Tévétorrent

A színfalak mögött

Tévétorrent

A színfalak mögött Aaron Sorkin (Az elnök emberei, Híradósok) 2006-tól 2007-ig futó sorozata szinte kínálja magát a 30 Rock c. szériával való összehasonlításra. Mindkettőt az NBC sugározta, egy fiktív szkeccsműsor kulisszái között játszódnak, és a készítő-író alteregói a főszereplők.

Ugyanakkor illeszkedik Sorkin életművébe is: megjelenik a szakma vs. magánélet dilemma, a hatalmas intézményeket működtető kíméletlen profik humánus ábrázolása, a javíthatatlanul liberális (néhol talán túlzottan is naiv) szemlélet.

A sorozatot szinte már szokatlan technikai igényesség jellemzi (például sokszor alkalmazza a walk-and-talk technikát, mely során a mozgó és beszélő szereplőket vágás nélkül követi a kamera), ugyanakkor Sorkin majd megfeszül, hogy önreflexív legyen, miközben a műbeli szkeccsműsor csupán kulisszaként szolgál a szereplők szenvelgéseihez (ellentétben a 30 Rock formai bravúrjaival és szervesen a sorozat szövetébe épülő önreflexiójával). Ugyanakkor fáradsága hiábavaló.

Itt ugyanis mindenki megkapja a magáét (média, bigott keresztények, vidéki tahók), csak épp a készítők nem. A tónus elképesztően nagyképű és leereszkedő: a szereplők sűrűn és minden funkció nélkül csillogtatják műveltségüket, miközben feltételezik, hogy a pallérozatlan néző szóhoz sem jut az ámulattól. A helyzeten már tényleg nem sokat tud rontani, hogy az epizódok tele vannak giccses jelenetekkel, ráadásul Sorkinnak a humorhoz sincs sok érzéke, bár nagyon igyekszik - ezen a főszerepet alakító Matthew Perry sem tud sokat segíteni. Ő a drámával sem boldogul.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.