Tévétorrent

Siberia

Tévétorrent

Siberia - Elképzelt valóságshow a tunguszkai kázusból. Milyen?

Nos, a Siberia alkotói úgy gondolták, pazar ötlet. Minden ott kezdődik (és nem is megy tovább), hogy az 1908-ban földönkívülieknek, meteoritnak vagy Tesla tudományos bakijának tételezett misztikumba beültetnek 16 versenyzőt, akiknek túl kell élni egy telet a vad és fagyos Szibériában. Szibériában, amit hűhákra és jujjokra misztifikáltak, mert ugye a munkatáborok meg a Szovjetunió (Dimitrij Lénáról mesél) - a műsorvezető is e riogató szavakkal igyekszik borzolni a kedélyeket.

Szabályok, kiszavazás vagy nézői döntés nincs, csak farkastörvények és tökéletesen sablonos karakterek. A túlélőtábor azonban nem vicc: már az első este elteszi egy rejtélyes valami az egyik versenyzőt láb alól. Az ijedt kameramanok és szerkesztők a sokk után mégis folytatják a műsort és a kvázi pszichológiai kísérletet. Talán nem a tunguszkai rém gyilkolt, hanem a rendezők terveztek meg mindent (ez közhelyes lenne ugyan, de legalább furfangos), sajnos ennek gyanúja sem merül fel.

Pedig az elgondolás eleve nem volna rossz: a forgatókönyv alapján önmagukat játszó nem-színészek és a sok megíratlan dialógus mutasson rá mondjuk arra, hogy a reality éppoly konstruált szerkentyű, mint bármelyik szappanopera. Csakhogy ez az egész Survivor-koppintás nem nagyon tudja eldönteni, hogy műfaji paródia vagy trash-horror legyen belőle, ha megnő.

S még ezen is lehetett volna segíteni, ha sikerül hangulatos képi világot párosítani az egészhez, hiszen Szibéria mégiscsak Szibéria lenne, vagy mi. S manapság ilyesmivel már bármilyen nullsztorit ki lehet húzni a vízből.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.