Tévétorrent

Animals.

Tévétorrent

Az állatmesék modern inkarnációi már ritkán célozzák a felnőtteket, pedig a műfajban bőven van potenciál a komolyabb témák feldolgozására. Mike Luciano és Phil Matarese épp ezt a hiányt ismerték fel.

Nehezen beskatulyázható animációs sorozatuk minden epizódja más-más állatcsoportot helyez a középpontba és az ő banális életü­kön keresztül térképezi fel a mai New Yorkot. A főszereplők szándékoltan nem Disney-kompatibilis, sőt olykor visszataszító állatok (patkányok, poloskák, legyek, pulykák, galambok), akiknek válogatott emberi problémákkal kell megküzdeniük. Transznemű galambok, bántalmazott legyek, későn érő hernyók és szexuális diszfunkciókkal küzdő patkányok hol szórakoztató, hol megindító küszködését nézzük, miközben a sorozat átívelő cselekményszála a korrupt New York-i polgármester ármánykodását mutatja be.

A széria bővelkedik elmés képi és akusztikus gegekben (pl. az emberek állati hangon morognak, míg az állatok választékos stílusban társalognak), bár a poénok színvonala erősen hullámzó. Az egésznek van valami szándékoltan barkácsolt, olcsó jellege (pl. kidolgozatlan rajzok, elrontott dialógusok), ami sokszor a visszájára fordul és elidegeníti a nézőt. Matarese és Luciano (akik minden részben felbukkannak) fontosnak érezték, hogy társadalomkritikát erőltessenek a sorozatba: ez néha találó, de legtöbbször inkább szájbarágós és leegyszerűsítő.

Az Animals. nagyon szűk rétegközönséget céloz meg (jobban működne websorozatként) és sokszor kissé nehéz befogadni, de érdemes tenni vele egy próbát.

Magyar felirat: anonymus

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.