Tévétorrent

Koporsószögek

Barbarians Rising

Tévétorrent

Jól bejáratott, klasszikus szerkesztésű dokudráma, történészek és régészek lépnek fel benne.

A barbárok felemelkedése a humán tudományok filmes terjesztésének, pontosabb népszerűsítésének egyik iskolapéldája: nem a legkiemelkedőbb, de nem is a legelrontottabb. Benne van minden, amiről úgy tudjuk, hogy kell bele: kockás zakós professzorok a világ nagy egyetemeiről (Princeton, Oxford, Cornell stb.) kommentálják, ahogy a történelem zajlik: jelen esetben a Római Birodalom bukásához vezető különféle lázadások és támadások sora. S nemcsak az egyetemek, a szakterületek is sokfélék: történésztől a katonai straté­giák kutatóján keresztül a szociálpszichológusig sok mindenki megszólal, éljen a tudományosság zászlajára tűzött interdiszciplinaritás!

És éljen is, a sok kis infó segíti egymást, és bővebb képet ad ahhoz, hogy az egyébként gimnazista tananyagot – a Spartacus-féle rabszolgafelkelést vagy Hannibál hadjáratait – kicsit érdekesebbé tegye azoknak is, akik még emlékeznek a tankönyvre.

Újdonságnak a nézőpontot szánják itt, miszerint ezek az események összefüggenek, és a „barbárok”, elnyomottak lépései döntik végül romlásba az addig jól működő, erősen központosított nagyhatalmat. Mindezt a History Channel négyrészes sorozata megfejeli a drámai hozzávalóval is: a dramatizált részletek és elképzelt párbeszédek azonban nem mindig tudnak felülemelkedni az esetlenségen. Érződik a szándék, hogy a történelmi sorozatok képi világára és ingergazdagságára törekedjenek, de ez még mindig nehezen simul össze a tudományos igénnyel. A redundáns fordulatok ráadásul elég zavaróak lehetnek annak, aki nem a reklámokkal szabdalt tévéverziót nézi, de ugye: ismétlés a tudás anyja. Aki pedig kíváncsi lett, az még a hun Attiláról is megtudhat ezt-azt, hogy mást ne mondjunk, azt, hogy őkelme pont a hányadik koporsószeget ütötte be a Római Birodalom felboruló hatalmi rendjébe.

Magyar felirat: Segédmunkás

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.