkelme pont a hányadik koporsószeget ütötte be a Római Birodalom felboruló hatalmi rendjébe.

Magyar felirat: Segédmunkás

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.