Tévétorrent

A színfalak mögött

Tévétorrent

A színfalak mögött Aaron Sorkin (Az elnök emberei, Híradósok) 2006-tól 2007-ig futó sorozata szinte kínálja magát a 30 Rock c. szériával való összehasonlításra. Mindkettőt az NBC sugározta, egy fiktív szkeccsműsor kulisszái között játszódnak, és a készítő-író alteregói a főszereplők.

Ugyanakkor illeszkedik Sorkin életművébe is: megjelenik a szakma vs. magánélet dilemma, a hatalmas intézményeket működtető kíméletlen profik humánus ábrázolása, a javíthatatlanul liberális (néhol talán túlzottan is naiv) szemlélet.

A sorozatot szinte már szokatlan technikai igényesség jellemzi (például sokszor alkalmazza a walk-and-talk technikát, mely során a mozgó és beszélő szereplőket vágás nélkül követi a kamera), ugyanakkor Sorkin majd megfeszül, hogy önreflexív legyen, miközben a műbeli szkeccsműsor csupán kulisszaként szolgál a szereplők szenvelgéseihez (ellentétben a 30 Rock formai bravúrjaival és szervesen a sorozat szövetébe épülő önreflexiójával). Ugyanakkor fáradsága hiábavaló.

Itt ugyanis mindenki megkapja a magáét (média, bigott keresztények, vidéki tahók), csak épp a készítők nem. A tónus elképesztően nagyképű és leereszkedő: a szereplők sűrűn és minden funkció nélkül csillogtatják műveltségüket, miközben feltételezik, hogy a pallérozatlan néző szóhoz sem jut az ámulattól. A helyzeten már tényleg nem sokat tud rontani, hogy az epizódok tele vannak giccses jelenetekkel, ráadásul Sorkinnak a humorhoz sincs sok érzéke, bár nagyon igyekszik - ezen a főszerepet alakító Matthew Perry sem tud sokat segíteni. Ő a drámával sem boldogul.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.